- Poruka
- 30.591
Prof. dr Pešikan: Veliki je broj ozbiljnih problema u srpskom obrazovanju
- problem je mešanje dnevne politike u stručna obrazovna pitanja;
- problem je odozgo-nadole (top-to-down) donošenje i sprovođenje promena u obrazovanju;
- problem je kvalitet obrazovanja, i procesa i njegovih ishoda;
- problem je položaj i profesionalna autonomija nastavnika;
- problem su inicijalno obrazovanje i usavršavanje nastavnika i nerazvijenost koncepta profesionalnog razvoja nastavnika;
- problem su mere koje se uvode bez provere, bez razgovora o njima, mere koje su motivisane političkim ili drugim razlozima, koji nisu obrazovno-vaspitne;
- problem je što se u promenama ne misli o dobrobiti dece i mladih i o pravim potrebama države (iako se deklarativno veoma pozivaju i na jedno i na drugo), a te dve stvari su tesno povezane. Državu čine ljudi – ako nemamo kvalitetno i dobro spremljenu mladu generaciju koja će poneti i unaprediti stanje u zemlji, nema razvoja zemlje;
- problem su pomodarstvo, površnost i neznanje, manjak odgovornosti za ono što činite, da mere donosite sada, a da one utiču i na vašu decu i na unuke;
- problem je nedostatak praćenja i evaluacije da bi se stvari kontinuirano popravljale, a ne pravili oštri rezovi i zaokreti;
- problem je shvatanje svake vrste evaluacije kao kritizerstva, a ne kao detektovanja i lokalizovanja problema;
- problem je parcijalnost u rešavanju pojedinih pitanja bez razmatranje efekata na druge delove sistema;
- problem je finansiranje obrazovanja, ne samo ukupno količina već i alokacija sredstava;
- problem je potpuno nepoznavanje, nerazumevanje i zanemarivanje seoskog obrazovanja i neviđenje seoskog obrazovanja kao ključnog instrumenta za ravnomerni regionalni razvoj;
- problem je odnos prema školi i nastavnicima, odnos i države i roditelja – rušenje autoriteta škole i nastavnika je šteta za razvoj mladih generacija, a ne samo za te škole i nastavnike;
- problem su poruke koje šaljemo deci i mladima o znanju, o zajednici, o državi, o boljoj budućnosti;
- problem je manjak medijske pismenosti kod dece i odraslih, jedine zaštite od različito motivisanih manipulacija;
- problem je nepoznavanje polja obrazovanja, teorijskih i emprijskih istraživanja, nepoznavanje najboljih praksi, uslova i faktora koji utiču na kvalitet obrazovanja;
- problem je ne samo što ne znamo, nego što spremno odlučujemo;
- problem je što su se mnogi današnji problemi mogli preduhitriti i što se mogao zauzeti „dobar kurs“ u plovidbi ka uspešnijem obrazovnom sistemu. Sada kada slušam svoj intervju iz 2012.godine, nakon donošenja Strategije razvoja obrazovanja do 2020, on zvuči proročki, jer se nije krenulo sa leđa dobre i pouzdane analize stanja u zajednički definisan postepeni razvoj obrazovanja prema ciljanim prioritetima.