Zašto fantastični roditelji podižu depresivnu decu

drdoktor

Elita
Banovan
Poruka
23.062
Kao novopečena mama sa malim sinom, znajući za sva ona istraživanja koja govore o tome koliko lako možete upropastiti svoje dete, vratila sam se školovanju i stekla diplomu kliničkog psihologa, započinje svoju ispovest Lori Gotlib u američkom magazinu Atlantik.

Svoj posao prihoterapeuta započela je u uverenju da je glavni posao psihoterapije da se pacijentima nadomesti nedostatak razumevanja i empatije njihovih roditelja. A onda je dobila prve pacijente..

Posle par “školskih” slučajeva kakve je i očekivala, naletela je na pacijentkinju koja je bila sve osim osobe sa nedostatkom roditeljskog razumevanja. Zapravo, imala je “sjajne” roditelje, izvanredno obrazovanje, super posao, divan stan i svi oko nje su je razumeli i podržavali. A ona jednostavno nije bila srećna.

Dok je pokušavala da shvati svoju pacijentkinju izvan ustaljenih šablona, piše Lori, nešto čudno se dešavalo. Počela je da dobija sve više i više takvih slučajeva. Na njenom kauču ređali su se 20/30-godišnjaci koji su patili od depresije i anksioznosti, imali teškoća da se posvete bilo kakvom cilju ili karijeri, mučili u vezama i uopšte patili od osećaja praznine i nedostatka svrhe. A njihove mame i tate kao da su sa svim tim imali vrlo malo veze.

Dok je pokušavala da shvati svoju pacijentkinju izvan ustaljenih šablona, piše Lori, nešto čudno se dešavalo. Počela je da dobija sve više i više takvih slučajeva.

Štaviše, svi oni su pričali o tome koliko “obožavaju” svoje roditelje. Mnogi su ih nazivali svojim najboljim prijateljima i hvalili se kako su oni uvek tu za njih. Nekima su roditelji čak i plaćali psihoterapiju.

U početku, Lori je sumnjala u njihove hvalospeve roditeljima – svi znaju kako se ispod površine svašta valja, pa zašto to ne bi bio slučaj i ovde? Međutim, sve je ukazivalo na to da oni zaista imaju roditelje pune ljubavi, koji su im dali slobodu da “pronađu sebe” i ohrabrivali ih da u životu urade šta god žele. Roditelje koji su im svako veče pomagali sa domaćim zadacima, trčali u školu svaki put kada se u njoj pojavi neki siledžija, plaćali im privatne časove iz matematike, upisivali ih na muziku čim ispolje interesovanje i puštali ih da se ispišu čim isto izgube. Umesto da ih kažnjavaju, njihovi roditelji puštali su decu da se “suoče sa logičkim posledicama” kršenja pravila. “Ukratko, njihovi roditelji bili su potpuno usklađeni sa svojom decom i postarali su se da ih provedu kroz sva iskušenja odrastanja. Prosto sam im zavidela kako su uspevali da budu tako fantastični.” opisuje ona.

“A onda mi je jednog dana sinulo: Da li je moguće da su njihovi roditelji činili previše? Bila sam tu i gledala rezultate upravo onakvog roditeljstva kakvo smo moji vršnjaci i ja pokušavali da primenjujemo baš zato da naša deca ne bi jednog dana završila na kauču terapeuta.” Tokom školovanja, fokus je uvek bio na nedostatku roditeljsog razumevanja. Niko se nije zapitao, šta ako su roditelji suviše dobro usklađeni sa svojom decom?

“A onda mi je jednog dana sinulo: Da li je moguće da su njihovi roditelji činili previše?

Moderno društvo je opsednuto srećom i roditeljima je glavni cilj da njihova deca budu srećna. Posmatrajući ovaj fenomen, moje kolege i ja zapitali smo se, da li briga roditelja da njihova deca nikada ne budu nesrećna tokom detinjstva vodi tome da oni kada odrastu nikada ne budu srećni?

Prezaštićena decaGetlibova navodi primer iz svog roditeljskog iskustva, kada je razmišljala da svom četvorogidišnjem sinu izbegne da kaže kako je njena prijateljica umrla od raka, nadajući se da neće ni primetiti da je više nema. Ipak, odlučila je da mu kaže i naravno, sačekalo ju je puno pitanja na koje je strpljivo odgovarala. Sigurna je da je postupila dobro jer mu je pokazala da ima poverenja u njega da će umeti da se izbori sa tim i na taj način učinila ga emotivno sigurnijom osobom. Da mu je prećutala, poslala bi mu sasvim drugu poruku – da ne veruje da je on sposoban da izađe na kraj sa lošim iskustvima. A upravo je to poruka koju današnji roditelji redovno šalju svojoj deci.

Ona citira dečijeg psihologa Dena Kindlona koji upozorava da deca bez bolnih iskustava poput neprijatnosti, neuspeha i napora ne mogu da razvju “psihološki imunitet”, kao i Vendi Mogel, kliničkog psihologa i autorku knjige “Blagoslov odranog kolena” koja radi kao savetnik u školama širom Amerike. Mogel je primetila da poslednjih godina na koledže pristiže sve više studenata koje žargonski nazivaju “šoljice za čaj” jer su toliko krhki da doživljavaju slom čim bilo šta nije po njihovom.

Navedeni psiholozi smatraju da roditelji ne žele da njihova deca budu samostalna, jer sami pate od straha od odvajanja. Deca im služe da popune emotivne rupe u životima, i zbog toga nastavljaju da se upliću u živote svoje dece rešavajući njihove probleme i kada su ona uveliko zagazila u zrelost. Neki univerziteti sada već unajmljuju i osoblje zaduženo da roditelje drži na odstojanju od studenata, a mnogi uveliko imaju i “dekana za roditelje” kako bi se izborili sa novim fenomenom roditelja koji ne žele da ostave svoju decu na miru.

Mogel je primetila da poslednjih godina na koledže pristiže sve više studenata koje žargonski nazivaju “šoljice za čaj” jer su toliko krhki da doživljavaju slom čim bilo šta nije po njihovom.

Prezaštićena deca“Danas roditelji ne mogu svoju usamljenost da rešavaju u okviru zajednice, jer je ona oslabljena, sve više je razvedenih, pa se u begu od izolacije oni okreću svojoj deci” objašnjava Den Kindlon. U nedostatku prijatelja, žele da im deca budu najbolji drugari. Takođe, oni imaju manje dece nego prethodne generacije roditelja, pa svako dete smatraju dragocenijim. Samim tim, od dece očekuju da im posvećuju više vremena, da više postignu, da ih više usreće.

Getlibova je razgovara i sa Džin Tvendž, autorkom knjige “Epidemija narcizma” koja se intenzivno bavila fenomenom “inflacije” samopouzdanja “Ono što počinje kao zdravo samopouzdanje vrlo brzo prerasta u nerealnu sliku o sebi i narcizam” objašnjava Tvedž. A sa narcisoidnim samopouzdanjem raste i depresivnost i anksioznost . “Narcisi su srećni kad su mlađi, jer se osećaju kao centar univezuma. Roditelji izigravaju njihove sluge koje ih vode sa aktivnosti na aktivnost i ispunjavaju im svaku želju. Neprestano im govore kako su specijalni i talensovani dok ovi ne poveruju da su bolji od svih ostalih.” objašnjava ona.

“Ono što počinje kao zdravo samopouzdanje vrlo brzo prerasta u nerealnu sliku o sebi i narcizam” objašnjava Tvedž. A sa narcisoidnim samopouzdanjem raste i depresivnost i anksioznost .

Međutim, kad odrastu, to postaje problem. Nisu u stanju da sarađuju sa drugima ili da se suočavaju sa ograničenjma. Na poslu očekuju da im sve vreme bude zanimljivo, jer su tako navikli. Ne sviđa im se da ih šef kritikuje niti da ne dobijaju stalne pohvale.

Getlibova navodi kao primer razgovor sa jednom učiteljicom koja je tražila da ostane anonimna jer roditelji očekuju da ona podržava njihovu vaspitnu filozofiju. Učiteljica svakog dana mora da se izbori sa roditeljima koji žele da se upliću u svaku razmiricu između dece, ne dozvoljavajući da ona bilo šta reše sama, pa čak ni to ko će sledeći da se igra sa autićem. Iako bi najradije deci koja krše pravila – svađaju se, gađaju itd . jednostavno rekla “Prestanite odmah!” ona to ne sme jer bi dobila otkaz. Umesto toga, ona mora da razgovara sa njima, istraži kako se osećaju, objasni im šta drugo mogu da učine sa tim osećanjima i Prezaštićena decapomogne da zajednički iznađu rešenje.

“Dok završimo sa razgovorom, više im nije do igranja, ali zato za pet minuta nastane isti problem, jer je i prošli put prošao nekažnjeno. “Prekinite odmah” uvek deluje, ali da bih zadržala posao, moram umesto toga da istražujem njihova osećanja, objašnjava ona.

Druga vaspitačica sa kojom je razgovarala smatra da roditelji sve više ometaju dečiji razvoj. Čak i kad misle da “postavljaju granice” oni se zapravo ponašaju kao slabići. Deca ne pristaju na postavljena pravila, a roditelji pod izgovorom “uvažavanja detetovog mišljenja” odustaju od postavljenih granica. “Svake godine, roditelji mi dolaze da se žale:“Zašto moje dete neće da me sluša? Zašto ne prihvata ne kao odgovor? A ja im kažem: “Vaše dete ne prihvata ne kao odgovor, zato što ne nikad nije vaš odgovor”

Nastavak na donjem linku.

http://www.detinjarije.com/zasto-fantasticni-roditelji-podizu-depresivnu-decu/
 
Сви смо ми мање-више обогаљили своју децу. Немамо храбрости да их пустимо да лупе главом о зид.

Управо је то проблем.
Треба их пустити у све и једној ситуацији, да лупе главом у зид, која објективно не може да их обогаљи психички или физички.

Vec sam vise puta pisao da savremena psihologija psihicki obogaljuje roditelje i decu. Zacaran krug da po svaku cenu dete mora biti srecno.
Треба дете да буде срећно али треба и да се кали за живот.

Психолози, поједини, су схватили да дете мора да доживи и разочарење и казну да би израсло у здраву јединку, способну да преживи адекватно шибање живота, а да успут, не обогаљи још небројено људи.
 
Poslednja izmena od moderatora:
Ova tema je veoma aktuelna. Ne znam roditelja koji ne pokusava da zastiti svoje dete, to je normalno, ali sta znaci da ne udari glavom u zid ili da previse udari. Deca moraju da nauce da se sama izbore. Nasi saveti su neophodni, ali nekada nisu dobri jer nisu objektivni. Takvi saveti jos vise zbune dete. Kao sto je napisano, trudimo se sve da im pruzimo. Moji roditelji nisu imali para. Da bih postigao nesto morao sam sam da se borim. Secam se nisu me vodili na dodatne casove engleskog vec sam imao samo u skoli. To me nije sprecilo da naucim engleski. Ima jos mnogo primera. Dosta njih kaze da treba uspostaviti balans. Da li je bas tako? Cinjenica je da su generacije sve problematicnije i problematicnije.
 
Svako u odrastanju udari..ponekad.
Roditelj treba da se pobrine da vaspita dete da ima poverenje kada mu roditelj kaze,
i pokaze licnim primerom...
kako bi ga manje bolela glava...

I tako da se nadamo da ce dete manje da udara glavom u zid...

Losa iskustva nikom ne trebaju...u licnom zivotu ^^

Iz svakog iskustva se nesto nauci bilo ono dobro ili lose. Treba samo pomoci u razumevanju sta treba izbeci i cemu treba teziti.
 
Vec sam vise puta pisao da savremena psihologija psihicki obogaljuje roditelje i decu. Zacaran krug da po svaku cenu dete mora biti srecno.
Cilj vaspitanjaje da se od deteta stvori samostalna, a ne po svaku cenu srećna jedinka.
To je svakom razumnom čoveku jasno, bez velikog poznavanja psihologije kao nauke.
Uostalom,kako da neko bude istinski srećan ako je nesamostalan?
 
Na brzinu:
Vec sam vise puta pisao da savremena psihologija psihicki obogaljuje roditelje i decu. Zacaran krug da po svaku cenu dete mora biti srecno.

A kakvo treba da bude, nesrećno? I kako to psihologija obogaljuje roditelje I decu? Ne preporučuje batine?
(Normalni) roditelji uglavnom žele da im deca budu srećna. Prezaštićenost dece je, moguće, krajnost, ali je I dalje bolja nego zanemarivanje ili zlostavljanje deteta.
Postoje I roditelji koji:
- Nisu imali lepo detinjstvo pa se trude da svojoj deci obezbede ono što sami nisu imali … što je sasvim u redu, izuzev u situaciji kada se prvobitno dobra roditeljska namera prevori u ambiciju da se dete pošto-poto oblikuje u pravcu koji je roditelj zamislio ne razmišljajući o ličnosti svog deteta I zanemarujući njegove mogućnosti I želje;
- Nisu informisani ili se informišu o univerzalnom obrascu vaspitanja preko raznih instant-priručnika i “dragih Saveta”, a znamo da univerzalni obrazac ne postoji, kao što ne postoji ni univerzalni tip deteta.
U navedenom tekstu mi je zasmetalo potenciranje vrlo ozbiljnog poremećaja – narcizma (u tekstu “narcisoidno samopouzdanje”). Pre bih rekla da su deca, koja se kasnije ne snađu u životu usled prezaštićenosti, narodnim jezikom rečeno: RAZMAŽENA. Razmaženost I narcizam nisu ista stvar. Razmaženo dete se takođe oseća I ponaša kao da je centar svemira, I uopšte ne mora da doživi debakl kada se prvi put suoči sa svetom koje ga ne doživljava kao najvažnije biće. To zavisi od mentalne strukture deteta.
Japan je, npr, zemlja sa najvećim brojem samoubistava među maloletnicima. (Dozvoljavam mogućnost da možda više nije tako, jer ovaj podatak datira od pre nekoliko godina.) Da li to znači da su sve mlade japanske samoubice pale u depresiju “usled narcisoidnog samopouzdanja” …. Iako se zna da se u japanskoj tradicionalnoj kulturi roditelj smatra neprikosnovenim autoritetom koji itekako svom detetu govori “ne”?

Učiteljica svakog dana mora da se izbori sa roditeljima koji žele da se upliću u svaku razmiricu između dece, ne dozvoljavajući da ona bilo šta reše sama, pa čak ni to ko će sledeći da se igra sa autićem. Iako bi najradije deci koja krše pravila – svađaju se, gađaju itd . jednostavno rekla “Prestanite odmah!” ona to ne sme jer bi dobila otkaz. Umesto toga, ona mora da razgovara sa njima, istraži kako se osećaju, objasni im šta drugo mogu da učine sa tim osećanjima

Gle, zamisli, učiteljica ima problem da kontroliše vrlo problematičnu igru autićima! :) Ako nije u stanju da se izbori sa decom tog uzrasta, onda I ne treba da radi taj posao. Vrlo dobro je poznat sistem nagrađivanja/kazni, delom predočen u knjizi “Emocionalna inteligencija”: ako želiš da razviješ socijalnu I emocionalnu inteligenciju kod deteta, prvo razvijaš sopstveni autoritet pa tek onda uslovljavaš dete – I to vrlo sofisticirano, kroz inteligentne igre, a ne pretnjama .
Naravno da MORA da razgovara sa njima. Kamo sreće da ovdašnje učiteljice/pedagozi razgovaraju sa decom. Bilo bi manje maltretiranja dece po školama, i više pravovremene psihološke intervencije u slučaju agresivne dece.
“Svake godine, roditelji mi dolaze da se žale:“Zašto moje dete neće da me sluša? Zašto ne prihvata ne kao odgovor? A ja im kažem: “Vaše dete ne prihvata ne kao odgovor, zato što ne nikad nije vaš odgovor”
Nije svako roditeljsko “ne” pravedno (baš kao i obrnuto - nije svako aminovanje korisno). Nije svaki roditelj u pravu; nije dete robot kome usadiš odgovore u glavu i onda zahtevaš od njega d ate nemo i slepo prati. Odrastanje deteta podrazumeva I prestanak idealizacije roditelja, što ne znači da će dete – shvativši da mu je roditelj nesavršen – prestati da ga poštuje I voli.
Vreme klečenja na kukuruzu i šibanja ruku odavno je prošlo. Danas bi edukacija trebalo da podrazumeva I edukaciju roditelja, kao i (školskih) vaspitača. Samo je pitanje ko je zadužen za edukaciju roditelja I vaspitača.
 
Zar nije cilj roditeljima, vaspitacima, profesorima, psiholozima ,
da stvore srecnu i zdravu jedinku...
pa i drustvu, u krajnjem slucaju ?

Jel nesrecna osoba i moze biti samostalna, u krajnjem slucaju ??
Kao što rekoh, cilj vaspitanja je prevashodno,stvaranje samostalne jedinke.
što znači da dete treba se osposobi da radi i zaradi novac,da pravilno raspolaže novcem, da samostalno i odgovorno donosi životne odluke....
Samostalnost je ako ne jedini,ono jedan od uslova za sreću.
A napisala sam "ne po svaku cenu srećan" jer ako je TO nekome cilj,
onda može dopustiti detetu u ime sreće da npr ne radi domaći, jede samo slatkiše itd.
 
Kao što rekoh, cilj vaspitanja je prevashodno,stvaranje samostalne jedinke.
što znači da dete treba se osposobi da radi i zaradi novac,da pravilno raspolaže novcem, da samostalno i odgovorno donosi životne odluke....
Samostalnost je ako ne jedini,ono jedan od uslova za sreću.
A napisala sam "ne po svaku cenu srećan" jer ako je TO nekome cilj,
onda može dopustiti detetu u ime sreće da npr ne radi domaći, jede samo slatkiše itd.

Ovako:
Jedenje slatkisa i neradjenje domaceg zadatka nema za poseldicu srecu - vec nevolju i losa iskustva.

Mislim da svakom drustvu bi trebalo da bude cilj da stvara zadovoljne jedinke,
i jeste.. samo sto to nekim uspeva bolje od drugih....

Ako je osoba i samostalna, ali ne zadovoljna i srecna u svom zivotu,
odmah nastaju problemi, koji opterecuju , ne samo najblize, vec i celo drustvo.
Bolesti, nesloge, razdori, neuspesi itd...

Tako da je to sve vrzino kolo....
 
A zasto? Pa nije ovo strucni forum, vec skup anonimusa gde svako moze da ima i iskaze svoje misljenje, ukljucujuci i Borku koja je isto anonimus...


Zato sto pravila foruma tako nalazu. Ako se preuzima tudji tekst ostavi se link.


Borka, odlican tekst.


Tema.
Jedna od milion koje za sve lose u svetu krive "danasnju decu, danasnje roditelje, danasnje vreme" a razlog za to je samo to sto ne znaju nista o proslom vremenu, ondasnjoj deci i tadasnjim roditeljima. Svako vreme svoje breme, oduvek bilo i srecnih i nesrecnih samo se necemu nije pridavala vaznost a nesto se strogo krilo od javnosti.


Andric ima u svojim sveskama zapisanu izjavu nekog starog muslimana iz Bosne koji prolazeci pored umobolnice primecuje:" Moja tetka dvadeset i sest godina bila vezana za basamake da nas nako luda ne pobije pa nista, danas malo skrene i odma ajd lijeci se." E tako i sa depresijom mladih, bilo je oduvek u svim dobima u svim stalezima samo se danas o njoj govori cesce i glasnije.


Da se ogradim, ni slucajno ne poistovecujem depresiju i ludilo, samo me taj deo zabiljezaka seti na cinjenicu koliko je danas sve bitno, o svemu se govori, svemu se trazi uzrok i lek a nekada su se stvari prihvatale najnormalnije, kao kad kisa pada.
 
Poslednja izmena:

Back
Top