Ti si ispitivao Jeremica da li zna I Njutnov zakon? Prvo da bi uopste upisao Cambridge moras da budes super djak u srednjoj skoli, da polozis testove iz jezika i same fizike i matematike sem ako nemas visegodisnje vrhunske rezultate sa medjunarodnih takmicenja (olimpijada iz matisa i fizike) i da se za par desetina mesta na tom programu izboris medju hiljadama talentovanih klinaca iz celog sveta. Novac ne moze da ti kupi tamo mesto, no moras ga imati da bi uplatio skolarinu. Tako da je Jeremic verovatno bio medju 3-4 top srednjoskolca iz Srbije ( zavrsio je I beogradsku gimnaziju) u fizici i matematici u vreme kad je upisivao Cambridge. A danas o njemu s.e.r.u ljudi koji cak nisu regularno upisali i zavrsili j.eb.e.n.i PMF u Beogradu. Srbija zajedljivih, krajnje ljubomornih i nadasve neobavestenih i neupucenih ljudi.
U matematici, fizici pa i hemiji je ekstremno vazno kroz vezbu usvojiti teorijska znanja koja su cesto imaginarna ili nedovoljno razumljiva na prvi, pa i drugi pogled. Pa tako recimo za primer u matematici imas tesku teoriju u diferencijalnim jednacinama koju neces razumeti ako kroz praktican rad ( vezbanje zadataka) to sebi ne razjasnis i na kraju ti bude cisto zasto, kada i gde. Za svaki od teorijskih aksioma i svaki tip jednacina ti treba da provezbas najmanje 10-tak i vise zadataka iz zbirki i da tako sebi razjasnis i usvojis to znanje. Znaci za usvajanje znanja je potreban rad, rad i rad a to, jelte, zahteva vreme.
Za prevazilazenje situacije na univerzitetima se sad predlaze ubrzano predavanje, ubrzane vezbe (ako ih uopste bude u potrebnom obimu), ubrzani rad na elaboratima, ubrzani kololvijumi itd. Sve da se ispuni neka norma prema uslovima studiranja i bolonjskoj konvenciji, pa ce tako recimo Matematika 2 (spominjem nju bas zbog pisanja o diferencijalnim jednacinama) na Gradjevini da ima "propisanih" 36 casa predavanja i 36 casa vezbanja bez da se ulazi u to da li je proslo dovoljno vremena da studenti izvezbaju taj predmet, da se konsultuju sa asistentima i profesorima oko nejasnoca, da li su imali dovoljno vremena da izvezbaju na 250-300 zadataka to sto su im ispredavali. Po danasnjem stanju na univerzitetu ta predavanja i vezbe ce moci tim ubraznim tempom da se odrade negde do kraja jula recimo. A negde u septembru/oktobru ce profesor iz tog predmeta da ima pritisak od uprave fakulteta da mora da pusti bar 50% studenata da bi imao ko da studira u sledecoj godini studija. Sta mu preostaje? Da snizi kriterijum, da pusti svakog u sledecu godinu ko uspe na brzaka da izadje na taj ispit. Takav student ce da bude sa falicnim znanjem iz tog predmeta i tu "falinku" ce da prenese dalje, na druge predmete jer se 100% nece vracati da nauci taj predmet kad ga je vec prosao. I za 10-15 godina ce nekom takvom strucnjaku pasti neka nadstrsenica poput one iz Novog Sada. Most nece, zezao sam se, mostove danas u Srbiji projektuju stranci.
Meni je neverovatno da se u Srbiji niko ovim razmisljanjima ne bavi.