Мизантропија
Domaćin
- Poruka
- 3.286
https://pescanik.net/misterija-srpskog-bdp-a/
U trenutnoj, politički i emotivno naelektrisanoj situaciji u Srbiji, čak i naizgled tehnička pitanja, poput bruto domaćeg proizvoda (BDP), postala su predmet žestokih političkih rasprava. Kraj 2024. i početak 2025. godine obeležile su brojne diskusije vezane za BDP koje su pokrenuli istaknuti akteri: profesor Arsić, koji je kritikovao nedavne revizije BDP-a Republičkog zavoda za statistiku Srbije (N1 Info); profesor Ognjen Radonjić, koji je analizirao specifičnosti i moguće manipulacije u vezi sa revizijama BDP-a Srbije (Nova Radar i ovde); v.d. direktora Republičkog zavoda za statistiku Branko Josipović, koji je branio revizije kao sprovedene uz međunarodnu pomoć (Nova Radar); i bivši predsednik Kluba Privrednik, Zoran Drakulić, koji je ukazao na ulogu korupcije u povećanju srpskih podataka o BDP-u (Danas). Ove diskusije odražavaju rastuću kontroverzu oko BDP-a koji se koristi kao ekonomski pokazatelj i politički alat, često (zlo)upotrebljavan od strane političke garniture.
Kako rasprave o ekonomskoj uspešnosti postaju sve intenzivnije, vredi se osvrnuti na razliku između rasta BDP-a Srbije i stanja njene demokratije – tema koju sam istražio u prethodnom članku objavljenom na Peščaniku. U drugom tekstu, pod naslovom Srbija kao super-periferija Evrope, istakao sam kako vladajuća partija često koristi podatke o BDP-u kao temeljni kamen svoje legitimnosti. Ovo postavlja ključno pitanje: koliko su zapravo podaci o BDP-u značajni pri proceni razvoja i upravljanja jedne zemlje? Da li ovi brojevi zaista odražavaju prosperitet i blagostanje, ili pak prikrivaju dublje strukturne i političke kontradikcije?
Ovaj članak nastoji da odgovori na ova pitanja fokusirajući se na kritiku Zorana Drakulića o napumpanom BDP-u Srbije. Kroz njegovu analizu uloge korupcije u podsticanju nominalnog rasta, cilj mi je da ukažem na to kako napumpane brojke BDP-a iskrivljuju ekonomsku narativu zemlje i obmanjuju donosioce odluka. Istraživanjem Drakulićeve ideje o „kružnoj ekonomiji korupcije“, ova diskusija osvetljava šire rizike oslanjanja na pogrešne ekonomske pokazatelje u oblikovanju javnih politika, uključujući održivost duga, inflaciju i pogrešnu alokaciju resursa. Na kraju, tvrdim da napumpani BDP Srbije nije samo tehničko pitanje, već odraz dubljih sistemskih neuspeha, sa značajnim implikacijama za razvojni put zemlje.
Međutim, ovaj naizgled sveobuhvatni pokazatelj ima značajne nedostatke. BDP isključuje sve aktivnosti koje se dešavaju van sfere monetarne razmene. Domaći rad – poput kuvanja, brige o deci i starijima – iako suštinski važan za društveni i ekonomski život, izostavljen je iz obračuna BDP-a. Slično tome, neplaćeni društveni angažman, neformalna ekonomija i egzistencijalna poljoprivreda ostaju nevidljivi u podacima o BDP-u. Ovi propusti znače da BDP, u najboljem slučaju, pruža nepotpunu sliku ekonomske aktivnosti, a u najgorem, iskrivljen prikaz društvenog blagostanja.
1. Nominalni BDP meri ukupnu vrednost dobara i usluga proizvedenih u ekonomiji tokom određenog perioda, koristeći tekuće cene. To znači da hvata sirovu monetarnu vrednost bez prilagođavanja za inflaciju, što ga čini osetljivim na promene nivoa cena. Na primer, ako cene značajno porastu (inflacija), nominalni BDP može porasti čak i ako količina proizvedenih dobara i usluga ostane nepromenjena.
2. Realni BDP, s druge strane, prilagođava se za inflaciju koristeći konstantne cene iz osnovne godine. Ovo omogućava jasnije poređenje ekonomskih performansi tokom vremena, jer se fokusira na promene u stvarnom obimu proizvodnje, a ne na promene nivoa cena.
Grafikon 1 prikazuje nominalni i realni BDP Srbije tokom protekle decenije (2014-2023). Razlika između ove dve mere često se povećava tokom perioda značajne inflacije ili deflacije. Na primer, 2021. godine rast nominalnog BDP-a dostigao je preko 14%, dok je rast realnog BDP-a bio znatno niži, 7,9%, što ukazuje da je deo nominalnog rasta bio posledica rasta cena, a ne povećane proizvodnje.
Grafikon 1: Stope rasta nominalnog i realnog BDP-a, 2014-2023. Izvor: Autor, na osnovu podataka Narodne banke Srbije
BDP se takođe može analizirati na dva načina: ukupni BDP i BDP po glavi stanovnika.
1. Ukupni BDP predstavlja ukupnu vrednost dobara i usluga proizvedenih u jednoj ekonomiji tokom određenog perioda. Pruža apsolutnu meru ekonomske veličine i aktivnosti, često korišćenu za poređenja između zemalja različitih veličina populacije.
2. BDP po glavi stanovnika, s druge strane, deli ukupni BDP sa populacijom, nudeći prosečan ekonomski učinak po osobi. Ova mera pruža nijansiranije razumevanje životnog standarda i ekonomskog blagostanja, jer se prilagođava veličini populacije.
Odnos između ovih mera i demografskih trendova može otkriti zanimljive uvide (Grafikon 2).
Grafikon 2: Stope rasta nominalnog ukupnog i nominalnog BDP-a po glavi stanovnika, 2014-2023. Izvor: Autor, na osnovu podataka Narodne banke Srbije
Dok ove dve stope rasta generalno prate sličan trend, rast nominalnog BDP-a po glavi stanovnika blago nadmašuje rast ukupnog nominalnog BDP-a u većini godina. Ovo odražava uticaj opadajuće populacije Srbije, što povećava prosečan ekonomski učinak po osobi čak i kada je rast ukupnog BDP-a umeren. Nakon sinhronizovanog pada 2020. godine zbog pandemije COVID-19, rast BDP-a po glavi stanovnika značajno je nadmašio rast ukupnog BDP-a u 2021-2022. godini. Ovo se može pripisati merama vlade, poput direktnih uplata svim punoletnim građanima, kako bi se povećala kupovna moć i stimulisala ekonomija tokom i nakon pandemije.
Da bi se slika dodatno zakomplikovala, BDP Srbije periodično se revidira kako bi se uzele u obzir promene u osnovnoj godini. Ove revizije mogu značajno promeniti nominalne podatke o BDP-u, a samim tim i ključne ekonomske odnose, poput javnog duga kao procenta BDP-a. Revizija BDP-a iz 2024. godine, koju je sproveo Republički zavod za statistiku, povećala je nominalni BDP za 4,6% za 2019. godinu i za 8,2% za 2023. godinu (to je bio upravo predmet spora između profesora Radonjića i v.d. direktora RZS-a Josipovića). Kao rezultat ovih revizija, javni dug Srbije kao procenat BDP-a smanjen je za otprilike 4 procentna poena u 2023. godini, poboljšavajući percepciju fiskalne stabilnosti zemlje bez promene osnovnih nivoa duga.
Ove razlike naglašavaju da podaci o BDP-u nisu apsolutne istine, već su oblikovani specifičnim uglom posmatranja. Razumevanje ovih nijansi ključno je za tumačenje podataka o BDP-u i njihove relevantnosti za realne uslove.
Prema Drakuliću, javni radovi, poput izgradnje puteva, sistematski su precenjeni. Na primer, projekat koji košta 100 (miliona) fakturiše se na 250, pri čemu naduvana potrošnja direktno doprinosi BDP-u. Prema pristupu zasnovanom na potrošnji, BDP se izračunava kao zbir privatne potrošnje, privatnih investicija i državne potrošnje (korigovano za neto izvoz, koji predstavlja razliku između izvoza i uvoza).
U trenutnoj, politički i emotivno naelektrisanoj situaciji u Srbiji, čak i naizgled tehnička pitanja, poput bruto domaćeg proizvoda (BDP), postala su predmet žestokih političkih rasprava. Kraj 2024. i početak 2025. godine obeležile su brojne diskusije vezane za BDP koje su pokrenuli istaknuti akteri: profesor Arsić, koji je kritikovao nedavne revizije BDP-a Republičkog zavoda za statistiku Srbije (N1 Info); profesor Ognjen Radonjić, koji je analizirao specifičnosti i moguće manipulacije u vezi sa revizijama BDP-a Srbije (Nova Radar i ovde); v.d. direktora Republičkog zavoda za statistiku Branko Josipović, koji je branio revizije kao sprovedene uz međunarodnu pomoć (Nova Radar); i bivši predsednik Kluba Privrednik, Zoran Drakulić, koji je ukazao na ulogu korupcije u povećanju srpskih podataka o BDP-u (Danas). Ove diskusije odražavaju rastuću kontroverzu oko BDP-a koji se koristi kao ekonomski pokazatelj i politički alat, često (zlo)upotrebljavan od strane političke garniture.
Kako rasprave o ekonomskoj uspešnosti postaju sve intenzivnije, vredi se osvrnuti na razliku između rasta BDP-a Srbije i stanja njene demokratije – tema koju sam istražio u prethodnom članku objavljenom na Peščaniku. U drugom tekstu, pod naslovom Srbija kao super-periferija Evrope, istakao sam kako vladajuća partija često koristi podatke o BDP-u kao temeljni kamen svoje legitimnosti. Ovo postavlja ključno pitanje: koliko su zapravo podaci o BDP-u značajni pri proceni razvoja i upravljanja jedne zemlje? Da li ovi brojevi zaista odražavaju prosperitet i blagostanje, ili pak prikrivaju dublje strukturne i političke kontradikcije?
Ovaj članak nastoji da odgovori na ova pitanja fokusirajući se na kritiku Zorana Drakulića o napumpanom BDP-u Srbije. Kroz njegovu analizu uloge korupcije u podsticanju nominalnog rasta, cilj mi je da ukažem na to kako napumpane brojke BDP-a iskrivljuju ekonomsku narativu zemlje i obmanjuju donosioce odluka. Istraživanjem Drakulićeve ideje o „kružnoj ekonomiji korupcije“, ova diskusija osvetljava šire rizike oslanjanja na pogrešne ekonomske pokazatelje u oblikovanju javnih politika, uključujući održivost duga, inflaciju i pogrešnu alokaciju resursa. Na kraju, tvrdim da napumpani BDP Srbije nije samo tehničko pitanje, već odraz dubljih sistemskih neuspeha, sa značajnim implikacijama za razvojni put zemlje.
Šta meri BDP – a šta propušta
Bruto domaći proizvod (BDP) često se predstavlja (u Srbiji, kao i u ostatku sveta) kao vrhovni pokazatelj ekonomskih performansi jedne nacije. U svojoj suštini, BDP predstavlja zbir svih monetarizovanih transakcija koje se dešavaju u jednoj ekonomiji tokom godine. Obuhvata vrednost dobara i usluga proizvedenih i razmenjenih za novac—bilo kroz potrošnju, investicije, državnu potrošnju ili neto izvoz.Međutim, ovaj naizgled sveobuhvatni pokazatelj ima značajne nedostatke. BDP isključuje sve aktivnosti koje se dešavaju van sfere monetarne razmene. Domaći rad – poput kuvanja, brige o deci i starijima – iako suštinski važan za društveni i ekonomski život, izostavljen je iz obračuna BDP-a. Slično tome, neplaćeni društveni angažman, neformalna ekonomija i egzistencijalna poljoprivreda ostaju nevidljivi u podacima o BDP-u. Ovi propusti znače da BDP, u najboljem slučaju, pruža nepotpunu sliku ekonomske aktivnosti, a u najgorem, iskrivljen prikaz društvenog blagostanja.
Nisu svi BDP-ovi isti
Kada govorimo o BDP-u, važno je prepoznati da ne postoji samo jedan BDP, već više varijacija, od kojih svaka odražava različitu perspektivu ekonomske aktivnosti. Najčešće se pominju nominalni i realni BDP.1. Nominalni BDP meri ukupnu vrednost dobara i usluga proizvedenih u ekonomiji tokom određenog perioda, koristeći tekuće cene. To znači da hvata sirovu monetarnu vrednost bez prilagođavanja za inflaciju, što ga čini osetljivim na promene nivoa cena. Na primer, ako cene značajno porastu (inflacija), nominalni BDP može porasti čak i ako količina proizvedenih dobara i usluga ostane nepromenjena.
2. Realni BDP, s druge strane, prilagođava se za inflaciju koristeći konstantne cene iz osnovne godine. Ovo omogućava jasnije poređenje ekonomskih performansi tokom vremena, jer se fokusira na promene u stvarnom obimu proizvodnje, a ne na promene nivoa cena.
Grafikon 1 prikazuje nominalni i realni BDP Srbije tokom protekle decenije (2014-2023). Razlika između ove dve mere često se povećava tokom perioda značajne inflacije ili deflacije. Na primer, 2021. godine rast nominalnog BDP-a dostigao je preko 14%, dok je rast realnog BDP-a bio znatno niži, 7,9%, što ukazuje da je deo nominalnog rasta bio posledica rasta cena, a ne povećane proizvodnje.

BDP se takođe može analizirati na dva načina: ukupni BDP i BDP po glavi stanovnika.
1. Ukupni BDP predstavlja ukupnu vrednost dobara i usluga proizvedenih u jednoj ekonomiji tokom određenog perioda. Pruža apsolutnu meru ekonomske veličine i aktivnosti, često korišćenu za poređenja između zemalja različitih veličina populacije.
2. BDP po glavi stanovnika, s druge strane, deli ukupni BDP sa populacijom, nudeći prosečan ekonomski učinak po osobi. Ova mera pruža nijansiranije razumevanje životnog standarda i ekonomskog blagostanja, jer se prilagođava veličini populacije.
Odnos između ovih mera i demografskih trendova može otkriti zanimljive uvide (Grafikon 2).

Dok ove dve stope rasta generalno prate sličan trend, rast nominalnog BDP-a po glavi stanovnika blago nadmašuje rast ukupnog nominalnog BDP-a u većini godina. Ovo odražava uticaj opadajuće populacije Srbije, što povećava prosečan ekonomski učinak po osobi čak i kada je rast ukupnog BDP-a umeren. Nakon sinhronizovanog pada 2020. godine zbog pandemije COVID-19, rast BDP-a po glavi stanovnika značajno je nadmašio rast ukupnog BDP-a u 2021-2022. godini. Ovo se može pripisati merama vlade, poput direktnih uplata svim punoletnim građanima, kako bi se povećala kupovna moć i stimulisala ekonomija tokom i nakon pandemije.
Da bi se slika dodatno zakomplikovala, BDP Srbije periodično se revidira kako bi se uzele u obzir promene u osnovnoj godini. Ove revizije mogu značajno promeniti nominalne podatke o BDP-u, a samim tim i ključne ekonomske odnose, poput javnog duga kao procenta BDP-a. Revizija BDP-a iz 2024. godine, koju je sproveo Republički zavod za statistiku, povećala je nominalni BDP za 4,6% za 2019. godinu i za 8,2% za 2023. godinu (to je bio upravo predmet spora između profesora Radonjića i v.d. direktora RZS-a Josipovića). Kao rezultat ovih revizija, javni dug Srbije kao procenat BDP-a smanjen je za otprilike 4 procentna poena u 2023. godini, poboljšavajući percepciju fiskalne stabilnosti zemlje bez promene osnovnih nivoa duga.
Ove razlike naglašavaju da podaci o BDP-u nisu apsolutne istine, već su oblikovani specifičnim uglom posmatranja. Razumevanje ovih nijansi ključno je za tumačenje podataka o BDP-u i njihove relevantnosti za realne uslove.
Kružna ekonomija korupcije: Zoran Drakulić o veštački uvećanom BDP-u Srbije
U intervjuu za Danas, srpski privrednik Zoran Drakulić osvetljava kako sistemska korupcija uvećava podatke o BDP-u u Srbiji, stvarajući iskrivljenu sliku ekonomskog napretka. Njegova analiza se fokusira na mehanizme inflacije BDP-a vođene korupcijom i šire posledice tog procesa.Prema Drakuliću, javni radovi, poput izgradnje puteva, sistematski su precenjeni. Na primer, projekat koji košta 100 (miliona) fakturiše se na 250, pri čemu naduvana potrošnja direktno doprinosi BDP-u. Prema pristupu zasnovanom na potrošnji, BDP se izračunava kao zbir privatne potrošnje, privatnih investicija i državne potrošnje (korigovano za neto izvoz, koji predstavlja razliku između izvoza i uvoza).