Labudovo jezero

asselijnjan1610.jpg


Jaje je potencijalno prosta reč. Množinski oblik – „jaja“ – velikim delom svog upotrebnog korpusa i jest prost. Ipak, kad neko kaže „idem kupiti jaja na pijacu“, to niko ne smatra prostim. Kad neko drugi kaže „idem ispeći jaja na oko“ ili „idem ispeći jaja, naoko“ (jer upravo ide raditi nešto sasvim drugo), ni to se ne smatra prostim. Ali, ako se neko požali da ga svrbe jaja, to je već druga stvar, premda je možda reč o duševnom bolesniku koji se identifikovao s kokoškom.
Opreznije građanke i građani za svaki se slučaj suzdržavaju od suvišne upotrebe inkriminisane reči, pa se u finijim kućama mogu čuti formulacije tipa „idem kupiti ono ovalno“ ili pak „svrbe me gvaljaste kesice“.

Kod mene lično pojam jajeta izaziva ponešto neugodnije senzacije i reminiscencije. U mladosti sam, naime, doživeo traumu zbog labudovih jaja. Bio sam student i honorarno radio kao redar na jezeru F., omiljenom izletištu H.-čana. Omaleni hotel, šljunčana plaža i stari zahrđali tobogan na vodi. Nekoliko godina ranije, labudovi su počeli koristiti jezero kao odmorište tokom onih svojih sezonskih seoba. Tela vlasti obližnjeg gradića koja su upravljala jezerom i okolicom bejahu prezadovoljna. Ima li boljeg dokaza da je voda u jezeru čista i da su oni koji su u to posumnjali besprizorni lažovi?

Ali već godinu posle, gradske vlasti promenila su mišljenje. Niko nije imao pojma da su labudovi prilično agresivni u zauzimanju i širenju svoje ekološke niše, koju su spremni pretvoriti u rupetinu bez dna. Ostale ptice prestale su dolaziti u blizini jezera, jer su im labudovi pojeli sve crviće i insekte, dok su voluharicama pozobali sve žive semenke. Potom su krenuli u ribe; jeste li znali da prosečni labud može uloviti i pojesti soma teškog 20 kilograma? Video sam svojim očima... I što je najgore, znali su biti agresivni prema ljudima, pitomim kupačima i manje pitomim pijancima koji su jezersku okolicu odabrali kao mesto na kojemu će se otkačiti od svega.