U opasnosti smo da za 10 godina dobijemo priglupe generacije": Važno upozorenje profesora Marinkovića, posle pola veka bavljenja prosvetom i matematik

RužnaKoLopov

Buduća legenda
Moderator
Poruka
42.852
Ovog meseca prof. dr Bogoljub Marinković dobio je ovacije na obeležavanju pedeset godina rada Matematičkog društva „Arhimedes“, koje je osnovao 1973. godine, a kroz koje su prošli mnogobrojni vrsni matematičari. Gruba statistika kaže da je oko osamdeset odsto mladih matematičara koji su osvajali svetske medalje, kojima se dičimo, prošlo kroz ovu školu.






Mnogi su danas profesori, a mnogo ih je i napustilo Srbiju, ali profesor i dalje, u osamedeset i osmoj godini, svakodnevno osmišljava zadatke i radi sa mladima kako bi im matematiku učinio zanimljivom.


Pedeset godina je veliki jubilej, a reč je o uspešnoj priči domaće prosvete. Ipak, niko od ministara nije udostojio ovu priliku svojim prisustvom. Da je fudbalski klub slavio 50 godina, na proslavi bi verovatno bilo pola Vlade. Da li nam to govori gde su nam prioriteti?


– Nije bio niko, a pozvani su. Sve smo najavili. Niko se nije oglasio, ima manje značajnih stvari kojih su pune i novine i televizija. Država, tako ispada, ulaže u institucije koje postižu rezultate, u sportiste, a i na području matematike. Problem je što u jedne ulaže, a druge čak ignoriše. U tu drugu kategoriju spada „Arhimedes“. Oni koji bi trebalo maksimalno da pomognu naše aktivnosti su se potrudili na državnom nivou da ih uguše. Ako u narednih deset godina ne bismo bili svetski prvaci ni u jednom sportu, preživeli bismo kao društvo. S naukom nije tako. Ako deset godina nemamo naučnike, pitanje je ko će nas u budućnosti lečiti.

Da li su ljudi koji su nadležni za ulaganje u nauku svesni toga?


– Mislim da nisu do kraja svesni. Kad je reč o matematici, mnogi ljudi koji su na mestima gde se nešto odlučuje, možda su svojevremeno pobegli od matematike. Tu ima i vaših kolega dosta. Ne bi trebalo da je tako. Trebalo bi da postoji isti odnos i da se ide prema zasluzi, što kod nas uopšte nije.


Šta je najvažnije što propuštamo kao društvo koje zanemaruje matematiku? Zašto je ona važna i ljudima koji ne planiraju da razvijaju karijere u prirodnim naukama?


– Poznati matematičar Hugo Štajnhaus je rekao da ako imate sasvim nepoznati problem, iz bilo koje oblasti, ako ga date na rešavanje stručnjacima različitih oblasti, matematičar će to bolje od svih drugih rešiti. U matematici je prisutno nešto što je bitno svuda, stil mišljenja. Ako lekar pogrešno zaključuje, umreće pacijent. Isto je i u drugim oblastima. Ako inženjer ne zna matematiku, srušiće se most. Uloga matematike je univerzalna. Mislim da će bivati sve veća. Ove tehnologije ne mogu bez matematike. Matematika nas uči kako da mislimo i kako da rešavamo probleme. Uči nas sistematičnosti i redu.

Vaša karijera u prosveti traje više od pedeset godina. Radili ste sa mnogo generacija, u različitim obrazovnim i državnim sistemima, a imate i dobar uvid u prosvetne prakse širom sveta. Koji su najveći izazovi sa kojima se ova generacija suočava na polju učenja o rešavanju problema?


– Ministarstvo prosvete preporučuje da se svaki udžbenik pravi i u elektronskoj formi. I šta biva? Učenici idu linijom manjeg otpora. Zure u ekran, motaju elektronski udžbenik i misle da su naučili nešto. Matematika se ne uči gledanjem, nego s olovkom i hartijom. Ti sa ekrana možeš da dobiješ neke informacije, ali sam moraš da rešiš zadatak, pa tek onda da ga šalješ dalje. Pored dobrih strana tehnologije, mislim da ima i loših. Učenik koji se povodi svim što dobija sa ekrana, on malo upotrebljava svoj mozak, pa će vremenom mozak kod generacija zakržljati i dobićemo priglupe generacije kroz deset ili petnaest godina. To ne bismo smeli da dopustimo. Kod velikog broja učenika, čak kod većine, znanje je oplićalo. Dobar deo potrošača interneta i onih koji posluju s mejlovima je sve nepismeniji. Mi dobijamo hiljade mejlova dnevno. Kada pročitate propratni tekst, tu nema velikog slova, zapete, ničega… To je pogubno. I kod najboljih đaka, kod onih koji idu na takmičenja, tako je. Kada poredim ovu generaciju takmičara sada i onu od pre trideset godina, razlika je ogromna i to nije dobro. Mi radimo na tome da to regulišemo. Pravimo nadgradnju onoga što se uči u redovnoj školi. Ako nam je redovna škola dobra, biće i ovaj dodatni rad dobar i davaće dobre rezultate.

Link


1697793877524.jpeg
 
Ја бих цењеног професора питала какав кадар праве на факултетима?
Он на измаку девете деценије живота прави задатке да предмет учини занимљивијим, његови студенти, сада професори, отаљавају посао, ученици им налазе грешке, уџбеници исто пуни грешака...
Предмет су толико закомпликовали, пренатрпали и обесмислили да ђаци од шуме не виде дрво.
Поред Архимедеса имамо још неколико такмичења из математике, коме то иде у прилог?
Да, неко ради на заглупљивању, али универзитетски професори и сами имају путера на глави.
 
Ovog meseca prof. dr Bogoljub Marinković dobio je ovacije na obeležavanju pedeset godina rada Matematičkog društva „Arhimedes“, koje je osnovao 1973. godine, a kroz koje su prošli mnogobrojni vrsni matematičari. Gruba statistika kaže da je oko osamdeset odsto mladih matematičara koji su osvajali svetske medalje, kojima se dičimo, prošlo kroz ovu školu.
Mnogi su danas profesori, a mnogo ih je i napustilo Srbiju, ali profesor i dalje, u osamedeset i osmoj godini, svakodnevno osmišljava zadatke i radi sa mladima kako bi im matematiku učinio zanimljivom.
1698088502863.png



Pedeset godina je veliki jubilej, a reč je o uspešnoj priči domaće prosvete. Ipak, niko od ministara nije udostojio ovu priliku svojim prisustvom. Da je fudbalski klub slavio 50 godina, na proslavi bi verovatno bilo pola Vlade. Da li nam to govori gde su nam prioriteti?

– Nije bio niko, a pozvani su. Sve smo najavili. Niko se nije oglasio, ima manje značajnih stvari kojih su pune i novine i televizija. Država, tako ispada, ulaže u institucije koje postižu rezultate, u sportiste, a i na području matematike. Problem je što u jedne ulaže, a druge čak ignoriše. U tu drugu kategoriju spada „Arhimedes“. Oni koji bi trebalo maksimalno da pomognu naše aktivnosti su se potrudili na državnom nivou da ih uguše. Ako u narednih deset godina ne bismo bili svetski prvaci ni u jednom sportu, preživeli bismo kao društvo. S naukom nije tako. Ako deset godina nemamo naučnike, pitanje je ko će nas u budućnosti lečiti.
Da li su ljudi koji su nadležni za ulaganje u nauku svesni toga?
– Mislim da nisu do kraja svesni. Kad je reč o matematici, mnogi ljudi koji su na mestima gde se nešto odlučuje, možda su svojevremeno pobegli od matematike. Tu ima i vaših kolega dosta. Ne bi trebalo da je tako. Trebalo bi da postoji isti odnos i da se ide prema zasluzi, što kod nas uopšte nije.

Šta je najvažnije što propuštamo kao društvo koje zanemaruje matematiku? Zašto je ona važna i ljudima koji ne planiraju da razvijaju karijere u prirodnim naukama?
– Poznati matematičar Hugo Štajnhaus je rekao da ako imate sasvim nepoznati problem, iz bilo koje oblasti, ako ga date na rešavanje stručnjacima različitih oblasti, matematičar će to bolje od svih drugih rešiti. U matematici je prisutno nešto što je bitno svuda, stil mišljenja. Ako lekar pogrešno zaključuje, umreće pacijent. Isto je i u drugim oblastima. Ako inženjer ne zna matematiku, srušiće se most. Uloga matematike je univerzalna. Mislim da će bivati sve veća. Ove tehnologije ne mogu bez matematike. Matematika nas uči kako da mislimo i kako da rešavamo probleme. Uči nas sistematičnosti i redu.

Ministarstvo prosvete preporučuje da se svaki udžbenik pravi i u elektronskoj formi. I šta biva? Učenici idu linijom manjeg otpora. Zure u ekran, motaju elektronski udžbenik i misle da su naučili nešto. Matematika se ne uči gledanjem, nego s olovkom i hartijom. Ti sa ekrana možeš da dobiješ neke informacije, ali sam moraš da rešiš zadatak, pa tek onda da ga šalješ dalje. Pored dobrih strana tehnologije, mislim da ima i loših. Učenik koji se povodi svim što dobija sa ekrana, on malo upotrebljava svoj mozak, pa će vremenom mozak kod generacija zakržljati i dobićemo priglupe generacije kroz deset ili petnaest godina. To ne bismo smeli da dopustimo. Kod velikog broja učenika, čak kod većine, znanje je oplićalo. Dobar deo potrošača interneta i onih koji posluju s mejlovima je sve nepismeniji. Mi dobijamo hiljade mejlova dnevno. Kada pročitate propratni tekst, tu nema velikog slova, zapete, ničega… To je pogubno. I kod najboljih đaka, kod onih koji idu na takmičenja, tako je. Kada poredim ovu generaciju takmičara sada i onu od pre trideset godina, razlika je ogromna i to nije dobro. Mi radimo na tome da to regulišemo. Pravimo nadgradnju onoga što se uči u redovnoj školi. Ako nam je redovna škola dobra, biće i ovaj dodatni rad dobar i davaće dobre rezultate.
Link
 
Ovog meseca prof. dr Bogoljub Marinković dobio je ovacije na obeležavanju pedeset godina rada Matematičkog društva „Arhimedes“, koje je osnovao 1973. godine, a kroz koje su prošli mnogobrojni vrsni matematičari. Gruba statistika kaže da je oko osamdeset odsto mladih matematičara koji su osvajali svetske medalje, kojima se dičimo, prošlo kroz ovu školu.
Mnogi su danas profesori, a mnogo ih je i napustilo Srbiju, ali profesor i dalje, u osamedeset i osmoj godini, svakodnevno osmišljava zadatke i radi sa mladima kako bi im matematiku učinio zanimljivom.Pogledajte prilog 1433869


Pedeset godina je veliki jubilej, a reč je o uspešnoj priči domaće prosvete. Ipak, niko od ministara nije udostojio ovu priliku svojim prisustvom. Da je fudbalski klub slavio 50 godina, na proslavi bi verovatno bilo pola Vlade. Da li nam to govori gde su nam prioriteti?

– Nije bio niko, a pozvani su. Sve smo najavili. Niko se nije oglasio, ima manje značajnih stvari kojih su pune i novine i televizija. Država, tako ispada, ulaže u institucije koje postižu rezultate, u sportiste, a i na području matematike. Problem je što u jedne ulaže, a druge čak ignoriše. U tu drugu kategoriju spada „Arhimedes“. Oni koji bi trebalo maksimalno da pomognu naše aktivnosti su se potrudili na državnom nivou da ih uguše. Ako u narednih deset godina ne bismo bili svetski prvaci ni u jednom sportu, preživeli bismo kao društvo. S naukom nije tako. Ako deset godina nemamo naučnike, pitanje je ko će nas u budućnosti lečiti.
Da li su ljudi koji su nadležni za ulaganje u nauku svesni toga?
– Mislim da nisu do kraja svesni. Kad je reč o matematici, mnogi ljudi koji su na mestima gde se nešto odlučuje, možda su svojevremeno pobegli od matematike. Tu ima i vaših kolega dosta. Ne bi trebalo da je tako. Trebalo bi da postoji isti odnos i da se ide prema zasluzi, što kod nas uopšte nije.

Šta je najvažnije što propuštamo kao društvo koje zanemaruje matematiku? Zašto je ona važna i ljudima koji ne planiraju da razvijaju karijere u prirodnim naukama?
– Poznati matematičar Hugo Štajnhaus je rekao da ako imate sasvim nepoznati problem, iz bilo koje oblasti, ako ga date na rešavanje stručnjacima različitih oblasti, matematičar će to bolje od svih drugih rešiti. U matematici je prisutno nešto što je bitno svuda, stil mišljenja. Ako lekar pogrešno zaključuje, umreće pacijent. Isto je i u drugim oblastima. Ako inženjer ne zna matematiku, srušiće se most. Uloga matematike je univerzalna. Mislim da će bivati sve veća. Ove tehnologije ne mogu bez matematike. Matematika nas uči kako da mislimo i kako da rešavamo probleme. Uči nas sistematičnosti i redu.

Ministarstvo prosvete preporučuje da se svaki udžbenik pravi i u elektronskoj formi. I šta biva? Učenici idu linijom manjeg otpora. Zure u ekran, motaju elektronski udžbenik i misle da su naučili nešto. Matematika se ne uči gledanjem, nego s olovkom i hartijom. Ti sa ekrana možeš da dobiješ neke informacije, ali sam moraš da rešiš zadatak, pa tek onda da ga šalješ dalje. Pored dobrih strana tehnologije, mislim da ima i loših. Učenik koji se povodi svim što dobija sa ekrana, on malo upotrebljava svoj mozak, pa će vremenom mozak kod generacija zakržljati i dobićemo priglupe generacije kroz deset ili petnaest godina. To ne bismo smeli da dopustimo. Kod velikog broja učenika, čak kod većine, znanje je oplićalo. Dobar deo potrošača interneta i onih koji posluju s mejlovima je sve nepismeniji. Mi dobijamo hiljade mejlova dnevno. Kada pročitate propratni tekst, tu nema velikog slova, zapete, ničega… To je pogubno. I kod najboljih đaka, kod onih koji idu na takmičenja, tako je. Kada poredim ovu generaciju takmičara sada i onu od pre trideset godina, razlika je ogromna i to nije dobro. Mi radimo na tome da to regulišemo. Pravimo nadgradnju onoga što se uči u redovnoj školi. Ako nam je redovna škola dobra, biće i ovaj dodatni rad dobar i davaće dobre rezultate.
Link
Ne gresi uopste.Vec je to pocelo.
 
pametne generacije su nas bas dovele na dobre pozicije

znam da je istina bolna ali - srbija je zemlja priglupih ljudi

nismo napredovali od domanovica i nusica, mozda zato sto se samoobmanjujemo da smo mnogo pametni

moramo shvatiti da nismo pametni i da krenemo da ucimo , svako sa kim smo imali neki posao nas je izvozao
 
pametne generacije su nas bas dovele na dobre pozicije

znam da je istina bolna ali - srbija je zemlja priglupih ljudi

nismo napredovali od domanovica i nusica, mozda zato sto se samoobmanjujemo da smo mnogo pametni

moramo shvatiti da nismo pametni i da krenemo da ucimo , svako sa kim smo imali neki posao nas je izvozao
Ti ocito ne razumes ama bas nimalo poetnu sta je taj covek hteo da kaze? Nismo mi glupi-nego generacije teze da se zaglupljuju...A to o cemu ti pricas je totalno nesto deseto...Inace nemojmo se zaludjivati imali smo mi velike umove, OK ali imali su isto tako-i Grci, i Indijci, i Kinezi i Japanci i...Tako da ono-nismo ni najgluplji ali da smo najpametiniji-NISMO!
 
Koji bi izazov bio uopšte živeti ako bismo ovo prihvatili za logičan sled događaja?
Ne! Prevrljaće nas sledeći, pokosiće nas, prećiće preko nas kao što smo mi prešli preko naših roditelja, a ti sledeći će biti bolji od nas po svemu. Imamo načine da ih sputamo i unazadimo, mnogi mladi će se uplesti u razne naše/stare/izvetrele mreže, ali se nadam da im to nećemo želeti na prvom mestu.
 
Ti ocito ne razumes ama bas nimalo poetnu sta je taj covek hteo da kaze? Nismo mi glupi-nego generacije teze da se zaglupljuju...A to o cemu ti pricas je totalno nesto deseto...Inace nemojmo se zaludjivati imali smo mi velike umove, OK ali imali su isto tako-i Grci, i Indijci, i Kinezi i Japanci i...Tako da ono-nismo ni najgluplji ali da smo najpametiniji-NISMO!
Hajde priseti se koliko je pametnih ljudi proslo za tvoga zivota,a koliko u vreme Domanovica i Nusica,a i Nusic je opisao u jednoj knjizi kakav je srpski narod.
 
Ti ocito ne razumes ama bas nimalo poetnu sta je taj covek hteo da kaze? Nismo mi glupi-nego generacije teze da se zaglupljuju...A to o cemu ti pricas je totalno nesto deseto...Inace nemojmo se zaludjivati imali smo mi velike umove, OK ali imali su isto tako-i Grci, i Indijci, i Kinezi i Japanci i...Tako da ono-nismo ni najgluplji ali da smo najpametiniji-NISMO!
Nije pitanje takmičenja jesmo li najpametniji narod na svetu, već problem opadanja inteligencije kod mladih, uslovljena pogrešnom upotrebom interneta. Postajemo nacija lenjih, nezainteresovanih ljudi.
 
Nije pitanje takmičenja jesmo li najpametniji narod na svetu, već problem opadanja inteligencije kod mladih, uslovljena pogrešnom upotrebom interneta. Postajemo nacija lenjih, nezainteresovanih ljudi.
I ti takodje pricas o necem drugom. Dalje-pamet i inteligencija su dva razlicite stvari.
P.C. Posto vidim sledece pitanje "sta je razlika?" evo i odgovora odmah:
inteligencija je sposbnost resavanja zadataka u odredjenim situacijama te se samim tim inteligencija vremenom razvija, evoluira. pamet je s druge strane naprosto kolicina informacija koju mozak moze da zapamti/primi. Sposbnost racionalnog rasudjivanja takodje karakterise pametne ljude-dok inteligentni mogu biti krajnje iracionalni.Itd. itd.
Nije problem Internet ni mladi-problem j u svemu po malo-u roditeljima koji su vecim delom sto vidjam KATASTROFA! Dalje-klinci su nezainteresovani ali uglavnom i to zavisi prilicno od roditelja. Znam klinca kaze "ne volim da citam" kazem"probaj bar" ne NECU! Znaci roditelj mora naci PUT da dete usmeri direktno ili indirektno. Ne da ga kontrolise ali da suptilno, ipak usmerava dete u nekom pravcu. Bar dok ne dodje do nekog stadijuma da dete moze samo da rezonuje...Dete koje ne voli da cita a skoro da nije ni probalo....Sta reci? A takvih je 80 + % danas ako ne i vise...
 
I ti takodje pricas o necem drugom. Dalje-pamet i inteligencija su dva razlicite stvari.
P.C. Posto vidim sledece pitanje "sta je razlika?" evo i odgovora odmah:
inteligencija je sposbnost resavanja zadataka u odredjenim situacijama te se samim tim inteligencija vremenom razvija, evoluira. pamet je s druge strane naprosto kolicina informacija koju mozak moze da zapamti/primi. Sposbnost racionalnog rasudjivanja takodje karakterise pametne ljude-dok inteligentni mogu biti krajnje iracionalni.Itd. itd.
Nije problem Internet ni mladi-problem j u svemu po malo-u roditeljima koji su vecim delom sto vidjam KATASTROFA! Dalje-klinci su nezainteresovani ali uglavnom i to zavisi prilicno od roditelja. Znam klinca kaze "ne volim da citam" kazem"probaj bar" ne NECU! Znaci roditelj mora naci PUT da dete usmeri direktno ili indirektno. Ne da ga kontrolise ali da suptilno, ipak usmerava dete u nekom pravcu. Bar dok ne dodje do nekog stadijuma da dete moze samo da rezonuje...Dete koje ne voli da cita a skoro da nije ni probalo....Sta reci? A takvih je 80 + % danas ako ne i vise...
Ne pričam o drugome, samo pričam iz drugog ugla posmatranja situacije.
Tačno, pamet i inteligencija nisu isto, jer neko sa IQ 150 može ceo život provesti ne iskorišćavajući tu inteligenciju. Zato sam i rekla pamet, jer pretpostavka je da se ne iskoriste svi tu moć mozga koju imaju. A ako mozak nema podsticaja , samim tim se gubi sposobnost pametnih rešenja, odnosno učenje rešavanja. I ima svega pomalo od ovoga što si naveo, slažem se sasvim. Znači, mora se naći rešenje kako ne prepustiti decu takvom sledu događaja. Do sada sam bila napadana jer potenciram da mnoge stvari polaze iz porodice, dobro je da još neko to primećuje, osim mene.
 
https://stil.kurir.rs/porodica/vase...um=sidebar_widget&utm_campaign=adria_internal

naturanje obaveza nije nacin dobijanja kvaliteta

"Bio sam predsednik Mense, pa sam unutar Mense napravio odsek za darovite. To su potpuno normalna i zdrava deca, i tada sam video da skoro niko od njih nije išao na pet aktivnosti, tipa balet, košarka, engleski, francuski i ne znam šta sve roditelji rade. To su deca koja su se igrala. Imala su jednu aktivnost koju vole. I tada govorim roditeljima - gledajte šta dete voli, dajte da ide na jednu, možda na dve aktivnosti.
 

Back
Top