Pumpaj Dinstanović
Zaslužan član
- Poruka
- 104.552
Отворено писмо критике теста за пробни пријемни из историје
Поштоване колеге историчари, обраћам се Вама и српској јавности у вези срамног пробног теста из историје, који су деца радила овог месеца у основним школама. Анализираћу сва по мени спорна питања са теста.
Прво питање је из домена Винчанске цивилизације, коју неки зову и Винчанска култура или Европи дражи назив Дунавска цивилизација. Питање је било да ли је то праисторија или историја? Пошто је већ на Европском нивоу утврђено да је Винчанска или Дунавска цилвилизација имала писмо, онда тај период свакако мора да буде историја. Упоредите Линеарно А и Линеарно Б писмо са Виначанским писмом и видећете сличности. Само Винчанска цивилизација је старија (5400г.пне-4500г.пне). Затим ту је и питање- Шта ради питање везано за праисторију, кад је то више део других наука(Географије,Биологије). Деца у школама примећују да их уџбеници лажу.
Друго питање односи се на историјски период. Дата је година 1804., која је за српски народ битна, јер тада почиње српска национална Револуција. Међутим састављач теста је мислио да је крунисање Наполеона за цара битнији догађај за српску децу.
Треће питање је прилично проблематично. Ко је студирао историју зна да су преломне године преласка из Средњег века у Нови век 1453., 1492, и 1517.година. У различитим државама њихова историографија тумачи ове прелазе. У тесту је дата 1453 година,што је за већину народа источне Европе почетак Новог века. Неспретно је дата гранична година.
Шесто и десето питање су везани за Совјетки Савез,У контесту данашње мржње према Русију оба питања су у негативном контексту према СССР-у. У шестом се наводи инвазија војске СССР-а у ЧССР 1968.године. Опет ником није пало на памет да пита у колико су ратова учествовали САД и њихови савезници од 1945, године до данас. Или рецимо колико милиона људи су војници САД-а побили Вијетнаму?
Дванаесто питање тражи последице Грчке колонизације. Одговор је ширење грчке културе међу другим народима. Што би значило да у периоду од VIII века пне-VI века пне други народи прихватају грчку културу. Каква је била грчка култура у том периоду? Да ли су ти околни народи имали у то време развијенију културу од Грка-Хелена? Ако је Пизистрат наредио у VI веку пне да се Илијада преведе на грчки језик,онда је ширење културе ишло у обрнутом смеру.
У тринаестом питању треба јасно да се напише у одговору уместо ,,лечење разних болести“ ињекција Пеницикин. Зна се шта је открио Александар Флеминг.
Код петнаестог иде текст о геноциду у току акције НАТО пакта и хрватске војске 1995.године. Деца нису до те лекције још стигла, и сигурно им је то мање познато. У одговору стоји ,,прогон српског становништваиз Хрватске током операције Олуја“. То није био прогон него Геноцид, истребљење и протеривање једног народа, Српског са простора на којем су живели њихови преци. Нису протерани из Хрватске него из Републике Српске Крајине!
Седамнеасто питање вређа жртве и саму логику због изговорених термина. И даље се користи комунистички термин за убијање српских цивила у Новом Саду - ,,Новосадска разија“?! Рација је полицијски препад ,у којем полицја хапси криминалне структуре становништва проститутке,убице,дилере дроге,издајнике народа и државе,коцкаре,...). Мађарске фашистичке власти су хапсиле цивилно српско становништво, које није било у криминалу. Па су и ту додати и Јевреји. Испада да је ни један Србин није убијен, а да нема неког Јевреја поред њега? Срамно је учити децу на основу антисрпких термина из СФРЈ!
Осамнаесто питање се надовезује на ово предходно. За Дијану Будисављевић се каже,,хуманитарна радница“!? Па она је само спроводила политику усташке власти- трћину побити, трећину покатоличити, трећину протерати. Код ње је актуелно покатоличавање српске деце и васпитавање у усташким/католичким породицама, у усташком духу. То су будући људи за нека нова убијања српских цивила(90-те). Шта је ту хумано?
Да сумирам написано. Живимо у окупационом режиму и овакав тест има задатак друштвено-психолошког преобликовања наше омладине. Још давно су рекли да треба да мењмо СВЕСТ, и да ће нам они помоћи у томе. Ово је само један мали пример ка промени свести код наше деце.
Часлав Васић дипломирани историчар
