Najstariji prikazi obuće sa potpeticama nalaze se
na zidnim slikama antičkog Egipta i pretpostavlja se da su nošene u ceremonijalnim prilikama.
Takođe, zna se da su u Egiptu nošene i
sandale sa platformama.-- Njih su nosili mesari, kako bi izbegli da bosim stopalima gaze po iznutricama.
Grci su poznati po svojim ravnim sandalama, ali su glumci u tragedijama nosili visoke platforme – koturne (kothorni).
Koturne su izrađivane od drveta ili plute. . Nisu svi glumci nosili platforme iste visine, i ona je ukazivala na društveni položaj lika koga igraju u predstavi.
,
Ovaj običaj su usvojili i Rimljani, ali su oni nosili obuću sa platformama i na ulici. (kako bi izbegli da gaze po blatu i đubretu)
. Posebno visoke platforme su nosile prostitutke, kako bi bile zavodljivije i uočljivije.
Poznato je i da su
mongolski narodi za jahanje nosili obuću sa potpeticama, jer je tako stopalo bilo bolje fiksirano u uzengijama.
U srednjem veku i žene i muškarci nose
patan (pattens) – neku vrstu drvenih papuča koje se nose preko obuće, kako bi je zaštitile od blata.
U XV veku su se u Turskoj pojavile
šopan (chopines), koje su ubrzo postale popularne i u Evropi. Njihova
visina je je bila do 20 cm, a u nekim slučajevima je išla i do 75 cm. Žene koje su ih nosile su morale da se poštapaju pri hodu, ili da budu pridržavane od posluge koja ih je pratila.
Šopan su se, kao i patan, nosile preko obuće, ali su ih nosile isključivo žene.
Tokom XVI veka se pojavljuje i nova vrsta obuće, sa štiklom koja je deo đona. Ova obuća je bila namenjena, pre svega,
za jahanje i potpetica je bila visoka 3-4 cm. Nosili su je i muškarci i žene.
Sredinom XVI veka štikle postaju tanje i elegantnije.
Do kraja XVI veka visoke potpetice prihvataju i muškarci, i često se za bogate ljude ili ljude od ugleda kaže da su
well-heeled (sa dobrim štiklama). Moda nošenja visokih potpetica se nastavila i u XVII i XVIII veku.
Poseban pečat ovoj modi daje Luj XIV, sa svojim crvenim potpeticama, ukrašenim minijaturnim scenama bitaka izvedenim u zlatu. Zvali su ih
Luj štikle i mogle su biti visoke do 12 cm. Lujevim dekretom samo plemstvo je smelo da nosi crvene potpetice
.
Amerikanke će početi da nose obuću po evropskoj modi tek sredinom XIX veka.
Sa francuskom revolucijom štikle nestaju iz upotrebe, kao simbol aristokratije. Čak su bile i zakonom zabranjene. No, i pored zabrane,
Marija Antoaneta se na gubilište popela u cipelama sa štiklama od 5 cm.
I početak XIX veka je obeležen ravnim cipelama, nalik na baletanke.
Povratak ravnih cipela prestavlja i povratak različitoj formi leve i desne cipele.
Visoka potpetica se ponovo vraća u drugoj polovini XIX veka.
Ideal je malo stopalo visoko izvijenog svoda, koji se doživljava kao simbol ženskih oblina.
Štikle ponovo dostižu vrtoglave visine koje se kreću do 12 cm (ponekad i 15 cm).
U to vreme se za visoke štikle, kao i za korsete,
tvrdilo da su zdrave, jer umanjuju bolove u leđima i čine hod manje napornim....
Posle II svetskog rata
Dior (Christian Dior)
sarađuje sa kreatorom obuće Vivijeom (Roger Vivier), koji 1954. predstavlja prve salonke sa
stiletto štiklom (ime su dobile po italijanskom kratkom nožu, uske štrice). Ovakve cipele su u to vreme bile često zabranjivane u javnim zgradama, jer oštećuju pod. Od tada, pa do danas
štikle menjaju svoju formu i visinu, ali ne izlaze iz mode....