30 predlog promene za bolje školstvo

Manga Hilux

Stara legenda
Poruka
84.255

Група стручњака предложила 30 промена у образовању: суштински променити начин извођења наставе, повећати плате, смањити обим и детаљност планова и програма​



ucionica-skola-tabla-970x529.webp


Да су у нашем образовном систему реформе неопходне, познато је чак и онима који су најокорелији противници било каквих промена. Група стручњака у образовању коју чине доктори наука, универзитетски професори, наставници, истраживач, окупила се управо са идејом да понуди сет препорука како би се унапредио квалитет и осигурало функционисање целокупног образовног система.
„Након трагедија које су се десиле 3. и 4. маја 2023. године у Београду, Малом Орашју и Дубони осетили смо додатну одговорност и обавезу нешто да урадимо – пре свега да поставимо основе за боље, квалитетније и хуманије образовање у нашој земљи. Та идеја је окупила, волонтерски и неформално, један број образовних стручњака из праксе, истраживачких институција и високог образовања. Удружили смо своје искуство и знање како бисмо понудили стручној и широј јавности предлоге у ком смеру би требало мењати и развијати образовање, сагледавајући наш контекст и праксу, али и уважавајући резултате савремених истраживања и захтеве будућности. Првих 19 потписника ове иницијативе су на различите начине учествовали у изради докумената и сајта.“ – наводи се на порталу ове групе obrazovnepolitike.obrazovanjeisport.org.
У документу „Како до квалитетног образовања и васпитања за нашу децу?“ који потписује група стручњака стоји да наша деца не стичу корисна и применљива знања и не развијају критичко мишљење, а школу сматрају застарелом, досадном и бескорисном.
У њему је указано да праведност у образовању опада, те да је ситуација лоша и у погледу ненасилног разрешавања конфликата, прихватања ученика са тешкоћама у развоју, разумног и сврсисходног коришћења интернета, еколошке свести, здраве исхране и уздржавања од дувана, алкохола и психоактивних супстанци.
Међу препорукама за унапређење система образовања стручњаци, између осталог, предлажу да се суштински промени начин на који се изводи настава.

Напомињу да све ученике превасходно треба мисаоно ангажовати, бирати и користити наставне садржаје на смислене начине тако да их ученици разумеју и примењују, повезивати оно што се учи са реалним животом, стављати ђаке у наставне ситуације у којима исказују мишљење и доносе одлуке, као и предузимати активности које код деце развијају емпатију и подижу осећање укључености, уважености и добрих односа.
Стручњаци сматрају да треба развити разноврсне подскупове стандарда компетенција за наставнике (на пример „наставник-почетник“, „наставник-ментор“), као основ за вредновање и пружање подршке за унапређивање њиховог рада, за професионално напредовање и за раст зарада.
Процедуре за запошљавање наставника треба да буду транспарентне и праведне, без дискриминације нових наставника и оних са уговором на одређено време у односу на технолошке вишкове.
Потребно је значајно подићи зараду наставника везивањем почетне плате коефицијентом за просечну или минималну зараду у Републици, као у увећати максималну могућу зараду у односу на почетну са садашњих 16 на 50 одсто, при чему раст зарада треба више да зависи од радног учинка, професионалног звања и обавеза у школи него од радног стажа.

Међу предложеним мерама је и смањење обима педагошке и друге документације и оптерећења наставника, стручних сарадника и директора административним пословима.

Стандарде постигнућа треба ревидирати, као и програме наставе и учења и уџбенике тако да се значајно смањи обим и детаљност исхода и наставних садржаја, пише у документу.
Његови аутори се залажу и за знатно веће издвајање за образовање из буџета, са садашња 3,3 одсто БДП-а на четири до шест одсто БДП-а, затим за повећање броја стручних сарадника и просветних саветника, а смањење број ученика по одељењу на 25.
Препоручено је да се законски дефинише да руководећи кадрови у свим установама које се баве образовањем и васпитањем морају да имају адекватне компетенције, адекватно формално образовање и дугогодишње успешно радно искуство у образовању, без могућности за произвољна тумачења и злоупотребу ових критеријума.
Као резултат скоро годину дана рада групе, уобличена су три документа који се разликују у обиму:

– Документ са 30 кључних тачака за унапређивање постојећег стања у образовању (3 стране), можете погледати овде.
– Сажетак препорука за унапређивање постојећег стања у образовању (15 страна), можете погледати овде.
– Интегралну верзију документа са анализом проблема, детаљно разрађеним предлозима, додатним препорукама, појашњењима и референцама (94 стране) можете погледати овде.
– Списак стручњака у образовању и других појединаца који подржавају иницијативу можете погледати овде.
Извор: Зелена учионица / Данас
https://zelenaucionica.com/grupa-st...manjiti-obim-i-detaljnost-planova-i-programa/
 
2-3 stvari mi se ne svidjaju
Treba raditi na empatiji, na zajednickim projektima
Broj ocenjivanih predmeta smanjiti a broj dodatnih predmeta povecati, kroz sekcije( to ima ali u spisu predlazu
raznovrsnije predmete uopste, sto ne valja)
Povecati broj srednjih skola koje su potrebne, ne gimnazija, nego medicina pa i zanatstvo
 

Група стручњака предложила 30 промена у образовању: суштински променити начин извођења наставе, повећати плате, смањити обим и детаљност планова и програма​



ucionica-skola-tabla-970x529.webp


Да су у нашем образовном систему реформе неопходне, познато је чак и онима који су најокорелији противници било каквих промена. Група стручњака у образовању коју чине доктори наука, универзитетски професори, наставници, истраживач, окупила се управо са идејом да понуди сет препорука како би се унапредио квалитет и осигурало функционисање целокупног образовног система.
„Након трагедија које су се десиле 3. и 4. маја 2023. године у Београду, Малом Орашју и Дубони осетили смо додатну одговорност и обавезу нешто да урадимо – пре свега да поставимо основе за боље, квалитетније и хуманије образовање у нашој земљи. Та идеја је окупила, волонтерски и неформално, један број образовних стручњака из праксе, истраживачких институција и високог образовања. Удружили смо своје искуство и знање како бисмо понудили стручној и широј јавности предлоге у ком смеру би требало мењати и развијати образовање, сагледавајући наш контекст и праксу, али и уважавајући резултате савремених истраживања и захтеве будућности. Првих 19 потписника ове иницијативе су на различите начине учествовали у изради докумената и сајта.“ – наводи се на порталу ове групе obrazovnepolitike.obrazovanjeisport.org.

У њему је указано да праведност у образовању опада, те да је ситуација лоша и у погледу ненасилног разрешавања конфликата, прихватања ученика са тешкоћама у развоју, разумног и сврсисходног коришћења интернета, еколошке свести, здраве исхране и уздржавања од дувана, алкохола и психоактивних супстанци.
Међу препорукама за унапређење система образовања стручњаци, између осталог, предлажу да се суштински промени начин на који се изводи настава.

Напомињу да све ученике превасходно треба мисаоно ангажовати, бирати и користити наставне садржаје на смислене начине тако да их ученици разумеју и примењују, повезивати оно што се учи са реалним животом, стављати ђаке у наставне ситуације у којима исказују мишљење и доносе одлуке, као и предузимати активности које код деце развијају емпатију и подижу осећање укључености, уважености и добрих односа.
Стручњаци сматрају да треба развити разноврсне подскупове стандарда компетенција за наставнике (на пример „наставник-почетник“, „наставник-ментор“), као основ за вредновање и пружање подршке за унапређивање њиховог рада, за професионално напредовање и за раст зарада.
Процедуре за запошљавање наставника треба да буду транспарентне и праведне, без дискриминације нових наставника и оних са уговором на одређено време у односу на технолошке вишкове.
Потребно је значајно подићи зараду наставника везивањем почетне плате коефицијентом за просечну или минималну зараду у Републици, као у увећати максималну могућу зараду у односу на почетну са садашњих 16 на 50 одсто, при чему раст зарада треба више да зависи од радног учинка, професионалног звања и обавеза у школи него од радног стажа.

Међу предложеним мерама је и смањење обима педагошке и друге документације и оптерећења наставника, стручних сарадника и директора административним пословима.

Стандарде постигнућа треба ревидирати, као и програме наставе и учења и уџбенике тако да се значајно смањи обим и детаљност исхода и наставних садржаја, пише у документу.
Његови аутори се залажу и за знатно веће издвајање за образовање из буџета, са садашња 3,3 одсто БДП-а на четири до шест одсто БДП-а, затим за повећање броја стручних сарадника и просветних саветника, а смањење број ученика по одељењу на 25.
Препоручено је да се законски дефинише да руководећи кадрови у свим установама које се баве образовањем и васпитањем морају да имају адекватне компетенције, адекватно формално образовање и дугогодишње успешно радно искуство у образовању, без могућности за произвољна тумачења и злоупотребу ових критеријума.
Као резултат скоро годину дана рада групе, уобличена су три документа који се разликују у обиму:

– Документ са 30 кључних тачака за унапређивање постојећег стања у образовању (3 стране), можете погледати овде.
– Сажетак препорука за унапређивање постојећег стања у образовању (15 страна), можете погледати овде.
– Интегралну верзију документа са анализом проблема, детаљно разрађеним предлозима, додатним препорукама, појашњењима и референцама (94 стране) можете погледати овде.
Списак стручњака у образовању и других појединаца који подржавају иницијативу можете погледати овде.
Извор: Зелена учионица / Данас
https://zelenaucionica.com/grupa-st...manjiti-obim-i-detaljnost-planova-i-programa/
I ovde nema nijedne obične učiteljice, sa iskustvom od 30 godina recimo, ili običnog profesora takođe sa iskustvom, izmene predlažu samo stručnjaci koji možda nisu ni videli učionicu niti imali prilike da rade sa decom :(
 
Група стручњака у образовању коју чине доктори наука, универзитетски професори, наставници, истраживач, окупила се управо са идејом
ima ih , nije da ih nema, možda su trebali uključiti sve strukture od vaspitačica u obdaništa, učitelja , po meni naj važnija karika, a ovi drugi su zastupljeni
 
Da se ja pitam:

- Omogućiti đacima da izučavaju samo one predmete koji ih interesuju i osloboditi ih onoga što ih ne interesuje. Koga interesuju kompjuteri i programiranje, nema potrebe da uči istoriju, biologiju, muzičko itd. I obrnuto. Ovaj režim bi nastupio od određenog trenutka, recimo petog razreda osnovne škole ili od srednje škole a od petog da se krene sa postepenim usmeravanjem.
- Drastično podići kriterijume prilikom ocenjivanja u svim obrazovnim ustanovama
- Uvesti drakonske kazne za bilo kakvo varanje na ispitu, pismenim ili kontrolnim zadacima. Prvi put žuti karton, drugi put crveni i izbacivanje iz škole uz ukidanje mogućnosti da upiše bilo koju drugu školu
- Zabraniti mobilne telefone u školama za učenike, a tokom izvođenja nastave i za nastavnike
- Uvesti obavezan dres kod i za učenike i za osoblje škole
- Sve koji ne pokazuju želju za obrazovanjem odstraniti iz škole, uz ukidanje mogućnosti da npr. upišu srednju školu ako nisu završili osnovnu, ili da upišu fakultet ako nisu završili srednju školu. Cilj je da se eliminišu svi od kojih neće biti ništa a smetaju onima koji hoće da se obrazuju, plus što njihovo obrazovanje puno košta
- Izbacivati iz škole i za svako veće ometanje nastave
- Proširiti ponudu sportova kojim učenici mogu da se bave na fizičkom. Uvesti borilačke sportove i omogućiti učenicima da nesporazume rešavaju u ringovima ili na strunjačama
- Bilo kakvo nasilje nad drugim učenicima ili osobljem škole kažnjavati izbacivanjem iz škole uz nemogućnost prebacivanja u drugu školu
- Ukoliko roditelj smatra da je nastavnik prema njegovom učeniku postupio nepravedno prilikom davanja ocene, omogućiti učeniku da polaže pred komisijom
- Nastavnike za koje se dokaže da su ikako zloupotrebljavali svoju moć ili zlostavljali učenike kažnjavati izbacivanjem iz škole uz ukidanje mogućnosti da se ponovo zaposli kao nastavnik, plus krivično gonjenje
- Bilo kakve pokušaje roditelja da silom utiču na rad nastavnika kažnjavati izbacivanjem učenika iz škole
- Zatvoriti sve privatne fakultete koji su do sada radili i poništiti sve diplome koje su na njima stečene
- Dozvoliti otvaranje novih privatnih fakulteta na kojima bi kriterijum za upis, dobijanje ocena i sticanje diploma bio isti kao i na državnim. Omogućiti studentima drugih fakulteta da prisustvuju polaganju ispita i podnose prigovore sa ciljem kontrole da li se ova mera sprovodi
- U slučaju državnih škola, koje bi bile besplatne, uvesti obavezan broj godina koji učenik/student mora da provede u Srbiji nakon završenog školovanja (recimo, 20 ili 25). Cilj ovoga bi bilo sprečavanje odlazaka novopečenih lekara u inostranstvo nakon završenih studija u Srbiji. Ko se školuje privatno i o svom trošku, slobodan je da ide po svojoj volji
 
Da se ja pitam:

- Omogućiti đacima da izučavaju samo one predmete koji ih interesuju i osloboditi ih onoga što ih ne interesuje. Koga interesuju kompjuteri i programiranje, nema potrebe da uči istoriju, biologiju, muzičko itd. I obrnuto. Ovaj režim bi nastupio od određenog trenutka, recimo petog razreda osnovne škole ili od srednje škole a od petog da se krene sa postepenim usmeravanjem.
- Drastično podići kriterijume prilikom ocenjivanja u svim obrazovnim ustanovama
- Uvesti drakonske kazne za bilo kakvo varanje na ispitu, pismenim ili kontrolnim zadacima. Prvi put žuti karton, drugi put crveni i izbacivanje iz škole uz ukidanje mogućnosti da upiše bilo koju drugu školu
- Zabraniti mobilne telefone u školama za učenike, a tokom izvođenja nastave i za nastavnike
- Uvesti obavezan dres kod i za učenike i za osoblje škole
- Sve koji ne pokazuju želju za obrazovanjem odstraniti iz škole, uz ukidanje mogućnosti da npr. upišu srednju školu ako nisu završili osnovnu, ili da upišu fakultet ako nisu završili srednju školu. Cilj je da se eliminišu svi od kojih neće biti ništa a smetaju onima koji hoće da se obrazuju, plus što njihovo obrazovanje puno košta
- Izbacivati iz škole i za svako veće ometanje nastave
- Proširiti ponudu sportova kojim učenici mogu da se bave na fizičkom. Uvesti borilačke sportove i omogućiti učenicima da nesporazume rešavaju u ringovima ili na strunjačama
- Bilo kakvo nasilje nad drugim učenicima ili osobljem škole kažnjavati izbacivanjem iz škole uz nemogućnost prebacivanja u drugu školu
- Ukoliko roditelj smatra da je nastavnik prema njegovom učeniku postupio nepravedno prilikom davanja ocene, omogućiti učeniku da polaže pred komisijom
- Nastavnike za koje se dokaže da su ikako zloupotrebljavali svoju moć ili zlostavljali učenike kažnjavati izbacivanjem iz škole uz ukidanje mogućnosti da se ponovo zaposli kao nastavnik, plus krivično gonjenje
- Bilo kakve pokušaje roditelja da silom utiču na rad nastavnika kažnjavati izbacivanjem učenika iz škole
- Zatvoriti sve privatne fakultete koji su do sada radili i poništiti sve diplome koje su na njima stečene
- Dozvoliti otvaranje novih privatnih fakulteta na kojima bi kriterijum za upis, dobijanje ocena i sticanje diploma bio isti kao i na državnim. Omogućiti studentima drugih fakulteta da prisustvuju polaganju ispita i podnose prigovore sa ciljem kontrole da li se ova mera sprovodi
- U slučaju državnih škola, koje bi bile besplatne, uvesti obavezan broj godina koji učenik/student mora da provede u Srbiji nakon završenog školovanja (recimo, 20 ili 25). Cilj ovoga bi bilo sprečavanje odlazaka novopečenih lekara u inostranstvo nakon završenih studija u Srbiji. Ko se školuje privatno i o svom trošku, slobodan je da ide po svojoj volji
Нешто од предложеног није могуће спровести, нешто је контрапродуктивно, нешто није добро, али нешто је и сасвим на мјесту. Но, о овоме би требало раправљати на другом, много вишем мјесту него што је форум Крстарице. Док по фотељама их којих се као одлучује сједе они који тамо сједе, ништа од било чега.
 

Back
Top