Tekst preuzet sa nekog drugog f.....mesta.
A tako "prosta" naprava-olovni akumulator.
Ako malo budem kasnio sa nekim odgovorom, nemojte da se ljutite. Član sam još nekoliko foruma gde me ljudi svašta pitaju, ne samo u vezi akumulatora i elektrike. Imam i svoj blog, pa stalan posao... Zato, samo polako.
Dakle, krećemo...
Akumulatorima se bavim mnogo dugo, poznajem ih neverovatno mnogo, bavim se veoma specificnim poslom (strucan naziv je DESULFATIZACIJA) spasavanja i vracanja u zivot otpisanih akumulatora, ustedeo sam ogromnom broju ljudi novac da ne bi morali da kupuju nov akumulator, posedujem skupu i retku opremu za dijagnostiku i testitranje olovnih startnih akumulatora i uredjaj DESULFATIZATOR koji ne moze da napravi cudo, ali moze da spase 70 % akumulatora koji su vec od SVIH majstora bili otpisani...
Mnogi od vas kada budu procitali ove redove bice, u najmanju ruku, iznenadjeni svojim neznanjem ili poluznanjem oko akumulatora. Postoje mnoge VELIKE nedoumuice u vezi kupovine, odabira, punjenja, odrzavanja, napona punjenja alternatora... Susreo sam puno auto-elektricara koji imaju nedovoljno znanja o akumulatorima. Majstori misle da je ono sto su naucili i stekli godinama svog rada sasvim dovoljno za rad. NE!!! Tehnika napreduje NEVEROVATNOM brzinom, tako da nije moguce sve saznati. Auto tehnologija (narocito auto elektronika) toliko brzo napreduje da se u najnovija kola ugradjuju KONDENZATORI za stratovanje automobila (kao pomocno sredstvo pored akumulatora, zbog start-stop sistema u novim vozilima). NEVEROVATNO!!! Licno sam gledao kako se sa jednim punjenjem kondenzatora 7 puta upale kola bez ikakvih problema (benzinac 2000 kubika). Procitao sam stotine stranica i tekstova o akumulatorima i ucio iz knjiga koje su pisali doktori elektrohemije. Posle svega toga mogu slobodno da kazem da ZNAM olovne (i mnoge druge) akumulatore „u prste“. Medjutim, i dan-danas saznam nesto sto nisam znao.
Oni koji budu citali moje „predavanje“ na temu „olovni akumulatori“ neka ne budu zbunjeni time sto ce neke stvari buiti nabacane“s brda s dola“. Pokupio sam razne tekstove sa nekoliko sajtova na kojima su me ljudi pitali i koje sam savetovao sta da rade sa akumulatorima. Ovo ovde bice integralni tekst, sve najbolje i najvaznije sto sam smatrao da prosecan vozac bi trebalo da zna.
Dakle, da pocnemo...
Ispravljaci (punjaci) olovnih akumulatora koji kostaju par hiljada dinara NE MOGU i NE ZNAJU da napune akumulator kako treba. Posebno ako je akumulator star. Ljudi imaju VEOMA pogresno misljenje o punjenju akumulatora sa tim nazovi ispravljacima. U sustini ako se ne postupa dobro sa njima, jer nema nikakvu (strujnu ili naponsku ) regulaciju oni ce DA OSTETE akumulator koji je mozda jos i dobar ili samo malo treba da se "dotera".
Najveca bolest olovnih akumulatora je SULFATIZACIJA i ona je prirodan i neminovan proces kod automobilskih akumulatora (i svih drugih-stacionarnih, trakcionih...). Najbolji lek da bi se sto duze akumulator bio i ostao u funkciji je pravovremeno i dovoljno punjenje. Kad to kazem NE MISLIM na punjenje alternatorom u kolima. Alternator sluzi za ODRZAVANJE akumulatora. Moze da ga eventualno napuni na dugim relacijama bez mnogo stajanja. Uz uslov da alternator puni sa NE MANJIM naponom od 14 volti i to sa opterecenjem (sto je uslov jer svetla moraju da budu ukljucena preko dana). Nemojete da vas lazu auto elektricari da je dobro punjenje 13,7 volti. Dobro, i tad se akumulator se puni, ali dolazi do prerane sulfatizacije i prevremenog otkaza akumulatora, Ako akumulator strada u garantnom roku, to se ne uzima kao razlog za reklamaciju.
Dakle, obicnim punjacima(od par hiljada dinara) mogu da se dopune akumulatori koji su u solidnom radnom stanju (trebalo bi premeriti kiselinu bometrom ako se ima takva mogucnost tj. ako akumulator nije tipa AGM bez mogucnosti dolivanja vode). Iz tog podatka moze dosta da se sazna u kakvom je stanju akumulator ali to nije i ne sme da bude jedini parametar za ocenu stanja. Za akumulatore koji su stari i kojima je veoma povecan unutrasnji otpor (iznad 25 milioma) jedino mogu da pomognu desulfatizatori, tj. specijalni punjaci sa veoma kratkim ali jakim "udarima" struje koji pomalo otkidaju olovo sulfat koji se nalazi na plocama i vraca nazad u elektrolit i tako dizu koncentraciju sumporne kiseline, a smanjuju unutrasnji otpor. Licno imam jedan takav (prilicno skup) uredjaj i cesto se desi da mi donesu akumulatore kojima nema vise pomoci. Dokaz da je moguce regenerisati akumulator je taj sto izmarim startnu struju pre i posle tretmana. Ako je startna struja 70% i vise od fabricke oznake na akumulatoru onda je desulfatizacija uspela. Smanjenjem unutrasnjeg otpora dize se startna struja (CCA) koja je glavni faktor pokretanja svakog vozila.
Sam postupak racunanja punjenja olovnih akumulatora je veoma prost : struja x vreme = amper sati. Ako je akumulator punjen 12 sati strujom od 3 ampera znaci da je u akumulator "ubaceno" 36 Ah. Mada tu stvari nisu bas tako jednostavne. Struja se smanjuje sa porastom napona, pa to ne znaci da je svih 12 sati akumulator punjen strujom od 3 A. Dalje, kod akumulatora sa tecnim elektrolitom,stepen korsnog punjenja je 80-85%, sto znaci da je od ukupnog broja amper sati potrebno oduzeti 15-20%, jer taj deo energije je otisao u Dzulov gubitak (grejanje) i elektrolizu vode. Kod AGM akumulatora (bez cepova za dolivanje) taj stepen korisnog dejstva punjenja je cak 95 %, ali kod njih je potrebno veoma voditi racuna da napon punjenja ne predje 14,5-14,7 V jer je nemoguce doliti vodu koja ispari prilikom punjenja. AGM akumulatori imaju sistem rekombinacije , tako da voda ne izlazi iz akumulatora prilikom punjenja. Ali je potrebno zadovoljiti navedeni uslov da napon ne predje odredjenu granicu. Akumulatori sa tecnim elektrolitom podnose dobro prepunjavanje (preko 15 V), sta vise to je potrebno po neki put uraditi prilikom redovnog punjenja akumulatora,jer dolazi do STRATIFIKACIJE elektrolita, tj. slaganja kiseline na dnu kucista akumulatora jer je sumporna kiselina teza od vode, i ako se to ne radi po neki put onda dolazi do korozije pozitivne elektrode, sto smanjuje vek trajanja i kapacitet. To se zove "EKVALIZACIJA",koja dovodi do ravnomernog punjenja svih 6 celija. Ona traje 3-6 sati,a punjenje na taj nacin je 2-3% od kapaciteta akumulatora (npr akumulator od 45 Ah se puni prilikom ekvalizacija strujom 0,9-1,3A. Napon je oko 15,5 V. Inace, ekvalizacija se radi tek NA KRAJU punjenja, kada smo sigurni da je akumulator napunjen do kraja redovnim putem. Ovakvim redovnim i ispravnim odrzavanjem akumulatora se obezbedjuje siguran i pouzdan rad i u najtezim uslovima (temperature ispod minus 10 stepeni) i posle dugi niz godina ( vise od 5).
Jako rasireno misljenje medju ljudima je "da se akumulator puni 12 sati". Tacno, ali SAMO ako je potpuno prazan, tj ako je napon na izvodima 11,8 V i gustina elektrolita manja od 1,1 cm3. A za to je potreno imati bometar kojim bi se izmerila gustina elektrolita. Dalje, potrebno je znati kojom strujom punimo akumulator pa to staviti na papir i izracunati. NIje isto punjenje sa 3 ili 5 A i nije isto punjenje akumulatora od 45 ili 80 Ah.
Iz svega ovog moze da se zakljuci da ne postoji tacna vec samo priblizna "formula" za izracunavanje punjenja akumulatora. Ako se poznaje ispravljac kojim se puni i njegove karajkteristike stvar postaje mnogo laksa. Sve ostalo je stvar iskustva i znanja.
Sve ovo sigurno ne mogu dovoljno dobro da urade ispravljaci od 2-3 hiljade dinara jer nemaju nikakvu ili imaju samo minimalnu regulaciju. To je posebno opasno kod AGM (Absorption Glass Mat) akumulatora jer napon moze da poraste preko 15 V posto ispravljac nema nikakvu naponsku regulaciju.
Pad kapaciteta (i startne struje) olovnog akumulatora ima dosta linearnu karakteristiku sto znaci (grubo gledano) da sa svakim stepenom temperature za 1 % padne kapacitet akumulatora. I za tu pojavu ima objasnjenja ali nije tema. To prakticno znaci da na 0 stepeni akumulator ima 25% manje snage da okrene anlaser (karakteristike akumulatora se mere na 25 stepeni, tacnije na 26,7). Ali, to sve vazi za nov akumulator. Obzirom da 99,99 % vozaca NE ODRZAVA akumulator godinama,kad prodje 2-3 godine onda nastaju problemi narocito zimi. Gore je neko pomenuo da je kupio akumulator BEZ ODRZAVANJA. Tacno!!! Ali samo za vreme za koje je data garancija. Uz uslov da alternator radi kako treba(punjenje pod opterecenjem 14-14,4 V),da se ne zaboravljaju svetla i razni elektro potrosaci... Kada prodje garancija MOMENTALNO treba napuniti akumulator jer alternator NE MOZE da napuni akumulator(sem ako se ne vozi stalno na dugim relacijama). Alternator sluzi za odrzavnje i malim delom za punjenje. To je narocito izrazeno (da brzo strada akumulator) u kratkim gradskim voznjama (TAKSISTI!!!) od nekoliko kilometara gde alternator ne stigne da napuni onoliko koliko se izvuce iz akumulatora(kad je zima rade brisaci,zadnji grejac,grejanje...)
Dakle, na akumulator mora da se posmatra kao i na ulje,svecice,filter za vazduh...To bi bilo isto kao kad bi sipali ulje u kola i na njega zaboravili sledecih 4-5 godina, a u medjuvrenu presli 50 hiljada Km. Svi znamo sta bi se desilo sa motorom. E, isto to se desava sa akumulatorom kad se potpuno zaboravi na njega. I onda izda kad se najmanje nadate. Narocito zimi.
U jednom mom ranijem postu na ovu temu sam rekao da se akumulator pravilno odrzava tako sto se svaka 2-3 meseca dopuni. Ne mora da se skine iz kola, dovoljno je skinuti minus klemu i prikljuciti na ispravljac (punjac). Pravilo je da se to radi svaki mesec, ali neka bude i svaki treci. Takvim nacinom odrzavanja akumulator ce da sluzi dugo, dugo. To vam kazem iz licno iskustva (i znanja) jer imam obican somborski akumulator od 45 Ah koji je napunio ove godine tacno 7 godina i radi kao prvog dana. Normalno, nema vise onu startnu struju (originalna je 390 A) ,sada ima 330-350 A. I kad je zimus bilo - 20 palio je kola bez ikakvih problema. Inace, nemam garazu, kola stoje ispred zgrade.