Психомоторни развој деце 0-2 године

Mali čičak

Stara legenda
Poruka
77.633
Mene ova tema muci vec mesecima.
tj.malo izmenjen oblik.

Secam se nekog klipa, kad nam je predoceno kako nam deca nisu najpametnija na svetu,
cak naprotiv, pretposlednji smo na listi evrope po inteligenciji nasih narastaja. Nek me neko ispravi ako gresim.

Sve u svemu, ja sam se sad bacila u razmisljanje, jel se mi previse igramo sa nasim detetom,
da li treba da se malo ozbiljnije pozabavimo ucenjem, forsiranjem, razvijanjem vijuga.
Ili treba da ih pustimo da se sami razvijaju a mi samo da usmeravamo.

I stalno se lomim.
Jel davim dete od 19 meseci kad ucimo brojeve i azbuku, predmete, zivotinje, boje... itd...
A nemam.gde da saznam te informacije

Ne zelim da previse pritiskam a ne zelim ni da ga pustim.

Mnogi mi pricaju kako je dosta napredniji od generacije, ali ja to shvatim kao kompliment,
licno nemam s kim da uporedim, jer mi je prvo dete, i ne bih da uobrazavam da je moje dete bolje od drugih.
Ali bi volela da znam da li treba da ga sada, ucim, da razvijamo vijuge itd?
Ili je bolje pustiti ga da se sam razvija.
Ne bih da izazovem kontra efekat.

Sta vi mislite?
 
у том узрасту за развијање вијуга је добро да учи да пева песмице
(нађи дечије песмице на нету,нек их учи што више--да пева и рецитује)
да учи како се која животиња оглашава
дај му папир,па нек жврља
кад месиш хлеб дај му тесто нек се игра
пластелин
нек се игра у песку...

за бројеве и азбуку,нема схрхе учити га
 
Беба од момента рођења упија ствари око себе, од самог рођења почиње њен развој
иако можда на први поглед делује да мале бебе немају појма и да ничега око себе нису свесне

па да видимо,како ми родитељи можемо помоћи малим и мало већим бебама
да се максимално развију у оквиру својих генетских предиспозиција
 
Pesmica zna... bas dosta... sigurno 4-5 zna napamet, celih...
Moram jos neke prvo ja da naucim... :rumenko:

ма можеш неке које се сећаш из свог детињства, успаванке...кракте од 2 -3 стиха

"село маче на каче
па поче да плаче
све се моме удадоше
мени свата не дадоше"
 
Ved, ne znam.tu pesmicu. :rumenka:
Moracu opasno da se bacim na preslusavanje pesmica.

Medo zna 'Djiha djiha' , 'Ringe ringe raja', 'Mis je dobio grip' , 'Isli smo u Afriku' itd... i jos dosta njih... neke ni ja ne znam,
Te su ga ucili baba i deda...
i sve zna cele, napamet, od pocetka do kraja... :)

Novka je predlagala neke igre... to se igramo...
Sad bi i nesto novo, ali nemam ideja?
 
све игре су супер,али по мом мишљењу лопта је закон
за напоље--пластичне, гумене да може да шутира
за унутра сунђерасте да може опет да шутира и да баца по кући
детету је ем забавно,ем је врло корисно
јер га тиме подстичеш да прати очима тело које је у покрету..
и ето ти идеалне ране припреме за почетно читање и писање у првом разреду :)

сем тога тиме вежба колко јеко да баци/шутне лопту..
кординацију покрета ....
 
Period od rodjenja do druge godine zivota je period senzomotorne inteligencije, sto znaci da dete uci da prepoznaje poznate likove, pre svega ukucane, da uci da puzi, sedi, uspravi se i slicno... Postepeno dolazi do razvoja glasovnih sposobnosti (ne nuzno i govora), gde dete koristecu glas skrece paznju na sebe, doziva, pokazuje sta hoce, kao i sta nece....

Ovo sto Ved kaze za pesmice nije losa ideja, ali smatram da detetu na tom uzrastu jos ne treba traziti da ih peva, jer je prosto nemoguce da dete razume smisao na tom uzrastu bez obzira sto ima dece koja belbecu sve u sesnaest vec u drugoj godini, vise mu traziti da igra uz muziku ili pevanje u meri u kojoj ono to motoricki moze... Ako krene sa glasovnom interpretacijom onoga sto cuje to je ok, ali nikako ne bih dete na tom uzrastu ucila da recituje jer je malo besmisleno i moze doci i do poremecaja u govoru jer govorni aparat nije jos spreman za pravilnu reprodukcju glasova... Isto tako i za brojanje, ne postoji koncept broja pa da dete shvati da kada izbroji na prste do 5 da ima pet prstiju...
Svako razvojno doba ostavlja prostor za odredjenu vrstu ucenja.
Ja nisam znala ni da citam ni da pisem ili brojim dok nisam krenula u skolu i nista mi ne fali.
Druga je stvar sto roditelji vole da se hvale da im dete od 2 godine "ume" da broji, a ono u stvari broji mehanicki sto nije pravo brojanje.

- - - - - - - - - -

I da, slazem se ovo za loptu, a dobro je i za ispravljanje kicme - da dete baca loptu u vis...
 
Period od rodjenja do druge godine zivota je period senzomotorne inteligencije, sto znaci da dete uci da prepoznaje poznate likove, pre svega ukucane, da uci da puzi, sedi, uspravi se i slicno... Postepeno dolazi do razvoja glasovnih sposobnosti (ne nuzno i govora), gde dete koristecu glas skrece paznju na sebe, doziva, pokazuje sta hoce, kao i sta nece....

Ovo sto Ved kaze za pesmice nije losa ideja, ali smatram da detetu na tom uzrastu jos ne treba traziti da ih peva, jer je prosto nemoguce da dete razume smisao na tom uzrastu bez obzira sto ima dece koja belbecu sve u sesnaest vec u drugoj godini, vise mu traziti da igra uz muziku ili pevanje u meri u kojoj ono to motoricki moze... Ako krene sa glasovnom interpretacijom onoga sto cuje to je ok, ali nikako ne bih dete na tom uzrastu ucila da recituje jer je malo besmisleno i moze doci i do poremecaja u govoru jer govorni aparat nije jos spreman za pravilnu reprodukcju glasova... Isto tako i za brojanje, ne postoji koncept broja pa da dete shvati da kada izbroji na prste do 5 da ima pet prstiju...
Svako razvojno doba ostavlja prostor za odredjenu vrstu ucenja.
Ja nisam znala ni da citam ni da pisem ili brojim dok nisam krenula u skolu i nista mi ne fali.
Druga je stvar sto roditelji vole da se hvale da im dete od 2 godine "ume" da broji, a ono u stvari broji mehanicki sto nije pravo brojanje.

- - - - - - - - - -

I da, slazem se ovo za loptu, a dobro je i za ispravljanje kicme - da dete baca loptu u vis...

Moj stariji je tekposle 3 rodjendana shvatio pojam broja tri do tada je shvatao ako je nesto jedno ili dvoje sve preko toga je bilo puno tek kada je po 50 put duvao svjecice jer kod nas to ide tako rodjendan se slavi 5 dana i svjecice se duvaju kada god on doce tek dada je povezao broj tri sa tri svjecice :)
da li je to rano ili kasno to neznam
 
Moje dete ima 20 meseci, zna da broji, ali sto neko napisa, ja mislim da je to mehanicki,
nema on jos razumevanje za to, nego prosto zna da posle tri ide cetiri itd...
Igra uz muziku, i peva nam tj.recituje... sam... kratke pesmice ali peva...
Odavno zna sve delove tela... Do obrva i trepavica, peta, kolena... sve...

Dobili smo sjajne savete na roditeljskom u vrticu,
dobili smo odlicne predloge za igre...
Sve vezbamo i radimo...
Testa, presipanja, prevozenja, fina motorika, igramo se sa pistacima,
lopticama, puzlama, kockama(puzle se trudi, ponekad ubode/ a kocke ne ume da slozi sliku, slozi ih u kutiju ali ne i sliku da napravi)
Listamo slikovnice sa zvukovima... knjige... razne...
Crtamo bojicama... ali nije previse zainteresovan za to. Vise da vadi bojice pa ih slaze u kutiju
 
Moje dete ima 20 meseci, zna da broji, ali sto neko napisa, ja mislim da je to mehanicki,
nema on jos razumevanje za to, nego prosto zna da posle tri ide cetiri itd...
Igra uz muziku, i peva nam tj.recituje... sam... kratke pesmice ali peva...
Odavno zna sve delove tela... Do obrva i trepavica, peta, kolena... sve...

Dobili smo sjajne savete na roditeljskom u vrticu,
dobili smo odlicne predloge za igre...
Sve vezbamo i radimo...
Testa, presipanja, prevozenja, fina motorika, igramo se sa pistacima,
lopticama, puzlama, kockama(puzle se trudi, ponekad ubode/ a kocke ne ume da slozi sliku, slozi ih u kutiju ali ne i sliku da napravi)
Listamo slikovnice sa zvukovima... knjige... razne...
Crtamo bojicama... ali nije previse zainteresovan za to. Vise da vadi bojice pa ih slaze u kutiju

Dosta rano djeca nauce da broje ali to je vise kao pjesmica, to sam primjetila da kada mu kazem npr donesi mi dve loptice/bojice on mi uvjek donese isti broj tj dve ali kada kazem done si mi npr. cetiri on donese kako kada tj ne shvata sta sam trazila od njega a vec odavno broji do 10 i na srpskom i na engleskom :zcepanje: mada je meni smjesno to forsiranje engleskog u obdanistima za djecu mladju od 4-5 godina
 
Dosta rano djeca nauce da broje ali to je vise kao pjesmica, to sam primjetila da kada mu kazem npr donesi mi dve loptice/bojice on mi uvjek donese isti broj tj dve ali kada kazem done si mi npr. cetiri on donese kako kada tj ne shvata sta sam trazila od njega a vec odavno broji do 10 i na srpskom i na engleskom :zcepanje: mada je meni smjesno to forsiranje engleskog u obdanistima za djecu mladju od 4-5 godina

To je ono mehanicko brojanje o kome sam govorila.

A to sto si pitala da li je rano ili kasno u tri godine sto je povezao braj svecica sa brojem 3, ako je uklavirio u svoj glavi da numericka cifra 3 znaci da su na tortu i fizicki stavljene 3 svecice, a ne dve, onda je pravo vreme. Ali ga ne treba forsirati dalje.
 
To je ono mehanicko brojanje o kome sam govorila.

A to sto si pitala da li je rano ili kasno u tri godine sto je povezao braj svecica sa brojem 3, ako je uklavirio u svoj glavi da numericka cifra 3 znaci da su na tortu i fizicki stavljene 3 svecice, a ne dve, onda je pravo vreme. Ali ga ne treba forsirati dalje.

Upravo to sam mislila sada kada vidi tri stvari zna da je to tri a ne dva ali primjetila sam da vise od toga ne ide :) nisam ja tip da forsiram mozda sam i previse popustljiva, mi se igramo sta oni zele najcesce bez ikakvog plana i reda, ponekad kada citam sta sve majke rade sa djecom osjecam se kao strasno neodgovorna majka jer nikada nemam neki plan kao radmo ovo jer je to dobro za nesto , nego zeli da crta ok crtacemo hoce da skace ok idemo u igraonicu, isl.
 
Dosta rano djeca nauce da broje ali to je vise kao pjesmica, to sam primjetila da kada mu kazem npr donesi mi dve loptice/bojice on mi uvjek donese isti broj tj dve ali kada kazem done si mi npr. cetiri on donese kako kada tj ne shvata sta sam trazila od njega a vec odavno broji do 10 i na srpskom i na engleskom :zcepanje: mada je meni smjesno to forsiranje engleskog u obdanistima za djecu mladju od 4-5 godina

Ja ne mislim da je rano...
Pevam medi pesmice na engleskom kad se setim i on ponavlja...
Nekad pricamo kao na engleskom, njemu to zanimljivo i sve ponavlja.
Mislim da decu treba uciti, ne forsirati da im se zgadi, vec svakako gledati da svaka
igra ima smisla i da sluzi za razvijanje njihovih vijugica...

Moj brat je ozenio italijanku, on prica srpski, ona italijanski, izmedju sebe pricaju najvise engleski.
Bas me zanima kako ce njihovo dete prihvatiti sve ovo.
Istog je uzrasta kao moje.
 
Upravo to sam mislila sada kada vidi tri stvari zna da je to tri a ne dva ali primjetila sam da vise od toga ne ide :) nisam ja tip da forsiram mozda sam i previse popustljiva, mi se igramo sta oni zele najcesce bez ikakvog plana i reda, ponekad kada citam sta sve majke rade sa djecom osjecam se kao strasno neodgovorna majka jer nikada nemam neki plan kao radmo ovo jer je to dobro za nesto , nego zeli da crta ok crtacemo hoce da skace ok idemo u igraonicu, isl.

Moj savet i licni i strucni je da pustis dete da bude dete dokle god to moze, jer sa 7 godina seda u skolsku klupu i ne izlazi iz nje do dvadeset i neke. U skoli ce ga nauciti svemu sto treba, a u ovom periodu once sam nauciti sta ga interesuje i koliko moze s obzirom da razvojnu fazu u kojoj je. I ne brini brigu sta druge majke rade, kada vidim da driblaju dete od 3 - 4 godine da boji u okviru linije i slicne budalastine, zvala bih socijalnu sluzbu da im oduzme dete.
 
Sto se jezika konkretno tice, najbolje je poceti sto ranije i to bas u fazi razvoja govora, a to je u proseku treca godina zivota, ali bez toga da detetu kazes "dog" to znaci "pas" nego da kada prodjete pored psa pokazes i kazes "dog"...

Kod mog u obdanistu imaju casove engleskog za djecu starijeg uzraste 4-5 godina (kod nas su sa 6 vec u skoli) i oni kao nesto uce a ovi mladji se tu igraju ali u principu sve vide i cuju i niko im ne zabranjuje da ucestvuju ( mada je njegova paznja max 5 minuta) i vec sam primjetila da zna dosta reci, mada je to meni prerano çak sam gledala u onoj emisilji "vodic za roditelje" da postoje skole engleskog jezika gdje upisuju bebe od 3 mjeseca, mislim stvarno..... sta je previse previse je.
 
Kod mog u obdanistu imaju casove engleskog za djecu starijeg uzraste 4-5 godina (kod nas su sa 6 vec u skoli) i oni kao nesto uce a ovi mladji se tu igraju ali u principu sve vide i cuju i niko im ne zabranjuje da ucestvuju ( mada je njegova paznja max 5 minuta) i vec sam primjetila da zna dosta reci, mada je to meni prerano çak sam gledala u onoj emisilji "vodic za roditelje" da postoje skole engleskog jezika gdje upisuju bebe od 3 mjeseca, mislim stvarno..... sta je previse previse je.

Da, to za bebe je malo preterano, ali 3-4 godine je skroz ok za usvajanje znacenja pojedinih reci... Usvajanje sintaksickih i gramatickih pravila je vec nesto drugo.
 
Moj savet i licni i strucni je da pustis dete da bude dete dokle god to moze, jer sa 7 godina seda u skolsku klupu i ne izlazi iz nje do dvadeset i neke. U skoli ce ga nauciti svemu sto treba, a u ovom periodu once sam nauciti sta ga interesuje i koliko moze s obzirom da razvojnu fazu u kojoj je. I ne brini brigu sta druge majke rade, kada vidim da driblaju dete od 3 - 4 godine da boji u okviru linije i slicne budalastine, zvala bih socijalnu sluzbu da im oduzme dete.
Koliko se secam onaj predsednik mense je bas pricao o tome, kako mi pustamo decu, neusmeravamo, ne radimo sa njima, sve pod parolom 'nek dete bude dete', a niko se ne pita sto su nam.deca predzadnja po inteligenciji u evropi.

- - - - - - - - - -

Trinitty, verujem da je to tvoja struka, zato i pisem sve ovo.
Slobodno nam pisi sta i kako
 
Koliko se secam onaj predsednik mense je bas pricao o tome, kako mi pustamo decu, neusmeravamo, ne radimo sa njima, sve pod parolom 'nek dete bude dete', a niko se ne pita sto su nam.deca predzadnja po inteligenciji u evropi.

- - - - - - - - - -

Trinitty, verujem da je to tvoja struka, zato i pisem sve ovo.
Slobodno nam pisi sta i kako

Nisu predzadnji po inteligenciji, nego po rezultatima standardizovanog testa koji meri stepen obrazovanja zemlje. A to je znacajna razlika.
Nivo IQ-a nema veze sa uspehom u skoli, iako je logicno da dete sa vecim koeficijentom inteligencije ima bolji uspeh. Ali, da li ce to biti tako zavisi od obrazovnog sistema zemlje i da li taj sistem podstice logicko razmisljanje (koriscenje naucenog znanja u resavanju novog problema) ili puko reprodukovanje (kao sto je slucaj u Srbiji).
To sto roditelji driblaju decu od kako su se rodila sa neki pesmicama, slovima, brojevima uopste ne znaci da ce ima deca kada odrastu biti clanovi mense ili djaci generacije. Usmeravanje konkretno znaci procenu detetovih sposobnosti i sugestiju detetu oko odabira srednje skole i fakulteta koji ce najvise odgovarati njegovim prirodnim talentima i onome u cemu se najbolje snalazi.
Za svaku vrstu ucenja postoji vreme za to. Ne mozes dete uciti geometriji ako nema razvijeno apstraktno misljenje i ne shvata prostorne odnose.
 
Koliko se secam onaj predsednik mense je bas pricao o tome, kako mi pustamo decu, neusmeravamo, ne radimo sa njima, sve pod parolom 'nek dete bude dete', a niko se ne pita sto su nam.deca predzadnja po inteligenciji u evropi.

Да, све су се ломили да "раде" са Теслом кад је био мали.
 
Ok.
Ali to su po meni licno slabi izgovori za ne rad sa decom.

Trinitty, obrni okreni, los sistem kod nas, losi rezultati kod dece.
Sve u svemu, ja mislim da se nesto treba raditi po tom pitanju.
Kao sto napisah, nisam hitler, niti planiram da ucim dete razlomke sa dve godine,
ali dete treba ispitivati, videti dokle doseze, potencirati, inicirati igre koje mu pomazu razvoju.
A ne pustiti da se igra pa sta bude.
 
Да, све су се ломили да "раде" са Теслом кад је био мали.

Upravo tako.

- - - - - - - - - -

Ok.
Ali to su po meni licno slabi izgovori za ne rad sa decom.

Trinitty, obrni okreni, los sistem kod nas, losi rezultati kod dece.
Sve u svemu, ja mislim da se nesto treba raditi po tom pitanju.
Kao sto napisah, nisam hitler, niti planiram da ucim dete razlomke sa dve godine,
ali dete treba ispitivati, videti dokle doseze, potencirati, inicirati igre koje mu pomazu razvoju.
A ne pustiti da se igra pa sta bude.

Najobicnije bacanje lopte pomaze i psihickom i fizickom razvoju. Ne trebaju mu nikakve slagalice u tom periodu, veruj mi. I nemoj se cuditi sto ti dete zna da slozi puzzle u kutiju, a ne ume da ih slozi prema slici. To ti nista ne govori?
 
Са децом треба разговарати, шетати, показивати им свет, питати их шта о нечему мисле, објашњавати им како шта настаје и зашто се ствари дешавају како се дешавају.

У креативне игре и играчке не верујем, то је мамипара за наивне родитеље. Бицикл, лопта, сликовнице, коцке за слагање и понека плишана маца или меда - то је сасвим довољно за било које дете.
 
Upravo tako.

- - - - - - - - - -
Najobicnije bacanje lopte pomaze i psihickom i fizickom razvoju. Ne trebaju mu nikakve slagalice u tom periodu, veruj mi. I nemoj se cuditi sto ti dete zna da slozi puzzle u kutiju, a ne ume da ih slozi prema slici. To ti nista ne govori?
On ne zna da slozi ni puzle ni kocke.
Puzle se trudi, ali ih on meni dodaje, pa nekad ubode mesto, uglavnom ja stavim priblizno, on pritisne.
Kocke slozi u kutiju. Ali njih ni priblizno ne ume da ubode sliku. Niti ocekujem.
Са децом треба разговарати, шетати, показивати им свет, питати их шта о нечему мисле, објашњавати им како шта настаје и зашто се ствари дешавају како се дешавају.

У креативне игре и играчке не верујем, то је мамипара за наивне родитеље. Бицикл, лопта, сликовнице, коцке за слагање и понека плишана маца или меда - то је сасвим довољно за било које дете.
Slazem se.
Nisam ja za to da trosimo pare na raznorazne igracke itd...

Mi uzmemo pistace/kestenje/loptice skocice, pa ih prevozimo... brojimo, menjamo vagone...
Igramo se sa plasticnim kalupima za medenjake, nizemo na pertle, pa kaci ogrlice oko vrata itd...
Ubacujemo u flasice, pravimo zvecke... itd...

Sve su to igre za njegov uzrast...
Ja naravno ubacujem tu brojanje, boje, slova...
Nece mu naskoditi sigurno...
Dal razume ili ne, diskutabilno je, ali mislim da ne skodi. ;)

One knjigice sa zivotinjama sve zna,
imamo i azbuku, boje i brojeve, oblike...
Naravno da on ne broji meni do sto vec objasnjava sta vidi...

Ja samo zelim da cujem misljenje drugih,
da li raditi vise ili ne
 

Back
Top