Svetski modni fotografi danas se, umesto svog osnovnog posla, više bave slikanjem dece poznatih, ali postavlja se pitanje da li ovakva suluda trka da se pronađe nova Kejt Mos može nekome doneti i emocionalne teškoće. U raspravu na ovu temu upustili su se i mnogi veterani modne industrije
Biti supermodel nije nimalo lak posao, posebno u životnom razdoblju u kom još niste ušli ni u pubertet. Ćerka Sindi Kraford, desetogodišnja Kaja, nedavno je napravila svoj manekenski debi pozirajući za editorijal Versaćeove linije za mlade. O ovome Donatela Versaće kaže “Kao i njena majka, Kaja je veoma talentovana. Kamera je naprosto obožava i pravo je zadovoljstvo posmatrati je kako kreće majčinim stopama.”
Meg Metjuz, bivša žena Noela Galagera, na svom tviteru nedavno je postavila fotografiju njihove jedanaestogodišnje ćerke Ané, koju je napravio čuveni modni fotograf Mario Testino. Nije prošlo mnogo vremena, a ova fotografija već je upoređivana sa onim kakve je u ranoj fazi svoje karijere pravila Kejt Mos, a Ané je potpisala ugovor sa modnom agencijom Selekt.
Dok je gotovo nemoguće da sa ovako malo godina uspete u svetu modelinga, a nemate bar jednog slavnog roditelja, isto tako nije neobično da viđate modele koji nisu dostigli ni ranu adolescenciju na modnim pistama ili kao zaštitna lica različitih kampanja.
Bukiraju devojčice od trinaest godina
Kerol Vajt, direktorka jedne od vodećih britanskih modeling agencija Premier, kaže da je veoma zabrinuta jer neke od najvećih modnih kuća sa sedištima u Njujorku i Milanu, kao na primer Prada ili Balensiaga, počele su da bukiraju devojčice starosti od 13 - 14 godina kao zaštitna lica za kampanje ili modele na svojim revijama. „Oni tragaju za specifičnim imidžom i trude se da odabiraju one devojke koje niko nije upošljavao pre njih,” kaže Vajtova i dodaje „Ovakve stvari retko se događaju u Londonu. Devojke koje su angažovane za potrebe londonske Nedelje mode moraju biti starije od 16 godina, a da bismo ovo dokazali imamo i odgovarajuću dokumentaciju.”
Kerol Vajt se, između ostalog, pojavila i u prošlogodišnjem dokumentarnom filmu „Modna agencija” u kom se pojavljuju i modeli agencije na čijem je ona čelu. Neke od njih su osamnaestogodišnja Darja, koja je ugovor sa Premierom potpisala kada je imala 15 godina i sedamnaestogodišnja Liomi Anderson koju su skauti spazili kada se vraćala kući iz škole. U svoju odbranu, Vajtova kaže da je sasvim u običajena stvar da devojke koje skauti modnih agencija nalaze imaju oko 13 godina, ali one ne bivaju profesionalno angažovane bar još nekoliko godina. „One zapravo ne rade bar dok ne navrše 15 godina, već se privikavaju na posao modela. Ovo uglavnom podrazumeva da dolaze na foto sesije i to za vreme raspusta, kako ne bi izostajale iz škole,” kaže Kerol Vajt.
Modni PR Debra Burn jedan je od koosnivača organizacije "Svi šetaju po pisti" (All Walks on the Catwalk), koja se zalaže za raznovrsnost godišta, proporcija tela i etniciteta među modelima. „Velika konkurencija navodi skauting agencije na to da devojke pronalaze dok su još jako mlade jer strahuju da će ih neka druga agnecija prigrabiti za sebe,” kaže Burnova i nastavlja
Emocionalno osakaćena deca
„Ako modeli počinju da bivaju angažovani sa 15 ili 16 godina ovo agenciji ostavlja prostora da sa njima počnu da grade profesionalne odnose i upoznaju ih sa principima funkcionisanja unutar sveta mode. Međutim, to je upravo no što mi i smeta i protiv čega ulažem protest. Emocionalno, ovo je veliki teret za tako mlada bića, iako će mnoge agencije tvrditi da devojkama pružaju punu zaštitu.”
Nedavno se ispostavilo još nekoliko kontroverzi vezanih za uzrast modela koje agencije angažuju. Jedno od zaštitnih lica prošlogodišnje Pradine kampanje bila je trinaestogodišnja Ondria Hardin. Takođe, u novembru 2011. godine reklama za Mark Džejkobsov parfem O, Lola! bila je zabranjena zbog, kako se navodi u izveštaju američkog Federalnog tela za superviziju nad advertajzing standardima, „seksualno provokativnih poza” sedamnaestogodišnje glumice Dakote Fening. „Glumica u reklami jednostavno izgleda kao da joj je manje od 16 godina,” navodi se u ovom izveštaju.
Kanadski supermodel Koko Roča, nedavno je u intervjuu na američkoj televiziji izrazila negodovanje tvrdeći da je 15 godina života premalo da bi neko bio model.
„Mene su skauti zapazili sa 14, počela sam da dobijam poslove sa 15, a u Njujork sam se preselila već sa 16 godina,” kaže Koko. Ona je radila za velika dizajnerska imena kao što su Mark Džejkobs, Ana Sui ili Stela MekKartni i bila zaštitno lice kampanja kuća kao što su Gep, Dior i Iv Sen Loran, a sada priznaje da je njen rani uspon u karijeri jednostavno bio previše za nju.
Postala "prevelika" za pistu
„Devojčice napuštaju srednje škole, bivaju odvedene od roditelja i bačene u kovitlac modne industrije koja ih tretira kao odrasle, a one naprosto ne znaju kako da se sa tim nose. Jednostavno, samo su fokusirane na to kako da poslodavci budu zadovoljni,” kaže Koko Roča i naglašava:
„Takođe, prošle godine počela sam da gubim poslove jer su mi govorili da sam postala prevelika, a samo pre nekog vremena govrili su mi da sam pak premalena.”
Iako je veliki deo modne javnosti ustao protiv zapošljavanja ovako mladih devojaka, modeli mlađi od 16 godina i dalje se pojavljuju svuda. Vol strit džurnal nedavno je napravio članak o petnaestogodišnjoj Valeriji Šestić. Ova mlada manekenka švajcarsko-hrvatskog porekla za 15 dana nosila je modele na čak 16 revija njujorške Nedelje mode, što je bio i njen prvi angažman u SAD. Nasuprot ovome, stoji apel Udruženja modnih dizajnera Amerike da se za potrebe revija ne angažuju devojke mlađe od 16 godina.
Za Tom Fordov editorijal u jednom od prošlogodišnjih brojeva francuskog Vouga bila je angažovana desetogodišnja Tilan-Lena Roz Blondo. Fotografije su rađene u stilu sapunice Dinastija i imaju blago erotski kontekst. Mlada glumica El Fening, inače sestra Dakote, i četrnaestogodišnja Hejli Steinfeld potpisale su modne ugovore sa kućama Mark Džejkobs i Miu Miu.
Behati Pinslu, model kuće Viktorias sikret govori o tome koliko je teško biti “otkriven” od strane skauta sa samo 15 godina.
„Ne postoji niko ko pomaže mladim modelima da shvate šta zapravo treba da rade ili im pomogne u raspolaganju novcem koji zarade. Posebno je teško za modele koji su mlađi od preporučenog uzrasta (16). Potpuno ste prepušteni sami sebi. Da na govorim o svom tom stresu kom ste izloženi, napornim putovanjima, vremenu koje provedete razdvojeni od porodice i generalno se noseći sa stvarima sa kojima ne bi trebalo da se nosite u tim godinama,” kaže Behati.
Devojcice koje liče na dečake
Trend odabiranja mlađih modela neosporno utiče i na estetske standarde. Što je model mlađi, to je veća verovatnoća da je mršava i liči na dečaka. Psiholozi sa Kvinslend univerziteta u Australiji i Centra za istraživanje izgleda Bristolskog univerziteta ispitivali su da li zaista reagujemo onoliko negativno koliko određeni poslenici modne industrije tvrde na slike žena koje ne liče na mršave šesnaestogodišnjakinje.
Autorka studije „Zbogom beskućnici” dr Filipa Didrihs, napravila je seriju reklama u kojima su učestvovali modeli koji nose konfekcijsku veličinu 36 i modeli sa veličinom 40 i intervjuisala različite žene o tome kako se osećaju dok gledaju ove reklame i ispitivala njihove odluke o kupvini reklamiranih proizvoda. Mlađe žene, uzrasta od 18 – 25 godina, izjavile su da se osećaju potištenima gledajući fotografije na kojima su modeli koji nose veličinu 36. One su navele da bi radije kupile nešto što bi bilo reklamirano od strane manekenke koja nosi veličinu 40. Ovo istraživanje i dalje traje i ne bi bilo pogrešno očekivati da, kada da finalne rezultate, modna industrija bude primorana da prilagodi stnadarde kada je reč o uzrastu modela.
Karin Frenklin, nekadašnja voditeljka BBC-jeve emisije o kulturi odevanja koja danas radi za organizaciju "Svi šetaju po pisti" kaže:
„Neprestano se pitam zašto su modnoj industriji toliko zanimljive devojčice koje još nisu ušle ni u pubertet. Zašto želimo da, još uvek, neformirane žene promovišemo kao ikone ženstvenosti? Modni svet i moda imaju potrebu da stvari sagledavaju kroz nekakav dramatično-artistički okvir, ali zato ni malo nisu zabrinuti kada bivaju pozvani na odgovornost za to kako njihove odluke utiču na psihu žena,” zabrinuta je Frenklinova.
O tome ko zapravo nije premlad, a ko opet nije prestar da bi ušlao u svet modelinga govori Kerol Vajt „17 godina je savršen uzrast za modela jer se većina devojaka tada oseća dobro u svojoj koži. 18 je takođe sasvim u redu, mada se u tom uzrastu dovodi u pitanje nastavak njihovog školovanja. Ukoliko devojka počne da radi sa 20 godina biće joj malo teže da nađe posao. Njen agent će verovatno lagati klijente i govoriti kako je ona godinu ili dve mlađa,” zaključuje Vajtova, a piše Gardijan.
Izvor: S MEDIA