Vino, kultura umerenosti

Lada

Legenda
Poruka
52.215
Koreni proizvodnje vina najverovatnije potiču iz Persije.

Egipćani, Feničani, Grci i Rimljani su voleli jaka, puna vina, sa velikim sadržajem alkohola, koja su morali da razblažuju vodom.

U Bibliji, vino se spominje 521 put. Dioniz u Grčkoj i Bahus u Rimu bili su bogovi vina.

Od prastarih, mitoloških vremena, moć vina da uzvisi čoveka, da mu podari vedrinu i dar govora činili su ga u očima ljudi pićem bogova. Ljudi su voleli da zavire u svet božanskih pića pa je vino često otvaralo put do ženskih srca, ali uz božansku kapljicu su objavljivani i ratovi i sklapana primirja. Vinom se proslavljaju rođenja, obeležavaju uspesi, ali ono nije samo piće radosti, jer se njime ispraća i na poslednji počinak. Vino je bilo i ostalo cenjeno piće mnogih civilizacija. Moglo bi se reći da sve prolazi, samo dobro vino ostaje.

Jedan Francuz je rekao: „Sve mode prolaze samo vino ostaje”.
 
Nesumnjivo, vino predstavlja najcivilizovanije i najkultivisanije sredstvo za uživanje i svojevrsni kulturni i civilizacijski izazov. Istinska vinska kultura se kao, uostalom, i svaka druga, stiče vremenom i podrazumeva, uglavnom, izvesna znanja o vinovoj lozi, o njenoj pojavi na zemlji i na našim prostorima, poznavanje osnove proizvodnje pojedinih tipova vina, načina čuvanja vina, podele vina po kvalitetu, serviranje vina, čitanje etikete, poznavanje temperature vina, poznavanje čapa za vino, slaganja vina i hrane, kao i znanja vezana za vino i estetiku, vino i umetnost, vino i zdravlje, a posebno poznavanje samog rituala za stolom. U opštu kulturu jednog čoveka, pa i naroda, spada i poznavanja pića, koja treba u određenim prilikama služiti odnosno piti. Ako se to odnosi na serviranje i služenje vina onda postoji i poseban izraz „vinska kultura”. Ona zapravo podrazumeva negovanu, usavršenu, odnosno, civilizovanu potrošnju ovog pića. Vinska kultura se ne meri količinama ispijenog vina, već predstavlja usvajanje određenih znanja i postupaka iz oblasti vinogradarstva, vinarstva i ugostiteljstva. Tu spada i vokabular za opisivanje senzornih karakteristika vina i poznavanje uloge vina u savremenom poslovnom svetu. Posebno je značajno informisanje javnosti o pozitivnim efektima konzumiranja umerenih količina vina po zdravlje, o značaju vina kao svojevrsnog oplemenjivača gastronomskog doživljaja i sveukupnog raspoloženja za stolom. Vinska kultura je u zemljama sa dugom vinogradarsko - vinarskom tradicijom na zavidnom nivou. Međutim, kod nas se vinskoj kulturi, dugo vremena, poklanjalo vrlo malo pažnje. No, danas, zahvaljujući sve bogatijoj vinskoj karti srpskih vina, Srbija se može predstaviti kao zemlja grožđa i dobrih vina. Ali da bi ispravna vinska kultura doprla duboko u svest ljudi u Srbiji, mora se ići putem koji je dugačak i težak, ali smo se mi u Centru vinske kulture vrlo svesno uhvatili u koštac sa tim izazovom i nećemo odustati od ideje. Zato je neophodno da široka javnost kao i ugostitelji upoznaju kako naša tako i vina drugih regija Starog i Novog sveta, njihove osnovne karakteristike, da poznaju pravila u pogledu služenja tih vina i da ih znaju ponuditi gostu. Za razvoj bilo koje značajnije turističke destinacije, poznavanje vinske kulture je od velikog značaja za turističku privredu kao i za bolji užitak svakog domaćeg ili inostranog potrošača vina.

Vino je sastavni i neodvojivi deo evropskog života i kulture. Evropska Unija je najveći proizvođač vina na svetu, kao i vodeći izvoznik vina i vinskih proizvoda na svetu, a vinski sektor doprinosi oko 15 milijardi eura godišnje za ekonomije zemalja EU. Značaj vinskog sektora za privrede evropskih zemalja, međutim, ne treba računati samo u novcu. Vinski sektor prožima mnoge nivoe evropskog života, bitno doprinosi društvu u društveno-ekonomskim, ekološkim i društvenim uslovima: vinova loza i vinogradi krase pejzaž, vinski sektor obezbeđuje zaposlenje za milione ljudi, pomažući da se održi nit ruralnih društava i održavanje način život koji je centralni pojam samog evropskog identiteta. Ne manje važno, u vinu i vinskim proizvodima su uživali kroz dugu istoriju, a i sada uživaju milioni ljudi u Evropi i širom sveta, a naročito u poslednjim decenijama pružajući fokus na prepoznatljivo slaganje vina sa dobrom hranom.

Najnoviji trend u vinskom sektoru u Evropi, međutim, ukazuje na zdravstvene opasnosti i negativan društveni i ekonomski uticaj koji može biti izazvan zloupotrebom vina i drugih alkoholnih pića. Većina potrošača vinskih proizvoda predstavljaju vino kao prijatno piće u kome se uživa umereno, ali manjinski deo potrošača zloupotrebljava alkoholne proizvode na načine koji su štetni za njih lično, a mogu i da naškode drugima oko njih. Globalno istraživanje u ovom sektoru, a odstupanja nema ni kada je u pitanju stanje u Srbiji, takođe pokazuje zabrinjavajuće trendove u vezi sa noćnim provodima mladih u klubovima koji su postali posebno obeležje u nekim delovima Evropske unije, ali i u Srbiji, a naročito u velikim gradskim centrima poput Beograda, a među određenim društvenim, starosnim i socio-ekonomskim grupama. Stoga naša misija dobija novu dimenziju u širenju ispravne kulture konzumiranja alkoholnih pića, a posebno vina upravo usmerena prema ovim grupama konzumenata.

Smatramo da je vino kvalitetan proizvod koji sam po sebi podstiče umerenu potrošnju sa izgrađenim stilom. Međutim, nemaju svi konzumenti isti nivo svesti i kulture kada je u pitanju konzumiranje vino, pa ćemo u budućnosti nastojati da promovišemo umerenost i odgovornost u potrošnji vina kao društvene norme.

U tom smislu, Centar vinske kulture radi na promociji obrazaca razumnog konzumiranja vina i drugih alkoholnih pića kako bi se smanjila zloupotreba alkohola, i podržava sve inicijative koje imaju za cilj smanjenje štetnosti alkohola, očuvanje kulturne, ekološke i ekonomske dimenzije vina i vinske kulture u srpskom i evropskom društvu.
 
Koreni proizvodnje vina najverovatnije potiču iz Persije.

Egipćani, Feničani, Grci i Rimljani su voleli jaka, puna vina, sa velikim sadržajem alkohola, koja su morali da razblažuju vodom.

U Bibliji, vino se spominje 521 put. Dioniz u Grčkoj i Bahus u Rimu bili su bogovi vina.

Od prastarih, mitoloških vremena, moć vina da uzvisi čoveka, da mu podari vedrinu i dar govora činili su ga u očima ljudi pićem bogova. Ljudi su voleli da zavire u svet božanskih pića pa je vino često otvaralo put do ženskih srca, ali uz božansku kapljicu su objavljivani i ratovi i sklapana primirja. Vinom se proslavljaju rođenja, obeležavaju uspesi, ali ono nije samo piće radosti, jer se njime ispraća i na poslednji počinak. Vino je bilo i ostalo cenjeno piće mnogih civilizacija. Moglo bi se reći da sve prolazi, samo dobro vino ostaje.

Jedan Francuz je rekao: „Sve mode prolaze samo vino ostaje”.
Mene zanima pravljenje domaceg vina u vrlo malim kolicinama . Imas li neke savete a da to bude vrhunsko .
 
Vinozofija življenja: vino – lijek, moda, hobi, ljubav, novi statusni simbol
Nekada se koristio glagol – piti. Danas je puno poželjnije – kušati. Jer, dok je vino nekada smatrano prehrambenom namirnicom, danas se ono doživljava kao hobi, lijek, moda, ljubav, strast… kao novi statusni simbol. Slijedom toga trenda, dok s jedne strane tržišta većeg dijela svijeta, bilježe porast potražnje za kvalitetnim vinima, smanjuje se ukupna količina prodanih vina. Paradoksalno, to tržište praktično je u istovremenom porastu i stagnaciji. Zavisi o tome koji parametar uzimamo u obzir za analizu.

No vratimo se piću nasuprot kušanja. Nekada se dakle pilo da bi se zaboravilo ili prehranilo. Pilo se da bi se zaboravilo siromaštvo i sve što ono sa sobom donosi. Pilo se i u poljima, da se ugasi žeđ, ali i povrati snaga, baš kao da je riječ o pravom obroku. Danas je sve to povijest, ili dio segmenta društvene fenomenologije koja nije naša tema. Ovo je vrijeme wine lovera, ljubitelja vina. Tko su, dakle, ti novi ljubitelji, možda čak ispravnije – štovatelji vina.

Štovatelji vina. Profil je otprilike ovakav: pripadnik srednje i srednje visoke klase, nerijetko visokoobrazovan, na menadžerskoj poziciji ili nezavisni uposlenik, slobodni umjetnik ili neki sličan tip nepokorenog duha. Voli putovanja i društven je. Mjesečno kupuje devet boca (kvalitetnoga) vina, koje u prosjeku stoji osam eura za bocu. Za posebne prigode, međutim, za jednu bocu posebnijega vina rado izdvaja između 50 i 85 eura. O vinu rado i čita i razgovara. Barem je vino jedna tako podatna, a tako blaga, neutralna tema. Ima nekoliko dobrih knjiga o toj temi, a jedan od omiljenih poklona mu je, osim boce kakvog sjajnog vina, upis u kakvu školu ili barem vikend-tečaj sommelierstva.
Fenomen rasta kruga (pre)poznavatelja vina relativno je novijeg datuma. U većini čak i razvijenih europskih zemalja (izuzev Francuske, gdje je pop kultura vina stara više od pola stoljeća) vino je iz alkoholnog pića počelo prerastati u način življenja za širi krug ljudi tijekom osamdesetih i sredinom devedesetih godina protekloga stoljeća. Tako barem tvrdi Roberto Cipresso, winemaker odnosno enokonzultant s bogatom riznicom svjetskih enonagrada, koji je ostavio traga i u hrvatskoj enologiji, posebice kada su pelješka vina u pitanju. Cipresso je autor knjige zgodnog naziva »Vinozofija«, u kojoj analizira mjesto i ulogu vina u suvremenome društvu.
Vino je danas veći statusni simbol od mobitela i automobila. Mladi lavovi današnjega društva žele biti prepoznati ne samo po vinu koje naručuju u svojem omiljenom restoranu, nego i po istančanoj vinoteci, kojom se oni danas ponose na isti onaj iskren, pomalo dječački zaigran način na koji su se njihovi djedovi ponosili svojom kolekcijom knjiga. Ili pak kolekcijom leptira, izjavljuje, u povodu izlaska svoje nove knjige, Cipresso. Ključ gotovo masovnog širenja »improviziranog sommelierstva« – kako Cipresso naziva ove nove ljubitelje vina – leži, tvrdi autor, u etiketi, koju, doduše, treba shvatiti u nešto širem smislu, kao vrlo pojednostavljen ključ iščitavanja vina.

Eno-Ikea, nova niša potrošača. Da bi se potaknuo razvoj nove niše potrošača – ljudi koji vole lijepo i dobro i za to su spremni izdvojiti više nego što je najnužnije, posebice ako ih netko odnjeguje u smjeru iznalaženja dodatne vrijednosti kulture življenja – osmišljavaju se načini da se kompleksna materija sommelierstva približi toj i takvoj, ali ipak široj publici. Nešto poput listića s uputama za montažni namještaj. Svojevrsna eno-Ikea. Jer malo tko od tih vikend-kušača zna nešto više o geografskom podrijetlu ili sorti. Tek nešto više od imena i onih nekoliko asocijacija koje uz to idu. Pa ipak, kada u ruke uzme bocu i na etiketi pronađe ono što prepoznaje, i voli, ima osjećaj da je u kompleksnom svijetu sommelierskih tajni pronašao svoj put.

Svjetski trendovi uglavnom ne zaobilaze niti Hrvatsku, pa tako i u Lijepoj našoj svjedočimo o porastu interesa za vino kao fenomen, a ne ponajprije ili čak i isključivo kao alkoholni napitak. U Hrvatskoj se oduvijek pilo; uz spoj tradicije i odlične klimatske i geografske pogodnosti, Hrvatska i vino oduvijek su blisko povezani, premda se i po tom pitanju može tvrditi da nismo iskoristili sve potencijale.
U svijetu se govori o pet vinogradarskih zona, a one se kategoriziraju po broju sunčanih sati i temperaturi. Hrvatska ima svih pet zona, a peta, ona najsunčanija, počinje južno od Splita te završava južno od Dubrovnika, u Konavlima. Peta zona, koja se smatra idealnom za vinogradarstvo, uključuje i srednjodalmatinske otoke. Nju ima malo koja vinogradarska zemlja u svijetu, a nema je čak ni jedna Francuska, koja je vinogradarska tradicionalna velesila i prva po proizvodnji vina u svijetu. Unatoč upravo savršenim preduvjetima, Hrvatska se ne uspijeva smjestiti na značajnije mjesto na vinskoj karti svijeta. Analitičari kao glavne razloge navode loše gospodarenje poljoprivrednim poticajima i nedovoljan angažman države.

Možda rastuća svijest ljubitelja vina pomogne da se to promijeni i da se naših 130, što popisanih što nepopisanih, autohtonih sorti vinove loze na oko 57.000 (popisanih) hektara vinograda, koji čine tek oko 0,6% svjetskih površina, potpunije valorizira. Takvo što nadišlo bi čak i interese isključivo onih koji vino vole, jer vino je danas i zaštitni znak, jedan od pokretača turizma pa kroz to i gospodarstva u širem smislu.

Kultura slobode i traganja. O vinu kao filozofiji življenja i vinozofskim karakteristikama današnjice, posebice iz perspektive domaće stvarnosti, u ambijentu njezina Plavog podruma, koji svakim svojim kutkom, mirisom, nijansom i riječju svjedoči vinozofiju i neodoljivo mami na uživanje u životu, popričali smo i s vodećom hrvatskom sommelierkom Danielom Taribom Kramarić.

Hrvatska zasigurno slijedi trend koji »piti više« pretvara u »kušati bolje«. Hrvatski sommelier klub osnovan je 1994. – usporedbe radi recimo tek da je onaj talijanski utemeljen 1969/70. i zasigurno je pridonio podizanju svijesti publike koja je spremna otvoriti se iskustvu uživanja u vinu i svemu onome što to iskustvo okružuje: od vrhunske čaše, preko priče koja prožima trenutak susreta s vinom, do sljubljivanja s odgovarajućim jelom, po mogućnosti sve pod vodstvom nekoga tko je odnjegovao sommelierske vrline, kako prepoznavanja tako i pružanja ljepote doživljavanja vina kao poziva na traganja za elementima enokulture koje svaki pojedinac drukčije nalazi, prepoznaje i vrednuje. Osobno mi se čini da je jedan od problema sommelierstva u Hrvatskoj što je ono danas možda čak i primamljivije odnosno zanimljivije, uvjetno rečeno, laicima nego profesionalcima, kojima bi poznavanje kulture vina trebalo biti dijelom opisa posla.

Događa se tako da se na tečajeve koje organizira Hrvatski sommelier klub upisuju amateri najrazličitijih profila: od liječnika do menadžera, ali manje profesionalni restorateri. Prvi u potpunosti odgovaraju profilu »wine lovera« i predstavljaju dio naše stvarnosti koji slijedi globalni trend, drugi, nažalost, propuštaju prigodu da odgovore možda najvažnijem izazovu svoje profesije: da gostu ponude ono što traži i pomognu mu da u idućem susretu potraži, i svakako pronađe, nešto još bolje. To se u širem smislu pretvara u propuštanje prilike da se Hrvatska, kroz svoje eno-gastro posebnosti, kvalitetnije predstavi i u širem turističkom smislu, pa i na vinskoj karti svijeta, kroz svoje autohtone, izvan naših granica sasvim nepoznate sorte, istaknula je. Upitana za savjet laicima koji iz ljubitelja vina žele izrasti u (pre)poznavatelje vina, ona nam u maniri vrhunske majstorice materije, koja je dovoljno mudra da shvati da je najbolji učitelj onaj koji se zna prilagoditi svojim učenicima, poručuje: »Poznavanje vina i sposobnost uživanja u njemu nije i ne može biti vikend-tečaj.

To je vještina, možda najbolje opisana kao spoj senzibiliteta, znanja i iskustva, ukratko – kao teorija koja se rađa iz prakse, da bi se u praksi kasnije ponovno verificirala i nadograđivala. Kušajte, ne bojte se novoga, ne zatvarajte se u okvire tradicije, nametnutih ili tek vrlo ograničenim iskustvom prepoznatih okvira. Voljeti samo bijela, ili samo crvena, ili samo vina koja prepoznajemo kao svojoj kulturi ili do sada upozna tome bliska, znači lišiti sebe mogućnosti rasta. Praksa kušanja i stjecanje (sa)znanja o objektivnim kriterijima koji su prepoznati i priznati u sommelierstu predstavljaju putokaz koji treba slijediti. U smislu kulture uživanja u vinu, takav početak predstavlja odškrinuta vrata. Kroz njih put vodi u traganje. Ono što mi se čini važnim istaknuti jest da to traganje ne smije niti u jednom trenutku postati robovanje modi, nametnutim kanonima ili nekoj sličnoj stezi. Jer, dok u sommelierstvu s jedne strane postoje već spomenuti objektivni kriteriji koji, primjerice, vina svrstavaju u određenu kategoriju, isto je tako činjenica da je svaka percepcija barem u jednom dijelu, a percepcija vina uvelike, svojevrsna umjetnost. A u umjetnosti nema apsolutne istine, pa u tom smislu i doživljaj vina ostaje istinskim doživljajem nadgradnje životnih ljepota tek kada u sebi nosi dovoljnu dozu slobode traganja, prepoznavanja i izražavanja, zaključuje Daniela Tariba Kramarić. Teško je zamisliti ljepši poziv u svijet vinozofije.

040420_1327_Vinozofija1[1].png
 
Kroz svoju istoriju, koja traje koliko i istorija čovečanstva, vino je bilo „božanski napitak”, tečnost često vrednija od zlata. Ne može se znati kada je popijena prva čaša, ali je užitak ispijanja svakog gutljaja neprocenjiv.


Ovo je priča koju mogu da shvate samo pravi, istinski zaljubljenici u vino. Isključivo ljudi koji sve svoje najtananije misli i osećanja doživljavaju sa još više strasti dok ispijaju ‘božanski napitak’. Ljudi koji ne piju vino da bi se napili, već da ‘uhvate’ trenutak i prepuste se njemu! I tada magija počinje! U vinu je istina, u vinu je sloboda, u vinu je strast, u vinu je tajna…
Zapisi sa glinenih pločica beleže da se prvo vino točilo na jednoj od najvećih gozbi u istoriji povodom proglašenja prestonice asirske države, koju je organizovao kralj Asurnasipal II oko 870. godine p.n.e, a arheološki dokazi otkrivaju postojanje vina još u doba neolita. Da vino vuče korene iz Asirije kazuje i Biblija, pošto je Noje, nakon Potopa, na planini Ararat zasadio prvi vinograd. Loza je iz Azije preneta u Egipat, pa u Grčku i Rimsko carstvo, da bi se proširila na ceo svet. Egipatski faraoni su sa amforama vina ispraćani u drugi život, a starogrčki i rimski carevi slaveći Dionisa ili Bahusa, boga veselja, umetnosti, ljubavi i vina pravili su nenadmašne ceremonije užitaka.


Kako se pravi vino

Spravljanje vina je nauka, serviranje vina je tehnika, ispijanje vina je umetnost…

Grožđe se ili ručno bere (što je bolje) ili uz pomoć mehaničkog berača. Izloženost vazduhu treba da bude što manja u svim fazama proizvodnje. Ponekad se preko grožđa raspršuju sulfati u prahu da se spreči suviše velika reakcija sa vazduhom. Fermentacija se obično obavlja u otvorenim kacama. Da bi se vino pročistilo može se pokrenuti nekoliko procesa: na primer, čišćenje i filtracija. Ubrzo nakon ztavršetka fermentacije, vino se premešta u tankove gde se mogu koristiti filtracija i druge tehnike pročišćavanja.
Razlika između pravljenja belog i crvenog vina

Postoji velika razlika u pravljenje belog i crvenog vina. U suštini, crveno vino je rezultat zdrobljenog, fermentisanog grožđa. Belo vino je rezultat fermentisanog grožđanog soka (tj. bez sadržaja ili ljuske voća). Crveno vino (nije obrađeno u ovom tekstu) se pravi od crnog grožda pretvorenog u vino isto na način kao da se radilo sa belim grožđem. Ljuska crnog grožđa daje nijansu boje i nutritivnu vrednost soku koji se pretvara u crveno ili rose vino.

Crveno vino

Sve vrste grožđa sadrže istu vrstu zeleno voćne mase, ali crveno grožđe ima Crno-crvenu ljusku i u procesu pravljenja vina, postoji značajna količina boje, ukusa i tanina koji utiču na finalni proizvod. Nakon drobljenja, crno grožđe, ljuska i ostalo, stoje u fermentacionoj kaci određen period. Ljuska teži da se podigne na površinu ove mešavine, formirajući gornji sloj. Ovaj gornji sloj se često meša sa fermentisanim sokom. Nakon kraja fermentacije, oko jedne do dve sedmice kasnije, novo vino se uzima iz kace. Deo “slobodnog” soka se oslobađa, a ostatak se cedi, stvarajući “presovano vino”. Vino se prečišćava, a zatim premešta u hrastova burad tako da može sazreti. Kada vinar zaključi da je vino spremno, ono se presipa u boce i označava.

Belo vino

Odmah nakon berbe, belo grožđe se stavlja u mašinu za drobljenje. U procesu se ljuska odvaja od mase, što je veoma važna razlika u odnosu na proces proizvodnje crnog vina. U ovoj fazi dolazi ponekad do promene nivoa kiselosti i slatkosti. Prečišćen sok je zatim spreman za fermentaciju.

Na sok se zatim dodaje kvasac radi fermentacije. Posle toga, beli sok od grožđa postaje belo vino. U ovoj tački, može se uraditi filtriranje i možda dodavanje slađeg soka da bi se zaokružio ukus vina. Vino se zatim smešta u hrastove ili nerđajuće čelične kontejnere, a nakon nekoliko meseci, vino se flašira.
 
dobra varijanta je da se u nekoj vinariji nauči zanat kroz pravljenje svoga vina, tj ako možeš negde da dobiješ uslugu d ati naprave vino prem atvojoj želji i u količini samo za tebe

pa ga lepo flaširaš, etiketiraš, zaliješ čep voskom i na njega utisneš svoj šečat... eee to je već lep početak :D
 
Pre epidemije filoksere, prestonica Francuske, Pariz, bio je vinska metropola: oko ovog grada raslo je 44.000 hektara vinove loze. Krajem devetnaestog veka Parižani su prestali da se bave vinarstvom, ali u toku su skromni pokušaji da se regija Il-de-Frans vrati na vinsku mapu sveta. Jedan od lepih primera je i otvaranje pogona vinarije La Winerie Parisienne u samoj Ajfelovoj kuli!

Ova vinarija utemeljena je pre četiri godine, a njeni tvorci, Žilijen Beng i Adrijen Pelisije, isprva su nabavljali grožđe iz Provanse, Rone, Bordoa, Langedok-Rusijona i Korzike i pravili vino u pariskom predgrađu Montrej. Pre dve godine posadili su tri hektara vinograda u departmanu Ivlan, i to je prvi komercijalni vinograd koji je u regiji Il-de-Frans posađen u poslednjih 150 godina. U međuvremenu, vinograd je proširen na deset hektara.

Početkom oktobra, u prostor na prvom spratu Ajfelove kule uneti su tankovi, hrastove bačve i traka za sortiranje, i pored restorana La Bulle Parisienne počela je sa radom vinarija sa verovatno - u stvari, sasvim sigurno - najprestižnijom adresom na planeti.

Prvo vino napravljeno na Ajfelovoj kuli na tržšte će doći sledeće godine, a očekuje se da će u pitanju biti oko 3.000 boca merloa.
 
RANI KELTI SVAKODNEVNO SU ISPIJALI VINO!
Nova studija nemačkih arheologa pokazuje da su svi slojevi drevnog keltskog društva uživali u vinu, koje je kasnije postalo privilegija vladajućih klasa


Kelti koji su živeli na tlu današnje Nemačke pre 2.700 godina uživali su u vinu davno pre rimskih osvajanja tih prostora, navodi se u novoj, veoma zanimljivoj studiji koju je grupa arheologa i drugih stručnjaka, pretežno iz Nemačke, objavila u reviji PLOS One.

Istraživači su analizirali, prenosi Dekanter, 133 posuda za piće, od malih pehara do velikih krčaga, kako bi stekli jasniju sliku o brdskom utvrđenju Hojneburg, keltskom gradiću koji se nalazio na prostoru današnje regije Baden-Virtemberg. U 24 posude otkriveni su tragovi vinske kiseline, koja za arheologe predstavlja nepobitan trag kulture ispijanja vina.

- Vino koje se konzumiralo u Hojneburgu verovatno je bilo uvezeno sa Mediterana - zaključili su istraživači, koji u celoj oblasti nisu našli nijedan arheološki dokaz o uzgoju vinove loze na tom području.

Za razliku od studija sa sličnog lokaliteta u Burgundiji, ovaj rad tvrdi da su u keltskoj kulturi uživali svi slojevi društva - i bogati i siromašni. Tragovi vina pronađeni su i u lokalno napravljenim, jednostavnim peharima, i u onim kvalitetnijim i vrednijim. Ovo je navelo istraživale da pretpostave da se vino kod Kelta u ovoj regiji, a možda i drugde, konzumiralo svakodnevno, i da je ono definisalo identitet zajednice.

- Moguće je da su radnici motivisani za rad pomoću moba koje su uključivale gozbe i ispijanje vina - naveli su istraživači.

Autori studije su naveli da se u kasnijim keltskim zajednicama status vina znatno promenio, i ono je postalo statusni simbol bogatih i moćnih. Ovo, kažu istraživači, objašnjava činjenicu da je grčki pisac Posejdonije, nekoliko vekova nakon epohe u kojoj su se u Hojneburgu vinu odavali svi slojevi društva, napisao da "Kelti iz najviših slojeva piju vino, dok niži slojevi piju pivo".
novosti_rani_kelti_svakodnevno_su_ispijali_vino_vinski_magazin_vino_i_fino_image_942_v[1].jpg

Savremena rekonstrukcija grada Hojneburga
 
Vino ima skoro isto onoliko kalorija koliko i jednaka količina soka od grožđa.

Sa starenjem, crvena vina postaju svetlija, a bela vina tamnija.

Prosečan broj zrna grožđa koji je potreban da se dobije boca vina je 600.

U američkoj državi Juta, prilikom degustacije, vino se ne sme progutati.

Sve do sredine XVII veka, proizvođači vina u Francuskoj nisu koristili plutane zatvarače. Umesto njih su koristili krpe potpopljene u ulju, i njima su zatvarali boce.

Mehurići u šampanjcu su, kod prvih proizvođača, smatrani za veoma nepoželjan defekt koji treba izbegavati.

Prilikom nazdravljanja, u engleskom jeziku se koristi reč toast (koja označava i prepečeni hleb). Poreklo ovakve zdravice je u drevnom Rimu, gde se komadić prepečenog hleba stavljao u vino.

Na krajevima vinograda se (ponegde i danas) sade ruže, kako bi upravo one prve odreagovale na buđ, parazite i bolesti, pre nego što ove napadnu vinograd.

Legenda kaže da su idealne čaše za šampanjac velike koliko i grudi Marije Antoanete.

Jedan od sakupljača vina je za šestocifrenu dolarsku sumu kupio na aukciji vino koje je pripadalo Tomasu Džefersonu. Potom ga je izložio u svojoj kući, u specijalno osvetljenoj kutiji. Toplota sijalica je rasušila čep, i sakupljač je tako dobio do sada najskuplju bocu vinskog sirćeta...

Hiljade vrsta grožđa širom sveta, koje sve spadaju u rod Vitis, imaju zajedničkog pretka u muskadinima (Muscadinia), još iz vremena kad su se kontinentalne mase spajale u superkontinent (tzv. Pangea). Razlog zašto su muskadini poseban rod, leži u činjenici da imaju dva hromozoma manje nego svi iz roda Vitis. Tokom 1950-ih su u Indiji pronađeni muskadini koji rastu kao divlja vrsta.

Frazu "in vino veritas est" (u vinu je istina) skovao je Plinije Stariji, koji je poginuo prilikom erupcije Vezuva koja je uništila Pompeju i Herkulanum.

Sorte Pinot Blanc (Bianco), Pinot Grigio i Pinot Meunier su genetičke mutacije sorte Pinot Noir.

Penušava vina slabijeg kvaliteta se proizvode po metodi saturacije gde se druga fermentacija odvija u velikim prohromskim tankovima pa tek onda puni u boce, dok se ona najlošijeg kvaliteta proizvode tzv. Charmat metodom - industrijskom procesu koji je identičan onom u proizvodnji gaziranih sokova. Najkvalitetnija penušava vina su rezultat intenzivnog rada po tradicionalnoj metodi, gde se CO2 javlja kao prirodni produkt fermentacije u samoj boci.

Kaluđer Dom Perignon nije "izumitelj" šampanjca, niti je ikada rekao "ja pijem zvezde". Penušava vina su pravljena u regionu Šampanje mnogo pre njegovog rođenja. Medutim, ono što je on želeo da postigne je da napravi vino koje će biti ravnopravan rival burgundcu. Uopšte nije odobravao vina sa mehurićima. Njegov najveći doprinos je insistiranje na visokim standardima gajenja grožda i proizvodnje vina. Najveće zasluge za zaokruživanje procesa proizvodnje šampanjaca kakvi su danas cenjeni ima madamme Veuve Clicquot po kojoj se i naziova jedan od najpopularnijih šampanjaca u svetu.

Još uvek nije sa sigurnošću utvrđeno zašto neki ljudi od nekih vina imaju glavobolju, a drugi ne. Osumnjičeni za to su sulfiti (generalno utiču na ljude sa specifičnim alegrijama), histamini, taurin amino kiseline, tanini, i sam etanol. Tanini su prirodni sastojak grožđa, ali se i ekstrahuju iz hrastovih buradi u kojima vina odležavaju. Tamnija pića, kao burbon, koja imaju reputaciju izazivača ozbiljnih mamurluka, takođe stare u hrastovim sudovima, jedinom mestu gde destilovana (time i čistija) tečnost stvarno može da "pokupi" sastojke koji pogoršavaju mamurluk. Tipično belo vino na čije se posledice žale potrošači (što je neobično u poređenju sa crvenim vinima) je chardonnay - belo vino za koje je najverovatnije da je odležalo u hrastovini.

Godine 121. p.n.e. Italija je imala tako dobru berbu, da je to godina koja je označila kraj dominacije Grka u industriji vina onog vremena.
 
U Nemačkoj, u muzeju Speyer, postoji boca vina stara 1600 godina.

U srednjem veku vino se koristilo i kao novac.

Egipćani su vino smatrali darom boga Ozirisa.

Šampanjac je najbolji između svoje četvrte i desete godine starosti.

U Jermeniji tvrde da je prve vinograde na Zemlji posadio biblijski Noje, i to u njihovoj zemlji.

Luj Paster je prvi koji je odredio pravu prirodu fermentacije.

Izraz Blanc de Noir se odnosi na bela vina dobijena od crvenog/crnog grožđa.

Godine 1870. SAD su, ne znajući, prenele filokseru (opasnu bolest vinove loze) u Evropu, što je praktično uništilo sve evropske vinograde. Kao posledica, skoro svi evropski vinogradi su morali biti ponovo sađeni, loznim kalemovima koji su kalemljeni na američku podlogu koja je otporna na filokseru.

Zemlja u čuvenom vinogradu Clos de Vougeot (u francuskoj oblasti Burgundy) se smatra toliko dragocenom, da su radnici u vinogradu obavezni da prilikom odlaska kući iz vinograda očiste svoje cipele od zemlje.

Prema persijskoj legendi, vino je "otkriveno" u današnjem Iranu, kada je žena šaha koji se zvao Džamšid slučajno popila nešto pokvarenog soka od grožđa, malo se opila, i to joj se svidelo!

Tokom prohibicije u SAD, hiljadama kupaca širom Amerike je prodavan proizvod pod imenom Grape Brick (cigla od grožđa). Na "ciglu" od suvog i presovanog koncentrata grožđa bio je zakačen paketić kvasca i zakonsko upozorenje: "Nemojte dodavati kvasac, jer će doći do fementacije".

Robert Luis Stivenson je o vinu govorio kao o "flaširanoj poeziji".

U svoje vreme, vino je često bilo propisivano kao lek za bronhitis i grip.

Pod vinogradima u svetu ima oko 8 miliona hektara, i grožđe među svim voćem ima primat u tome. Postoji oko 10.000 varijeteta (sorti) grožđa.

Otvorena boca vina u frižideru traje 6 do 16 puta duže (bez kvarenja) nego na sobnoj temperaturi.

U svetu postoji oko 400 vrsta hrasta, od kojih se samo 20 koriste u proizvodnji buradi. Za proizvodnju kvalitetnog bureta pogodno je samo oko 5% celog drveta hrasta.

Amerikanci su izračunali da grožđe koje daje bocu vina od 20 dolara košta oko 2,64 dolara.

Da penušavo vino ne bi penilo van čaše pri sipanju sipajte prvo malu količinu (koja će se brzo umiriti), a ostatak sipajte u tu količinu - tada neće peniti.

Staro vino se nikad neće ukiseliti i postati sirće. Ono se pokvari oksidacijom.

U Egiptu, u vreme faraona Tutankamona (nekih 1300 godina p.n.e.), "običan svet" je pio samo pivo - vino je bilo rezervisano samo za višu klasu.

Kada se viking Lajf Erikson ukotvio u Severnoj Americi 1001. godine, bio je toliko oduševljen plodnošću vinove loze da je zemlji dao ime Vinland.

Tek kad je počela primena plutanih zapušača, boce su počele da se polažu u horizontalni pložaj prilikom odležavanja, a oblik boce je od kratkih i loptastih počeo da postaje visok i tanak.

Kada je erupcija Vezuva zatrpala Pompeju 79. godine, ona je "sahranila" i više od 200 vinskih barova.

Grožđe se ne može pouzdano reprodukovati iz semena. Da bi se odgajila određena vrsta grožđa koristi se kalemljenje - biljna verzija kloniranja.

Vino ima toliko hemijskih jedinjenja da se smatra složenijim i od seruma krvi.

Godine 1945, Chateau Mouton-Rothschild je počeo sa serijom umetničkih etiketa, unajmljujući svake godine drugog umetnika da izradi jedinstvenu etiketu za tu berbu. Ti umetnici su bili i Šagal, Pikaso, Miro i Vorhol. 1993. etiketa je bila povučena iz prodaje i zamenjena praznom etiketom, jer je bila isuviše kontroverzna (stilizovana gola mlada žena na etiketi vređala je političku korektnost).

Promene u vinu koje se dobiju starenjem su posledica VRLO spore interakcije kiseonika i vina. Veruje se da vino sporije stari u velikim bocama, jer ima manje kiseonika po jedinici zapremine vina. Brza oksidacija, kao kod loših zatvarača, kvari vino.

Često se, pre berbe, odseca gornji sloj lišća na čokotima, kako bi se povećala izloženost suncu i ubrzalo zrenje.

Prosečna starost francuskih hrastova posečenih za vinsku burad je 170 godina!

Ivica vinske čaše za crveno vino je uvijena unutra, kako bi zadržala arome iz vina i "dovela" ih do nosa vinopije.

“Hladna maceracija” označava stavljanje grožđa u okruženje koje ima sniženu temperaturu na nekoliko dana pre početka fermentacije, čime se pospešuje ekstrakcija boje. Ovo se sve više radi sa Pinot Noir-om obzirom da pokožica ove sorte nema dovoljno pigmentacije u odnosu na druge crvene vrste.

Bakterija Mycoderma pretvara etil alkohol u sirćetnu kiselinu, pretvarajući tako vino u sirće. Međutim, najviše slučajeva kvarenja vina su posledica oksidacije voća izazvane vazduhom, a ne bakterijsko pretvaranje alkohola u sirće.

Najviše sađena vrsta grožđa na svetu je Airén. Ona zauzima oko 400.000 hektara u centralnoj Španiji, gde se od nje pravi osrednje belo vino, ali i prilično dobar brendi.

“Cuvée” znači “kaca”, "bačva" ili “cisterna”. Koristi se da označi posebnu seriju ili kupažu.

Beaujolais Nouveau (mlado vino) se ne može legalno pustiti u prodaju sve do trećeg četvrta svakog novembra.

U poslednje vreme ima sve više i više sintetičkih zapušača, ali je najnovija tehnologija za sprečavanje zagađenja čepova upotreba mikrotalasa.

Etikete su prvi put stavljene na flaše u ranim 1700-im, ali sve do 1860-ih nije bilo odgovarajućih lepkova koji bi ih držali.

Vrhunski vinogradi u Napa dolini u Kaliforniji se prodaju za preko 2.500 dolara za ar! Godine1990. U Kaliforniji je bilo manje od 200 vinarija, a 2000-te u ih je bilo 847 vinarija.

Vina često nazivaju nektarom bogova, ali je Sangiovese jedino grožđe koje je dobilo ime po bogu. Sangiovese znači “krv Jova.”

Belance jajeta, krv bikova i želatin su bili korišćeni kao sredstva za filtriranje pre punjenja u boce. Belance se dosta često koristi i danas.

“Brix” označava procenat šećera u grožđu pre fermentacije. Npr. 23° brix će, više ili manje, biti pretvoreno kvascima u 12.5% alkohola, u zavisnosti od efikasnosti konverzije korišćenih kvasaca.

Pri proizvodnji porto vina izmuljano grožđe fermentira samo oko 48 časova. Onda se fermentacija zaustavlja dodavanjem neutralno destilisanog alkohola ili brendija. Ovaj postupak povećava nivo alkohola i zadržava nešto od prirodnog šećera iz grožđa.

Još od 4.000 godine p.n.e., Egipćani su bili prvi koji su koristili plutane zapušače.

Marketinška israživanja pokazuju da većina ljudi kupuje određeno vino ili zato što prepoznaju brend, ili ih privuče pakovanje.

Portugal ima 1/3 svetskih šuma plute i pokriva 85-90% plute koja se koristi u SAD.

Sve do 1970. Bordo je proizvodio više belih nego crvenih vina. Danas crvena vina predstavljaju oko 84% ukupnog proizvoda.

Stavljajući led i so u posudu za hlađenje brže ćete ohladiti penušavo vino.

Najstariji vinski region u Bordou je Graves.

Iako “château” znači zamak, to može biti i blok zgrada ili manja kući u blizini vinograda koja zadovoljava zahteve za proizvodnju vina sa prostorom za skladištenje na istom imanju.

Château Petrus je najskuplje vino iz Bordoa. Njegova cena zavisi više od male produkcije, nego od kvaliteta. Petrus se pravi od najmanje 95% Merloa.

Egipćani su prvi koji su koristili staklene sudove, još oko 1500 godine p.n.e.

Čaša za šampanjac će proizvoditi više mehurića ako unutrašnji zidovi nisu sasvim glatki. Neravnine pomažu oslobađanje ugljen-dioksida.

Madamme Pompadour je izjavila kako je šampanjac jedino vino posle koga žena ostaje lepa.

U XIX veku bila je česta pojava da flaše sa šampanjcem eksplodiraju. Radnici u podrumima su nosili zaštitne maske.

Brzina čepa od šampanjca je 13 m/s. Pazite!

Pre no što su se dosetili da se kalemljenjem bore protiv Phylloxera vastatrix koja je opustošila evropske vinograde u XIX veku, ljudi su se borili egzorcizmom i sličnim vradžbinama.

Nauka o vinovoj lozi se zove ampelografija.

Svake godine u Francuskoj se objavljuje početak berbe. Pre toga se ne sme početi.

Kolekcionar etiketa za vino je vintitulist.

Platon je smatrao da mladići do 18 godina uopšte ne bi smeli da piju vino, jer "ne bi trebalo dodavati vatru na vatru". Tek posle 40 godina ljudi su pili koliko su hteli.

Da se kvalitet grožđa povećava ako potkrešemo lozu otkrio je u IV veku biskup od Tursa. Njegov magarac je, ostavljen bez nadzora, pojeo deo vinograda. Vinova loza je proizvela kvalitetnije grožđe. Posle njegove smrti, biskup je nazvan Sveti Martin i postao je zaštitnik pijanaca.

U XV veku je pacijentima u nemačkim bolnicama bilo dozvoljeno sedam litara vina dnevno.

Dobar čep traje 20 godina. Posle toga ga treba zameniti.

Degustatori dele miris vina na aromu i buké. Aroma je svež, voćni miris grožđa koji se oseća u vinu, dok je buké deo koji dolazi od fermentacije i starenja. Buké je puno kompleksniji i zreliji.

Najbolji način da se otklone fleke od crvenog vina je da se tkanina potopi u suvo belo vino, najbolje pre nego što se mrlja osuši.

Istraživanja u Velikoj Britaniji i SAD ukazuju na to da vino u umerenim količinama smanjuje rizik od smrti usled srčane bolesti. Rizik je manji nego kod ljudi koji uopšte ne piju, ali i onih koji preteruju sa pićem. Neki testovi čak tvrde da umerene vinopije mogu očekivati da žive duže od ostalih grupa.

70-87% vina je voda, 12-13% je alkohol, a ostatak čine rezidualni šećer i druge supstance. Ono što daje ukus je samo mali, malecki deo.

Crveno vino gubi boju starenjem, a belo je dobija.

Vina iz hladnijih krajeva su bleđa, a ona iz toplijih imaju više žutu boju. Što se tiče crvenih vina, mlada imaju svetlo crvenu boju, a starija su tamna, skoro braon.

Najduži let čepa sa flaše šampanjca: Kao rekord vodi se dužina od 53,32 metara (ispaljen sa visine od 1,2 m)

Temeperatura: Rashlađivanjem smanjuje se slatkost vina. Ako crveno vino postane previše toplo može da izgubi nešto od svojih voćnih ukusa.

Mehurući u šampanjcu: Ako je verovati naučniku Bilu Lembeku u jednoj flaši šampanjca nalazi se otprilike 49 miliona mehurića.

Ironija alkohola: Reč alkohol vuče poreklo iz arapskog (al kohl or alkuhl). Ironija je u tom da većina Arapa ne pije alkohol jer im religija to zabranjuje!

Stara vina: U Špejer muzeju (Speyer Museum) u Nemačkoj postoji flaša fina stara 1600 godina.

Podrum Titanik: Najstarija kolekcija probranih vina nalazi se danas na dnu Atlantika, u olupini Titanika. Veruje se da su uprkos havariji i potonuću broda flaše i dalje neoštečene.

Antički zapušači: Egipćani su prvi, još oko 4000 p.n.e. koristili pampur za zatvaranje flaša vina. Postavlja se pitanje kako su vadili pampure s obzirom na to da je prvi vadičep napravljen tek 1860. godine!

Čudno: Francuski šampanjac je uglavnom belo vino, ali se pravi pretežno od crnog grožđa - Pinot Noir i Pinot Meunier

Katastrofa: Oko 115 miliona litara vina izgubljeno je u zemljotresu koji je 1906. godine pogodio San Francisko.

Mokra godina: Godine sa mnogo kiša retko kad daju kvalitetna vina. Ako ima mnogo kiša tik pred berbu, zrno je praktično isprano: šečer, ukus i ostali poželjni sastojci su uništeni.

Užas: Mikroorganizmi koji čine vrenje i zahvaljujući kojima se šećer pretvara u alkohol se i bukvalno udave u svom izmetu. Zvuči gadno, ali tako se dobijaju neka slatka vina.

Starenje: Prosečna starost hrasta koji se u Francuskoj koristi za izradu vinskih buradi iznosi 170 godina!

Najskuplje: U poznatoj aukcijskoj kući Kristi, u Londonu, decembra 1985. godine prodata je flaša Chateau Lafitte iz 1787. godine za cenu od 105.000 funti. Prodaju je sigurno pospešila i činjenica da je vino iz podruma Tomasa Džefersona, trećeg predsednika SAD i autora poznate Deklaracije o nezavisnosti, o čemu su svedočili i njegovi inicijali utisnuti na flaši. Međutim,
svega 11 meseci posle prodaje pampur se osušio i propao u flašu, a vino je ubrzo postalo najskuplje plaćeno - sirće!
 
VINA U DOSLOVNOM SMISLU REČI (Scricto sensu)

I. kategorija bela vina-mirna (pritisak CO2 manji od 0,5 bara)

a) bela vina iz nearomatičnih sorata

suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 1
polusuha (sadrže od 4 do 12 g/l šećera) 2
poluslatka (sadrže od 12 do 50 g/l šećera) 3
slatka (sadrže više od 50 g/l šećera) 4

b) bela vina iz aromatičnih sorata

izvor:vinogradarstvo


suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 5
polusuha (sadrže od 4 do 12 g/l šećera) 6
poluslatka (sadrže od 12 do 50 g/l šećera) 7
slatka (sadrže više od 50 g/l šećera) 8


II. kategorija ružice – rose vina-mirna (pritisak CO2 manji od 0,5 bara)

a) ružice iz nearomatičnih sorata


suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 9
polusuha (sadrže od 4 do 12 g/l šećera) 10
poluslatka (sadrže od 12 do 50 g/l šećera) 11
slatka (sadrže više od 50 g/l šećera) 12

b) ružice vina iz aromatičnih sorata

suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 13
polusuha (sadrže od 4 do 12 g/l šećera) 14
poluslatka (sadrže od 12 do 50 g/l šećera) 15
slatka (sadrže više od 50 g/l šećera) 16


III. kategorija crna (crvena) vina-mirna (pritisak CO2 manji od 0,5 bara)

a) crna vina iz nearomatičnih sorata


suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 17
ostala crna (sadrže više od 4 g/l šećera) 18

b) crna vina iz aromatičnih sorata

suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 19
ostala crna (sadrže više od 4 g/l šećera) 20


IV. kategorija biseri (pritisak CO2 od 0,5 do 2,5 bara)

a) biseri iz nearomatičnih sorata


suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 21
ostala (sadrže više od 4 g/l šećera) 22

b) biseri iz aromatičnih sorata

suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 23
ostala (sadrže više od 4 g/l šećera) 24


V. kategorija penušava vina (pritisak CO2 veći od 3,5 bara)

a) penušci iz nearomatičnih sorata


suhi (sadrže od 0 do 15 g/l šećera) 25
polusuhi (sadrže od 15 do 40 g/l šećera) 26
poluslatki (sadrže od 40 do 80 g/l šećera) 27
slatki (sadrže više od 80 g/l šećera) 28

b) pjenušci iz aromatičnih sorata

suhi (sadrže od 0 do 15 g/l šećera) 29
polusuhi (sadrže od 15 do 40 g/l šećera) 30
poluslatki (sadrže od 40 do 80 g/l šećera) 31
slatki (sadrže više od 80 g/l šećera) 32


VI. kategorija gaziranih vina (pritisak CO2 veći od 0,5)

a) gazirana vina iz nearomatičnih sorata


suhi (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 33
ostali (sadrže više od 4 g/l šećera) 34

b) gazirana vina iz aromatičnih sorata

suhi (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 35
ostali (sadrže više od 4 g/l šećera) 36


B. SPECIJALNA VINA

VII. kategorija žuta vina (Vins Jaunes) (kao npr. jeres, tokaj samorodni, prošek,…)


suha (sadrže od 0 do 4 g/l šećera) 37
polusuha (sadrže od 4 do 20 g/l šećera) 38
polusl. i sl. (sadrže više od 20 g/l šećera) 39


VIII. kategorija alkoholiziranih vina (Vins Jaunes) (kao npr. porto, malaga, marsala, madera,…)

a) alkoholizirana iz nearomatičnih sorata


ekstra suho (sadrže od 0 do 6 g/l šećera) 40
suha (sadrže od 6 do 40 g/l šećera) 41
polusuha (sadrže od 40 do 80 g/l šećera) 42
slatka (sadrže više od 80 g/l šećera) 43

b) alkoholizirana iz aromatičnih sorata

ekstra suha (sadrže od 0 do 6 g/l šećera) 44
suha (sadrže od 6 do 40 g/l šećera) 45
polusuha (sadrže od 40 do 80 g/l šećera) 46
slatka (sadrže više od 80 g/l šećera) 47


IX. kategorija aromatiziranih vina (kao npr. vermut, bermet,…)

suha (sadrže do 50 g/l šećera) 48
poluslatka (sadrže od 50 do 10 g/l šećera) 49
slatka (sadrže više od 100 g/l šećera) 50

izvor:vinogradarstvo.hr
 
Merlot je nastao krajem 18. stoljeća spontanim križanjem cabernet franca i iskrčene magdeleine noire des charentes. Iako ima više od 200 godina, ubraja se u mlađe sorte. Merle na francuskom znači kos i merlot je vjerojatno dobio ime po toj crnoj ptici koja je krala grožđe. Vinogradari ga vole jer nije jako zahtjevan za uzgoj pa ga samo u Francuskoj ima više od 120.000 hektara, što je gotovo četiri puta veća površina od svih hrvatskih vinograda. Puno su ga sadili i u Italiji, Kaliforniji, Bugarskoj, Moldaviji, a posljednjih desetljeća i u Argentini, Čileu i Južnoafričkoj Republici. Može dati i do 10 tona grožđa po hektaru, no za vrhunska vina prinos treba prepoloviti. I isplati se to učiniti, sudeći prema Château Petrusu, koji u svakoj berbi ima najmanje 95 posto merlota i najskuplje je vino na svijetu. Desetljećima se istraživalo zašto baš u tom dijelu Bordeauxa merlot daje bolja vina od glasovitijeg polubrata cabernet sauvignona. I toj je sorti jedan od roditelja cabernet franc.
Zaključili su da je stvar u tlu. Selo Pomerol, u kojem je i vinarija Petrus, ima vapnenasto tlo, a Petrusovi su vinogradi jedini na crnoj glini. To je tlo i puno starije od okolnih, nastalo je prije 100 milijuna godina, a prednost mu je što i za velikih suša zadržava dovoljno vlage.
Grožđe se u Petrusu bere ručno i probiru se najzdravije bobice. Vrenje je u betonskim tankovima, a u prosincu enolozi odlučuju hoće li vino biti čisti merlot ili će mu ostaviti koji postotak cabernet franca, druge sorte u vinogradu. Potom ga njeguju u novim bačvicama. Rezultat je vino koje punu kakvoću dostiže 25 godina nakon berbe.
A kao što je merlot, s malo više od 200 godina, mlada sorta u usporedbi s muškatima koje sade tisućljećima, i Château Petrus je mlada zvijezda svjetskog vinarstva. Još 1982. butelja je stajala 60 dolara. Tko je stvorio zalihu, obogatio se. Ista je boca 1998. bila 23 puta skuplja. U Hrvatskoj nema tako skupih merlota, čak ni onih za 60 dolara (314 kuna), no ima poprilično dobrih.
Vinari-Srbije_slika_O_143077[1].jpg

Blagodareći geografskom položaju, klimatskim i zemljišnim faktorima, uslovi za gajenje vinove loze u našoj zemlji pružaju mogućnosti za proizvodnju različitih tipova vina, počev od severa pa do južnih vinogorja sa nizom prelaza između ovih krajnosti. Proizvodnjom vina mnogi krajevi su stekli veoma bogatu tradiciju i kao takvi su poznati, ne samo na našim prostorima već i na inostranom tržištu.

Republika Srbija, sa svoje dve pokrajine, prekrivena je valovitim terenima, blagim padinama, koje su izložene suncu, veoma pogodnim za gajenje vinove loze. Grožđe sa ovih terena je izvanrednog kvaliteta, a proizvodnja vina u Srbiji, ne samo što ima bogatu tradiciju, već zauzima značajno mesto u našoj zemlji.

Mnogo je krajeva u Srbiji poznato po svojim vinima.

Pođemo li od Vojvodine, severne pokrajine pa dalje kroz užu Srbiju sve do južne pokrajine Kosovo, pa do krajnjeg juga, srešćemo se sa čitavim mozaikom u proizvodnji raznih tipova grožđe i vina.

izvor:.serbianbrandy
 
Domaca vina

vino - Vino - piće bogova 1zfh9gp


Vino je plod prirode, a sve što dolazi iz prirode ima posebnu vrednost. Vino ima svoju mitsku, kultnu i religijsku dimenziju. Prema Platonovim rečima, "vino je najbolji dar koji su ljudima poklonili bogovi". To ekološko piće već vekovima zauzima povlašćeno mesto u evropskoj, a i svetskoj kulturi. Vekovima traje i prenosi se veština, ili bolje receno umetnost pravljenja vina.

Najraniji zapisi govore da se u Aziji vino pravilo pre čak 12.000 godina. Postoje takođe crteži na zidovima egipatskih grobnica, koji datiraju 2.000 pre nove ere. U antičko doba vino se smatralo pićem i lekom, imalo je gotovo natprirodan ugled. Trideset vekova pre Hrista, vino je bilo jedino piće dostojno da isprati faraone na onaj svet. Čovek je od vina napravio simbol življenja.

Sastav i kvalitet vina zavise od prostora, reljefa, klime i vrste tla, a onda i od ljudskog iskustva i veštine. Zato konzumacija vina predstavlja specifičan odnos prema okolini, vremenu i čoveku.

Verovatno je teško utvrditi da li je istinita uzrečica: IN VINO VERITAS (u vinu je istina), ali je prilično izvesno da je vino grejalo, uveseljavalo, nadahnjivalo mnoge misli i snove i "oduzimalo" mnoge generacije, unazad najmanje 8 000 godina

Srbija je zemlja veoma dobrih vina. Vinova loza na podrucčju današnje Jugoslavije uzgaja se već vise od tri hiljade godina. Tako je, prema predanju, rimski car Prob dao da se zasade vinogradi na Fruškoj gori. Neke od tih prastarih loza gaje se jos i danas.
Zahvaljujući povoljnom geografskom polozaju, sastavu zemljista i klimi, Srbija ima vrlo povoljne uslove za gajenje vinove loze. Medjutim, različitost njenog podneblja ogleda se i u vrstama vina. Pojas vinorodnih podrucja proteže se niz Savu i Dunav, kroz Vojvodinu, gde se uzgajaju plemenite vrste vinove loze, koje daju kvalitetna sortna vina severnog tipa. Pored izvanredno kvalitetnih vina, od kojih se neka mogu uporediti s rajnskim, i vrlo dobrim francuskim vinima, u Srbiji se proizvode i obična konzumna vina dobrog kvaliteta koja čine okosnicu vinarstva.

U Srbiji se proizvode velike kolicine vrlo dobrih konzumnih vina, kao i vina najboljeg kvaliteta, a srpska vina nose uglavnom nazive područja iz kojih dolaze.

Fruškogorsko vinogorje čuveno je po odličnim belim sortnim vinima od plemenitih loza, dok vršačko nudi sortna vina, dobrim delom iz plantažnih vinograda. Veoma kvalitetna vina proizvode se u vinogradima kod Čoke.

Medju najpoznatijim vinima su:

- FRUŠKOGORSKI BISER i SMEDEREVSKI BISER su tipizirana vina kojima se dodaje ugljena kiselina, tako da prijatno osvežavaju,

- iz banatskih vinograda dolazi pitko lako vino KREACA, a iz subotičkog vinogorja

ITALIJANSKI RIZLING, SILVANAC, TRAMINAC i EZERJO, dok od crnih vina vrlo dobar glas uživa MERLO iz Čoke,

- KABINET je penušavo vino proizvedeno u Vršcu uz primenu metoda šampanjizacije,

- SMEDEREVKA je glavni proizvod smederevskog vinogorja, vrlo sveže vino, ukusa voća, a u trgovinu dolazi kao suvo vino i kao poluslatko.

- SEMIJON je kvalitetno aromatično belo vino koje se najvise proizvodi u vinogorju Negotinske krajine, odakle stizu i GAME, kao i BAGRINA.
Jovan Janjić

izvor:srbijauzivo.rs
 
Smatramo da je vino kvalitetan proizvod koji sam po sebi podstiče umerenu potrošnju sa izgrađenim stilom. Međutim, nemaju svi konzumenti isti nivo svesti i kulture kada je u pitanju konzumiranje vino, pa ćemo u budućnosti nastojati da promovišemo umerenost i odgovornost u potrošnji vina kao društvene norme.

U tom smislu, Centar vinske kulture radi na promociji obrazaca razumnog konzumiranja vina i drugih alkoholnih pića kako bi se smanjila zloupotreba alkohola, i podržava sve inicijative koje imaju za cilj smanjenje štetnosti alkohola, očuvanje kulturne, ekološke i ekonomske dimenzije vina i vinske kulture u srpskom i evropskom društvu.
Srbija je pre Drugog svetskog rata imala čak 50.000 hektara zasađenih vinovom lozom. Krajem 80-tih godina prošlog veka, ta površina je spala na svega oko 5.000 hektara, da bi pojavom i napretkom privatnog vinarskog sektora značajno povećana u poslednjih 20 godina i sada iznosi oko 15.000 hektara, što je, svakako, daleko od pomenutog nivoa od pre Drugog svetskog rata, a naročito od potencijala koji Srbija kao vinska zemlja realno ima. Ova činjenica nesumnjivo govori o tome da uzgajanje vinove loze i vinarstvo mogu predstavljati značajan deo razvojnog potencijala Srbije. Na žalost, ova mogućnost je nedovoljno prepoznata, a samim tim i neiskorišćena, od strane političke i poslovne elite, kao i zainteresovane javnosti.

Šta čini taj potencijal?
Zahvaljujući svom geografskom položaju, klimatskim i zemljišnim faktorima, kao i celokupnim uslovima za gajenje vinove loze u Srbiji, pružaju se široke mogućnost za proizvodnju različitih tipova vina. Gajenje vinove loze i proizvodnja vina mogu se razvijati u dugom pojasu vinskih regija Srbije, počevši od severa, preko vinogorja u centralnoj Srbiji, pa sve do kranjeg juga. Najzad, neki vinski regioni su već stekli svoju prepoznatljivost zahvaljujući visokom kvalitetu loze i vina proizvedenih u njima.

Republika Srbija prekrivena je valovitim terenima i blagim padinama, koje su tokom godine dugo izložene sunčevoj svetlosti, što sve pogoduje uspešnom gajenju vinove loze. Stoga je grožđe iz vinskih regiona Srbije izvanrednog kvaliteta, a sve više se obnavlja i vinarska tradicija, uz otvaranje novih podruma, širom države.

U Srbiji postoji duga tradicija proizvodnje kvalitetnih vina, a uobličeno je nekoliko regija (vinogorja) u kojima su povoljni klimatski uslovi za gajenje vinove loze:

Palićko vinogorje
Fruškogorsko vinogorje
Vršačko vinogorje
Smederevsko vinogorje
Venčačko vinogorje (Topola)
Negotinsko vinogorje
Knjaževačko vinogorje
Župsko vinogorje
 

Back
Top