Шта је то Нон пејпер Душана Јан(њ)ића?

Alter_Ego_

Stara legenda
Poruka
89.951
Слоба Бугарин објавио овај тњит.




Е, ја прочитах негде да је...ваљда оно Брнабић рекло нешто да се не прихвата Нон пејпер Душана Јањића. Међутим, рачунао сам...кога боле крци за оно брнабић и Душана Јањића (Јанића).

Међутим, како је Слоба Бугарин ово сад написао..прогуглах о том Нон Пејперу.

Ево техта (ни ја га не прочитах још...прво копирам за тему)


Poštovani, poštovana,
obraćam vam se ispred Ad hoc ekspertskog tima za bezbednost i stabilizaciju, koji čine vodeći eksperti iz oblasti ljudske bezbednosti, bezbednosti i odbrane, ustavnog prava, vladavine prava i pravosuđa i međunarodnih odnosa.

Tim je započeo svoje aktivnosti 15 januara 2025 godine, kao Ad hoc mehanizam o stanju i ugrožavanju ljudske bezbednosti, ljudskih prava i sloboda u republici Srbiji.

Nalazi izvršenog monitoringa i preporuke Ad hoc mehanizma saopštene su javnosti u Policy Papiru „ Izveštaj o
stanju i ugrožavanju ljudske bezbednosti, ljudskih prava i sloboda u republici Srbiji.


Period izveštavanja 15 januar – 31 mart 2025“.

U prilogu vam dostavljam Non – Paper Prevencija strukturalne destabilizacije Srbije, koji je nastao kao rezultat rada Ad hoc tim eksperata za bezbednost i stabilizaciju.

U dubokom uverenju da se približavamo isteku vremena za mirno rešavanje krize u Srbiji i da se preventivnim merama mogu izbeći nasilje i oružani sukobi i da ćete podržati demokratsko razrešenje krize i stabilizaciju Srbije, želim vam sve najbolje!
Dušan Janjić
 

NON-PAPER​

Brankov most protest 15 mart
foto: Miloš Tešić/ATAImages

Svrha​

Ovaj dokument namenjen je domaćim i međunarodnim društvenim, poslovnim, političkim i drugim akterima čije delovanje utiče na tok aktuelne krize u Srbiji.


Dokument uzima u obzir dostupne informacije o proceni stepena ozbiljnosti krize, stanju bezbednosti u zemlji, kao i o političkoj volji, spremnosti i kapacitetima različitih aktera da doprinesu očuvanju mira i stabilizaciji situacije.

A. Srbija pred rizikom strukturalne destabilizacije​

Politička i društvena kriza, udružena sa rastućom bezbednosnom nestabilnošću, obeležava svakodnevni život u Srbiji. Odgovor vlasti uključuje mere neproglašenog vanrednog stanja i puzajućeg državnog udara, što povećava rizik od dalje eskalacije bezbednosne situacije.
Predsednik Aleksandar Vučić jedan je od najuticajnijih aktera krize. Uspostavljeni monopol nad medijima, ključnim budžetskim i investicionim odlukama i upravljanjem Vlade Srbije — naročito diplomatijom, vojskom i policijom — predsednik koristi za zagovaranje vrednosti i interesa jednog dela društva i izgradnju Pokreta za odbranu države. Takvo delovanje krši duh i slovo Ustava i Zakona o predsedniku Republike, koji kao osnovnu ulogu predsednika republike utvrđuju kao izražavanje i garantovanje državnog jedinstva.


Pobunjeni građani i većinsko javno mnjenje osporavaju legitimitet takvog delovanja. To otvara pitanje ostavke ili opoziva sadašnjeg predsednika, kao i održavanja vanrednih predsedničkih izbora. Naglašena je potreba za preduzimanje primerenih aktivnosti za jačanje političke volje i postizanje političkog dogovora o uslovima za izbornu proveru vlasti.

B. Aktivnosti i mehanizam mirnog izlaska iz krize​

B.1 Mere za de-eskalaciju ugrožavanja ljudske bezbednosti​

• Nezavisna ekspertska komisija: Formirati telo za praćenje i izveštavanje o stanju u društvu i bezbednosnim trendovima, uz predlaganje mera za de-eskalaciju ugrožavanja ljudske bezbednosti, ljudskih prava i sloboda. Komisija bi sarađivala sa domaćim i međunarodnim stručnjacima, institucijama i organizacijama, podržavajući rad Ad hoc mehanizma mirnog izlaska iz krize i stabilizacije Srbije.


• Suzbijanje zagovaranje netolerancije, nasilja i ekstremizma: Obaveza svih nadležnih institucija je da, u okviru zakonskih ovlašćenja, primenjuju mere za suzbijanje zagovaranja netolerancije, mržnje, ekstremizma; zaustavljanje rasta policijskog nasilja i zloupotrebe tužilaštava i sudova, uključujući i prekršajne sudove.

• Uloga predsednika republike i Saveta za nacionalnu bezbednost: Usvajanje mera za zaustavljanje porasta policijskog nasilja i torture, obustavljanje postojanja i delovanja para-policijskog organizovanja i nasilja — u prvom redu koje je podržano od vladajućih stranaka, sponzorisano zloupotrebom budžetskih sredstava i iz para-legalnih izvora, podržano od strane policije i tolerisano od dela pravosudnih organa.

• Uloga Vrhovnog javnog tužilaštva: Izvršavanje zakonskih obaveza u suzbijanju ekstremističkog i para-policijskog delovanja, naročito onog povezanog sa političkim strankama, nosiocima javnih ovlašćenja i organizovanim kriminalom.

• Parlamentarna i institucionalna kontrola: Aktivirati zakonom ovlašćene mehanizme parlamentarne i druge javne kontrole delovanja bezbednosne i obaveštajne zajednice u Srbiji, naročito policije i BIA.



• Provera rada institucija od posebnog javnog značaja: Hitno preispitati da li ključne institucije — Ustavni sud, Agencija za borbu protiv korupcije, Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti i Zaštitnik građana — rade u skladu sa svojim ustavnim i zakonskim ovlašćenjima i da li doprinose jačanju bezbednosti i zaštiti ljudskih prava i sloboda u Srbiji.

• Nacionalna bezbednosna agencija (NBA): Razmotriti osnivanje agencije koja bi bila zakonom određena kao jedan od ključnih aktera u ostvarivanju vladavine prava. NBA bi pružala ovlašćenim institucijama kritične informacije od značaja za bezbednost i odbranu Srbije, sprovodila mere zaštite od sajber i komunikacionih pretnji, štitila lica i objekte, obezbeđivala sigurnost nacionalne valute i platnog sistema, te vodila ili pomagala istrage ratnih zločina, terorizma i politički motivisanih ubistava.


• Reorganizacija policije: Stvoriti zakonske i operativne uslove za reorganizaciju policije u jedinstvenu organizaciju sa jedinstvenim lancem komandovanja i upravljanja.

Non pejper Dušana Janjića o mirnom prenosu vlasti u Srbiji: Ceo tekst 2
foto FoNet Ana Paunković

B.2 Okrugli sto o stabilizaciji Srbije​

Okrugli sto o stabilizaciji Srbije predstavlja ad hoc mehanizam za postizanje političkog dogovora za prevazilaženje krize legitimiteta i institucionalnih nepravilnosti u radu Narodne skupštine Srbije, Skupštine AP Vojvodina, brojnih gradskih i opštinskih skupština, kao i saveta mesnih zajednica širom Srbije.

Razlozi za uspostavljanje:

• Duboke političke i socijalne podele;
• Visok stepen nepoverenja javnosti prema vlastima;
• Sukob i nepoverenje između opozicije i vlasti;
• Ograničeni kapaciteti vlasti i opozicije za upravljanje krizom;
• Odsustvo prihvatljivog institucionalnog okvira za dijalog;
• Rizik od radikalizacije, formiranja paralelnih institucija i nasilnog otpora;
• Povezanost para-državnih struktura i organizovanog kriminala sa institucijama, posebno u sektoru bezbednosti i obaveštajnih službi.


Ciljevi:

• Postizanje političke saglasnosti o uslovima za fer i demokratske izbore;
• Obezbeđivanje mirnog i demokratskog izlaska iz političke i bezbednosne krize;
• Utvrđivanje osnovnih pravila i mehanizama za smanjenje tenzija i bezbednosnih rizika.

Učesnici:

• Predstavnici građanskih protesta, inicijativa, studentskih, stručnih, lokalnih i drugih pokreta sa relevantnom podrškom javnosti;
• Parlamentarne političke stranke.

Moderacija:

• Moderator Okruglog stola može biti pojedinac ili kolektivno telo, državljanin Srbije i/ili predstavnik međunarodne zajednice (preporučuje se Quint „petorka“);
• Izbor moderatora zahteva saglasnost svih učesnika.


Očekivani rezultat:

• Konsenzus o stvaranju uslova za slobodne i fer izbore, što podrazumeva:
o Birački spisak i onemogućavanje manipulacije sa spiskom i sprečavanje zloupotrebe biometrijskih i drugih podataka;
o Nezavisni monitoring aktivnosti republičkog data centra;
o Odluka o modelu izbornog sistema (većinski ili proporcionalni);
o Uvođenje većeg broja izbornih jedinica;
o Obezbeđivanje neposrednog glasanja i sigurnosti glasačkih listića;
o Ravnomernu zastupljenost regiona i manjinskih zajednica;
o Finansiranje političkih stranaka i izbornih kampanja.


Preporuke:

• Narodna skupština izabrana na vanrednim izborima trebalo bi da ima ustavotvornu ulogu;
• Potrebno je vremenski odrediti tranzicioni period. Za predsednika i ustavotvornu skupštine trebalo bi da bude kraći od zakonom utvrđenog trajanja mandata izabranih na redovnim izborima;
• Postizanje dogovora o kalendaru održavanja vanrednih izbora na svim nivoima.

Non pejper Dušana Janjića o mirnom prenosu vlasti u Srbiji: Ceo tekst 3
foto: Antonio Ahel/ATAImages

C. Uloga predsednika Republike u stabilizaciji Srbije​

S obzirom na zabrinjavajući stepen bezbednosne destabilizacije i neophodnosti preduzimanja mera zaustavljanja dalje destabilizacije, posebna pažnja posvećuje se ulozi predsednika republike, Saveta za nacionalnu bezbednost i bezbednosno-obaveštajne zajednice u Srbiji.


U javnosti se često postavlja pitanje: Ko će da zameni Vučića? Ovaj dokument na to ne daje odgovor, ali naglašava potrebu izborne promene vršioca ove funkcije i definiše zadatke koje bi predsednik trebalo da preduzme kako bi doprineo mirnoj i demokratskoj tranziciji vlasti i stabilizaciji Srbije.

Obaveza predsednika Republike Srbije je da:​

• Inicira mere za garantovanje svojinskih prava i imovine građana, javne i državne imovine, imovine kompanija, zadruga, legata, itd., i podstiče efektivan proces restitucije kojom bi se neopravdano oteta imovina vratila vlasnicima.

• Podržava izgradnju okruženja poslovne, političke i društvene saradnje, poštovanja vladavine prava i ozdravljenja institucija, kao i solidarnosti.

• Podstiče dijalog o Strategiji reformi i održivog razvoja za narednu deceniju, uz uključivanje privrede, stručnjaka, civilnog društva i međunarodnih partnera;

• Podržava otvaranje Srbije za multinacionalne korporacije koje doprinose održivom razvoju, uz uvažavanje interesa domaće privrede i javnosti, posebno u strateškim sektorima (proizvodnja hrane, upravljanje vodama, rudarstvo i prerada retkih metala, energetika i ljudska bezbednost).


• Zakonom o predsedniku republike kao i drugim povezanim zakonima jasno odrediti prava, obaveze i odgovornost predsednika za poštovanja ustava, zakona i strateških dokumenta od značaja za održivi razvoj, stabilnost, bezbednost i odbranu Srbije. Predsednik je dužan da se pridržava ovih obaveza prilikom odlučivanju o davanju mandata za formiranje vlade, davanja saglasnosti na zakone, imenovanju sudija Ustavnog suda i diplomatskih predstavnika Srbije.

• Pri potpisivanju ukaza o proglašenju zakona, predsednik je obavezan da obrazloži odluku za davanje saglasnosti i ukaže na primerene neophodne izmene zakona i ustava;

• Doprinosi unapređenju samostalnosti pravosudnih organa i ukidanju prakse odbrane stečenih privilegija i monopole, kao i delovanja Narodne skupštine kao “stranačkog kadrovskog filtera” u pravosuđu.

• Neposredno i/ili preko Saveta za Nacionalnu bezbednost podržava pravosudne i istražne organe u suzbijanju korupcije, organizovanog kriminala i terorizma;

• Inicirati kvalitetno praćenje, preispitivanje i obaveštavanje o saradnji sa inostranim obaveštajnim službama, inicira ukidanje prakse uključivanja pripadnika BIA i VOA u tužilačke timove i u nadgledanje rada tužilaštva, uključujući uklanjanje uticaja VOA na rad Tužilaštva za ratne zločine;

• Pri obavljanju dužnost imenovanja i odlikovanja predsednik je obavezan i odgovoran za uvažavanje integriteta lica koja se imenuju ili odlikuju;

• Uvažava različitosti i podržava ostvarivanje integrativne politike. Zbog posebnog značaja međunacionalnih odnosa za razvoj, stabilnost i bezbednost Srbije kao i zbog više decenijske neaktivnosti Saveta Vlade Srbije za nacionalne manjine potrebno je, zakonom ovlastiti predsednika republike da predsedava ovim savetom.

D. Neophodne mere:​

Zakonom o predsedniku republike potrebno je jasno i u skladu sa ustavom i zakonom utvrditi kriterije za odluku o amnestiji i aboliciji kao i odgovornost predsednika za nepoštovanje utvrđenih kriterija.

Potrebno je da se preispita dosadašnje delovanje predsednika republike u pitanjima od značaja za održivi razvoj. Najpre, da se okonča sadašnja praksa učešća predsednika u radu tela i organa koji donose odluke o kapitalnim investicionim projektima.

Neophodno je obezbeđivanje odgovarajuće infrastrukture i ljudskih resursa za efektivno obavljanje javne funkcije predsednika republike. U tom cilju, potrebno je preispitivanje zakonskog određenja statusa i zadataka Saveta za nacionalnu bezbednost kao važnog tela za unapređenje stanja bezbednosti i usmeravanje delovanja bezbednosne i obaveštajne zajednice.


Članovi Saveta mogu biti samo dostojni državljani Srbije, kvalifikovani i sa primernim iskustvom i referencama u oblastima strateškog planiranja i usmeravanju razvoja bezbednosti u svim njenim segmentima.

Radom Savet rukovodi predsednik republike i / ili Savetnik za bezbednost Republike Srbije.

Umesto sadašnjeg Biroa za koordinaciji službi bezbednosti, potrebno je da se formira Biro za koordinaciju aktivnosti obaveštajne i bezbednosne zajednice. Biro bi činili predstavnici Narodne skupštine, vlade Srbije i ministarstava spoljnih poslova, ministarstvo evropske integracije, unutrašnjih poslova i odbrane. Postojeći Biro za koordinaciji službi bezbednosti trebalo bi transformisati u Koordinaciono telo obaveštajne i bezbednosne zajednice koje čine rukovodioci bezbednosnih i obaveštajnih službi.

Za Ad hoc tim eksperata za bezbednost i stabilizaciju
Beograd, 13. avgust 2025.
 
Dušan Janjić je prorok ali prorok čija se proročanstva ne obistinjuju.Rasejan prorok.
Zaslužuje čestitku jer već trideset i nekoliko godina uspešno prima donacjie ko zna sve od koga za svoju ispod prosečnu priču.Imao je verovatno nekoliko hiljada nastupa na televitzijama a dao je i mnogo intervjua štampanim medijima.
Ipak moj favorit je gospodin Pshotin koga neki zovu i Ludovan.
 
@Alter_Ego_ baš lepo što si okačio ceo dokument. Ima još jedna tema o tome, ali dokument nije postavljen.
Mislim da je Sizif dao najbolju analizu ovog dokumenta ovde

Pročitao sam sinoć taj non-pejper. Bukvalno se vidi da su pisali pametni ljudi kojima je stalo da se situacija u Srbiji dovede pod kontrolu.

Suština dokumenta je sledeća, za onoga ko nije pročitao u celini a nema vremena:

Trenutna politička i bezbednosna kriza izazvana je između ostalog autoritarnim delovanjem vlasti, što preti da dovede do strukturalne destabilizacije države. Non pejper upozorava na koncentraciju moći u rukama predsednika Vučića, slabljenje institucija i rast nasilja i para-državnih struktura. Predlaže se formiranje nezavisnih tela za praćenje bezbednosti, jačanje kontrole nad policijom, tužilaštvom i obaveštajnim službama, kao i reorganizacija ključnih institucija. Centralna ideja je uspostavljanje „Okruglog stola o stabilizaciji Srbije“ radi postizanja političkog dogovora između vlasti, opozicije i građanskih inicijativa, sa ciljem obezbeđivanja fer i slobodnih izbora. Non pejper takođe naglašava da su nužni pošteni izbori i jasno definisanje predsednikovih ovlašćenja i odgovornosti. Krajnji cilj je miran i demokratski prenos vlasti, obnova poverenja u institucije i stvaranje uslova za stabilnost i održivi razvoj Srbije.

To je AI sažetak.

Naravno da Lača Mati i Oskaru to ne odgovara. Sve što poziva na poštenje i ograničenje vlasti našem režimu ne odgovara.
 

Back
Top