Sukob dve struje na Odeljenju za istoriju Filozofskog fakulteta u Beogradu

Pošto je tema otišla u pravcu pisanja istorije devedesetih, možda je dobro ukazati na to da je urednica srpskog izdanja istorijskih čitanki Centra za demokratiju i pomirenje u jugoističnoj Evropi Dubravka Stojanović. Ukoliko neko želi da pročita šta žele da deca uče u školi:

https://drive.google.com/file/d/1F4mxkiicyuZU5IvkOictU6O6WgrXW3YM/view

Dubravkin intervju:

https://www.danas.rs/nedelja/kriticko-razumevanje-proslosti/

Vest od pre nekoliko o tim istorijskim čitankama:

https://www.b92.net/zivot/vesti.php?yyyy=2016&mm=05&dd=17&nav_id=1132571

Deo iz novijeg intervjua predsednika Udruženja za društvenu istoriju Srbije Euroklio, koje organizuje obuku za primenu multiperspektivnog pristupa u nastavi na osnovu materijala iz istorijskih čitanki:

Etnocentrični pristup nastavi istorije prisutan je u obrazovnim sistemima svih država bivše Jugoslavije. U udžbenicima istorije država sa prostora bivše Jugoslavije dominira monoperspektivni pristup, koji u velikoj meri isključuje učenje o društvu i kulturnim vrednostima suseda. U pitanju je nacionalistički diskurs, koji prikazuje svoj narod uvek kao žrtvu, a krivci su, naravno, uvek „oni drugi“.

https://www.danas.rs/drustvo/udzbenici-istorije-ne-treba-da-budu-instrument-politickih-obracuna/

Blago nama!
 
Poslednja izmena:
Biće da o ratnom Sarajevu najmanje znaju oni koji misle da sve znaju i da su bogom dani da drugima otvaraju oči. Baš ti koji samouvereno trućaju o "opsadi Sarajeva" ništa ne znaju, ponajmanje geografiju Sarajeva i značenje reči opsada.

Inače, Sarajevo je bilo podeljeno na dva dela (pod muslimanskom i pod srpskom kontrolom), a u oba dela grada civili su stradali od granata i snajpera. Muslimanska vojska je sprečavala izlazak civila iz dela grada pod svojoj kontrolom, dok su stanovnici dela grada pod srpskom kontrolom imali za izlaz samo jedan put prema Palama i na tom putu su neprestano delovali muslimanski snajperi tako da je prolazak tuda bio kockanje sa životom. Sa svih ostalih strana su bili okruženi muslimanima. I ko je tu bio pod opsadom?

Ispovesti onih koji su rat proveli u delu Sarajeva pod srpskom kontrolom (uživo saslušah više sličnih svedočenja):
 
Pošto je tema otišla u pravcu pisanja istorije devedesetih, možda je dobro ukazati na to da je urednica srpskog izdanja istorijskih čitanki Centra za demokratiju i pomirenje u jugoističnoj Evropi Dubravka Stojanović. Ukoliko neko želi da pročita šta žele da deca uče u školi:

https://drive.google.com/file/d/1F4mxkiicyuZU5IvkOictU6O6WgrXW3YM/view

Dubravkin intervju:

https://www.danas.rs/nedelja/kriticko-razumevanje-proslosti/

Vest od pre nekoliko o tim istorijskim čitankama:

https://www.b92.net/zivot/vesti.php?yyyy=2016&mm=05&dd=17&nav_id=1132571

Deo iz novijeg intervjua predsednika Udruženja za društvenu istoriju Srbije Euroklio, koje organizuje obuku za primenu multiperspektivnog pristupa u nastavi na osnovu materijala iz istorijskih čitanki:

Etnocentrični pristup nastavi istorije prisutan je u obrazovnim sistemima svih država bivše Jugoslavije. U udžbenicima istorije država sa prostora bivše Jugoslavije dominira monoperspektivni pristup, koji u velikoj meri isključuje učenje o društvu i kulturnim vrednostima suseda. U pitanju je nacionalistički diskurs, koji prikazuje svoj narod uvek kao žrtvu, a krivci su, naravno, uvek „oni drugi“.

https://www.danas.rs/drustvo/udzbenici-istorije-ne-treba-da-budu-instrument-politickih-obracuna/

Blago nama!

Stepen odvratnog dvoličnog licemerja u njenim intevjuima ne treba puno ni komentarisati.

S jedne strane kritikuje jednostranost i pristrasnost i naglašava važnost toga da se prikaže kako je koja strana videla određene događaje, a tekstovi vezani za rat u BIH u toj njenoj brošuri ne mogu biti više pristrasni i više jednostrani do te mere da se mogu nazvati čistom ogoljenom propagadnom jedne od zaraćenih strana. Tu se koristi čak i izraz "bosanska slobodna teritorija" za teritorije pod kontrolom Izetbegovićeve klike.

Propaganda nije samo izmišljanje, već i pristasna selekcija onoga šta će se staviti u pregled dešavanja. Primera radi, srpski izvor o Sarajevu je po njoj priča jedne Srpkinje koja kaže da bi umrla od gladi da joj Muslimani nisu pomogli. A šta je sa onim sarajevskim Srbima koje su pobili Muslimani.

Piše i o Sarajevu kao o "kulturnom centru Evrope tokom rata" i o nekakvom umetničkom festivalu u sred ratnog Sarajeva, samo ne o zločinima nad sarajevskim Srbima ili o tome kako su građani u delu Sarajeva pod srpskom kontrolom preživljavali pod kišom muslimanskih snajpera i granata. Zašto ne piše o tome ako se zalaže da sve strane ispričaju svoju priču? Možda misli da se to nije ni desilo ili zna bolje od onih koji su to preživeli jer je ona to drugačije čula na CNN.

Posvetila je dosta prostora opisivanju nestašica u Sarajevu i paklenim uslovima života u ratnom Sarajevu stavljajući to u kontekst srpske opsade. Prećutana je druga strana priče. Komadant Unprofora Majkl Rouz u svojim memoarima opisuje kako je muslimanska strana manipulisala svetskom javnošću, ubijala Sarajlije, ali i vojno sprečavala dostavljanje pomoći Sarajevu kako bi što više zagorčala život stanovnicima grada i održala medijsku sliku grada pod opsadom. Unprofor je morao i vojno da reaguje kako bi omogućio neometanu dostavu pomoći, dakle morali su da brane konvoje sa humanitarnom pomoći za Sarajevo od ovih "branitelja Sarajeva". Majkl Rouz to ovako opisuje: "Francuski bataljon, koji je čuvao aerodrom, uspeo je da uništi jedno vatreno gnezdo u muslimanskom naselju Butmir, koje se nalazilo u neposrednoj blizini linije razdvajanja. Francuski vojnik je jednom prilikom uočio momenat otvaranja vatre minobacača iz sredine Butmira na avion koji je čekao odobrenje da istovari robu. Bosanske snage su očigledno htele da pred svetom održe sliku Sarajeva pod opsadom.Srbi nikada nisu toliko drsko i proračunato ometali i sprečavali konvoje, da bi bio neizbežan vojni odgovor UNPROFOR-a. Čak ni 1994. godine, u vreme kada su Srbi optuživani da "dave Sarajevo", magacini hrane u gradu nisu do kraja ispražnjeni. Gas i voda su dostavljani, doduše u mnogo manjim količinama, a i električne energije je bilo dovoljno."

Dakle, mnogo toga je izostavila iz svoje priče o ratnom Sarajevu. Sad valjda znamo kako bi izgledala istorija "opsade Sarajeva" prema viđenju dotične.
 
Poslednja izmena:
Љушић одговорио Шулетићу преко медија, у тексту Бескњижни доцент:

IMG-445479d573bf681047a68aa796acdf79-V.jpg
 
Profesorima Maji i Suleticu nije izglasano vracanje referata na doradu i oni su ostali bez posla, ali nisu izglasani ni Dragoljub Marjanovic i Uros Sesum

Svako ko je prisustvovao današnjoj sednici mogao se uvideti u to koliko se sve pretvara u cirkus. Sa sve uzvikivanjem, oštrim pogledima i još oštrijim rečima, dilemama oko toga koliki i kakav kvorum je za koju odluku potreban i za šta se glasa (zahvalimo Bubalu) uopšte kad se glasa, upozorenjima studentima (Petković nije izdržao :lol: ) i velikim aplauzima povodom Pirovih pobeda na kraju.

Videćemo šta će biti 16. maja, posebno u pogledu Šuletićevog predmeta, jer je čovek sad izgubio posao u sred trajanja samog semestra.
 
Poslednja izmena:
Љушић одговорио Шулетићу преко медија, у тексту Бескњижни доцент:

Pogledajte prilog 543267

Наравно да оно што се дешава може да се тумачи као прогон, с обзиром на то да је комисија предложила да се изабере још један стручњак за 19. век, Урош Шешум, а не Небојша Шулетић, који већ 15 година предаје све предмете о историји српског народа у периоду од 16. до 18. века, јер се ЈЕДИНИ на тој Катедри бави тим периодом и који је ЈЕДИНИ османиста на Одељењу за историју.

Свако неутралан може да види да су у питању лични сукоби и острашћеност, а не објективан и заслужен избор, јер се одласком Шулетића практично гаси истраживање историје српског народа у периоду од 16. до 18. века, као и изучавање османистике на Одељењу. Шулетић је у свом тексту указао да део професора већ годинама трпи вербално злостављање, што значи да јесте указао на пример прогона, а у ранијим интервјуима је већ објашњено шта део професора ради на Одељењу за историју.

Љушић је написао да на Филозофском факултету ради 43 године, а да је директор Завода и Службеног гласника био шест и по година, тако да је „лако израчунати” да је наставу држао 37,5 година?!?! Љушић не зна да рачуна.:dash:

Како би Шулетић могао да буде „пословни доцент”, када толико пажње посвећује квалитету својих научних радова? То што још увек није објавио књигу, не умањује значај његових осталих научних радова, нити његове стручности и посвећености наставном и научном раду. Напротив, потпуно је логично, с обзиром на то колико је времена потребно за савладавање неколико старих и страних језика, и обављање истраживања по архивима, као и на то да углавном не постоји литература на коју је могуће ослонити се. Највећи део Шулетићевих научних радова је у целости или знатној мери заснован на до тада непознатим и некоришћеним турским документима. Иначе, Шулетић је имао законско право да поново буде изабран у звање доцента и могао је да за неколико месеци објави књигу и конкурише у избор у звање ванредног професора, као што је урадила Љушићева штићеница Сузана Рајић.
 
Poslednja izmena:
Svako ko je prisustvovao današnjoj sednici mogao se uvideti u to koliko se sve pretvara u cirkus. Sa sve uzvikivanjem, oštrim pogledima i još oštrijim rečima, dilemama oko toga koliki i kakav kvorum je za koju odluku potreban i za šta se glasa (zahvalimo Bubalu) uopšte kad se glasa, upozorenjima studentima (Petković nije izdržao :lol: ) i velikim aplauzima povodom Pirovih pobeda na kraju.

Videćemo šta će biti 16. maja, posebno u pogledu Šuletićevog predmeta, jer je čovek sad izgubio posao u sred trajanja samog semestra.

Славене, Мира Радојевић је изабрана за редовног професора, што јесте велика победа! Иако су Маја Николић и Небојша Шулетић овим изгубили свој посао, оба спорна реферата су оборена, тако да остаје нада да ће се ситуација можда променити, с обзиром на то да ће кад тад морати да распишу нове конкурсе. Такође, неспорно је да је Маја Николић оштећена, јер је занемарен допис Министарства, који је потпуно променио ситуацију, с обзиром на то да је показао да извештај не садржи потписе већег дела комисије, већ само два потписа од петоро чланова комисије, јер Нада Зечевић нема потребно звање. О том извештају није смело да се гласа.

То што је Шулетић замењен месец дана пре краја школске године најбоље показује колико Управу Факултета и професоре заболе за студенте и њихов интерес, јер су студенти друге године од октобра прошле године слушали предмет код проф. Шулетића, а сада ће им последњих неколико часова предавати други професор, који ће радити на потпуно другачији начин и они ће код тог новог професора морати да полажу тај предмет. Свака част! Интерес студената је, као и увек, на првом месту!
 
Poslednja izmena:
Највећи део студената основних, а сада и мастер студија, школује се да би био професор историје, тако да студије морају да буду прилагођене њима и наравно да професори који предају историју XIX, а посебно XX века, имају много студената, који пишу просечне студентске радове без научне вредности. Ипак, потпуно је нелогично очекивати да неко ко има 23, 24 године напише вредан научни рад, јер се тако нешто може очекивати само од студената докторских студија, пошто је потребно искуство и време, да би неко овладао свим потребним вештинама.

Основне студије су направљене онако како одговарају већини студената, учиш оно што ти кажу и то је то. Ипак, свако ко има воље и жеље, може много тога да научи, јер постоји доста вредних и учених професора, независно од тога на чијој су страни. Иначе, правопис није лош, али било би добро да пишеш конкретније и смисленије, нико не воли да чита дугачке текстове пуне субјективног мишљења, без неке посебне поенте. Мање је више.

Пишем обимно и пристрасно јер сам сит свега (да не кажем нешто друго). Седнице су пијачне свађе (без намере да увредим сељаке). Разговори студената се своде на аминовање баш свега што су у последње време изјављивали Николићева, Радојевићева, Ковић и Шулетић (већина студената је на њиховој страни), а ако поменем неке њихове пропусте, о којима мислим да треба да разговарамо са једнаком пажњом као што разговарамо о пропустима „друге стране“, бивам окарактерисан као Сорошев сендвичар.

Иако су се сви ухватили за Сарајево, које је поменуто узгредно у једној реченици, али капирам зашто их је погодило у жицу, а и Вас, Тео, моја поента је да не желим да ме увуку у једностраност процене професора ФФ-а. Већина професора се понаша према прилици – како им шта у датом тренутку одговара, и цео догађај је везан за личне несугласице, а не за принципе. Рајићева је после једног испита рекла да даје шестице особама које немају појма, али су из Сјенице, како би могли да предају историју по којој Карађорђе није извршио геноцид, а ипак се потписује иза Стојановићеве, која вероватно сматра да Карађорђе јесте извршио геноцид (потписи су им на иначе одбијеном запажању да Радојевићева није благовремено испунила обавезе или доставила одређену документацију за процедуру). При том, Рајићева и Јагодић, који су рецензенти Љушићу, би могли да се бар праве да имају поверења у туђе рецензије. Пишући ово желео сам да видим колико има људи који примећују исто и да ли им исто смета или не. Друго место за дискусију, на жалост, не видим.

Недостатак етике мени смета јер је историја и даље кључна наука за формирање националног идентитета, а фали великом делу професора, што се види из приложене свађе, а фали и студентима на петом.

Не слажем се да је овакво школовање одговарајуће чак и за професоре у основним и средњим школама. Набубана фактографија се заборавља – то не важи само за историју, то важи за сваки предмет. Овакав систем школовања, у којем треба упамтити што више чињеница и тиме се постаје Бог отац, осмишљен је у време када није било интернета и лаког начина да се дође до информација. Сада није проблем доћи до информације, него преправљеност информацијама у којој људи бирају оне које подилазе њиховим слабостима. То укључује и историчаре, који је требало на факултету да вежбају критичко размишљање и да га преносе другима, али нису, па са факултета и даље (одређени) излазе мислећи да су нпр. Словени и Срби аутохтоно становништво Балкана.

Иначе, тенденција у савременом образовању, а волео бих да неки професор тако сутра подучава и моју децу, јесте стицање вештина. Свако знање које имамо у одређеним сферама биће превазиђено у року од деценије и за све људе ће бити битно не колико знају него колико брзо и ефикасно могу нешто ново да науче. И са те стране је наше образовање за наставнике на ФФ-у лоше јер не савладавамо довољно добро методику наставе. Дакле, на крају школовања, већином нисмо ни добри историчари ни добри наставници (што због тога што је овако лакше, што због тога што су професори пристали да смање критеријуме, итд). Сматрам да од краја овог сукоба у многоме зависи да ли ће се те ствари променити. Ако нпр. Шулетић да остаје на факултету, имали бисмо ретког професор који учи студенте критици извора информација, и ако Ковић остане на факсу, као редак професор који подстиче критику и дијалог на свом часу, уверен сам да имамо неке шансе да се ствари исправе. И други имају своје врлине у подучавању, али њих двојицу бих желео да истакнем као двојицу од којих сам највише научио.

потпуно је нелогично очекивати да неко ко има 23, 24 године напише вредан научни рад, јер се тако нешто може очекивати само од студената докторских студија, пошто је потребно искуство и време, да би неко овладао свим потребним вештинама.

Не очекујем вредан научни рад, али рад који је у складу са принципима историјске методологије – да. Дипломски рад је доказ да су одређене вештине овладане и да се могу пренети другима. И, да – сматрам да би наставник у основној и професор у средњој требало да знају више и да могу више од овога што ми сада можемо.

Навешћу Вам анегдоту са свог хоспитовања за Методику наставе историје. Питам ја професорку у средњој школи како својим ученицима објашњава повезаност одређених догађаја, тј. да ли они укапирају нпр. да је 1869. Србији дозвољено да има устав јер се ратује за уједињење Италије и Немачке у том тренутку. Прво ме је цео минут гледала збуњено, а потом је рекла да то није важно јер није у истој лекцији.

Е, због тога што нисмо стручни сами смо криви што немамо ауторитет. Надам се да ћете променити мишљење и заложити се за мало боље образовање чак и оних који ће ући у наставу. Биће боље за целу струку.

Каква би то била уравнотежена историја рата у Босни и Херцеговини? За кога би она била уравнотежена? За све народе који су у њему учествовали? Или за све припаднике српског народа? Свакако је у питању нешто потпуно немогуће. Ми још увек немамо написану ниједну „уравнотежену” историју Другог светског рата у Југославији, и даље велики број лаика сматра да су усташе и четници исто, иако то никада никако не могу да буду, још увек нисмо утврдили тачан број убијених у Јасеновцу и другим логорима, али треба да тежимо томе да напишемо уравнотежену историју рата у Босни и Херцеговини, од којег није прошло ни тридесет година?

У очима чије јавности би били валидни научни аргументи? У очима оне јавности која је исценирала догађај у Рачку и за то још увек није одговарала? Историчари о писању историје ратова деведесетих могу да размишљају тек за двадесет и више година, а Република Србија и Република Српска имају званичан став о масакру у Сребреници и он се, надам се, никада неће променити. Уместо што се толико расправља о тој наметнутој теми, у јавности и уџбеницима историје би много више пажње требало посветити Олуји и случају Рачак. Стварно значајно би било да се, напокон, утврди тачан број протераних и убијених Срба током ратова деведесетих, а тако нешто не морају да ураде историчари.

То што у српској историографији није расветљен велики број догађаја пре ратова из 1990-их није изговор да се једна историја ових последњих немилих догађаја не напише. Ако ћемо тако – нисмо написали ни добре историје Првог и Другог српског устанка. Хајде, прво да напишемо историју досељавања Словена, па ћемо један за другим описивати догађаје и док тако стигнемо до ратова 1990-их стићићемо и у следећи миленијум.

Други су ту историју већ написали, а, као што рекох, лаици код нас не знају за догађај који се у страним историографијама назива опсада Сарајева. Кад сте већ поменули Рачак – лаици не знају ни за Рачак.

Ми нисмо довољно образовали сопствени народ о свим тим догађајима. И нисмо никога позвали на одговорност за Рачак и многе друге лажи о нама самима (укључујући и то да је Сребреница геноцид). Ипак, да бисмо позвали некога на одговорност за лажи пласиране о нама, морамо сами дати аргументе. Поред Рачка не може да не стоји Сарајево. Не заваравам се да је до лажне слике о нама дошло због тога што смо водили лошу политику (остали потпуно изоловани, без већих и утицајнијих савезника) и што нисмо на време схватили утицај лобирања. Ако заиста желимо да сперемо љагу са нашег имена ми морамо проужити аргументе, а не чекати да се та слика укорени док се ми опасуљимо да напишемо историју ратова 1990-их.

Госпођо rv12aval и господо male ego и Sotir zvani djubre, хвала Вам што сте ме подучили. Пошто сви Ви тврдите да се разумете у опсаду Сарајева или сам рат у Босни, молим Вас да наведете своје изворе информација (и молим Вас, нека буду кредибилнији од других форума, који се чак ни у нашој историографији на овако ниским гранама не признају као извори), те ми објасните на који начин сте овладали методологију историјских истраживања.
 
За све професоре који су на седници стајали по страни и гледали док је мањина терала праве интелектуалце:

Прво су дошли по комунисте, а ја се нисам побунио,
јер нисам био комуниста.

Затим су дошли по Јевреје, а ја се нисам побунио,
јер нисам био Јеврејин.

Затим су дошли по католике, а ја се нисам побунио,
јер ја сам био протестант.

Затим су дошли по мене, а тада више никога није било
да се заузме за мене.
 
Пишем обимно и пристрасно јер сам сит свега (да не кажем нешто друго). Седнице су пијачне свађе (без намере да увредим сељаке). Разговори студената се своде на аминовање баш свега што су у последње време изјављивали Николићева, Радојевићева, Ковић и Шулетић (већина студената је на њиховој страни), а ако поменем неке њихове пропусте, о којима мислим да треба да разговарамо са једнаком пажњом као што разговарамо о пропустима „друге стране“, бивам окарактерисан као Сорошев сендвичар.

Жао ми је због ситости, мада мислим да је она заједничка за студенте свих нивоа студија који су посредно умешани и сада некако испаштају, а слутим да се то Вама десило. Потпуно се слажем са запажањем да су седнице пијачне свађе, разочаравајуће је што се наша „интелектуална елита” понаша на такав начин.

Сматрам да од краја овог сукоба у многоме зависи да ли ће се те ствари променити. Ако нпр. Шулетић да остаје на факултету, имали бисмо ретког професор који учи студенте критици извора информација, и ако Ковић остане на факсу, као редак професор који подстиче критику и дијалог на свом часу, уверен сам да имамо неке шансе да се ствари исправе. И други имају своје врлине у подучавању, али њих двојицу бих желео да истакнем као двојицу од којих сам највише научио.

Све време говорим о томе! Уклањање Шулетића из наставе је велики ударац за Одељење, јер су његова предавања и вежбе јединствени и студенти о том периоду историје српског народа имају најмање знања (и то најчешће погрешног). Слажем се са запажањима да много тога не ваља, али сматрам да то није јединствено за студије историје и да постоји много већи проблем. Број студената који су претходних година у првом уписном року конкурисали за упис на основне студије историје:
2015. 269
2016. 170
2017. 116
2018. 108
То што сада историју може да упише свако ко конкурише и што остају празна места (уписује их 120), мени показује оно што видим и у пракси, а то је да квалитет самих студената сваке године опада и да се квалитетни млади људи најчешће одлучују за друга занимања. Иако постоје професори заинтересовани за рад, студенти у највећем броју случајева нису заинтересовани и имају велике празнине у основом и средњем образовању, тако да је квалитет студија значајно опао, а самим тим и квалитет дипломских, мастер и докторских радова.

Иако студенти кроз школовање не вежбају писање, које је нужно за формирање сопственог мишљења, укинут је дипломски рад, а као разлог за такву одлуку видим само похлепу Факултета за новцем, јер се тиме сви студенти обавезују да упишу мастер студије. Од увек се залажем за боље образовање, а као основног кривца видим професора Увода у историјске студије, јер је тај предмет најбитнији за разумевање историје као науке (пре реформи се није слушао само један семестар, већ годину дана).

То што у српској историографији није расветљен велики број догађаја пре ратова из 1990-их није изговор да се једна историја ових последњих немилих догађаја не напише.
Сматрам да се деведесете године не могу схватити без објашњења догађаја за време Другог светског рата и након њега, али и да није прошло довољно времена. Ипак, свако ко жели може да је напише, не браним му.
 
Госпођо rv12aval и господо male ego и Sotir zvani djubre, хвала Вам што сте ме подучили. Пошто сви Ви тврдите да се разумете у опсаду Сарајева или сам рат у Босни, молим Вас да наведете своје изворе информација (и молим Вас, нека буду кредибилнији од других форума, који се чак ни у нашој историографији на овако ниским гранама не признају као извори), те ми објасните на који начин сте овладали методологију историјских истраживања.

Razgovorom sa neposrednim učesnicima sukoba u Bosni i na liniji oko Sarajeva. Sagovornici su imali različita iskustva i imali zanimljive i raznovrsne informacije s obzirom na svoju ulogu i mesto u tim ratnim danima. Bile su to komparativne studije upoređivanja ratnih iskustava iz ratova protiv srpskog naroda vođenih u bivšim jugoslovenskim republikama BiH i Hrvatskoj. Sami sagovornici su poticali iz različitih kulturnih sredina i bili različitog nivoa obrazovanja. Razgovori su se doticali kako samih ratnih iskustava tako i života u ratu, bilo na liniji fronta ili u zaleđu, kao vojnici ili civili, žrtve rata a bogami i ratni zločinci

Nisam vodio evidenciju o materijalima kojima sam se služio, nisam ni znao da će mi trebati da bi neki idiot proveravao moj kredibilitet, ali bilo je tu i pisanih materijala, tekstova u novinama, memoarske literature kao i TV priloga sa različitih televizija, uključujući i povremena suđenja Slobodanu Miloševiću.

Pitao bih i tebe odakle tebi iskustva o opsadi Sarajeva ali znam da bi ionako lagao pa što onda da pitam

Marko Aurelije:rotf:
 
Госпођо rv12aval и господо male ego и Sotir zvani djubre, хвала Вам што сте ме подучили. Пошто сви Ви тврдите да се разумете у опсаду Сарајева или сам рат у Босни, молим Вас да наведете своје изворе информација (и молим Вас, нека буду кредибилнији од других форума, који се чак ни у нашој историографији на овако ниским гранама не признају као извори), те ми објасните на који начин сте овладали методологију историјских истраживања.

Pošto si me prozvao evo odmah ću da ti odgovorim.
Moji izvori su oni koji su rat u Sarajevu preživeli (pola moje rodbine, mnogi porodični prijatelji i ljudi koje lično ne poznajem... memoari oficira i vojnika Unprofora koji su posmatrali obe zaraćene strane i njihovo ponašanje...)
Moji izvori bi se mogli podeliti na sledeći način:
1.) svedočenja očevidaca koji su rat proveli u delovima grada pod srpskom kontrolom
2.) svedočenja očevidaca koji su rat proveli u delovima grada pod muslimanskom kontrolom
3.) memoari i ostala svedočenja pripadnika Unprofora koji su posmatrali ponašanje obe zaraćene strane i situaciju u ratnom Sarajevu.
Kad se radi o svedočenjima ove vrste treba razlikovati one ispovesti koja su plod ličnih posmatranja i istraga Unprofora od onih svedočenja koja su bazirana na onom što se čulo od muslimanske strane.
4.) ispovesti i svedočenja u medijima pripadnika tkz. Armije BiH koji su se usudili da progovore istinu o zločinima Izetbegovićeve klike
5.) ostali izvori koji dopunjuju gore nevedene

Svi izvori zapravo dopunjuju jedni druge i davaju kompletnu sliku o sarajevskoj ratnoj priči.

Pominješ metodologiju istorijskih istraživanja. Dubravka Stojanović je valjda sledeći tu metodologiju napisala onako kriminalno loš, jednostran i pristrasan tekst o ratnom Sarajevu u kojem kao pouzdanog svedoka pominje čak i Kristijan Amanpur, novinarku CNN koju sam već pomenula u prethodnom postu, a koja će ući u istoriju novinarskog beščašća. A zadatak za učenike u Dubravkinoj čitanci nakon teksta o ovoj novinarki je sledeći:
"zamisli da si ratni izveštač u Sarajevu; napiši kratak članak o opsadi grada, iskoristi dokumente iz II3 "
Dakle, stavi se u ulogu Kristijan Amanpur, jedne poštene novinarke koja je samo izveštavala o divljačkom ratu i napiši nešto o opsadi, ali obavezno koristeći izvore koje ti ja kažem, ne neke druge.

Tekstovi Dubravke Stojanović o ratu u Bosni u njenim istorijskim čitankama namenjenim deci i profesorima su jedna mešavina istina, poluistina i propagande, katkad i najcrnjih ratno - propagandnih ispljuvaka poput onog da su silovanja u Bosni bila deo unapred smišljenog ratnog strateškog plana Srba (dakle, ne dela nečasnih pojedinaca, nego smišljen strateški plan). U ovako nešto može da poveruje samo ostrašćeni, propagandom zatrovati i lobotomizirani imbecil u koje Dubravka želi da pretvori one koji čitaju njene istorijske čitanke. Čak i ono što je u tim čitankama istina, poput svedočenja o strašnim uslovima života u ratnom Sarajevu, je tako ukomponovano i organizovano da je deo opšteg propagandnog narativa o jednoj mučeničkoj nevinoj muslimanskoj strani i drugoj surovo divljačkoj strani strani koja je iz čiste zlobe i pakosti vršila urbicid nad Sarajevom. Ako se već deklarativno zalaže za to da se sve strane čuju, zašto nije pitala one koji su proveli rat u delu Sarajeva pod srpskom kontrolom jesu li imali struje, vode....kako im je bilo pod muslimanskim snajperima i granatama. Možda bi ona u susretu sa tim ljudima počela da ih uverava da nisu preživeli to što su preživeli, da nisu videli to što su videli, da nisu svedočili tome što su svedočili... jer je ona to drugačije čula na CNN.

Ti pominješ "metodologiju istorijskih istraživanja" želeći valjda da istakneš da je Dubravka Stojanović profesor koji tu metodologiju dobro poznaje, za razliku od mene koja tu tobože dragocenu metodologiju koja je Dubravku dovela do ispravnih zaključaka ne poznajem... pa samim tim njeno pristrasno trućanje o ratu u Bosni i ratnom Sarajevu o kojem pojma nema dobija na verodostojnosti, dok su moja saznanja bezvredna iako je Sarajevo moj grad, grad mojih roditelja o kojem znam neuporedivo više nego ona...

Izvini, ali to njeno pristrasno trućanje o ratu u Bosni i ratnom Sarajevu neće dobiti na verodostojnosti i pored pokušaja da se uvije u oblande nekakve "nauke". I pored toga što je ona zaštićena profesorskom katedrom, institucijom u kojoj radi, sve što je ona ispisala o ratu u Bosni u tim tekstovima je jedan pokušaj da se nametnu propagandni stereotipi jedne zaraćene strane u građanskom ratu u kojem su sve strane činile ratne zločine i da se čitaoci tih čitanki indoktriniraju tim propagandim stereotipima. Dakle, ne samo da tu nema viđenja svih strana u sukobu, motiva za kritičko razmišljanje, razloga za pomirenje... nego se promoviše sve suprotno od toga. Kad se radi o tolikoj pristrasnosti, ostrašćenosti i jednoumlju profesorska katedra i to deklarativno pozivanje na nauku ne vrede mnogo sa stanovišta istine o ratu.
 
Poslednja izmena:
Odakle učesnicima ove diskusije elektronska pošta Maje Nikolić i informacije sa sednice Odeljenja za istoriju?

Маја Николић је своју поруку и одговор који је добила од особе запослене у Министарству просвете, науке и технолошког развоја проследила свим запосленима на Филозофском факултету, што је и на самој седници рекла да ће урадити, јер је декан занемарио ту информацију. Следи кратко објашњење због чега је та информација битна, а самим тим због чега је објављена.

Нада Зечевић је члан комисије који је написао извештај који предлаже да се у звање ванредног професора изабере противкандидат Маје Николић Драгољуб Марјановић. Комисија се састоји од петоро чланова, од којих су два члана одлучила да не гласају, док су остала три члана предложила Марјановића, а та три члана су Радивој Радић, Влада Станковић и Нада Зечевић. Пошто је у примедби на извештај наведено да Нада Зечевић нема потребно звање, декан се ЛИЧНО обратио лицу надређеном Нади Зечевић, али је ОДБИО да се Филозофски факултет као УСТАНОВА обрати Факултету на којем је запослена Нада Зечевић, што је нужно пошто доказе о запослености и научном звању пружа кадровска служба. Порука која је горе објављена и коју су, као што сам већ напоменуо, добили сви запослени на Филозофском факултету, показује да Нада Зечевић нема научно звање, што значи да не може да буде члан комисије, који некога предлаже за избор у звање ванредног професора.
 
Poslednja izmena:
Сложићу се са Лекизаном да је дискусија отишла предалеко у односу на почетну тему (сукоб на Одељењу за историју ФФ-а), па предлажем да се отвори подфорум или о ратовима 1990-их или неки други за који предлажем симболични назив „пљување и свађање“.

Ја, наравно, желим да искористим своје право да овде одговорим rv12aval и male ego, кад смо већ овде и почели.

Морам да приметим да ниједно од Вас двоје није одговорило на моје питање на који начин сте овладали методологијом историјских истраживања. Овде можете видети шта је Данинг–Кругеров ефекат: https://www.researchgate.net/public...ncompetence_Lead_to_Inflated_Self-Assessments. У суштини, ниједно од Вас двоје нема вештину која Вам је потребна за овакву дискусију, а немате ни метакогнитивне способности да приметите да немате ту вештину.

Да сте овладали методологијом историјских истраживања, знали бисте колико је важна и ни бисте занемарили питање (нити бисте тражили алиби у Стојановићкиној методологији за своју лошу). Да сте овладали методологијом историјских истраживања, не бисте наводили своју родбину и пријатеље као извор информација јер су према тим изворима сви пристрасни и нико заиста не жели да (са)зна да ли су његови родбина и пријатељи нешто лоше урадили. Да ли сте их питали да ли су у тим данима, изузетно тешким по цео српски народ, украли нпр. векну хлеба? Сви себе желе да представе као жртве, а друге као агресоре, сви себе желе да представе као праведнике, али један је Срђан Алексић, а други Срби су се 21. јануара 1993. намерили да убију Алена Главовића.

Један идиот проверава Ваш кредибилитет, male ego, зато што је и то део историјске методологије. Зато што и кад отворим дела Славка Гавриловића, Небојше Шулетића, Војина Дабића, Милоша Благојевића, Симе Ћирковића, Јованке Калић, Данице Миљковић–Милић, Димитрија Ђорђевића, Ђорђа Бубала и не знам којих све врсних историчара погледам шта су им били извори информација. Не правим изузетак када информације долазе од потпуно непознатог човека на форуму.

И још једна ствар. Ево колико Вам је мањкава методологија читања. Где у мојим постовима сам похвалио Д. Стојановић или причао ја, лично, о току опсаде Сарајева, па сте Ви били инспирисани да ми овако одговорите?
 
Poslednja izmena od moderatora:
Сложићу се са Лекизаном да је дискусија отишла предалеко у односу на почетну тему (сукоб на Одељењу за историју ФФ-а), па предлажем да се отвори подфорум или о ратовима 1990-их или неки други за који предлажем симболични назив „пљување и свађање“.

Ја, наравно, желим да искористим своје право да овде одговорим rv12aval и male ego, кад смо већ овде и почели.

Морам да приметим да ниједно од Вас двоје није одговорило на моје питање на који начин сте овладали методологијом историјских истраживања. Овде можете видети шта је Данинг–Кругеров ефекат: https://www.researchgate.net/public...ncompetence_Lead_to_Inflated_Self-Assessments. У суштини, ниједно од Вас двоје нема вештину која Вам је потребна за овакву дискусију, а немате ни метакогнитивне способности да приметите да немате ту вештину.

Да сте овладали методологијом историјских истраживања, знали бисте колико је важна и ни бисте занемарили питање (нити бисте тражили алиби у Стојановићкиној методологији за своју лошу). Да сте овладали методологијом историјских истраживања, не бисте наводили своју родбину и пријатеље као извор информација јер су према тим изворима сви пристрасни и нико заиста не жели да (са)зна да ли су његови родбина и пријатељи нешто лоше урадили. Да ли сте их питали да ли су у тим данима, изузетно тешким по цео српски народ, украли нпр. векну хлеба? Сви себе желе да представе као жртве, а друге као агресоре, сви себе желе да представе као праведнике, али један је Срђан Алексић, а други Срби су се 21. јануара 1993. намерили да убију Алена Главовића.

Један идиот проверава Ваш кредибилитет, male ego, зато што је и то део историјске методологије. Зато што и кад отворим дела Славка Гавриловића, Небојше Шулетића, Војина Дабића, Милоша Благојевића, Симе Ћирковића, Јованке Калић, Данице Миљковић–Милић, Димитрија Ђорђевића, Ђорђа Бубала и не знам којих све врсних историчара погледам шта су им били извори информација. Не правим изузетак када информације долазе од потпуно непознатог човека на форуму.

И још једна ствар. Ево колико Вам је мањкава методологија читања. Где у мојим постовима сам похвалио Д. Стојановић или причао ја, лично, о току опсаде Сарајева, па сте Ви били инспирисани да ми овако одговорите?

:roll:

Evo priznajem. Ako će ti biti lakše i ako će tvoj golemi ego klinca kvazi intelektualca biti zadovoljen, nemam ni metakognotivne sposobnosti da vodim diskusiju sa tobom, studentom Dubravke Stojanović, nemam pojma šta je Daning Krugerov efekat, metodologiju istorijskih istraživanja nisam savladala, a ni metodologija čitanja mi ne ide baš najbolje kako si ispravno primetio.... ali za razliku od tebe i od Dubravke Stojanović (koju si predložio za pisca istorije "opsade Sarajeva") znam šta se dešavalo u ratnom Sarajevu. Iz mojih postova si mogao nešto o tome i da naučiš, ali vidim da te istina ne zanima mnogo. Jedino što mogu da primetim da u odsustvu znanja o konkretnoj temi, nemaš ni najmanju želju da ga stekneš, nego posežeš za tim deplasiranim kvazi - intelektualnim opaskama, uvredama (moderator ti je izmenio post, ali nije počistio sve uvrede), pa čak i nekakvim sumanutim optužbama, sa ciljem da poniziš, diskredituješ i omalovažiš sagovornika. Jadni smo mi sa takvim budućim istoričarima, ako ćeš to ikad postati.
 
Poslednja izmena:
Сложићу се са Лекизаном да је дискусија отишла предалеко у односу на почетну тему (сукоб на Одељењу за историју ФФ-а), па предлажем да се отвори подфорум или о ратовима 1990-их или неки други за који предлажем симболични назив „пљување и свађање“.

I ja preporučujem da se ova poslednja prepiska prebaci na neku već otvorenu temu o ratovima devedesetih ili otvori nova "Istoriografski rad(-t) Dubravke Stojanović"

Ја, наравно, желим да искористим своје право да овде одговорим rv12aval и male ego, кад смо већ овде и почели.

Морам да приметим да ниједно од Вас двоје није одговорило на моје питање на који начин сте овладали методологијом историјских истраживања. Овде можете видети шта је Данинг–Кругеров ефекат: https://www.researchgate.net/public...ncompetence_Lead_to_Inflated_Self-Assessments. У суштини, ниједно од Вас двоје нема вештину која Вам је потребна за овакву дискусију, а немате ни метакогнитивне способности да приметите да немате ту вештину

Да сте овладали методологијом историјских истраживања, знали бисте колико је важна и ни бисте занемарили питање (нити бисте тражили алиби у Стојановићкиној методологији за своју лошу). Да сте овладали методологијом историјских истраживања, не бисте наводили своју родбину и пријатеље као извор информација јер су према тим изворима сви пристрасни и нико заиста не жели да (са)зна да ли су његови родбина и пријатељи нешто лоше урадили. Да ли сте их питали да ли су у тим данима, изузетно тешким по цео српски народ, украли нпр. векну хлеба? Сви себе желе да представе као жртве, а друге као агресоре, сви себе желе да представе као праведнике, али један је Срђан Алексић, а други Срби су се 21. јануара 1993. намерили да убију Алена Главовића.

Moguće ali nema je ni Dubravka Stojanović. Ovde se postavlja pitanje da li su naše lične veze uticale na naš sud o tim vremenima. Moguće i verovatno jesu, ali mnogo manje od nekih drugih nazovi istoričara koji su pisali izmešljenu istoriju muslimanskih stradanja i srpskih zločina i skroz zanemarivali ili nipodaštavali izvore, gde su čak i strani izveštaji govorili o stradanju Srba i namernom izazivanju i provociranju Srba da bi se posledice kontraakcija proglasile za mnogo gore od onog što je stvarno bilo. lažna optuživanja, priče o silovanjima, spinovi u zapadnim medijima ne predstavljaju za Dubravku fenomen vredan istraživanja što dovodi u sumnju bilo kakvu pozitivnu ocenu njenog rada. Pitanje insinuiranja nekakvih zločina od strane moje porodice je moguće ali sa kakvim dokazim, kredibilni? Samo sa sumnjom da je svako u rratu nešto uradio što nije moralno dobro? Znači na osnovu predrasude bez razloga. Jadan onaj fakultet čiju diplomu ti možeš da pokažeš


.
Један идиот проверава Ваш кредибилитет, male ego, зато што је и то део историјске методологије. Зато што и кад отворим дела Славка Гавриловића, Небојше Шулетића, Војина Дабића, Милоша Благојевића, Симе Ћирковића, Јованке Калић, Данице Миљковић–Милић, Димитрија Ђорђевића, Ђорђа Бубала и не знам којих све врсних историчара погледам шта су им били извори информација. Не правим изузетак када информације долазе од потпуно непознатог човека на форуму.

Primećujem da tu nema Dubravke:mrgreen:

И још једна ствар. Ево колико Вам је мањкава методологија читања. Где у мојим постовима сам похвалио Д. Стојановић или причао ја, лично, о току опсаде Сарајева, па сте Ви били инспирисани да ми овако одговорите?

Moja metodologija manjkava? Izvini a što je sa tvojom? Zasnovana na predrasudama i neznanju ne može da služi ni nedovoljno mentalno insuficijentnima na čast

nego, jesi li ti bio u ratu i na kojoj strani?
 
https://www.danas.rs/dijalog/licni-stavovi/argumenti-o-nestrucnosti-radosa-ljusica/

Odgovor Nebojše Šuletića na tekst Radoša Ljušića „Besknjižni docent” Danas, 18. april)

ARGUMENTI O NESTRUČNOSTI RADOŠA LJUŠIĆA

Odgovor Radoša Ljušica i „demanti” grupe profesora iz njegove interesne grupe pokazuju da ovi nastavnici nemaju dovoljno znanja za vođenje stručnog dijaloga, a samim tim ni sposobnost za vođenje istoriografske skole. Pre nego što iznesem argumente o Ljušićevoj nestručnosti, moram da se osvrnem na jednu od njegovih rečenica, koja je dovela u zabunu i neke moje prijatelje. Naime, od trenutka kada sam u završnoj godini osnovnih studija dobio temu diplomskog rada, moj Učitelj je bio Vojin Dabić (1949—2017). On je sastavio sve referate za moje zaposlenje, on je bio mentor u izradi svih mojih školskih radova, on me je naučio svemu što znam o istoriji. Bio je jedan od najboljih poznavalaca istorije Srba 16—18. veka, ali je u penziju otišao 2015. u zvanju vanrednog profesora. Prema Ljušićevoj klasifikaciji akademskih vrlina, to bi trebalo da znači da nije bio „istaknuti naučnik”. Na njegovo radno mesto zaposlen je nastavnik koji se bavi istorijom 19. veka. Imenom „Moj Profesor” Dabić je nazivao akademika Vasilija Krestića.

S druge strane, Ljušicevi saradnici Suzana Rajić i Miloš Jagodić su mladi stekli zvanje redovnog profesora. Poslednjih godina često potpisuju stručne recenzije Ljušičevih tekstova, uključujući i sporne udžbenike za osnovnu i srednju školu, kvazinaučne kritike s bizarnim naslovima „Kusi memoari Vasilija Krestića” i „Nedaroviti selektivni prepisivač” (akademik Mira Radojević) i treći tom zbirke članaka „Angažovana istoriografija”, s podnaslovima „Zašto moraš da se svađaš”, „Zašto nastavljaš da se svađaš”, i „Kad ćeš da prestaneš da se svađaš”. U ovom tomu Ljušič je štampao dva članka s naslovom „Daroviti prepisivač - Dušan Bataković”. Dok u zdravim akademskim sredinama stručni recenzenti ocenjuju samo stručne tekstove svojih kolega, u ovom slučaju, kao što se vidi iz navedenih naslova, Rajić i Jagodić učestvuju u Ljušićevim ličnim napadima na njegove neistomišljenike.

U četvrtak sam i ja imao čast da budem meta njihovog napada. Sredstvo napada bio je referat koji su podneli Veću fakulteta u proceduri moga izbora u nastavno zvanje. Koristeći mogućnost koju im pruža autonomija univerziteta, u ovom službenom aktu su prikazali rezultate moga naučnog i nastavnog rada na intelektualno nepošten i uvredljiv način, i tako su me „kaznili” zbog moga neslaganja s načinom na koji pokušavaju da „vladaju” Odeljenjem za istoriju. Njihove ocene je odbacila apsolutna većina članova Veća (podržalo ih je oko 12% glasača) i studenti, pa i univerzitetski ombudsman, koji je u zvaničnom dopisu rekao da su članovi komisije povredili moja građanska prava. Uprkos tome, udaljen sam iz nastave, a na Odeljenju više nema nastavnika koji je akreditovan i dovoljno stručan za držanje kurseva iz istorije srpskog naroda 16—18. veka. Da li ovakvom načinu vođenja kadrovske politike više odgovara termin „progon” ili neki drugi izraz manje je bitno. Mnogo je važnije to što se kadrovskim promenama kakve nasilno sprovode članovi Ljušićeve interesne grupe, trajno urušava kvalitet nastave i ugled Filozofskog fakulteta.

Stoga, ako se Ljušić posle dugog niza od skoro 20 godina najzad odluči da drži nastavu na osnovnim studijama, i to na predmetu na kojem sam do pre nekoliko dana predavanja držao ja, zamolio bih ga da mojim studentima ne diktira sledeće greške iz svog školskog udžbenika. Da su Čajkovski i Pučini stvarali u vreme Napoleona i Betovena, jer nisu. Da su Stari Vujadin i Mali Radojica bili istaknuti hajduci, jer su oni plod mašte narodnog pevača. Da se srpska seoba u Žumberak dogodila početkom 17. veka, jer se dogodila 1530—1538. Da je uskočkog serdara Iliju Smiljanića nasledio sin Nikola, jer je Nikola ličnost iz 19. veka. Da je kučki vojvoda Marko Miljanov pripadao rodu Drakulića, jer je on rođen u čuvenom rodu Drekalovića. Da je u Rimokatoličkoj crkvi Uskrs nepokretan praznik od 1583. Da je Vaseljenska patrijaršija u Carigradu najstarija hrišćanska crkva, a da su u njenom sastavu bile Ohridska arhiepiskopija u 16. veku i Karlovačka mitropolija posle 1766. Da je ohridski arhiepiskop u vreme srpskog patrijarha Pajsija (1614—1617) pokušavao da potčini Srpsku crkvu, jer sve to nije tačno. Zamolio bih ga da im ne govori da je tekija „verska ustanova derviških fanatika”, da su Habzburzi bili „lukavi i teatralni” jer su ih tome naučili jezuiti, da je kalvinizam bio „naprednija” religija od luteranstva i da su se apsolutističke monarhije vremenom „izvitoperile”. Da ih ne uči da se šiiti i suniti razlikuju po tome „ko posle proroka Muhameda ima pravo da tumači Kuran” ili da je verski misticizam „tajanstvenost”. Da ne meša velikog vezira Sinan-pašu arhitektom Sinanom. Da im ne govori da je folio-format knjige isto što i kuhinjska folija.

I što je najvažnije, da se prema studentima Odeljenja za istoriju ophodi s poštovanjem, jer sam se tokom svoje kratke nastavne karijere uverio, da su oni moralniji, hrabriji i bolje vaspitani od mnogih svojih nastavnika.

Docent dr Nebojša Šuletić


Dodaću samo da je Radoš Ljušić u svom tekstu napisao da je „član komisije za njegov (Šuletićev) ponovni reizbor u zvanje docenta”, iako je Šuletić samo jednom, 2014. godine biran u zvanje docenta, a pošto nikada nije bio reizabran, ne može da bude ponovo reizabran. Takođe, Šuletić je, kao i svi ostali nastavnici, imao pravo da bude reizabran u bilo koje zvanje i to više, a mogao je i da bude reizabran, pa da u nekom narednom vremenskom periodu ispuni uslove i konkuriše za izbor u više zvanje, u ovom slučaju zvanje vanrednog profesora. Na primer, isto to je uradila Suzana Rajić, reizabrana je u zvanje docenta, pa je nakon nekoliko meseci izabrana u zvanje vanrednog profesora. To nije nezakonito i nije sramota, već često pokazuje da nastavniku nije stalo samo do toga da ispuni formalne uslove za izbor, kako bi napredovao i imao veću platu, već da je ozbiljno posvećen svom nastavnom i naučnom radu, i da želi da on bude kvalitetan i vredan.
 
Poslednja izmena od moderatora:

Back
Top