Manga Hilux
Stara legenda
- Poruka
- 84.255
Група стручњака предложила 30 промена у образовању: суштински променити начин извођења наставе, повећати плате, смањити обим и детаљност планова и програма

Да су у нашем образовном систему реформе неопходне, познато је чак и онима који су најокорелији противници било каквих промена. Група стручњака у образовању коју чине доктори наука, универзитетски професори, наставници, истраживач, окупила се управо са идејом да понуди сет препорука како би се унапредио квалитет и осигурало функционисање целокупног образовног система.
„Након трагедија које су се десиле 3. и 4. маја 2023. године у Београду, Малом Орашју и Дубони осетили смо додатну одговорност и обавезу нешто да урадимо – пре свега да поставимо основе за боље, квалитетније и хуманије образовање у нашој земљи. Та идеја је окупила, волонтерски и неформално, један број образовних стручњака из праксе, истраживачких институција и високог образовања. Удружили смо своје искуство и знање како бисмо понудили стручној и широј јавности предлоге у ком смеру би требало мењати и развијати образовање, сагледавајући наш контекст и праксу, али и уважавајући резултате савремених истраживања и захтеве будућности. Првих 19 потписника ове иницијативе су на различите начине учествовали у изради докумената и сајта.“ – наводи се на порталу ове групе obrazovnepolitike.obrazovanjeisport.org.
У њему је указано да праведност у образовању опада, те да је ситуација лоша и у погледу ненасилног разрешавања конфликата, прихватања ученика са тешкоћама у развоју, разумног и сврсисходног коришћења интернета, еколошке свести, здраве исхране и уздржавања од дувана, алкохола и психоактивних супстанци.У документу „Како до квалитетног образовања и васпитања за нашу децу?“ који потписује група стручњака стоји да наша деца не стичу корисна и применљива знања и не развијају критичко мишљење, а школу сматрају застарелом, досадном и бескорисном.
Међу препорукама за унапређење система образовања стручњаци, између осталог, предлажу да се суштински промени начин на који се изводи настава.
Напомињу да све ученике превасходно треба мисаоно ангажовати, бирати и користити наставне садржаје на смислене начине тако да их ученици разумеју и примењују, повезивати оно што се учи са реалним животом, стављати ђаке у наставне ситуације у којима исказују мишљење и доносе одлуке, као и предузимати активности које код деце развијају емпатију и подижу осећање укључености, уважености и добрих односа.
Стручњаци сматрају да треба развити разноврсне подскупове стандарда компетенција за наставнике (на пример „наставник-почетник“, „наставник-ментор“), као основ за вредновање и пружање подршке за унапређивање њиховог рада, за професионално напредовање и за раст зарада.
Процедуре за запошљавање наставника треба да буду транспарентне и праведне, без дискриминације нових наставника и оних са уговором на одређено време у односу на технолошке вишкове.
Потребно је значајно подићи зараду наставника везивањем почетне плате коефицијентом за просечну или минималну зараду у Републици, као у увећати максималну могућу зараду у односу на почетну са садашњих 16 на 50 одсто, при чему раст зарада треба више да зависи од радног учинка, професионалног звања и обавеза у школи него од радног стажа.
Међу предложеним мерама је и смањење обима педагошке и друге документације и оптерећења наставника, стручних сарадника и директора административним пословима.
Стандарде постигнућа треба ревидирати, као и програме наставе и учења и уџбенике тако да се значајно смањи обим и детаљност исхода и наставних садржаја, пише у документу.
Његови аутори се залажу и за знатно веће издвајање за образовање из буџета, са садашња 3,3 одсто БДП-а на четири до шест одсто БДП-а, затим за повећање броја стручних сарадника и просветних саветника, а смањење број ученика по одељењу на 25.
Препоручено је да се законски дефинише да руководећи кадрови у свим установама које се баве образовањем и васпитањем морају да имају адекватне компетенције, адекватно формално образовање и дугогодишње успешно радно искуство у образовању, без могућности за произвољна тумачења и злоупотребу ових критеријума.
Као резултат скоро годину дана рада групе, уобличена су три документа који се разликују у обиму:
– Документ са 30 кључних тачака за унапређивање постојећег стања у образовању (3 стране), можете погледати овде.
– Сажетак препорука за унапређивање постојећег стања у образовању (15 страна), можете погледати овде.
– Интегралну верзију документа са анализом проблема, детаљно разрађеним предлозима, додатним препорукама, појашњењима и референцама (94 стране) можете погледати овде.
– Списак стручњака у образовању и других појединаца који подржавају иницијативу можете погледати овде.
Извор: Зелена учионица / Данас
https://zelenaucionica.com/grupa-st...manjiti-obim-i-detaljnost-planova-i-programa/