''Веронаука побеђује грађанско васпитање''

Nikita Kulganov

Buduća legenda
Poruka
37.596
Веронаука побеђује грађанско васпитање

Вероучитељи ускоро добијају уговор за рад на неодређено, мењају се наставни планови и уџбеници

аци који ће убудуће слушати верску наставу имаће нови наставни план и програм и нове уџбенике, а статус њихових вероучитеља биће после 14 година решен – они ће моћи да заснују радни однос на неодређено време.

Како је за наш лист рекла Снежана Павловић, заменица председника Комисије за верску наставу и саветник у Министарству просвете, науке и технолошког развоја, у току су измене наставног плана и програма, а паралелно се ради и на измени уџбеника и наставних средстава и то за све разреде. По њеним речима, важно је и то што ће се око измена садржаја питати и најбољи вероучитељи, то јест у нову концепцију овог предмета биће укључено и њихово четрнаестогодишње искуство из школе.

– Комисија ради и на системском решавању статуса вероучитеља, како би и они, као и сви остали наставници стекли право да заснују радни однос на неодређено време, а не да као сада, пред почетак сваке школске године продужавају уговор – објашњава Павловић.

Иако је веронаука у школама готово 14 година, прецизни подаци о томе колико Србија има вероучитеља и колико деце слуша верску наставу – не постоје. До сада се баратало податком о 2.500 вероучитеља у читавој Србији за све верске заједнице, а како сазнајемо у комисији, први пут ће сви подаци бити сабрани и познати за месец и по дана.
Такође нам кажу и да није тачан податак који се годинама износи у јавности – да је подједнак број ђака на верској настави и грађанском васпитању. Напротив, најновији подаци показују да је много више ђака на часовима веронауке и да постоје средине, попут Ваљева (90 одсто ђака) или Баната (60.000 ученика) где веронаука доминира, а да истовремено нигде није забележена таква врста доминације за грађанско васпитање.

– У почетку, те школске 2001/2002. године било је тешко организовати наставу из веронауке, имали смо тек по неколико пријављених ђака у сваком одељењу. Лане је на верској настави било нешто више од 40 одсто ђака, а ове године је однос пола-пола када се упореди са грађанским васпитањем – прича за наш лист Зоранка Ребић, вршилац дужности директорка београдске Трговачке школе.

Она каже да су ђаци одушевљени својим вероучитељима који организују секције, такмичења, воде их на часове и ван школе, умеју да анимирају децу и да их приближе цркви. Вероучитељи су у односу на друге наставнике у лошијем положају, јер морају да потписују уговор сваке године, додаје, недостаје им обука, семинари, стручно усавршавање, а било би добро да се уз „решење за стално”, реши и питање недостатка уџбеничке литературе. Директорка каже да није довољно само то што постоји наставни план, јер час практично зависи само од маштовитости и способности вероучитеља.

Шта кажу ученици? Добрила Станковић, Марија Васић и Мирко Ђурђевић у глас објашњавају да потичу из верујућих породица и да је верска настава за њих била логичан избор. Њима не смета то што немају уџбеник, јер им се допада да уче гледајући документарне филмове које вероучитељ пушта на часу, а одлазе и у
цркву…

Сво троје су матуранти, у дневнику су тројке, четворке и петице и признају да још нису почели да се припремају за упис на факултете, иако знају да неће бити лако добити индекс Више пословне и Више угоститељске школе или будуће васпитачице.

– Веронауку слушам од првог разреда основне школе, то је био мој избор. Професор ради много са нама, прича занимљиво, на пример, о свом путу у Свету земљу, води нас и на литургију, мене је водио на крштење и стварно сам задовољна овим часовима – каже Добрила.

За разлику од других предмета и часова, атмосфера је опуштенија, немамо бројчане оцене, ја на пример имам „истиче се”. Вероучитељ нам помаже да одржимо веру и да разбијемо неке заблуде. Највише је било полемике око тога да ли су Бог и Исус једно, то је већина ученика мешала, а било је и тема које смо ми тражили попут наркоманије, алкохолизма, штетности дувана – прича Марија.

– Редовно идем у цркву, слушам литургију. То што немамо уџбеник не осећам као неки недостатак, јер то превазилазимо разговором са вероучитељем и гледањем филмова. Ми имамо среће што имамо добре вероучитеље, и не причамо само о вери, већ и о неким другим, животним стварима – каже Мирко.

Вероучитељи, након 14 година наставе у школама, боље оцене дају Православном катихизису у средњој, него у основној школи, а најлошије оцењују веронауку коју слушају прваци. И они су ова три проблема – програми непримерени узрасту ученика, недостатак наставних средстава и квалитетних уџбеника и нерешени статус наставника верске наставе, означили као горуће у обимном истраживању Министарства просвете које је ових дана објављено у јавности.

Иако наставници примећују да у окружењу има и оних који веронауку доживљавају као предмет који је привремено у систему, већина сматра да верска настава треба да се изучава у школама као посебан предмет за сваку конфесију и то у свим разредима основне и средње школе.
http://www.politika.rs/rubrike/Drustvo/Veronauka-pobedjuje-gradjansko-vaspitanje.sr.html
Sta politika pise :eek::eek::eek:
 
veronauka je trenutna moda koja se i manjini nasilno namece.dzabe ja napisah da hocu dete na gradjansko kad svi odose na veronauku pa i moje dete sa jos jednim mora tamo jer ne moze cas da se drzi za 2 deteta.

roditelji su naprasno postali *vernici* pa teraju i decu iako kod nas vrlo malo vernika ima sve su to *obicajni vernici* koji upraznjavaju obicaje i kultove.

tu mislim na kult drveta -dzaranjem vatre,kult mrtvih- izlaskom na groblje i nosenjem darova kao i kult zrtvovanja -kada za praznike *valja*ispeci prase.

reci verniku nesto o tome je vredjanje vere.
 
Vjera nema veze sa naukom . Nemam nista protiv da se proucava religija
ali mislim da bi bilo bolje da djeca uce istoriju religija kao i da budu upoznata sa raznim religijama . Puno me asocira na predmet Marksizam koji niko od djaka nije volio . Kao fol , djaci su odusevljeni
vjerouciteljima . Sve to su mogli da nauce ili kod kuce ili u crkvama .
 
Poslednja izmena od moderatora:
Vjera nema veze sa naukom . Nemam nista protiv da se proucava religija
ali mislim da bi bilo bolje da djeca uce istoriju religija kao i da budu upoznata sa raznim religijama . Puno me asocira na predmet Marksizam koji niko od djaka nije volio . Kao fol , djaci su odusevljeni
vjerouciteljima . Sve to su mogli da nauce ili kod kuce ili u crkvama .


Deca uce istoriju religija u srednjoj skoli kao obavezan predmet, ne mogu mala deca da shvate bas sve, zato im prilagodjavaju gradivo uzrastu.

Deca kuci mogu da nauce i citati i pisati i racunati mogu cak i strane jezike nauciti ali ipak to uce u skoli.

Ne kazem da sam za obaveznu veronauku u nastavnom planu samo ne volim kad se u korist tome iznose neki razlozi koji veze nemaju sa realnoscu.
 
Poslednja izmena od moderatora:
SKANDAL i ovo je sad drzavni SKANDAL, mnogostruko veci od onog na PDF Knjizevnost na ovom forumu. Ljudi moji pa gde to ima? Ti veroucitelji, treba da se ponasaju ko Isusovi iskucenici, da rade dzabe i jos da pridodaju, a i oni bi da se prikace onako krajnje kvarno, jadno na drzavnu sisu. Kao nesto predaju. Ma daj. Skandal. To je opet paravan za zaposljavanje nepismenih kadrova. Mozda cak i bez nekog kratkog kursa o veronauci, samo da se ubace da sisaju drzavnu sisu...Skandal
 
SKANDAL i ovo je sad drzavni SKANDAL, mnogostruko veci od onog na PDF Knjizevnost na ovom forumu. Ljudi moji pa gde to ima? Ti veroucitelji, treba da se ponasaju ko Isusovi iskucenici, da rade dzabe i jos da pridodaju, a i oni bi da se prikace onako krajnje kvarno, jadno na drzavnu sisu. Kao nesto predaju. Ma daj. Skandal. To je opet paravan za zaposljavanje nepismenih kadrova. Mozda cak i bez nekog kratkog kursa o veronauci, samo da se ubace da sisaju drzavnu sisu...Skandal

Zasto bi zaposljavali ljude sa kursom kad je toliko nezaposlenih, obrazovanih pravoslavnih teologa?
 
Zasto bi zaposljavali ljude sa kursom kad je toliko nezaposlenih, obrazovanih pravoslavnih teologa?

Partijska knjizica.Politika ispred strucnosti.U malim mestima imas coveka od 50 godina sa ekonomskim fakultetom, a oni dovedu nekog balavca koji je zavrsio srednju jedva i utrape mu masters Mega i covek radi na mestu ekonomiste sa nekakvim menadzmentom u ekonomiji.
Sa ovime ce jos lakse, jer u vecini manjih mesta,kakva je vecina mesta u Srbiji,ja nisam video nijednog dipl teologa,jos manje masters :mrgreen: tako da ce ta zamisao ici glatko...Koliko ima nezaposlenih pa npr Djukic Dejanovic obavlja nekoliko funkcija u vezi sa medicinom, umesto da se za to raspisao javni konkurs pa da su se javili doktori medicine sa biroa...
 
gradjansko je cas za kucanje poruka na mobilnima i eventualno priprema za neki pravi cas.a veronauka je opet bzvz.



bolje da ima takav neki cas tipa: protiv pozarno rukovanje i postupci, prva pomoc ili nesto sto moze u zivotu da ti zatreba


Da se stvarno zeli veronauka, to bi bilo ovako, jednom nedeljno skola odvede odelenje u crkvu direktno, tamo im SVESTENIK odrzi predavanje, proseta ih crkvom i dvoristem iste i to je to.

ja sam sticajem okolnosti krsten kao protestant jos kao beba. i kod nas je bio (da kazem obicaj) da se ide na veronauku jednom nedeljno. svaka generacija je imala svoj termin. tu su isli skoro svi, dok smo bili jos deca imali smo u onom molitvenom domu i igracke a radili smo i radionice (pored onog sto smo slusali price iz biblije)

msm isli smo zbog druzenja, niko tamo nije bio fanatik.

meni je puno pomoglo. jerbo, kad god se u kafani pokrene neka pijana debata o religiji ja se mogu isticati jer sam 7 godina isao na veronauku :mrgreen:

pa nek mi sad neko kaze da nema koristi od toga :hahaha1:
 
Poslednja izmena od moderatora:
To su izborni predmeti i na njih ne treba gledati kao na "konkurente".
Teoretski, moze neko da da svoje dete na "gradjansko vaspianje", ali da ga sam uz pomoc svog paroha, svestenika uci veri, tako da to nista ne znaci.
I obrnuto, moze neko da da svoje dete na veronauku, ali da mu licnim primerom ukazuje na sve suprotno, pa onda je pitanje koliko vredi takav izbor.
 
Poslednja izmena:
Taj predmet bi imao smisla jedino da se obrađuje hrišćanstvo istorijski u osnovnoj, a hermeneutički i filozofski u srednjoj, al ovako je čisto ispiranje mozga.
Ne valja kad pred decom insistiraš da bog postoji a priori, inače ne valja dogmatizam u bilo kom obliku.

Nije ispiranje mozga jer ponekad roditelj, iako ima zelju, ne ume da detetu objasni neke stvari. Uostalom, u skoli se uce samo osnovne stvari, a oduvek su postojale i slikovite "Biblije" za decu.
 
Koje stvari to roditelj zna o Bogu, a koje ne može da objasni detetu, izvini molim te?

Roditelj obicno zna osnovne stvari, ali ne zna u detalje da objasni zasto je to (nesto) tako....u tom smislu bolje je da veroucitelj objasni na jedan nacin priblizan tom uzrastu. )

Nekada davno postojala je veronauka u okviru osnovne skole (prva 4 razreda) iako su svi roditelji bili i manje zauzeti i mnogo se vise pridrzavali i sami vere.
 
Poslednja izmena:
Roditelj obicno zna osnovne stvari, ali ne zna u detalje da objasni zasto je to (nesto) tako....u tom smislu bolje je da veroucitelj objasni na jedan nacin priblizan tom uzrastu. )

Nismo se razumeli.
Ono na čemu ja insistiram gore jeste problematizacija ideje boga, tj. teranje deteta da sopstvenim razborom stvara argumente pro et contra na temu boga, njegovog postojanja, njegovog delovanja i udela u kreaciji i funkcionisanju sveta.
Ti kad detetu od ranog uzrasta (a 6,7 godina je veoma rano za takve teme) predstavljaš hrišćanstvo i hrišćanskog boga kao nešto a priori istinito i što se ne dovodi u pitanje, onda vršiš realno ispiranje mozga. Ne preterujem.
Zato veronauku treba ili isključiti potpuno (jer je čovek ZREO da se bavim tim pitanjima negde od punoletstva a možda i kasnije), ili je oblikovati tako da se hrišćanstvo posmatra kroz istorijsku perspektivu u osnovnoj školi, a da se pitanjima teksta (jer je u pitanju religija koja se zasniva na tekstu, biblijskom) pozabavi detaljno i problemski u srednjoj kroz analizu najrelevantnijih poglavlja Starog i Novog zaveta.
Jedino tako ima smisla.
.
 
Poslednja izmena od moderatora:
Nismo se razumeli.
Ono na čemu ja insistiram gore jeste problematizacija ideje boga, tj. teranje deteta da sopstvenim razborom stvara argumente pro et contra na temu boga, njegovog postojanja, njegovog delovanja i udela u kreaciji i funkcionisanju sveta.
Ti kad detetu od ranog uzrasta (a 6,7 godina je veoma rano za takve teme) predstavljaš hrišćanstvo i hrišćanskog boga kao nešto a priori istinito i što se ne dovodi u pitanje, onda vršiš realno ispiranje mozga. Ne preterujem.
Zato veronauku treba ili isključiti potpuno (jer je čovek ZREO da se bavim tim pitanjima negde od punoletstva a možda i kasnije), ili je oblikovati tako da se hrišćanstvo posmatra kroz istorijsku perspektivu u osnovnoj školi, a da se pitanjima teksta (jer je u pitanju religija koja se zasniva na tekstu, biblijskom) pozabavi detaljno i problemski u srednjoj kroz analizu najrelevantnijih poglavlja Starog i Novog zaveta.
Jedino tako ima smisla.

Potpuno gresis, a shvatila sam odlicno. Dete moze i roditelj da poducava istome i sta tad? Nije li se tako radilo generacijama i tako prenosila vera s kolena na koleno? Od malena?
I sad je to odjednom (po nekima) indoktrinacija? Naravno da nije.
I jos jednom, to nisu neki "teski" predmeti i tekstovi koje dete mora da shvati, niti se ocenjuje klasicno, vec ko koliko shvati i prihvati.
 
Poslednja izmena od moderatora:
Potpuno gresis, a shvatila sam odlicno. Dete moze i roditelj da poducava istome i sta tad? Nije li se tako radilo generacijama i tako prenosila vera s kolena na koleno? Od malena?
I sad je to odjednom (po nekima) indoktrinacija? Naravno da nije.

Dete može da podučava roditelj ovako kako to sad rade takozvani veroučitelji, a za pristup kakav ja predlažem su ti potrebni pravi stručnjaci.
Nije to "odjednom" indoktrinacija, već je to proces koji traje otkad je crkvene institucije.
Ovaj suptilni ulaz koji su načinili u obrazovanje je jedna od štetnijih stvari u našoj prosveti.

Budi makar malo objektivna, umesto da posmatraš sve iz te čisto hrišćanske pozicije.
 
Dete može da podučava roditelj ovako kako to sad rade takozvani veroučitelji, a za pristup kakav ja predlažem su ti potrebni pravi stručnjaci.
Nije to "odjednom" indoktrinacija, već je to proces koji traje otkad je crkvene institucije.
Ovaj suptilni ulaz koji su načinili u obrazovanje je jedna od štetnijih stvari u našoj prosveti.

Budi makar malo objektivna, umesto da posmatraš sve iz te čisto hrišćanske pozicije.

Najvca "indoktrinacija"je, bez obzira na veronauku (ili gradjansko vaspitanje), ono sto roditelj radi u zivotu i kakav primer daje. Sve ostalo je puka slucajnost.
A kako vec rekoh, taj predmet nije "od juce", on je postojao sve do 2. svetskog rata u skolama ako se ne varam, ali izmedju dva svetska rata svakako jeste.
Pa tim ljudima nista nije falilo da se dalje skoluju ako zele, kao sto i jesu, da zive, da rade, da se zene i udaju i da odcuvaju tu svoju porodicu, ukratko, sve sto treba.
 
Poslednja izmena:
Dete može da podučava roditelj ovako kako to sad rade takozvani veroučitelji, a za pristup kakav ja predlažem su ti potrebni pravi stručnjaci.
Nije to "odjednom" indoktrinacija, već je to proces koji traje otkad je crkvene institucije.
Ovaj suptilni ulaz koji su načinili u obrazovanje je jedna od štetnijih stvari u našoj prosveti.

Budi makar malo objektivna, umesto da posmatraš sve iz te čisto hrišćanske pozicije.

не него ће из таоистичке позиције да посматра:D
 
Ako cemo tako, sta je onda marksizam (bio)? Sta je bila stafeta i slet, jos od obdanista?

Pa na srecu, nije uhvatio mnogo traga u porodicama gde je dominantan bio verski (tradicionalni) nacin zivota, makar malo.

Preuvelicavate.

а пионирске капе са петокраком звездом и црвена марама
пионири малени ми смо војска права, сваког дана растемо ко зелене трава :D

смрт фашизму слобода народу
 

Back
Top