Zatočenici "pustinjskog kraljevstva"
tim džuda
Od stranih novinara se nikada ne odvajaju vladini službenici, a moj pratilac mi je priznao da je i za njega zagonetno pitanje – ko ima para. A kad sam ga ponovo pitao da mi to objasni, on mi je odgovorio: "Prvo vi napišite lepe stvari o našoj zemlji, a onda ćemo vam dozvoliti da se vratite, pa ćemo vam objasniti"
Ekskluzivno za "Vreme" iz Pjongjanga
U PODNOŽJU VELIKOG VOĐE: Statua Kim Il Sunga u Pjongjangu
Od aerodroma putujete ka cilju petnaestak minuta i vožnja protiče u tišini. "Veliki vođa", čovek koji je zvanično i dalje predsednik Severne Koreje iako je umro 1994, leži u staklenom sanduku u središtu mračnog mauzoleja. Korejci se u tišini poklone četiri puta napuštajući grob Kim Il Sunga, a žene brišu suze.
U sobi pored kovčega u ogromnoj palati Kumsusan posetioci mogu da se dive Kim Il Sungovom železničkom vagonu, mercedesu 600 SEL, kao i poklonima koje je dobijao iz celog sveta. Tu su i jugoslovenska "Velika zvezda" i dokaz da je počasni građanin Beograda – čast mu je ukazana 1984. godine.
Ova zemlja nije bez razloga dobila nadimak "pustinjsko kraljevstvo". Severna Koreja je skoro šezdeset godina izolovana od sveta, a njeni stanovnici su zatočenici, i tek ponekom strancu je dozvoljeno da je poseti. Sada, međutim, dugo pošto je komunizam nestao u takoreći svakom delu sveta, i ovde su bojažljivo počele perestrojka i glasnost.
Na primer, u okviru pokrivene pijace Tongil u Pjongjangu svet se tiska oko štandova s televizorima, odećom, hranom, kozmetikom i svakakvom drugom robom. Pijaca je privatna i otvorena je tek prošlog oktobra. Na njoj se mogu kupiti razne stvari kojih nema u državnim radnjama, što će reći – u svim drugim radnjama.
SVAKO NEŠTO NOSI: Mališan sa teretom
Ekonomske reforme počele su u julu 2002, a to što su privatne pijace postale legalne, ne znači da Kim Džong Il, Kim Il Sungov sin, hoće da ide toliko daleko da dozvoli i privatne prodavnice.
Pjongjang je grad solitera, s malo automobila i mnogo pešaka na ulicama. U centru grada obezbeđenje čuva kapiju za deo grada koji stranci nazivaju "zabranjeni grad". Tu žive najviši partijski funkcioneri. Noću su mnogi delovi grada u mraku jer u zemlji vlada hronična nestašica struje.
Ekonomske reforme počele su vladinim dekretom kojim su ukinute subvencije državnim preduzećima, a radnicima su plate počele da se isplaćuju po učinku, pijace koje su do tada bile samo tolerisane, legalizovane su, a uredba je dozvoljavala i državnim preduzećima da na njima prodaju i drugu robu a ne samo hranu. Porasle su plate, ali i cene.
DA AMERIKA NE SAZNA: U ovom trenutku veoma je teško proceniti uspeh ovih reformi. Nedostupni su i najosnovniji statistički podaci. Na primer, profesor Li Gi Song, poznati ekonomista i član Akademije nauka u Pjongjangu, kaže da ne zna kolika je stopa inflacije. A možda neće da kaže. Na kraju, ipak kaže: "Ne želimo da objavljujemo sve podatke da SAD ne vide koliko smo siromašni. Ukoliko se ogolimo pred Amerikom, napašće nas kao što je napala Avganistan i Irak."
PRIVATNA INICIJATIVA: Kiosk na putu nedaleko od Pjongjanga
Jasno je da su se reforme već snažno odrazile na društvo, ali kakav će učinak imati u budućnosti ostaje nejasno. Većina ljudi se oslanja na sledovanja i tako nabavljaju osnovne namirnice. Ali, to nije dovoljno a hrana koju prodaju privatnici preskupa je.
U želji da raskrsti sa svime što ima veze sa SAD, pa i s američkom "imeprijalističkom valutom", vlada je odlučila da se sve strane transakcije obračunavaju u evrima. Po zvaničnom kursu evro vredi 171 severnokorejski von. A, u stvari, po poluzvaničnom kursu, evro vredi preko 1400 vona.
Konobarica u restoranu u Pjongjangu zarađuje oko 2200 vona. Plata službenika iznosi oko 2700 vona. Zemljoradnik na državnom poljoprivrednom dobru zarađuje oko 1700 vona, kao i vaspitačica u obdaništu, a penzioneri dobijaju između 700 i 1500 vona. Ali zato zavarivač u uspešnoj fabrici koja posluje s inostranstvom može da zaradi i do 5000 vona mesečno.
Stanovanje, lečenje i obrazovanje su besplatni, a zaposleni u javnim službama u Pjongjangu dobijaju dvostruka sledovanja hrane u odnosu na ostale, ali misterija ostaje. Kako toliko ljudi s tako mizernim primanjima može sebi da priušti uvozni televizor na pijaci Tongil kad on košta oko 72.000 vona? Ili drugu robu? Muški sako proizveden u Severnoj Koreji u proseku košta oko 4500 vona. Ko to može da priušti kad većina zarađuje oko 2700 vona mesečno?
A ima još jedna misterija. Pjongjang je pun restorana i oni su mahom puni. A i hrana je dobra. Ali, opet, cena jednog jela je u vrednosti prosečne plate.
POČINjU REFORME: Očigledno, izvestan broj Korejaca dobija novac iz inostranstva, naročito oni čiji rođaci žive u Južnoj Koreji ili u Japanu. Neki imaju i dodatne prihode, pogotovo oni koji se bave nekim biznisom. Ali, ko su ljudi koji voze mercedese i ćaskaju mobilnim telefonom? Stranci svoje telefone moraju da ostave na aerodromu.
Od stranih novinara se nikada ne odvajaju vladini službenici, a moj pratilac mi je priznao da je i za njega zagonetno pitanje – ko ima para. A kad sam ga ponovo pitao da mi to objasni, on mi je odgovorio: "Prvo vi napišite lepe stvari o našoj zemlji, a onda ćemo vam dozvoliti da se vratite, pa ćemo vam objasniti."
Diplomate kažu da su predstavnici humanitarnih organizacija primetili da je broj preduzeća porastao tokom prošle godine. Ona su nominalno u državnom vlasništvu, ali ponekad je suosnivač strani partner, najčešće Korejac iz Japana. I tu možda leži rešenje zagonetki.
Zahvaljujući julskim reformama iz 2002, preduzeća imaju slobodu o kojoj su ranije mogla samo da sanjaju. Čini se da ona posluju kao privatna preduzeća, a da direktori mogu da raspolažu prihodom po svojoj zamisli. Pošto su deo državnog sistema, to im omogućava velike prihode zahvaljujući monopolu. Autonomija se, izgleda, ogleda u tome da direktori za potrebe firme sebi pribavljaju fina kola i mobilne telefone.
Ko je, onda, na gubitku a ko na dobitku zbog reforme? Vladini službenici i činovnici, naročito oni van prestonice, dobijaju udvostručena sledovanja hrane, ali nemaju nikakve šanse da poboljšaju produktivnost, i oni jedva sastavljaju kraj s krajem.
Na dobitku su seljaci koji viškove sada mogu da prodaju na tržnicama. Ali, dve trećine stanovnika Severne Koreje živi u gradovima, a ova država ima 18 odsto poljoprivrednog zemljišta.
Severnokorejska privreda je uglavnom potpuno zastarela. Veći deo Pjongjanga mahom ima struje celog dana. Ali, ostatak zemlje nema. Uprkos pričama o high-tech revoluciji, nema pristupa interentu, mada nekolicina može da koristi samo elektronsku poštu. Stranci govore o "zarđalim" pogonima propale teške industrije, grupisanim na istoku zemlje. Šta se dešava s radnicima koji tamo rade? Čini se da je ogroman, ali nepoznat broj radnika prebačen na rad u poljoprivredu. I najmanje parčence zemlje pogodne za poljoprivredu sada se obrađuje. Nepoznat je i podatak koliko bivši radnici u propalim fabrikama danas zarađuju.
Potrebna je sva raspoloživa radna snaga za poljoprivredu jer nema goriva za mehanizaciju, pa sve mora da se radi rukom. Volovske zaprege čest su prizor na poljima.