Милица
Buduća legenda
- Poruka
- 26.912
"ništa nije dogovoreno ako nije dogovoreno sve".
"U skladu sa Ustavom i osnovnim načelima međunarodnog prava, Republika Srbija, u dobroj veri, nudi političku platformu za razgovore sa predstavnicima privremenih institucija samouprave u Prištini (PIS), u nadi da se trajno i održivo rešenje za Kosovo i Metohiju može naći kroz iskreni dijalog dveju strana. Shodno tome, u cilju zaštite svojih državnih interesa, Vlada Republike Srbije uzdržava se od postizanja daljih parcijalnih sporazuma sa PIS u okviru takozvanog "tehničkog dijaloga" zbog toga što oni vode promeni stanja na terenu u korist PIS, kao i slabljenju pregovaračke pozicije Srbije u političkom dijalogu na visokom nivou te da mogu dovesti do destabilizacije bezbednosnih okolnosti.
Osnovna polazna tačka za razgovore sa PIS na visokom političkom nivou je da Republika Srbija, u skladu sa međunarodnim pravom, kao i sa svojim Ustavom i voljom naroda, ne priznaje i nikada neće priznati jednostrano proglašenu "nezavisnost" Kosova; Sva prava i nadležnosti koje mogu biti dodeljene PIS kao rezultat pregovora biće samo prebačene na organe AP KiM u skladu sa Ustavom, zakonima i drugim propisima Republike Srbije.
Osnovni princip pregovora biće razgovori u paketu u skladu sa načelom da "ništa nije dogovoreno ako nije dogovoreno sve".
Polazeći od činjenice da je Srbija svojim delanjem u dosadašnjem toku političkog procesa, uprkos nezakonitom jednostranom proglašenju "nezavisnosti" Kosova kao i posle njega, ponudila PIS ograničenu zakonsku i međunarodnu personalnost i legitimitet, razgovori na visokom političkom nivou treba da budu vođeni imajući u vidu prevazilaženje institucionalnog paralelizma na teritoriji AP KiM, bez zadiranja u pitanje međunarodnog i državnog statusa PIS, a u cilju uspostavljanja takve vlasti na teritoriji Pokrajine koju će priznavati sve strane u procesu, kao i ustanovljavanja čvrstih zakonskih i političkih garancija na nivou Pokrajine i međunarodne zajednice za politička, teritorijalna i druga prava nacionalnih zajednica na celoj teritoriji Pokrajine;
Republika Srbija, preko posebno ovlašćenog visokog političkog predstavnika, i posebno ovlašćenog pregovaračkog tima, posebno insistira na sledećem: Uspostavljanju autonomne Zajednice srpskih opština na Kosovu i Metohiji (ZSO KiM), koju će sačinjavati teritorijalne autonomije četiri opštine iz severnog dela Kosova i Metohije kao i druge opštine u kojoj su Srbi i manjinske zajednice u većini (kao što su Gračanica, Štrpce, Gora, itd), a na osnovu Specijalnog statuta o autonomiji Zajednice srpskih opština Kosova i Metohije (kao, na primer, u slučaju Katalonije), kojeg će garantovati najviši zakonski akt Pokrajine i javna objava predstavnika međunarodne zajednice koji učestvuju u procesu;
Ta autonomija će podrazumevati postojanje stvarnih nadležnosti u oblastima Obrazovanja, Zdravstvene zaštite (na svim nivoima), Sporta, Kulture, Javnog informisanja, Zaštite životne sredine, Formulacija i upravljanje politikom u cilju zaštite životne sredine i održivog razvoja (Statut o autonomiji Katalonije, član 84, stav 2, tačka j), Prostornog planiranja, Isključivo pravo regulisanja prostornog planiranja i instrumenata upravljanja čitavim procesom, kao i u proceduri razmatranja zahteva i njihovog odobravanja (prepisano iz Statuta o autonomiji Katalonije), Isključivo pravo regulisanja sistema razvoja gradskog zemljišta, koje uključuje utvrđivanje kriterijuma za različitu vrstu zemljišta i njegovo korišćenje (prepisano iz Statuta o autonomiji Katalonije), Isključivo pravo upravljanja mehanizmima za utvrđivanje legalnosti vlasništva nad zemljom i imovinom (prepisano iz Statuta o autonomiji Katalonije), Isključivo pravo utvrđivanja razvojne politike za zemljište i stanogradnju i upravljanje javnim prostorom uz postojanje sistema efikasne administrativne intervencije u procesu gradnje, prostornog planiranja i korišćenja zemljišta (prepisano iz Statuta o autonomiji Katalonije);
Poljoprivrede, Šumarstva, Vodoprivrede, Lova i ribolova, Pravosuđa (prvostepeni javni tužioci i prvostepeni i drugostepeni sudovi, sudovi u oblasti ZSO KiM biće ustanovljeni zakonima na nivou Pokrajine, ali u sporazumu nastalom kao rezultat političkog procesa biće utvrđeno da zakon mora da predvidi mehanizam prema kome će stanovnici ZSO KiM moći da preko svojih predstavnika utiču na izbor i sastav sudova.
Ti sudovi imaće jurisdikciju na prostoru ZSO KiM u skladu sa propisima koji se primenjuju u Pokrajini da vode pojedinačne parnične postupke proizašle iz međuljudskih odnosa, prava i dužnosti građana, da izriču presude i druge mere počiniocima krivičnih dela i drugih dela kažnjivih zakonom, da odlučuju o zakonitosti pojedinačnih dela organa i organizacija javnih vlasti, da presuđuju u slučajevima imovinskih i radnih sporova, kao i u drugim slučajevima u skladu sa postojećim zakonima, Unutrašnjih poslova (autonomna policija može biti ustanovljena po ugledu na autonomnu policiju Katalonije i sa sličnim nadležnostima.
U formalnom smislu ona bi bila deo Kosovskih policijskih snaga, iako bi delovala pod vlašću Izvršnog veća ZSO KiM na teritoriji Autonomije i u skladu sa nadležnostima definisanim zakonom u skladu sa najvišim zakonskim aktom AP KiM i Statutom ZSO KiM.), Rudarstva, Energije, Telekomunikacija, Trgovine, i ekonomske politike Izvršno veće ima isključivo pravo u pitanjima koja se tiču trgovine i organizacije sajmova, uključujući administrativno planiranje trgovinskih aktivnosti kao i regulisanje sajamskih aktivnosti na teritoriji ZSO KiM (preuzeto iz Statuta o autonomiji Katalonije, član 121, stav 1, tačka a-f), Fiskalne politike i finansija, Posebnih nadležnosti ZSO KiM koji će se odnositi na jedinstvenu registraciju preduzeća, društveno-političkih organizacija i verskih zajednica;
Nikolićeva platforma o Kosovu u više delova suprotna Ustavu Srbije
- Platforma o rešenju kosovskog problema koju je predsednik Srbije Tomislav Nikolić predstavio ambasadorima, koalicionim partnerima, opozicionim liderima i javnosti
i oko koje se prepucavaju Nikolić i premijer Ivica Dačić u suprotnosti je s Ustavom Srbije - tvrdi za „Blic“ Vladimir Džamić, član Istraživačkog foruma Evropskog pokreta u Srbiji.

Otkud vojska tuđe države kao garant demilitarizacije Kosova: Vladimir Džamić
Džamić je naveo najmanje dva razloga zbog kojih je platforma neustavna.
- Platforma predsednika države predviđa da „unutar Kosova i Metohije kao autonomne pokrajine u sastavu Srbije” bude formirana tzv. Zajednica srpskih opština na KiM (ZSO). U ustavno-pravnom smislu, to bi značilo da je neophodno da se promeni teritorijalna organizacija države, za šta je, u skladu sa članom 203. Ustava, neophodna ustavna revizija uz obavezno referendumsko izjašnjavanje građana - navodi Džamić.
U platformi se, tvrdi, predviđa postojanje tzv. demilitarizovane zone, čiji garanti bi bili oružane snage EU, Vojska Srbije i Vojska Albanije (?!).
- Ovakvo rešenje ne samo da je suprotno logici zdravog razuma, gde se vojska treće države pominje kao garant demilitarizacije, već je duboko u suprotnosti sa slovom Ustava - tvrdi Džamić.
On dodaje da je “sama platforma vrlo sporna i da bi o njenoj ustavnosti, ukoliko bi ikada bila pretočena u konkretnu politiku, morao da se izjasni Ustavni sud”.
- Postojeći ustav svojim nelogičnostima vezuje ruke političkoj eliti, ali to ne znači da ga treba kršiti, već je neophodno promeniti ga i učiniti logičnim u jezičkom, tehničkom i nadasve pravnom kontekstu, pre bilo kakve reorganizacije teritorijalnog uređenja države - kaže Džamić.
S druge strane, Zoran Ivošević, bivši sudija Vrhovnog suda tvrdi za “Blic” da je prerano govoriti o tome da li je predložena platforma u skladu s Ustavom, budući da se ne radi ni o kakvom dokumentu. Jer, kako kaže, Ustav ne sme da bude brana da se dođe do rešenja u pogledu statusa Kosova.
U Predsedništvu Srbije, ali ni u DSS nisu za “Blic” želeli da komentarišu tvrdnje da je radni predlog koji je izašao s Andrićevog venca u suprotnosti s najvišim pravnim aktom zemlje.
Poslednja izmena: