Zašto se ovo remek delo ne uči u srpskim školama?

★TSG★

Iskusan
Poruka
6.549
SINU TISUĆLjETNE KULTURE

Ti ne znade mreti kraj slomljenog mača,
Na poljima rodnim, braneći ih časno
Kitio si cvećem svakog osvajača,
Pevajuć’ mu himne, bestidno i glasno.

Slobodu si večno, zakržljala raco,
Ček’o da donesu tuđi bajoneti,
Po gorama svojim tuđa stada pas’o,
Jer dostojno ne znaš za Slobodu mreti.

Pokaži mi redom Viteze tvog roda,
Što balčakom s ruku slomiše ti lance,
Gde je Karađorđe tvojega naroda,
Pokaži mi tvoje termopilske klance.

S tuđinskom si kamom puzio po blatu,
S krvološtvom zvera, pogane hijene,
Da bi mučki udar s leđa dao Bratu,
I ubio porod u utrobi žene.

Još bezbrojna groblja zatravio nisi,
A krvavu kamu u njedrima skrivaš,
Sa vešala starih novi konop visi,
U sumraku uma novog gazdu snivaš.

Branio si zemlju od nejači naše,
Iz kolevke pio krv nevine dece,
Pod znamenje srama uz ime ustaše,
Stavio si Hrista, Slobodu i Svece.

U bezumlju gledaš ko će nove kame,
Oštrije i ljuće opet da ti skuje,
Čiju li ćeš pušku obesit’ o rame,
Ko najbolje ume da ti komanduje.

Ova pesma je remek delo svetske poezije i po meni ni jedan osmak ne bi smeo da prodje razred ako je ne zna napamet.
 
SINU TISUĆLjETNE KULTURE

Ti ne znade mreti kraj slomljenog mača,
Na poljima rodnim, braneći ih časno
Kitio si cvećem svakog osvajača,
Pevajuć’ mu himne, bestidno i glasno.

Slobodu si večno, zakržljala raco,
Ček’o da donesu tuđi bajoneti,
Po gorama svojim tuđa stada pas’o,
Jer dostojno ne znaš za Slobodu mreti.

Pokaži mi redom Viteze tvog roda,
Što balčakom s ruku slomiše ti lance,
Gde je Karađorđe tvojega naroda,
Pokaži mi tvoje termopilske klance.

S tuđinskom si kamom puzio po blatu,
S krvološtvom zvera, pogane hijene,
Da bi mučki udar s leđa dao Bratu,
I ubio porod u utrobi žene.

Još bezbrojna groblja zatravio nisi,
A krvavu kamu u njedrima skrivaš,
Sa vešala starih novi konop visi,
U sumraku uma novog gazdu snivaš.

Branio si zemlju od nejači naše,
Iz kolevke pio krv nevine dece,
Pod znamenje srama uz ime ustaše,
Stavio si Hrista, Slobodu i Svece.

U bezumlju gledaš ko će nove kame,
Oštrije i ljuće opet da ti skuje,
Čiju li ćeš pušku obesit’ o rame,
Ko najbolje ume da ti komanduje.

Ova pesma je remek delo svetske poezije i po meni ni jedan osmak ne bi smeo da prodje razred ako je ne zna napamet.

Valjda zato što šovinistički i ksenofobni uradci nisu poželjni u školama da zagađuju umove djece.
 
SINU TISUĆLjETNE KULTURE

Ti ne znade mreti kraj slomljenog mača,
Na poljima rodnim, braneći ih časno
Kitio si cvećem svakog osvajača,
Pevajuć’ mu himne, bestidno i glasno.

Slobodu si večno, zakržljala raco,
Ček’o da donesu tuđi bajoneti,
Po gorama svojim tuđa stada pas’o,
Jer dostojno ne znaš za Slobodu mreti.

Pokaži mi redom Viteze tvog roda,
Što balčakom s ruku slomiše ti lance,
Gde je Karađorđe tvojega naroda,
Pokaži mi tvoje termopilske klance.

S tuđinskom si kamom puzio po blatu,
S krvološtvom zvera, pogane hijene,
Da bi mučki udar s leđa dao Bratu,
I ubio porod u utrobi žene.

Još bezbrojna groblja zatravio nisi,
A krvavu kamu u njedrima skrivaš,
Sa vešala starih novi konop visi,
U sumraku uma novog gazdu snivaš.

Branio si zemlju od nejači naše,
Iz kolevke pio krv nevine dece,
Pod znamenje srama uz ime ustaše,
Stavio si Hrista, Slobodu i Svece.

U bezumlju gledaš ko će nove kame,
Oštrije i ljuće opet da ti skuje,
Čiju li ćeš pušku obesit’ o rame,
Ko najbolje ume da ti komanduje.

Ova pesma je remek delo svetske poezije i po meni ni jedan osmak ne bi smeo da prodje razred ako je ne zna napamet.
Umesto toga nasa deca uce kako je danak u krvi bio pozitivna stvar, a janjicarstvo odlicna prilika za napredak u karijeri. :bljak:
Što da se uči, pa to je opisana filozofija srpskog bitisanja. Kao da kažeš zašto se u srpskoj školi ne uči disanje jer tamo neki zen gurui imaju svoju filozofiju o tome.
 
S tuđinskom si kamom puzio po blatu,
S krvološtvom zvera, pogane hijene,
Da bi mučki udar s leđa dao Bratu,
I ubio porod u utrobi žene.

Još bezbrojna groblja zatravio nisi,
A krvavu kamu u njedrima skrivaš,
Sa vešala starih novi konop visi,
U sumraku uma novog gazdu snivaš.

Branio si zemlju od nejači naše,
Iz kolevke pio krv nevine dece,
Pod znamenje srama uz ime ustaše,
Stavio si Hrista, Slobodu i Svece.
Usled svega rečenog o držanju Južnih Slovena u ratu protiv Srbije 1914. godine, i posebno usled njihovog upravo neshvatljivo surovog i neljudskog odnosa prema civilnom stanovništvu, u Srbiji je, krajem 1914. godine, razočarenje u "braću" preko Drine, Save i Dunava bilo - opšte. U listu "Pijemont", u broju od 20. 1. 1915, Dušan S. Nikolajević je pisao:"U ovome strašnom ratu najgori su bili Sloveni iz Austrije, oni za čiju slobodu Srbija, posle dva rata (misli se na balkanske ratove, pr. a.) i uđe u ovu borbu. To je njena tragičnost... Ružna i cinična Monarhija uspela je da zatruje dobre nagone Slovena. I Ličanin, i Hrvat, i Slovenac, i Vojvođanin, i svi ostali, pokazali su u ovome ratu jednu nisku mržnju na zemlju slobode... Hrvati koji ne izilaze iz vanrednih režima, opljačkani i degradirani i pred Bečom i pred Peštom, pucali su na svoj Istok, a Ličanin, koji u Austriji može biti samo pandur ili poderani iseljenik, branio je svoga gosu... Umesto da na austrijsku objavu rata Srbiji odgovore krvavim nezadovoljstvom, austrijski Sloveni pošli su na Srbiju s ropskom mržnjom..."
S kakvom su mržnjom jurišali Južni Sloveni u austrougarskoj vojsci, izuzev Srba, na položaje srpske vojske, kako su kidisali na srpske vojnike, po pravilu nikad im ne dajući "pardona", videlo se to svuda, na svim mestima na kojima su vođene borbe 1914. godine. Samo kad bi bili sasvim razbijeni, i kad bi im preostalo još jedino da izaberu smrt ili da se predaju, oni su dizali ruke uvis... Takav je slučaj bio pred Beogradom, u decembru 1914. godine, u onim žestokim borbama na Torlaku, gde je svoj grob našao najveći deo 79. Jelačićevog puka austrougarske vojske. U ovom puku, sastavljenom najvećim delom od Hrvata, a koji je bio ostavljen da štiti odstupnicu glavnini austrougarske vojske koja je napuštala Beograd, bilo je naročito mnogo Ličana. Zasipani artiljerijskom vatrom sa srpske strane bez prestanka, oni su rešili da se predaju tek kad ih je na nogama ostalo još samo nekoliko stotina...
Među trupama austrougarske vojske koje su se s naročito velikom žestinom ustremljivale na srpske vojnike nalazila se i 42. domobranska divizija iz Zagreba. Pri drugom prelasku preko Drine, 2. septembra 1914. godine, ona je puna tri dana kao fanatizovana naletala na rovove srpske vojske na Adi Kurjačici, nastojeći da se prebaci na desnu obalu Drine i da dejstvom dolinom Jadra potpomogne akcije trupa južno od Loznice i severno od Lešnice. Ona je nanela velike gubitke jedinicama Drinske divizije II poziva, koje su joj se ovde suprotstavile. Na srpskoj strani palo je 9 oficira, 6 podoficira i 550 vojnika...

U sastavu ove austrougarske divizije, jurišao je na srpske položaje i Josip Broz, kasnije nazvan Tito, u to vreme pripadnik 10. čete 25. pukovnije. Šta je tada sve doživeo i preživeo, on o tome nije nikad hteo da govori, ništa nije kazao čak ni svom biografu Vladimiru Dedijeru.

"Činjenica je", izjaviće Dedijer posle njegove smrti, "da je Tito izbegavao da mi govori na pitanja o svom učešću u Prvom svetskom ratu. On pominje kako je bio u 25. domobranskoj pukovniji i onda preskače prvih šest meseci rata i govori o Petrovaradinu..."

Broz i Maček na Mačkovom kamenu

Dedijer, inače, iznosi (u Novim prilozima za biografiju Josipa Broza Tita, u drugoj knjizi), da je imao u rukama tri Titova autobiografska teksta - iz 1935, 1945. i 1952. godine, i da samo u jednom od njih, u onim iz 1935, Tito govori o učešću u ratu protiv Srbije, od avgusta do decembra 1914. godine. Kad je hteo, na osnovu prvog autobiografskog teksta iz 1935. godine, da piše o Titovom učešću u operacijama na srpskom frontu, dobio je, navodno, direktivu od Milovana Đilasa da to ne čini.
Zločini nad civilnim stanovništvom: Borbe u Mačvi i na Kolubari bile su, zapravo, rat Srba i Hrvata; najmasovnije zločine činile su trupe Trinaestog zagrebačkog korpusa

Kao i Tito, u 42. domobranskoj diviziji ("Vražjoj diviziji", kako je još nazivana), u 25. puku, protiv Srba borio se i Vlatko Maček, vođ Hrvatske seljačke stranke.
Zagrebački 13. korpus bio je i u operacijama na Kolubari udarna pesnica austrougarske vojske. Jedinice ovog korpusa (36. i 42. pešadijska divizija) naročito su se istakle borbama protiv Moravske divizije I poziva, na desnoj obali LJiga, u periodu od 18. do 25. novembra 1914. godine. Računa se da je od kuršuma i bajoneta pripadnika Zagrebačkog korpusa ubijeno 4.200 boraca Moravske divizije... Među poginulima nalazio se i vođa srpskih socijalista Dimitrije Tucović koji je, kako se vidi iz njegovog dnevnika, naslućivao da će pasti "od ruke brata s druge strane".

U "Vražjoj diviziji" (42. domobranska), u 25. puku, cara i žuto-crnu monarhiju služili su Josip Broz - koji će tu epizodu preskočiti u svojoj biografiji, Vlatko Maček... a u "doknadnom" bataljonu bio je i potonji vođa Srba u Hrvatskoj Svetozar Pribićević - i to kao dobrovoljac.
Zato je pesma napisana i zbog još mnogo toga..
Zašto se ne uči? Zašto se uprkos svemu činjenom od strane njih po Mačvi i Pocerini pristupilo oslobađanju tih krajeva i pokušaj stvaranja države južnoslovenskih naroda u koju je Srpski narod uneo najviše svoju državnost i živote trećine vojno sposobnog stanovništva.
Zato.
 
За овакве ствари, то јест, учење о злочинима над српским народом у 20ом веку постоји наставни предмет који се зове ИСТОРИЈА.
Српски језик и књижевност, те читанка која је неизоставни део овог предмета и ученичког ранца, учи децу највећим бисерима српске и светске књижевности, уз то што их описмењава.
Дакле, мислим да је битније да деца науче Горски Вијенац и Аве Сербија, него Сина тисућљетне културе.
 
Valjda zato što šovinistički i ksenofobni uradci nisu poželjni u školama da zagađuju umove djece.
Деца у Србији мисле да текст песме "Марш на Дрину" иде:
рам та та та там там,
рам та та та там там...

А овамо, ето, неко мисли да је важније да се учи "Син тисућљетне културе". И још после кукају на сав глас када неки сличан из ваше државе предложи нешто попут овога.
 
У праву си.
Можда би зарад тога деца могла на часу српског језика да вежбају читање не из читанке, него уџбеника из природе и друштва.
Не ради се то тако, него се у текст у читанци свати исечак који истовремено има и вредност за неки други предмет тј. другу компоненту образовања. Да је реч само о читању и изговору речи, и да се постављају текстови без критеријума, могли би да ставе и текст о Новозеландској цркви. То се, наравно, не ради. Нпр:

program.jpg
 
Не ради се то тако, него се у текст у читанци свати исечак који истовремено има и вредност за неки други предмет тј. другу компоненту образовања. Да је реч само о читању и изговору речи, и да се постављају текстови без критеријума, могли би да ставе и текст о Новозеландској цркви. То се, наравно, не ради. Нпр:

Pogledajte prilog 727618
Свакако, сматрам да деци не треба давати да уче програм за који би управо они који траже да се уведе вриштали и цичали када би га видели у суседној нам држави.
 
Свакако, сматрам да деци не треба давати да уче програм за који би управо они који траже да се уведе вриштали и цичали када би га видели у суседној нам држави.

Постоји фундаментална разлика, коју ти овде некако прескачеш да напоменеш. За време те њихове државе дешавали су се логори смрти за децу. За време ваше државе дешавало се то да паре од њиховог туризма нису ишле њима и да су морали да зову језик хрватско-српским.
 
Постоји фундаментална разлика, коју ти овде некако прескачеш да напоменеш. За време те њихове државе дешавали су се логори смрти за децу. За време ваше државе дешавало се то да паре од њиховог туризма нису ишле њима и да су морали да зову језик хрватско-српским.
Па, управо су наши Срби створили ту Југославију (другу, комунистичку) у којој се језик звао српско-хрватски.
И управо су наши, српски функционери, зарад лажног братсва и јединства затирали причу и помен геноцида над српским народом.
Дакле, немој мени те приче...

Наша деца у школама уче да су Срби, дошавши на Балкан, на овим просторима затекли Албанце... Хеј, човече...
И ти у таквим околностима очекујеш да ће се време и пар листова у уџбеницима, а и по неки филм за време наставе, посветити хрватском геноциду над Србима?!
Па где нам је музеј геноцида, где би деца могла да се упуте у оно што се десило њиховом народу?
Где нам је по неки филм о томе на сваких, барем, пола године?

И ми овде причамо као да ће једна песма променити све...
Ма дај.

Цео систем сећања треба изградити, а то није једна песма и није ова песма.
 
Па, управо су наши Срби створили ту Југославију (другу, комунистичку) у којој се језик звао српско-хрватски.
И управо су наши, српски функционери, зарад лажног братсва и јединства затирали причу и помен геноцида над српским народом.
Дакле, немој мени те приче...
Можда су Срби и починили највећи део тог геноцида. Да имамо Павелићев ДНК, можда бисмо утврдили да је чистији Србин од Драже. Пракса јесте да се Србима испира мозак и да учествују у организацији антисрпских режима ради привилегија, свеједно да ли је то усташки, комунистички, милогорски или неки четврти.

Наша деца у школама уче да су Срби, дошавши на Балкан, на овим просторима затекли Албанце... Хеј, човече...
И ти у таквим околностима очекујеш да ће се време и пар листова у уџбеницима, а и по неки филм за време наставе, посветити хрватском геноциду над Србима?!
Па где нам је музеј геноцида, где би деца могла да се упуте у оно што се десило њиховом народу?
Где нам је по неки филм о томе на сваких, барем, пола године?

И ми овде причамо као да ће једна песма променити све...
Ма дај.

Цео систем сећања треба изградити, а то није једна песма и није ова песма.

Нико није рекао да ће једна песма направити фундаменталну разлику.
Ово остало што си доле рекао је сасвим логично, али је тешко реализовати у полуокупираној држави.
 

Back
Top