Српска историја пре Немањића у настави

Можда, али чињеница је да они који су основну школу похађали од распада Југославије наовамо знају далеко више него њихови родитељи, који су више учили о Пунским ратовима и Француској револуцији, него Немањићима или Карађору. То је напредак.

Jesi li baš potpuno siguran da je to činjenica?

Punski1.png

IMG_20180327_152309.jpg

Punski3.png

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IMG_20180327_180447.jpg

IMG_20180327_180502.jpg

IMG_20180327_180515.jpg

IMG_20180327_180529.jpg

IMG_20180327_182131_1.jpg

IMG_20180327_180602.jpg


:think:
 
Poslednja izmena:
Рекло би се да је на теми лепо доказано да маса која кука о преднемањићкој историји није имала проблем са школским програмом и уџбеником, већ са чињеницом да није обраћала пажњу на часовима. Додуше, то је случај са комплетним генерацијама, пошто им је тај део о раној српској историју ужасно досадан.

Што се односа националне и друге историје тиче, ако узмемо регуларну гимназију, српској историји је посвећено једно 40+% времена. Шта да се ради, поред Мутимира, треба прелетети мало и пирамиде, старе Грке, велика географска открића и друге ситнице.
 
Не буди буквалиста.

Naravno; i ovi prikazani na temi se međusobno razlikuju (npr. meni se Pirivatrićev izdvaja kao nešto interesantniji). Ova tema je i otvorena sa namerom da se ne stavlja sve u isti koš, već da se detaljno ispita, a konkretno da li se u školama uči (kako danas, tako i ranije) išta o srpskoj prošlosti pre Nemanje, kako se svojevremeno može čuti. Prema tom mišljenju, kada je u pitanju nacionalna istorija, predaje se o istoriji Slovena, pa onda o Nemanji i onda tako redom.
Већ при самом почeтку теме смо утврдили да се о преднемањићком периоду учило, и учи - бар у централној Србији. То више није предмет расправе.

Praktično da ne postoje uopšte novi udžbenici devedesetih godina. Uglavnom se radi o reprintima, sa eventualno manjim, tehničkim izmenama.
Па управо о тим, мањим или већим, променама и говоримо. То да ли је уџбеник сасвим нов, или тек измењен, своди се на исто: дошло је до промене.

Do korenitog sastavljanja nove generacije udžbenika iz istorije neće doći pre petooktobarskih promena. U srpskim udžbenicima su uglavnom do Miloševićevog pada opstali mnogi delići o jugoslovenstvu, Slovencima, Makedoncima, Hrvatima. Lazar Rakić sa svojim udžbenikom istorije za peti razred osnovne škole je među izolovanim izuzecima.
Не знам о ком тачно периоду говориш. Уџбеници из којих сам ја учио нису имали скоро ништа о југословенству. Једини изузетак је историјски атлас, у коме су још увек биле приказане карте Хрватске и Карантаније, о којима се у самим уџбеницима баш и није говорило.

Pa gledam Božićev udžbenik i ne bih se baš u potpunosti složio. Naprotiv, deluje mi da je to daleko više izraženo za vreme čudesnog i podosta zbunjujućeg eksperimenta usmerenog obrazovanja krajem 1970-ih i početkom 1980-ih godina, kada je i sama društvena propaganda kroz udžbenike dobila interesantne razmere (u jednom udžbeniku za V razred osnovne škole posvećen je starom veku i narodnoj odbrani, konferencijama Nesvrstanih i Titu :lol: ).

Van tog eksperimentalnog perioda, kao i staljinističkih 1945-53 tokom kojih su bile korišćene svakojake zbrda-zdola napisane skripte i vanredne izmene u predratnim udžbenicima (ali čak i dobrim delom u njima) srpski su istoričari pristupali dosta savesno dok su sastavljali udžbenike. To posebno dolazi na videlo kada se poredi sa nekim drugim; recimo, sa crnogorskim udžbenicima Mila Strugara. Iz njih, čak i u samo predvečerje izbijanja rata, prosto izbija marksizam u najvećoj formi. Dosta citata Lenjina i takve škole viđenja...uopšteno je crnogorska istoriografija bila najčvšće stecište te misli. Fakultetski udžbenik da se upoznaje sa istorijom koji je sastavio Miomir Dašić, korišćen u Crnoj Gori sve dok Šerbo Rastoder nije napisao zamenu evo sad skoro, a i koji se i danas priznaje u Srbiji i Srpskoj kod pojedinih nastavnika kao prihvatljiva literatura usled nedostatka ikakvog domaćeg udžbenika na tom polju (van potpuno kolokvijalnih beleški sa predavanja Sime Ćirkovića koji su poluformalno grupisani u skriptu) odiše pravim nasleđem te škole.
Ја не спорим да су многи српски историчари, који су писали уџбенике за употребу у Србији, или њеном централном делу, трудили да буду објективни. Ипак, утицај идеологије је био општеприсутан. Не ради се ту само о цитатима друга Лењина и Тита, већ и начину на који су одређене чињенице тумачене и представљане.

Pa dobro tako reci prosto i jasno. :) Mada bih očekivao da te više interesuju prvo vojvođanski i kosovski udžbenici.

Od kada su imali posebne od sredine 1970-ih godina, Milo Strugar je pisao udžbenike za Crnu Goru. Tretirana je potpuno neutralno i niti jednim momentom se ne vezuje za Srbiju, izvan konteksta jugoslovenstva. Njegoš i drugi pisci su južnoslovenski, itd...ima u izvesnoj meri Albanaca i njihove istorije.
Нисам знао да су постојали посебно војвођански уџбеници. Остало ми је познато. Срби у Босни и Херцеговини и Црној Гори су буквално учили више о Пунским ратовима и Француској револуцији, него нашем средњем веку.

Zašto je to trebalo da spomenem? u skladu sa političkim promenama - četiri reči, kristalno jasno šta znače, bez ikakve potrebe za pojašnjavanjima niti u ikakvo ulaženje u iole bilo kakav kontekst diskusije o tome kakve su te promene bile, jer one uopšte same po sebi nisu ni tema. Ovo je malo situacija u kojoj prosto čovek ne zna šta da radi; ispade da ako se raspišem onda zasipam sagovornika velikom količinom teksta, a ako to ne radim, onda je problem što se nisam (bespotrebno krajnje) raspisao?

Како зашто? Па зато што се из твог коментара може закључити да се то 'u skladu sa političkim promenama' односи искључиво на пост-југословенски период. 'Сецкање' које је вршено у пост-југословенском (а опет југословенском) пероду је извучено из свог правог контекста, који укључује и политизацију историје у ранијем периоду. А управо то је дало повода сецкању 'u skladu sa političkim promenama'. Нараво, сецкало се и из других разлога.

А ти си се свакако расписао, Славене ;)

Mislio sam na, da se tako izrazim, slikovnizaciju. Dodao bih tome i da je tek posle reforme 2001. godine napisan novi udžbenik u vezi ove teme.
Зар није било промена и раније? Узми Историјски атлас који је изашао 1995, ако се не варам, и упореди га са оним из '80-их. Сећам се колико сам био одушевљен када је другарица из клупе донела тај стари атлас у школу.

O tom značajnom seckanju i govorim uopšteno u prethodnoj poruci, kao i o spornoj prirodi nekih stvari koje su bile izbačene.
Мислим да треба направити разлику између сецкања које је било последица политичких промена, и оног које је било у вези са смањењем градива. Наравно, и једно и друго подједнако утиче на садржину уџбеника, али ако ћемо говорити о политиком аспекту промена до којих је дошло, важно је истаћи да нису све промене имале политику у својој позадини.

Tokom devedesetih godina, uglavnom su se koristili jugoslovenski udžbenici, sa manjim izmenama. Za prvu godinu nije uopšte ni postojao nikakav novi, a za drugu Sima Ćirković je u izvesnoj meri preradio sopstveni udžbenik i objavio ga u dva izdanja, za različite smerove. Prvi novi udžbenik za prvu godinu od raspada SFRJ je ovaj iz 2002. što sam ga postavio, od Marjanovićke i Šuice.
Није битно да ли су уџбеници наново писани. Као што и сам потврђијеш, претрпели су промене. Такође, не знам зашто помињеш све уџбенике, кад добро знамо да су се проблематични аспекти југословенских уџбеника историје тицале одређених делова историје, а не историје у целини. На пример, уџбеник историје за пети разред основне се уопште не дотиче 'југословенских' тема, и није био знатно промењен. С друге стране, уџбеници за првих пар разреда основне, у којим се обрађује део новије историје, као и они за касније разреде, у којима се то градиво подробније представља, претрпели су промене.
 
Poslednja izmena:
А шта би друго и могло писати, с тим што Дукљани нису баш били 'племе'?

To sam postavio zbog teorije zavere koja je vrlo popularna i koja se zasniva na manje-više potpunim izmišljotinama. Kao što postoji prilično dosta rasprostranjeno kolokvijalno uverenje da se pre ovih najnovijih udžbenika pisanih posle 2000. godine nije moglo naučiti praktično ništa iz prednemanjićke srpske prošlosti (odnosno, u svojoj najekstremnijoj formi, tobože, čak ni dan-danas), isto tako postoji i možda ništa manje rasprostranjena misao da su udžbenici tretirali srpsku istoriju isključivo „avnojevski”, poštujući republičke granice, te da tako dok ima meste recimo za Vlastimirovu dinastiju nema za docniju Vojislavovu, a koja je – navodno – bila ostavljana „crnogorskom resoru”, da se tako izrazim.

Kao što se može videti na ovoj temi, te tvrdnje uopšte nisu istinite. Njih ponavljaju ljudi koji su toliko davno išli u školu da se više ni ne sećaju uopšte šta su učili (ako su uopšte pomenute lekcije i dobro naučili) i nemaju svoje bivše udžbenike negde pri ruci; ili o ljudima koji su živeli ili rodili se u emigraciji tako da uopšte nikada nisu ni znali kako su izgledali domaći udžbenici. Mlađi naraštaji, oslanjajući se na druge stvari koje su čuli i uz određene stereotipe o komunističkoj Jugoslaviji u celini, usvajaju u značajnoj meri ove tvrdnje i ponavljaju ih kao papagaji, a u svemu tome gubi se i ikakva doza interesa da se utvrdi šta je istina.

Da se citiram sa prve stranice ove teme:

Kao što rekoh, problem je u samim ljudima. Ne interesuje ih srpska istorija i ni ne trude se da saznaju o prošlosti, ili im se naknadno probudi interes mnogo godina nakon što su završili školu, pa tako se uopšte ni ne sećaju da li su nešto (odnosno nisu) učili.

Ovaj problem je tu zbog samih laika koji su neinformisali ili krivo informisani i tako dolazimo maltene do lova na veštice koji se zasniva na, jednostavno rečeno, jednoj laži. I takva situacija onda, u odsustvu ikakve konstruktivne kritike, razumnih prigovora ili ičega što bi moglio iole ikakvo pozitivno dejstvo proizvesti, samo se nanosi šteta nauci i njenim rezultatima. Ilustrovaću to jednim tvojim citatom sa druge teme i i u vezi nešto drugačijeg pitanja (ali, opet, u izvesnoj meri usko povezanog sa ovim); srpskog autohtonističkog fenomena:

Ви сте оболење које га је изазвало.

Ovakve optužbe se mogu čuti neretko od ljudi povodom rečenih ubeđenja. Sastavni deo tog razmišljanja, koji u svojoj suštini nije kritika, već pozivanje na progon, jeste tvrdnja (uz „dokazivanje” uz pomoć, najbanalnije rečeno, potpunih izmišljotina, kao što su ove upravo pomenute u vezi prednemanjićke srpske prošlosti u udžbenicima) da je kompletna srpska istoriografija bila u službi Komunističke partije Jugoslavije. Istoričari se decidno odbacuju kao ispolitizovani aparatčiki vladajućeg režima, a sličan opis se koristi i za naučnike danas, smatrajući da su ostali zarobljeni u tom koloseku SFRJ nasleđa, sa matorim figurama kojima je SANU prepuna. I potom, dok „istoričar" po tim svetonazorima dobija praktično pežorativno značenje samo po sebi, uz celokupno odbacivanje obrazovnog sistema kao nečeg što je upravo iz rečenog sistema bivše države proizišlo, ljudi od struke se kolektivno posmatraju i taj zaključak prenosi na skoro sve. To se koristi kao izgovor zbog kojeg bi trebalo potražiti rešenja izvan...i onda dolazimo do raznih mašinaca, bravara, fizičara i sl. koji pojavljuju kao altarnativa.

Ne pokušavam ovom rečenicom iznad da svrstam tebe među ljude koji to čine, mada me jeste zaista prilično iznenadilo tvoje slaganje sa Mrkaljevim stanovištem da su srpski istoričari jedini uzrok fenomena novoromantičarske renesasne koji traje od devedesetih godina prošlog veka do danas. Utisak koji sam stekao na osnovu Mrkaljevog pisanja na forumu jeste da upravo on deli stanovište koje sam sažeto prikazao u pasusu iznad (pored još nekih razmišljanja, naravno...pojave stranaca u istoriografiji, značaja nemačke škole u starijoj genezi srpske istorijske nauke, itd..).
 
Poslednja izmena:
То није позивање на прогон, већ покушај буђења самокритичности.

Скоро комплетна српска историографија је била: 1) истински одана Партији, чина је убеђења делила, или 2) несвесно под утицајем идеја које нам је Партија донела, или пак 3) спремна да жртвује истину зарад личног интереса. Зато су великани попут покојног Димитрија Ђорђевића били маргинализовани, и уместо њих, за професоре и академике су бирани они мање достојни, али Партији подобни. Вас боли да то признате, јер су вам ти партијски подобни медиокритети били професори, ментори, узори, а такви делом међу вама још увек играју улогу корифеја.

Не, српски историчари нису једини узрок рађања феномена псеудоисторијске ренесансе, али они јесу главни разлог његовог трајања. Погледај само колико си напора уложио у одбрану своје професије. То је типично за наше историчаре. Фотеља и лична и професионална сујета испред рада и резултата.

П. С. У том првом делу развлачиш чињенице као жваку, сецеш, мутиш, замагљујеш и игноришеш контекст. Не, нико не тврди да до 2000. у српским уџбеницима није било ни помена о преднемањићкој историји, а све и да тврди, какве везе не неосноване тврдње маргиналних појединаца имају са оправданом критиком других? Зашто оне мислеће, чије критике су оправдане, сврставаш са онима који не знају о чему говоре? Није ли то зато што несвесно сваку критику доживљаваш као напад?

Ах, емиграција. Ово се, претпостављам, односи на мене. Ја јесам одрастао у иностранству, али имао сам приступ свим српским уџбеницима који су изашли у време мог школовања, а они је свакако почело пре 2000.

И негираш ли чињеницу да је у настави историје вам граница централне Србије - бар '80-их, када се стање у самој централној Србији нормализовало - српска историја третирана искључиво 'авнојевски', што је делом одговорно за ситуацију која је настала у Црној Гори? То је контекст, контекст који игноришеш, а без кога је немогуће разумети разумне критике на рачун наше историографије - а српски историографи нису само они који су живели унутар граница авнојевске Србије, и то оне дупло осакаћене.
 
Poslednja izmena:
То није позивање на прогон, већ покушај буђења самокритичности.

Bilo kakav poziv takve prirode mora uključivati i predloge šta, gde i zašto ne valja, kao i šta su moguća rešenja. S obzirom da u principu nema doslovno ni traga ičem što bi se moglo tako nazvati, već je samo reč o optužbama koje plutaju u etru, jedini utisak koji se ostvaruje jeste potraga za žrtvenim jagnjetom, kao da bi posle spaljivanja nekih ljudi na lomači svi problemi sami od sebe bili rešeni. Na taj način samo se dodatno šteti situaciji, odnosno od bede stvara još veći jad. Da se pozovem na Rastka Kostića i Milorada Stojića povodom Pada Arkone i Tribala; obojica su govorili o tome (i samo da podsetim, ni jedan ni drugi nije istoričar).

Скоро комплетна српска историографија је била: 1) истински одана Партији, чина је убеђења делила, или 2) несвесно под утицајем идеја које нам је Партија донела, или пак 3) спремна да жртвује истину зарад личног интереса. Зато су великани попут покојног Димитрија Ђорђевића били маргинализовани, и уместо њих, за професоре и академике су бирани они мање достојни, али Партији подобни. Вас боли да то признате, јер су вам ти партијски подобни медиокритети били професори, ментори, узори, а такви делом међу вама још увек играју улогу корифеја.

To što si napisao svojim je svojim najvećim delom tačno. Naravno da boli, kao što bi i trebalo da boli svakog ko se makar interesuje za istoriju, ali i svakog savesnog čoveka. Ne razumem na osnovu čega bi ti uopšte primetio igde na ovoj temi pokušaj negiranja toga? :dontunderstand: Ono što je problem jeste kada se pomenuti podatak prenapuhava do te mere radi dokazivanja nečega što je u suštini laž, odnosno fantazija koja postoji samo u mašti nekih ljudi.

Što se tiče opaske oko mediokriteta, ne bih se složio da je to opšta pojava srpske nauke od 1945. godine do danas. U drugoj Jugoslaviji delovale su brojne intelektualne gromade o kojima se danas može samo sanjati. Kako je ono slikovito Mrkalj napisao, došlo je do devalvacije pameti. Ne tako davnom smrću Milorada Ekmečića gasi se definitivno cela ta generacija. Od apsolutno svih nastavnika koji predaju u Srbiji, ne bi mi jedno palo na um, uz sve poštovanje prema pojedinima kao što je Ljuba Dimić, da se može staviti u ravan sa starim velikanima; posebno poznavaocima ranije prošlosti i kulture. Da li su možda oni bili i loši mentori, tako da nisu pronašli gotovo nikog dostojnog da nastavi njihovim stopama, ili su odgovori na to pitanje dosta kompleksniji i treba ih potražiti i u mnogim drugim pojavama (recimo, konstantnom trendu emigracije ili srozavanju životnih standarda) to je već drugo pitanje. :)

Не, српски историчари нису једини узрок рађања феномена псеудоисторијске ренесансе, али они јесу главни разлог његовог трајања. Погледај само колико си напора уложио у одбрану своје професије. То је типично за наше историчаре. Фотеља и лична и професионална сујета испред рада и резултата.

Pa ja upravo smatram jednim od problema što se srpska nauka ne suočava sa tom pretnjom (ako se uopšte može nazvati tako). Dominantno stanovište u srpskoj nauci jeste ono koje je stereotipno uopšteno za naučnike i, nažalost, distancirano od laičke populacije. Istoričari smatraju da je ignorisanje jedini odgovor u ovoj situaciji, a da bi bilo kakav ustupak bio ravan kompromitovanju samog sebe. Izolovani izuzeci tipa Radivoja Radića posvećuju prilično beznačajni deo svoje publicističke karijere u odgovorima kojima pristupaju sa gotovo isključivo publicističke prirode (koliko god u svojim pojedinim humoristički pohvalne bile dve Radićeve knjige koje su u suštini slovo protiv novoromantičara, te knjige nisu napisane kao ozbiljno suočavanje sa tim fenomenom i kritika brojnih tvrdnji koje bivaju iznošene, već kao jedna prozivka svih tih ljudi). Dodao bih i da je ta gotovo potpuna nezainteresovanost srpske istoriografije možda upravo doprinela (pored svih ostalih uslova koji su stvorili pogodno tle) razvoju ovih mišljenja. Jer, sa druge strane, ovi koji optužuju stalno pozivaju na nekakve duele i dijaloge, ali ih ne dobijaju i baš zbog toga uspevaju ostvariti sliku koja ide samo u korist brojnih teorija zavere koje se jedna za drugom nižu.

To je razlog zbog kojeg je i otvorena bila ona tema; kao most koji bi jednim delom funkcionisao kao melem, kroz otvorenu diskusiju i seciranje problema. Poznato je da sam ja proveo jedan značajni period svoje forumaške aktivnosti baveći se ispitivanjem (ne samo opovrgavanjem) stavova koje novoromantičari donose, ali to je upravo zbog toga što postoji izuzetno veliki broj, ne samo forumaša Krstarice, već i uopšteno ljudi koji su prilično jasno ubeđeni u ta stanovišta. No, ja se suočavam sa svim tvrdnjama koje bivaju iznošene na forumu sporne prirode; ne samo u slučaju srpskih autohtonista. Ni sve što sam napisao do sada od početka moje aktivnosti u vezi srpske autohtonističke škole ni supa ne može se meriti sa vremenu koje sam posvetio protiv novoromantičara. Grešiš kada izlaziš sa tvrdnjom da se tu adi o odbrani ičega; reč je o tome da ljudi mogu doći na forum i pročitati tvrdnje ljude, te potom razumna obrazloženja zbog kojih te tvrdnje nisu osnovane. S druge strane, ja uopšte ne krijem fascinaciju pseudoistoriografijom (bilo koje vrste). To je moja lična pasija; njeno proučavanje otkriva, između ostalog, fantastične poglede u mentalitet nekog društva ili konkretno psihološki profil neke osobe. Posebno je interesantno kada se to posmatra kroz prizmu društva i trenutnih političkih situacija.

Osim toga, ja zapravo tim ljudima dugujem sve. Od njih, DUKLJANIN-a među prvima što se tiče Foruma Krstarice, ja sam veliku većinu stvari naučio. Ne od nekog nastavnika velike erudicije sa ogromnim repertoarom, niti iz ijedne knjige koju sam uzeo što samoinicijativno, što ponukan različitim preporukama. Ti pojedinci, uključiv i Mrkalja, moji su pravi mentori. Oni su moja inspiracija, kojima dugujem ogroman deo svega što znam što se tiče svojih znanja iz istorije. Razmišljanja o njihovim pitanjima i idejama, provera njihove istinosti i prikupljanje građe o istima, nemerljivo su obogatili moje znanje. To je i ona prava vodilja koja zna da gurne osobu u nekom smeru; potraga za nekakvom istinom. Što senzacionalnija i apsurdnija tvrdnja, to više bocne i pruži motivaciju. Neznalica koji odvali nešto, čovek zlih namera koji izmišljanjem pokušava poturiti nešto...mnogo više nauče od nekoga ko je hodajuća enciklopedija. Pored toga, nedostatak gotovo ikakvog obrazovanja, pa čak i elementarnog poznavanja ljudske prošlosti, tim ljudima daje onaj kontekst koji omogućuje thinking outside the box, čime dolazi do fantastičnog pokretanja pitanja koja nekome ko je prošao kroz obrazovni sistem ne bi uopšte pala na pamet, iz razloga što mu je škola izbombardovala i isprala mozak. Na kraju krajeva, ja sam i počeo kao jedan potpuni pseudoistoričar, inspirisan jednim delom uz pomisao da je verovatno dobrim delom tačno što tamo piše. :mrgreen: Onda sam krenuo sa proveravanjem, stranu po stranu, pasus po pasus, reč po reč...tako je uopšte i počelo moje prvo interesovanje za istoriju.

П. С. У том првом делу развлачиш чињенице као жваку, сецеш, мутиш, замагљујеш и игноришеш контекст. Не, нико не тврди да до 2000. у српским уџбеницима није било ни помена о преднемањићкој историји, а све и да тврди, какве везе не неосноване тврдње маргиналних појединаца имају са оправданом критиком других? Зашто оне мислеће, чије критике су оправдане, сврставаш са онима који не знају о чему говоре? Није ли то зато што несвесно сваку критику доживљаваш као напад?

Ах, емиграција. Ово се, претпостављам, односи на мене. Ја јесам одрастао у иностранству, али имао сам приступ свим српским уџбеницима који су изашли у време мог школовања, а они је свакако почело пре 2000.

Mnogi ljudi to tvrde; novoromantičari ili ne (doduše, većina tvrdi da se uopšte ne može susresti sa prednemanjićkom prošlošću, a ne samo pre 2000. godine). Nisam pojma imao niti gde si odrastao ni išao u školu niti išta slično. Mislio sam na Jovana I. Deretića, koji se u Srbiju vratio 1997. godine. Mislio sam na Radivoja Pešića, Olgu Luković Pjanović, Svetislava Bilbiju, itd....

И негираш ли чињеницу да је у настави историје вам граница централне Србије - бар '80-их, када се стање у самој централној Србији нормализовало - српска историја третирана искључиво 'авнојевски', што је делом одговорно за ситуацију која је настала у Црној Гори? То је контекст, контекст који игноришеш, а без кога је немогуће разумети разумне критике на рачун наше историографије - а српски историографи нису само они који су живели унутар граница авнојевске Србије, и то оне дупло осакаћене.

Pokrajinski udžbenici postojali su samo za vreme tog perioda, nakon reformi 1970-ih godina. To je bilo prekinuto posle prosvetne reforme 1987. godine, nakon kojeg zavodi Srbije i Vojvodine deluju u saizdavaštvu (sa Kosovom je bio, kao što se zna, problem). Pre i posle te decenije u upotrebi su bili jedinstveni udbženici na teritoriji cele Srbije, jer je obrazovni sistem čitave republike bio više objedinjen. Uticaj podele na osam federalnih jedinica Jugoslavije na obim i akcenat nastavnih sredstava je nesporan. Zašto ti uopšte pada na pamet da bi to neko negirao? Međutim, čak i u tom periodu eksperimentalnog školstva, u pokrajinama se moglo u obrazovnom sistemu ipak čuti da postoji srpska istorija i pre Stefana Nemanje.

Ne razumem koji to kontekst navodno ignorišem. Nikada uopšte nisam govorio o drugim jugoslovenskim državama; od početka teme do kraja se priča o Srbiji. Naravno da igorišem nešto što nikada nije bilo predmet diskusije.
 
Poslednja izmena:
Не кажем да сам то приметио на овој теми, нити је уопште логично закључити на основу садржине мог коментара да се она односи искључиво на ову тему.

Не, реално гледано, није реч о озбиљној претњи. Али природа саме претње - чињеница да она није тако озбиљан као што се некима можда чини - није разлог зашто се српска наука не суочава с њом. Прави разлози су уљуљканост и немар.

Већ сам ти дао до знања да моја критика није ограничена на начин на који је представљена преднемањићка историја. Проблематични аспекти југословенске историографије нису ограничени на тај период, и сматрам да у оквирима критике историографије тог доба нема повода за његово посебно истицање.

Такође, ова тема се тиче српске историје пре Немањића у настави уопште, а не конкретно у настави у доба комунизма. Став Мркаља и неких других јесте да преднемањићки период није био довољно добро представљен у оно време, и није ни данас.
 
Poslednja izmena:
Не буди буквалиста.

Ako se ovo odnosi na opasku u vezi Punskih ratova, danas se o tome i uopšteno antičkoj istoriji Evrope u školi uči više nego možda i ikada u istoriji srpskog obrazovnog sistema.

Па управо о тим, мањим или већим, променама и говоримо. То да ли је уџбеник сасвим нов, или тек измењен, своди се на исто: дошло је до промене.

To nisi rekao. Onda ne znam uopšte šta si hteo reći komentarom da su oni iz prvih posleratnih godina bili u tom pogledu drastično siromašniji, kada govorimo o skoro potpuno identičnim udžbenicima. Inače, te promene su bile toliko beznačajne da su učenici komotno koristili udžbenike iz vremena SFRJ, uz odobrenje nastavnika, da se spremaju za odgovaranje. A još bitnije, zašto govorimo o tim promenama, koje su za ovu temu gotovo bez bukvalno ikakvog značaja? :)

Не знам о ком тачно периоду говориш. Уџбеници из којих сам ја учио нису имали скоро ништа о југословенству. Једини изузетак је историјски атлас, у коме су још увек биле приказане карте Хрватске и Карантаније, о којима се у самим уџбеницима баш и није говорило.

Govorim o periodu između 1991. i 2001. godine. Evo i nekih primera iz udžbenika za vreme Miloševićevog režima. Ovo što sledi je iz udžbenika za III stručnih škola i gimnazija opšteg i društveno-jezičkog smera (Milutin Perović i Nikola Gaćeša). Na 71, str. kada se prelazi na nacionalnu istoriju, segment se zove Južni Sloveni i njihovi susedi pod Osmanlijskom vlašću:



Od 74. str. počinje lekcija o pokorenom hrišćanskom stanovništvu u Osmanlijskom carstvu (br. 14). na 76. stranici piše:

IMG_20180329_190135.jpg


Освајањем већег дела Балканског полуострва, Османлијско Царсткво је поробило многе хришћанске народе: Грке, Бугаре, Албанце, а од наших народа Македонце, Србе, и део Хрвата.

Na 86. str. ide 17. lekcija, o ustancima naših naroda protiv Osmanskog carstva. Na 87. stranici piše da poseban značaj u oslobodilačkoj borbi naših naroda ima borba crnogorskih plemena, koja postaje sve upornija kada jenjavaju ustanci u našim krajevima u prvoj polovini XVII veka.



Sledeća lekcija se zove Kulturne prilike u južnoslovenskim zemljama pod osmanlijskom vlašću od XVI do XVIII veka. Potom se prelazi na Jugoslovene pod Habzburzima:



Cela 21. lekcija posvećena je istoriji kraljevina Ugarske i Hrvatske, zaveri Zrinskih i Frankopana, podacima o državnoj zajednici Hrvatske i ugarske od 1102. godine, ustanku seljaka Matije Gupca, o Franju Tahi, ustanku Slovenaca pod Ilijom Gregorićem,...Onda, vidi kako je predstavljen docnije barok kod Južnih Slovena i ko se sve tu nalazi:



Lekcija br. 28 u celini posvećena antikapitalističkoj revoluciji, sa podacima o Marksu i Engelsu, osnivanju Saveza komunista, manifestu Komunističke partije....



U ulasku u XIX stoleće idemo još o Hrvatima:



U kontekstu revolucije 1848/9, govori se o revoluciji svih naših naroda; i Srba, i Hrvata, i Slovenaca.



Udžbenik za III razred gimnazija prirodno-matematičkog smera i IV razred opšteg i društveno-jezičkog (Nikola Gaćeša, Dušan Živković, Ljubica Radović) još je, razumljivo, izražajniji u ovom smislu:

Segment posvećen je istoriji radničkog pokreta, tj. internacionalama:



U ogromnom delu udžbenika raspreda se o narodno-oslobodilačkoj borbi, preko Sutjeske i Drugog zasedanja AVNOJ-a, proboja Sremskog fronta i drugo, uz određeno potenciranje ideologije bratstva i jedinstva svih naroda i narodnosti. U udžbeniku pišu podaci o progonu muslimana i stoji da se Draža Mihajlović zalagao za stvaranje velikosrpske etnički čiste države, od čega je odustao pod pritiskom Slovenaca i Hrvata u emigrantskoj vladi, kao i Britanaca. Srpski gimnazijalac je u vreme devedesetih godina učio da je Draža kod okupatora tražio saveznika, kao i da to sakrije od naroda, ali mu to nije uspeo jer ga je narod prozreo, a četnici, prirodno, doživeli poraz. Pokret Jvuo je predstavljen kroz prizmu izdajničke organizacije koja nema puno veze sa jugoslovenskim narodima, već je u službi stranaca, Engleza.

IMG_20180329_194244.jpg


No, da ne dužimo više, malo sam i ja počeo da se udaljavam od prednemanjićke srpske prošlosti. :) Ovaj eskurs sam napravio samo da ukažem da drastičnije promene po po pitanju udžbenika (a što si, čini mi se, i sam potvrdio pominjanjem tog oko lektira) dolaze tek posle dolaska DOS-a na vlast.

Ја не спорим да су многи српски историчари, који су писали уџбенике за употребу у Србији, или њеном централном делу, трудили да буду објективни. Ипак, утицај идеологије је био општеприсутан. Не ради се ту само о цитатима друга Лењина и Тита, већ и начину на који су одређене чињенице тумачене и представљане.

Da li je to nešto što je za iole ikoga ko se razume u ove stvari sporno? Meni nije jasno zbog čega to uopšte pominješ. :dontunderstand:

Нисам знао да су постојали посебно војвођански уџбеници. Остало ми је познато. Срби у Босни и Херцеговини и Црној Гори су буквално учили више о Пунским ратовима и Француској револуцији, него нашем средњем веку.

Tema je izuzetno mnogo preobimna i iscrpna da bismo je krenuli širiti na sve zemlje bivše Jugoslavije (a posebno ako bismo krenuli i na druge države). Potrebno, posebno zbog brojnih specifičnosti, izuzetno mnogo vremena izdvojiti da bismo se pozabavili time. Kako bismo zadržali određeni opseg, barem za sada, ja bih da se skoncentrišemo isključivo na nastavna sredstva koja su bila upotrebljivana u Srbiji (odnosno na njenoj teritoriji). To je, na kraju krajeva, i u koncepcijskom kontekstu teme i kako je ona nastala (a naime, oko teorije zavere da je prednemanjićka srpska prošlost u svojoj celini bila, a po nekima još uvek jeste, brisana iz udžbenika).

No, da zadovoljim tvoju znatiželju barem malčice, postaviću ti strane iz udžbenika za VI razred bosansko-hercegovačke osnovne škole iz 1966. godine (segmenti o najranijoj prošlosti Bosne i o Duklji, tj. dinastiji Stefana Vojislava).

 
Poslednja izmena:
Процес осавремењивања и детитоизације уџбеника је текао споро, тако да не чуди што се у том уџбенику помињу 'наши народи', дог се у тадашњим уџбеницима за основу школу не помиње ништа слично.

Како год, радије бих да се бавим самом историјом, него уџбеницима историје.
 
Poslednja izmena:
Како зашто? Па зато што се из твог коментара може закључити да се то 'u skladu sa političkim promenama' односи искључиво на пост-југословенски период. 'Сецкање' које је вршено у пост-југословенском (а опет југословенском) пероду је извучено из свог правог контекста, који укључује и политизацију историје у ранијем периоду. А управо то је дало повода сецкању 'u skladu sa političkim promenama'. Нараво, сецкало се и из других разлога.

Ovako ispada kao da me vučeš za jezik. :lol: Daklem; naravno da se seckalo i iz drugih; ja sam upravo oba konteksta spomenuo (i politički i tehničko-modernizacijski):

Jedna jasna prednost koju jugoslovenski udžbenici imaju nad postjugoslovenskima jeste (govoreći bar o najranijem periodu ljudske prošlosti) izgleda to što su oni sastavljani od početka do kraja, dok su najnoviji posledica 1) seckanja makazicama da se izbace delovi istorije u skladu sa političkim promenama na planu (ali bez praktično ikakvog većeg akcenta na srpsku prošlost) kao i 2. smanjivanjem rečenica kako bi se napravilo dovoljno prostora za nove ilustracije, a da udžbenik ne poprimi isuviše glomazne razmere.
Ne, nije stvar samo 1) do političkih promena, već i do reforme nastavnog programa, kojom se devedesetih godina sa usmerenog obrazovanja prešlo nazad na klasični vid, a 2) od 2001. godine ušlo i u temeljniju reformu nastavnog programa, koji se tiču prvenstveno tehničke modernizacije udžbenika kao nsatavnog sredstva.

Зар није било промена и раније? Узми Историјски атлас који је изашао 1995, ако се не варам, и упореди га са оним из '80-их. Сећам се колико сам био одушевљен када је другарица из клупе донела тај стари атлас у школу.

Takvih razmera, ne. Prelazak na nešto drugačiju koncepciju, promena formata štampe (uvećan je) u odnosu na sve koji su postojali ranije; u značajnoj meri više ilustracija i to sve u koloru...promene su doslovno revolutivne i ne mogu se ni porediti sa onima ranije. Drugaliji je i tip hartije (kvalitetniji). Promena koja je nastupila posle 2001. godine mogla bi se eventualno porediti sa pisanjem prvih objedinjenih udžbenika iz istorije (umesto samo istorije nekih segmenata) cik posle Drugog svetskog rata, ili sa pojavom prvih ilustracija u drugoj polovini XIX stoleća.

Recepcija kod nastavnog osoblja dužeg radnog staža tih novih udžbenika možda je najbolji ukazatelj bila o kolikoj se promeni tu radi. Mnogi su nove udžbenike ismevali, tvrdeći da se radi o prosto slikovnicama za malu dečicu; poneki ulagali i nešto glasnije proteste. Danas su se već svi poodavno navikli, tako da možda zvuči čudno, ali kod mnogih (posebno onih pred penziju) bili su izuzetno popularan predmet sprdnje i ismevanja modernističke kulture zatupljivanja adolescenata.

Мислим да треба направити разлику између сецкања које је било последица политичких промена, и оног које је било у вези са смањењем градива. Наравно, и једно и друго подједнако утиче на садржину уџбеника, али ако ћемо говорити о политиком аспекту промена до којих је дошло, важно је истаћи да нису све промене имале политику у својој позадини.

Pa naravno. Kao što se može videti iznad, tu sam razliku ja i napravio; a docnije je još jednom i ponovio.

Не кажем да сам то приметио на овој теми, нити је уопште логично закључити на основу садржине мог коментара да се она односи искључиво на ову тему.

Nema veze; moj odgovor se odnosio uopšteno. Često imaš kritike u ovom kontekstu, a one poprimaju i vrlo grube forme (posebno ova po kojoj je ispalo da sam ja bolest koja tako prouzrokuje nešto, pa čak i, koliko god to šokantno zvučalo, same srpske novoromantičare). Međutim, kada one ne bivaju konkretizovane, ostaju samo prazne reči koje se manifestuju kao prozivke na ličnoj osnovi bez ikakve dobre namere. Bez ikakvog preciziranja koje to stvari nisu u redu i kako bi ih trebalo ispraviti, nikakav vid kritike (posebno kada se prelazi na neki lični nivo, štu uopšteno ni ne želim) ne može ostvariti nikakve rezultate, u nedostatku alternative. Mrkalj bar predlaže da slušamo Gorana Šarića. :)

Не, реално гледано, није реч о озбиљној претњи. Али природа саме претње - чињеница да она није тако озбиљан као што се некима можда чини - није разлог зашто се српска наука не суочава с њом. Прави разлози су уљуљканост и немар.

Ne suočava se sa njom nijedna nauka na zemaljskoj kugli. To nije ništa neuobičajeno za srpsko podneblje. Ono što ja zameram srpskoj naučnoj zajednici jeste što oni nisu svesni određenih specifičnosti, tako da se ni novoromantičarski problem ne može tretirati na onaj isti način kako se s tim snalaze Rusi, Česi ili Nemci.

Став Мркаља и неких других јесте да преднемањићки период није био довољно добро представљен у оно време, и није ни данас.

Ne, ova tema uopšte nije tako nastala. Ja se još nisam suočio sa nekim ko to tvrdi. Naprotiv; ovde se radi o uverenju da uopšte, u celini nije taj period predstavljen, a ne da nije dobro. To se može i dobro videti u poruci br. 96. Što se tiče Mrkalja, mislim da je on malčice preterano pod uticajem novoromantičara, pa otuda se javljaju i Deretićevi Oštrivojevići i Svevladovići, koje on pokušava pronaći u udžbenicima. :)

Ti znaš da sam je loš u pretraživanju pa nešto ne mogu da nađem lekcije o Oštrivojevićima, Svevladovićima, Vlastimirovićima:

Pored toga, dodao bih, a upravo na kontekst i tvrdnje da se manje detaljno učilo o prednemanjićkoj srpskoj prošlosti tokom Jugoslavije nego danas, podsetio bih da sam upravo ukazao onim fotografijima pojedinih udžbenika da izgleda da bismo možda mogli govoriti o nečem upravo obrnutom.

Процес осавремењавања и детитоизације уџбеника је текао споро, тако да не чуди што се у том уџбенику помињу 'наши народи', дог се у тадашњим уџбеницима за основу школу не помиње ништа слично.

I nije baš; nakon što je Gašo Knežević pokrenuo tu nastavnu reformu manje od godinu dana trebalo je da se pojavi onaj udžbenik recimo od Marjanoviće i Šuice. Sve se to može brzo obaviti, samo ukoliko se određene okolnosti poklope. Štaviše, oni prvi udžbenici koji su izašli nakon smene režima pokazivali su izrazite naklonjenosti četničkom pokretu, koje su određenim udžbeničkim opcijama do danas u izvesnoj meri bile ublažene. Stvar nije do toga uopšte da je to nešto što je sporo, nego što za to mora postojati politička volja. Političke volje za tako nešto i nije baš bilo pre 2000. godine, dok se i sama država zvala Jugoslavija, sa jugoslovenskom trobojkom i Hej, Sloveni kao državnom himnom (tako da je, zapravo, i prilično logičan taj pristup).
 
Рекло би се да је на теми лепо доказано да маса која кука о преднемањићкој историји није имала проблем са школским програмом и уџбеником, већ са чињеницом да није обраћала пажњу на часовима. Додуше, то је случај са комплетним генерацијама, пошто им је тај део о раној српској историју ужасно досадан.

Што се односа националне и друге историје тиче, ако узмемо регуларну гимназију, српској историји је посвећено једно 40+% времена. Шта да се ради, поред Мутимира, треба прелетети мало и пирамиде, старе Грке, велика географска открића и друге ситнице.

Zar Stari Grci i piramide nisu peti, a Mutimir 6. razred?

Taj deo je dosadan jer je loše problematizovan, loše elaboriran, loše ideologizovan, loše kontekstualizovan, loše osmišljen, loše napisan. Dakle, riba od glave smrdi, a ne ono što Slaven777 tvrdi, da je kriv narod, a ne istoriografi.

- - - - - - - - - -

Ovako ispada kao da me vučeš za jezik. :lol: Daklem; naravno da se seckalo i iz drugih; ja sam upravo oba konteksta spomenuo (i politički i tehničko-modernizacijski):






Takvih razmera, ne. Prelazak na nešto drugačiju koncepciju, promena formata štampe (uvećan je) u odnosu na sve koji su postojali ranije; u značajnoj meri više ilustracija i to sve u koloru...promene su doslovno revolutivne i ne mogu se ni porediti sa onima ranije. Drugaliji je i tip hartije (kvalitetniji). Promena koja je nastupila posle 2001. godine mogla bi se eventualno porediti sa pisanjem prvih objedinjenih udžbenika iz istorije (umesto samo istorije nekih segmenata) cik posle Drugog svetskog rata, ili sa pojavom prvih ilustracija u drugoj polovini XIX stoleća.

Recepcija kod nastavnog osoblja dužeg radnog staža tih novih udžbenika možda je najbolji ukazatelj bila o kolikoj se promeni tu radi. Mnogi su nove udžbenike ismevali, tvrdeći da se radi o prosto slikovnicama za malu dečicu; poneki ulagali i nešto glasnije proteste. Danas su se već svi poodavno navikli, tako da možda zvuči čudno, ali kod mnogih (posebno onih pred penziju) bili su izuzetno popularan predmet sprdnje i ismevanja modernističke kulture zatupljivanja adolescenata.



Pa naravno. Kao što se može videti iznad, tu sam razliku ja i napravio; a docnije je još jednom i ponovio.



Nema veze; moj odgovor se odnosio uopšteno. Često imaš kritike u ovom kontekstu, a one poprimaju i vrlo grube forme (posebno ova po kojoj je ispalo da sam ja bolest koja tako prouzrokuje nešto, pa čak i, koliko god to šokantno zvučalo, same srpske novoromantičare). Međutim, kada one ne bivaju konkretizovane, ostaju samo prazne reči koje se manifestuju kao prozivke na ličnoj osnovi bez ikakve dobre namere. Bez ikakvog preciziranja koje to stvari nisu u redu i kako bi ih trebalo ispraviti, nikakav vid kritike (posebno kada se prelazi na neki lični nivo, štu uopšteno ni ne želim) ne može ostvariti nikakve rezultate, u nedostatku alternative. Mrkalj bar predlaže da slušamo Gorana Šarića. :)



Ne suočava se sa njom nijedna nauka na zemaljskoj kugli. To nije ništa neuobičajeno za srpsko podneblje. Ono što ja zameram srpskoj naučnoj zajednici jeste što oni nisu svesni određenih specifičnosti, tako da se ni novoromantičarski problem ne može tretirati na onaj isti način kako se s tim snalaze Rusi, Česi ili Nemci.



Ne, ova tema uopšte nije tako nastala. Ja se još nisam suočio sa nekim ko to tvrdi. Naprotiv; ovde se radi o uverenju da uopšte, u celini nije taj period predstavljen, a ne da nije dobro. To se može i dobro videti u poruci br. 96. Što se tiče Mrkalja, mislim da je on malčice preterano pod uticajem novoromantičara, pa otuda se javljaju i Deretićevi Oštrivojevići i Svevladovići, koje on pokušava pronaći u udžbenicima. :)



Pored toga, dodao bih, a upravo na kontekst i tvrdnje da se manje detaljno učilo o prednemanjićkoj srpskoj prošlosti tokom Jugoslavije nego danas, podsetio bih da sam upravo ukazao onim fotografijima pojedinih udžbenika da izgleda da bismo možda mogli govoriti o nečem upravo obrnutom.



I nije baš; nakon što je Gašo Knežević pokrenuo tu nastavnu reformu manje od godinu dana trebalo je da se pojavi onaj udžbenik recimo od Marjanoviće i Šuice. Sve se to može brzo obaviti, samo ukoliko se određene okolnosti poklope. Štaviše, oni prvi udžbenici koji su izašli nakon smene režima pokazivali su izrazite naklonjenosti četničkom pokretu, koje su određenim udžbeničkim opcijama do danas u izvesnoj meri bile ublažene. Stvar nije do toga uopšte da je to nešto što je sporo, nego što za to mora postojati politička volja. Političke volje za tako nešto i nije baš bilo pre 2000. godine, dok se i sama država zvala Jugoslavija, sa jugoslovenskom trobojkom i Hej, Sloveni kao državnom himnom (tako da je, zapravo, i prilično logičan taj pristup).

E, ako je Šarić plaćen da radi ono što radi, vala i ti si za ovo plaćen (sudeći po količini utrošenih karaktera na dan).
 
Најновији уџбеници не престају да нас изненађују. У том смислу, нови уџбеник из Природе и друштва за 4. разред (Кандић, Субаков Симић, Васић, Живковић, Матејић) који је Министарство просвете одобрило доноси нам једно ново:

Shiite.jpg


Шта овде можемо видети? Видимо да најстарија српска држава не носи српско име, већ се зове Рашка, иако ће такво име државна творевина носити тек од XII столећа. Ради се о карти Расе, области са седиштем у Расу, која је на овој карти оивичена као прва држава Срба, са границама у токовима Ибра, Таре, Дрине и Западне Мораве. Не ради се ни о политичком језгру српске раносредњовековне државице, одакле се централно тежиште Србије ширило још од сеобе Срба на Балкан у првој половини VII столећа, које би према мишљењу у историографији заиста могло одговарати негде оквирно сливовима ових река и Расе; реч о равно о српској држави током 800-их година. О Српској земљи (а не Рашкој) династије рода владаоца Вишеслава (или Војислава) и Властимира, од које се отцепљује Травунија и чији ће се владари шетати неретљанском државицом и владати и над Босном. Како је из српских граница искључено у целини и мистериозно Подгорје Попа Дукљанина, остаје јасно да је оно што је представљено на карти хипотетички најмањи могући опсег српске државе у раном средњем веку.

И то све док је, изгледа, већина данашње Републике Србије под Бугарима, а док Византија чудновато одговара границама Албаније, мада истина, малчице проширене на рачун суседних држава. А онда, као шлаг на торту, долази цели остатак суседства који је означен жућкасто окер бојом. иначе истом бојом традиционално у употреби за границе Хрватске. Једина политичка целина означена на том подручју јесте, чуда ли чуда, Хрватска. ОК, неко ће рећи, нема ове боје у легенди, тако да је све изостављено (рецимо, Црвена Хр...пардон, Дукља, Травунија, итд..) како, ето, не би компликовало превише деци ствари. Међутим, једно је ту не сумњиво, а то је Хрватска која се са Рашком граничи на реци Дрини, односно очигледно има у свом саставу Босну. Остављам читаоцима форума, посебно онима који и сами имају децу сличног узраста, да претпоставе шта ће ученик четвртог разреда основне школе претпоставити када види саму карту и где се налазе Даниловград и Ваљево.

Наставна средства увек су била најинтересантније средство за проучавање какву верзију прошлости актуелна жели од народа да у будућности усвоји; у ком је смеру индоктринише. Већ неко дуже време сматрам да смо дошли до једног страшно мрачног периода, доминације људске глупости и потпуне релативизације нечега што би се могло уопште у неким оквирима и назвати некаквом истином. Неке од ствари које су се десиле и које су биле изнесене на Форуму Крстарице потврдиле су те моје премисе и додатно их ојачале, а преломни тренутак за мене лично је био када је Мркаљ поставио интервју уваженог професора Драгољуба Петровића, који главом и брадом брани Јована И. Деретића и ставове новоромантичара. Један кратки поглед на ову карту, који је одобрен у приближно истом комисијском саставу као у случају уџбеника из географије који је Косово директно представио као самосталну државу, ојачава моје стрепње о томе до каквих смо времена дошли, али и показује једну другу слику; ону која је сада мејнстрим и очигледно представља званичну државну политику по питању сагледавања прошлости: доминација политичке коректности (јер, превише би било осетљиво ако бисмо учили децу да имају историјске претензије према сувереним суседним државама Босни и Херцеговини и Црној Гори) у којој треба изградити минималну националну свест будућим генерацијама, како би живели у новом српском поретку. Ово што се дешава би вероватно требало довести у везу и са неким извесним политичким догађајима, али и са променама које захватају Српску Православну Цркву, а на основу којих Српска црква заправо настаје 1922. године, јер њени претходници не носе то име, али јој се придодаје и један други назив чисто да се тај избегне, док ће верски поглавар бити патријарх српских и поморских земаља. Којих поморских земаља? Па, вероватно од Поморјана када су их Рашани освојили и направили државу заједно са њима под Немањићима...

giphy.webp
 
Poslednja izmena:
Проблем је што је министарство одобрило. Све те књиге пролазе стручне комисије.
Мој пријатељ је писао књигу из историје за 7. и 8. разред и имао је озбиљне проблеме са издавањем књиге јер се један сегмент није допао академику Крестићу.
 
Проблем је што је министарство одобрило. Све те књиге пролазе стручне комисије.
Мој пријатељ је писао књигу из историје за 7. и 8. разред и имао је озбиљне проблеме са издавањем књиге јер се један сегмент није допао академику Крестићу.

Крестић му је био рецензент за оба уџбеника (или се ради о неком др. наставном средству, помоћном)? Је ли на крају уопште иједан изашао?
 
Проблем је што је министарство одобрило. Све те књиге пролазе стручне комисије.

Problem je što su pre školske 2017/18 godine sklonili Tomu Nikolića i sad nema stručnog kadra. On je proveren i ima diplomu; ostali, ko zna?
 
Проблем је што је министарство одобрило. Све те књиге пролазе стручне комисије.
Мој пријатељ је писао књигу из историје за 7. и 8. разред и имао је озбиљне проблеме са издавањем књиге јер се један сегмент није допао академику Крестићу.
Српском јавашлуку никад краја. Ко год је ово одобрио, или нема појма о српској историји (па наседа на небулозе о Рашкој као 'првој српској држави' и Немањићима као 'првој српској династији'), или није гледао шта одобрава.

Проблем је што се дозвољава да ико осим Завода за уџбенике (и наставна средства) издаје уџбенике. Пробали смо - не иде.
 
Poslednja izmena:
Ne odriče se narod, odriču se intelektualni slabići koji primaju plate od poreskih obveznika da bi prepisivali bečku literaturu. Dok ih bečlije tapšu po ramenu, oni ispadaju veliki u sopstvenim očima dok Srbija ispada bedna. A ispada bedna jer oni nemaju snage da argumentuju pstvarnu priču, stvarnu istoriju pa prihvataju lažnu, koja je servirana i lako dostupna.

Pogledaj samo seriju Nemanjići, pogledaj "dvor" Stefana Nemanje i pogledaj seriju Medičijevi koja se prikazuje nakon nje, a prikazuje identičnu epohu. Misliš da je to slučajnost da su stavljene ovako jedna iza druge, šatro-slučajno, pa baš zgodno komparativno? Ja ne.

Pogledaj raskoš, svilu i kadifu, zlato i dragulje kojima su obasuti glumci u Medičijevima. Iako se na freskama vidi kako je srpsko plemstvo obdeveno, naši su filmadžije, za naše pare koje im dajemo svakog meseca preko računa za struju, Stefanu Nemanji obukli džak u kome dolazi kafa iz Brazila, kosu mu napravili od kučine, bradu nagaravili pepelom iz Velikih Crljena, glumca pokupili sa ulice, a umesto krune na glavu mu stavili bič, verovatno pronađen u srpskom "dvoru", čitaj etno-selu Sirogojno, da ne odudara mnogo od one PUR-pene što viri između četvrte i pete daske na ulazu u srpski "dvor" dinastije Nemanjića. Nota bene, "konsultovali su istoričare".

Uporedjujes ubogu sirotinju i glavne bankare Vatikana i pape i cele KC. Neusporedivo. Pod utjecajem si sarlatana, koji su brabonjali o "zlatnik kasikama, viljuskama i kutlacama".
 
Крестић му је био рецензент за оба уџбеника (или се ради о неком др. наставном средству, помоћном)? Је ли на крају уопште иједан изашао?

Крестић је био у неком телу које је прегледало те уџбенике пре допуштања да се уџбеник објави и уђе у понуду наставном кадру.
Изашли су уџбеници.

- - - - - - - - - -

Problem je što su pre školske 2017/18 godine sklonili Tomu Nikolića i sad nema stručnog kadra. On je proveren i ima diplomu; ostali, ko zna?

Кад видиш шта се све озваничава па макар и на мала врата, не може човек да не помисли да све није намерно и с циљем.

- - - - - - - - - -

Српском јавашлуку никад краја. Ко год је ово одобрио, или нема појма о српској историји (па наседа на небулозе о Рашкој као 'првој српској држави' и Немањићима као 'првој српској династији'), или није гледао шта одобрава.

Проблем је што се дозвољава да ико осим Завода за уџбенике (и наставна средства) издаје уџбенике. Пробали смо - не иде.
И ја тако мислим.
Дозвољено је да свака шуша пише уџбенике по којима треба да се едукују генерације.
 

Back
Top