Banovic Strahinja
Ističe se
- Poruka
- 2.373
Istraživanje dr Dvek o mentalitetu rasta zauvek je promenilo obrazovanje
Pre više od 30 godina, Kerol Dvek i njeni kolege počeli su da se interesuju za stavove učenika o neuspehu. Primetili su da se neki učenici brzo oporavljaju, dok su drugi bili duboko pogođeni čak i najmanjim neuspesima. Nakon proučavanja ponašanja hiljada dece, dr Dvek je skovala termine fiksni mentalitet i mentalitet rasta da opiše osnovna uverenja koja ljudi imaju o učenju i inteligenciji.
Kada učenici veruju da mogu postati pametniji, shvataju da ih trud čini jačima. Stoga ulažu dodatno vreme i trud, što dovodi do većih dostignuća. Nedavni napreci u neuronaukama pokazali su nam da je mozak mnogo promenljiviji nego što smo ikada znali. Istraživanja plastičnosti mozga pokazala su kako se povezanost između neurona može promeniti iskustvom. Sa praksom, neuronske mreže razvijaju nove veze, jačaju postojeće i grade izolaciju koja ubrzava prenos impulsa. Ova neuroznanstvena otkrića pokazala su nam da možemo povećati naš neuronski rast akcijama koje preduzimamo, kao što su korišćenje dobrih strategija, postavljanje pitanja, vežbanje, kao i praćenje dobrih navika u ishrani i spavanju.
U isto vreme kada su ova neuroznanstvena otkrića dobijala na značaju, istraživači su počeli da shvataju vezu između mentaliteta i postignuća. Ispostavilo se, ako verujete da vaš mozak može rasti, ponašate se drugačije. Tako su istraživači pitali, “Možemo li promeniti mentalitete? I ako možemo, kako?” To je započelo niz intervencija i studija koje dokazuju da zaista možemo promeniti mentalitet osobe sa fiksnog na rastući, i kada to učinimo, to dovodi do povećane motivacije i postignuća. Na primer, učenici sedmog razreda kojima je rečeno da je inteligencija promenljiva i koji su pokazani kako mozak raste trudom pokazali su jasan porast ocena iz matematike.
Pored podučavanja dece o promenljivoj inteligenciji, istraživači su počeli da primećuju da praksa nastavnika ima veliki uticaj na mentalitet učenika, i povratne informacije koje nastavnici daju svojim učenicima mogu ili ohrabriti dete da izabere izazov i poveća postignuća ili da traži lakši izlaz. Na primer, studije o različitim vrstama pohvala pokazale su da govoriti deci da su pametni podstiče fiksni mentalitet, dok hvaljenje napornog rada i truda neguje mentalitet rasta. Kada učenici imaju mentalitet rasta, prihvataju izazove i uče iz njih, time povećavajući svoje sposobnosti i postignuća.
Kako izgleda podučavanje mentaliteta rasta u stvarnom svetu? Kada istraživanje izvedemo iz laboratorije i uvedemo u učionicu, vidimo neverovatne rezultate. Jedan takav primer je Osnovna škola Fiske. Sa raznolikom populacijom učenika koji uče engleski jezik i učenika sa posebnim potrebama, administratori u Fiskeu su uveli mentalitet rasta u školsku kulturu počevši od mentaliteta nastavnika. Nastavnici su učestvovali u studiji knjige Mindset prve godine implementacije, i završili MindsetMaker™ online profesionalni razvoj druge godine. Dok su državni testovi iz matematike ostali stagnirajući, Osnovna škola Fiske je videla neverovatan rast, koji su pripisali praksama "mentaliteta rasta" nastavnika koji su i promeni kulture.
---------------------------------------------------------------
Mentalitet rasta je uverenje da se sposobnosti i inteligencija mogu razvijati kroz posvećenost i naporni rad. To podrazumeva prihvatanje izazova, upornost uprkos neuspesima, učenje iz kritike i pronalaženje lekcija i inspiracije u uspehu drugih. Ovaj koncept se suprotstavlja fiksnom mentalitetu, gde se sposobnosti smatraju statičnim i nepromenljivim. Ideju mentaliteta rasta popularizovala je psihologinja Carol Dweck, i ona naglašava potencijal za lični razvoj i celoživotno učenje.
Koncept mentaliteta rasta je isti i za odrasle. Istraživanja pokazuju da odrasli takođe mogu razvijati svoje sposobnosti i inteligenciju kroz trud i učenje. Mentalitet rasta kod odraslih može dovesti do veće upornosti i otpornosti na neuspehe, što je ključno za lični i profesionalni razvoj.
Pre više od 30 godina, Kerol Dvek i njeni kolege počeli su da se interesuju za stavove učenika o neuspehu. Primetili su da se neki učenici brzo oporavljaju, dok su drugi bili duboko pogođeni čak i najmanjim neuspesima. Nakon proučavanja ponašanja hiljada dece, dr Dvek je skovala termine fiksni mentalitet i mentalitet rasta da opiše osnovna uverenja koja ljudi imaju o učenju i inteligenciji.
Kada učenici veruju da mogu postati pametniji, shvataju da ih trud čini jačima. Stoga ulažu dodatno vreme i trud, što dovodi do većih dostignuća. Nedavni napreci u neuronaukama pokazali su nam da je mozak mnogo promenljiviji nego što smo ikada znali. Istraživanja plastičnosti mozga pokazala su kako se povezanost između neurona može promeniti iskustvom. Sa praksom, neuronske mreže razvijaju nove veze, jačaju postojeće i grade izolaciju koja ubrzava prenos impulsa. Ova neuroznanstvena otkrića pokazala su nam da možemo povećati naš neuronski rast akcijama koje preduzimamo, kao što su korišćenje dobrih strategija, postavljanje pitanja, vežbanje, kao i praćenje dobrih navika u ishrani i spavanju.
U isto vreme kada su ova neuroznanstvena otkrića dobijala na značaju, istraživači su počeli da shvataju vezu između mentaliteta i postignuća. Ispostavilo se, ako verujete da vaš mozak može rasti, ponašate se drugačije. Tako su istraživači pitali, “Možemo li promeniti mentalitete? I ako možemo, kako?” To je započelo niz intervencija i studija koje dokazuju da zaista možemo promeniti mentalitet osobe sa fiksnog na rastući, i kada to učinimo, to dovodi do povećane motivacije i postignuća. Na primer, učenici sedmog razreda kojima je rečeno da je inteligencija promenljiva i koji su pokazani kako mozak raste trudom pokazali su jasan porast ocena iz matematike.
Pored podučavanja dece o promenljivoj inteligenciji, istraživači su počeli da primećuju da praksa nastavnika ima veliki uticaj na mentalitet učenika, i povratne informacije koje nastavnici daju svojim učenicima mogu ili ohrabriti dete da izabere izazov i poveća postignuća ili da traži lakši izlaz. Na primer, studije o različitim vrstama pohvala pokazale su da govoriti deci da su pametni podstiče fiksni mentalitet, dok hvaljenje napornog rada i truda neguje mentalitet rasta. Kada učenici imaju mentalitet rasta, prihvataju izazove i uče iz njih, time povećavajući svoje sposobnosti i postignuća.
Kako izgleda podučavanje mentaliteta rasta u stvarnom svetu? Kada istraživanje izvedemo iz laboratorije i uvedemo u učionicu, vidimo neverovatne rezultate. Jedan takav primer je Osnovna škola Fiske. Sa raznolikom populacijom učenika koji uče engleski jezik i učenika sa posebnim potrebama, administratori u Fiskeu su uveli mentalitet rasta u školsku kulturu počevši od mentaliteta nastavnika. Nastavnici su učestvovali u studiji knjige Mindset prve godine implementacije, i završili MindsetMaker™ online profesionalni razvoj druge godine. Dok su državni testovi iz matematike ostali stagnirajući, Osnovna škola Fiske je videla neverovatan rast, koji su pripisali praksama "mentaliteta rasta" nastavnika koji su i promeni kulture.
---------------------------------------------------------------
Mentalitet rasta je uverenje da se sposobnosti i inteligencija mogu razvijati kroz posvećenost i naporni rad. To podrazumeva prihvatanje izazova, upornost uprkos neuspesima, učenje iz kritike i pronalaženje lekcija i inspiracije u uspehu drugih. Ovaj koncept se suprotstavlja fiksnom mentalitetu, gde se sposobnosti smatraju statičnim i nepromenljivim. Ideju mentaliteta rasta popularizovala je psihologinja Carol Dweck, i ona naglašava potencijal za lični razvoj i celoživotno učenje.
Koncept mentaliteta rasta je isti i za odrasle. Istraživanja pokazuju da odrasli takođe mogu razvijati svoje sposobnosti i inteligenciju kroz trud i učenje. Mentalitet rasta kod odraslih može dovesti do veće upornosti i otpornosti na neuspehe, što je ključno za lični i profesionalni razvoj.