Roditelji u Srbiji brane deci da čitaju ovu lektiru, bode im oči jedna rečenica

Lagerta

**** ** ******
Supermoderator
Poruka
30.593
"Ovo je najstrašniji dan u mom životu".


Gordana Opalić objavila je tekst „Kako su roditelji zabranili deci da čitaju školsku lektiru“ koji je dosta podelio javnost. U njemu piše kako je ove godine u plan rada za šesti razred uključila jedan naslov sa spiska dopunske lektire – roman Jasminke Petrović „Ovo je najstrašniji dan u mom životu“.

„Izbor je pao na ovaj roman iz nekoliko razloga. Domaći autor (smatram da moramo da podržimo domaće autore i domaću dečju književnost, koja je pred nestankom), kvalitet romana koji u potpunosti odgovara uzrastu učenika, mnogo još razloga mogu da navedem“, ističe Opalić.

Planirala je da s decom u poslednjoj nedelji decembra razgovara o tom romanu, međutim…


„Pre nekoliko dana, piše mi koleginica, koja je razredna odeljenju šestaka kojima predajem. Šalje mi prepisku u kojoj je izdvojen deo iz prvog poglavlja romana i podvučena reč ”lezbejka”. A potom sledi 70 poruka u kojima se poziva na skarednost romana. Budući da sam čitala roman više puta i da odlično poznajem sadržinu, kažem koleginici da deci prenese da pročitaju roman i da ćemo o svemu detaljno razgovarati. Da ne donose preuranjene zaključke i sve tako u nedogled. Ali, ne lezi vraže!!!! Na narednom času mi prilazi nekoliko učenika i saopštava mi da su im roditelji zabranili da čitaju roman „Ovo je najstrašniji dan u mom životu“. Ljudi, roditelji su ZABRANILI deci da čitaju roman koji je odlukom Nacionalnog prosvetnog saveta uključen u nastavni plan i program“, bila je zbunjena.

„Zaćutala sam, jer mi je bilo potrebno vreme da obradim podatak koji je moj mozak primio – da su roditelji zabranili deci da čitaju roman koji je lektira. Kroz glavu su mi prolazili mnogi, ne tako pohvalni trenuci u istoriji čovečanstva – inkvizicija, fašizam, svi oni momenti u kojima su književna dela zabranjivana i spaljivana. I osetila sam se kao da me je udario brzi voz. Gledala sam tako u svoje đake, poražena, beskrajno tužna jer su primorani da odrastaju u ovakvom svetu. U svetu potpuno iskrivljenih moralnih, etičkih, estetičkih i svih ostalih principa na kojima bi trebalo da počiva jedno razvijeno, demokratsko društvo. Rekla sam tim učenicima da njihovi roditelji mogu slobodno da pišu Nacionalnom prosvetnom savetu, da ukažu na svu skarednost ovog romana. Ali ću ga ja IPAK obrađivati jer je razvijanje kritičkog mišljenja i kritičkog odnosa prema svemu, pa i prema ”potencijalno” opasnom dečjem romanu – moja dužnost!“, napisala je Opalić.

Inače, „Ovo je najstrašniji dan u mom životu“ prati unutrašnji doživljaj svih mogućih užasa i blamova 15-godišnjeg Strahinje, koji se u susret maloj maturi nosi i sa fatalnom ljubavlju prema nastavnici srpskog, sa tatinim romansijerskim pokušajima, maminom boljkom i časovima esperanta… Sporni deo u romanu glasi: „Osim što je esperantista, moja mama je još i lezbejka“.






„Zar je moguće da u XXI veku na takav način izvučemo iz konteksta jednu rečenicu i od nje napravimo skandal? Jer danima se po roditeljskoj grupi potezala umetnička vrednost pomenutog dela, skarednost sadržine i najgora moguća propaganda. Ni objašnjenja odeljenjskog starešine ni moja molba da roditelji IPAK pročitaju roman nisu pomogle kod nekih roditelja. Šta da vam kažem… Tužna sam. Beskrajno. U prvom momentu sam bila ljuta. Mnogo ljuta, ali onda me ophrvala tuga iz koje, evo, još ne mogu da izađem. Jer, ljudi, sve i da se u romanu govori o homoseksualizmu, zar to ne zaslužuje debatu, razgovor, iznošenje stavova uz valjanu argumentaciju? Hoćemo li se praviti da homoseksualci ne postoje? Hoćemo li, kako bismo zaštitili naše učenike, ukinuti časove biologije na kojima se uči sistem organa za razmnožavanje? Jer i to je strašno, skaredno, ju, ju, ju…. Ali ćemo zato brojati maloletničke trudnoće i pitati se gde smo to kao društvo pogrešili“.

Na kraju je deci rekla da, „naravno, moraju poslušati svoje roditelje, ali da bi bilo dobro da se roman pročita, pa da se onda donese odluka o zabrani“.


„Sledećeg časa mi je jedan od učenika prišao da mi prenese izvinjenje svoje majke, jer je roman u međuvremenu pročitala i nije u njemu našla ništa sporno, štaviše – jako joj se dopao“, otkrila je, a priču zaključila sa: „Nadam se, iskreno se nadam da ćemo uspeti da osvetlimo ovaj mrak koji ovu decu pritiska sa svih strana. Moramo, jer u protivnom, šta će nam preostati… Imate li ideju?“

Pa, možda je opisani slučaj jedan korak.
https://nova.rs/magazin/prica-se/ro...gEX-PFOumXz3IgrUsU30iESf7q6DZ2BOGqL7f1BC8Fk98
 
Sporni deo knjige :
D708CpDXsAAywdy
 
Poenta je što se uopšte ne radi o gay priči, ko pročita knjigu, shvati, a poznavajući današnju decu, zar misliš da oni već ne znaju za te pojmove ? Mene je lično, iznervirao lažni moral, licemerje.
Svejedno, ne treba da nam bude normalno da baš i u školi, u obaveznoj lektiri "majka glavnog junaka bude u vezi sa komšinicom". Naše je da ih učimo pravim, zdravim vrijednostima-koliko možemo, ne treba ih dodatno zatrpavati PRERANO nečim što ima veze sa sexualnošću. To su dvanaestogodišnjaci, u kasnom djetinjstvu.
 
Ali nije u vezi, daljim čitanjem se objašnjava situacija. Naše je da ih učimo da razmišljaju svojom glavom i nauče da donose zaključke na osnovu celine, a ne delova.
Ali iznad tebe kao učiteljice je roditelj da uči svoju decu moralu kako ga on shvata a obično kako su generacijama pre njega deca učena.

Očiti je napor odredjene grupe ljudi da preuzme kako će da indoktrinira dete bez obzira na tradicionalne vrednosti. Obično se to postiže pod okriljem da su protivnici pritupi, nepismeni, zatucani...

"Ovo je najstrašniji dan u mom životu".


Gordana Opalić objavila je tekst „Kako su roditelji zabranili deci da čitaju školsku lektiru“ koji je dosta podelio javnost. U njemu piše kako je ove godine u plan rada za šesti razred uključila jedan naslov sa spiska dopunske lektire – roman Jasminke Petrović „Ovo je najstrašniji dan u mom životu“.

Kroz glavu su mi prolazili mnogi, ne tako pohvalni trenuci u istoriji čovečanstva – inkvizicija, fašizam,
Upravo ono što prolazi roditeljima kroz glavu kada im indoktriniraju decu.

Ali, kao što je već napomenuto, sve u svoje vreme. Ta tema je mogla, i trebala, kasnije da se pretstavi deci. Mislim da je problem što će mnoga deca to već "prerasti" sa 16 godina?
 
Ali iznad tebe kao učiteljice je roditelj da uči svoju decu moralu kako ga on shvata a obično kako su generacijama pre njega deca učena.

Očiti je napor odredjene grupe ljudi da preuzme kako će da indoktrinira dete bez obzira na tradicionalne vrednosti. Obično se to postiže pod okriljem da su protivnici pritupi, nepismeni, zatucani...


Upravo ono što prolazi roditeljima kroz glavu kada im indoktriniraju decu.

Ali, kao što je već napomenuto, sve u svoje vreme. Ta tema je mogla, i trebala, kasnije da se pretstavi deci. Mislim da je problem što će mnoga deca to već "prerasti" sa 16 godina?
Da, ali nisam primetila da su tako glasni kada treba osuditi sadržaje na tv-u, yt ili ostalim nemoralnim uticajima.
 
Хахаха, а сви смо читали у средњој (озбиљно сумњам за неке одавде да ли су и до средње догурали) Његоша и Горски вијенац, где у свакој трећој реченици псује. Ох боже, плаку, невладине организације да реагују, плаку z:cry:
 
Prerano je za šesti razred, osmi možda, za šesti je zbunjujuće djeci. To je 12 godina. Prije 13-15 ni roditelji ne bi morali da te pojmove, te razlike, vrste objašnjavaju dvanestogodišnjacima, nisu ni u teen godine došli.
У Србији код нас школа организивала да деца 5. основне иду на представу.. питам сина, шта сте гледали, како је било. Ма тата она се нагузила преко стола а он откопчавао шлиц и пришао јој отпозади.
 
pa ne bune se svi roditelji ni za knjigu. Nekima je prihvatljivo, neke ni ne interesuje
Zanimljivo mi je da se uvek bune oni koji povremeno i ne znaju da imaju decu , ali je bitno da se oglase i budu u trendu . Moje iskustvo je da su najglasniji oni roditelji koji se najmanje bave svojom decom.
 
jbt da l je moguće da u lektiri ima gramatičkih grešaka? da je tekst ovako nakaradno napisan?
Književna sloboda .
Dobro je da kadkad preispitas sebe;jesi li bas uvek u pravu?
Da to ne radim ne bih mogla da argumentovano branim svoje stavove, polazim od sebe i pričam samo o onome sa čime imam iskustva , sa osvrtom na to da je to samo moje mišljenje a ne i nepobitna činjenica. Rado prihvatim različita mišljenja ako mi ih neko argumentovano predoči.
 
"Ovo je najstrašniji dan u mom životu".


Gordana Opalić objavila je tekst „Kako su roditelji zabranili deci da čitaju školsku lektiru“ koji je dosta podelio javnost. U njemu piše kako je ove godine u plan rada za šesti razred uključila jedan naslov sa spiska dopunske lektire – roman Jasminke Petrović „Ovo je najstrašniji dan u mom životu“.

„Izbor je pao na ovaj roman iz nekoliko razloga. Domaći autor (smatram da moramo da podržimo domaće autore i domaću dečju književnost, koja je pred nestankom), kvalitet romana koji u potpunosti odgovara uzrastu učenika, mnogo još razloga mogu da navedem“, ističe Opalić.

Planirala je da s decom u poslednjoj nedelji decembra razgovara o tom romanu, međutim…


„Pre nekoliko dana, piše mi koleginica, koja je razredna odeljenju šestaka kojima predajem. Šalje mi prepisku u kojoj je izdvojen deo iz prvog poglavlja romana i podvučena reč ”lezbejka”. A potom sledi 70 poruka u kojima se poziva na skarednost romana. Budući da sam čitala roman više puta i da odlično poznajem sadržinu, kažem koleginici da deci prenese da pročitaju roman i da ćemo o svemu detaljno razgovarati. Da ne donose preuranjene zaključke i sve tako u nedogled. Ali, ne lezi vraže!!!! Na narednom času mi prilazi nekoliko učenika i saopštava mi da su im roditelji zabranili da čitaju roman „Ovo je najstrašniji dan u mom životu“. Ljudi, roditelji su ZABRANILI deci da čitaju roman koji je odlukom Nacionalnog prosvetnog saveta uključen u nastavni plan i program“, bila je zbunjena.

„Zaćutala sam, jer mi je bilo potrebno vreme da obradim podatak koji je moj mozak primio – da su roditelji zabranili deci da čitaju roman koji je lektira. Kroz glavu su mi prolazili mnogi, ne tako pohvalni trenuci u istoriji čovečanstva – inkvizicija, fašizam, svi oni momenti u kojima su književna dela zabranjivana i spaljivana. I osetila sam se kao da me je udario brzi voz. Gledala sam tako u svoje đake, poražena, beskrajno tužna jer su primorani da odrastaju u ovakvom svetu. U svetu potpuno iskrivljenih moralnih, etičkih, estetičkih i svih ostalih principa na kojima bi trebalo da počiva jedno razvijeno, demokratsko društvo. Rekla sam tim učenicima da njihovi roditelji mogu slobodno da pišu Nacionalnom prosvetnom savetu, da ukažu na svu skarednost ovog romana. Ali ću ga ja IPAK obrađivati jer je razvijanje kritičkog mišljenja i kritičkog odnosa prema svemu, pa i prema ”potencijalno” opasnom dečjem romanu – moja dužnost!“, napisala je Opalić.

Inače, „Ovo je najstrašniji dan u mom životu“ prati unutrašnji doživljaj svih mogućih užasa i blamova 15-godišnjeg Strahinje, koji se u susret maloj maturi nosi i sa fatalnom ljubavlju prema nastavnici srpskog, sa tatinim romansijerskim pokušajima, maminom boljkom i časovima esperanta… Sporni deo u romanu glasi: „Osim što je esperantista, moja mama je još i lezbejka“.






„Zar je moguće da u XXI veku na takav način izvučemo iz konteksta jednu rečenicu i od nje napravimo skandal? Jer danima se po roditeljskoj grupi potezala umetnička vrednost pomenutog dela, skarednost sadržine i najgora moguća propaganda. Ni objašnjenja odeljenjskog starešine ni moja molba da roditelji IPAK pročitaju roman nisu pomogle kod nekih roditelja. Šta da vam kažem… Tužna sam. Beskrajno. U prvom momentu sam bila ljuta. Mnogo ljuta, ali onda me ophrvala tuga iz koje, evo, još ne mogu da izađem. Jer, ljudi, sve i da se u romanu govori o homoseksualizmu, zar to ne zaslužuje debatu, razgovor, iznošenje stavova uz valjanu argumentaciju? Hoćemo li se praviti da homoseksualci ne postoje? Hoćemo li, kako bismo zaštitili naše učenike, ukinuti časove biologije na kojima se uči sistem organa za razmnožavanje? Jer i to je strašno, skaredno, ju, ju, ju…. Ali ćemo zato brojati maloletničke trudnoće i pitati se gde smo to kao društvo pogrešili“.

Na kraju je deci rekla da, „naravno, moraju poslušati svoje roditelje, ali da bi bilo dobro da se roman pročita, pa da se onda donese odluka o zabrani“.


„Sledećeg časa mi je jedan od učenika prišao da mi prenese izvinjenje svoje majke, jer je roman u međuvremenu pročitala i nije u njemu našla ništa sporno, štaviše – jako joj se dopao“, otkrila je, a priču zaključila sa: „Nadam se, iskreno se nadam da ćemo uspeti da osvetlimo ovaj mrak koji ovu decu pritiska sa svih strana. Moramo, jer u protivnom, šta će nam preostati… Imate li ideju?“

Pa, možda je opisani slučaj jedan korak.
https://nova.rs/magazin/prica-se/ro...gEX-PFOumXz3IgrUsU30iESf7q6DZ2BOGqL7f1BC8Fk98
Ne znam sta cita uopste, ali sam je uspesno naucio da mrzi lgbt, tako da sam miran :P
 
Па, не знам, и до дана данашњег још нисам видео ни чуо тачну дефиницију.
Nećeš ni sada čuti tačnu definiciju. Ali vratimo se na uzrast o kojem je ovdje riječ. Dvanaestogodišnjaci. Njih treba da učimo vrijednostima iskrenog drugarstva, ljubavi ka ljudima i životinjama. Treba da ih učimo da budu nesebični, darežljivi, da poštuju starije, da poštuju različitosti-u tom uzrastu na razlčitosti mislim: vjerska, rasna, klasna. Da vole prirodu, ne gaze travu i da mirišu cvijeće, zbilja je prerano da znaju da može i muškarac muškarcu da meće.
 
Poenta je što se uopšte ne radi o gay priči, ko pročita knjigu, shvati, a poznavajući današnju decu, zar misliš da oni već ne znaju za te pojmove ? Mene je lično, iznervirao lažni moral, licemerje.

Ma to je glupo...nego, jel nasa deca stvarno nemaju sta da citaju, lektire dodju nekako...previse moderne, makar ove oko kojih se buka dize po forumima...

Bojim se da ce ih klasicne knjige mimoici.
Ukus se ipak uci...po mom misljenju.
 
Nećeš ni sada čuti tačnu definiciju. Ali vratimo se na uzrast o kojem je ovdje riječ. Dvanaestogodišnjaci. Njih treba da učimo vrijednostima iskrenog drugarstva, ljubavi ka ljudima i životinjama. Treba da ih učimo da budu nesebični, darežljivi, da poštuju starije, da poštuju različitosti-u tom uzrastu na razlčitosti mislim: vjerska, rasna, klasna. Da vole prirodu, ne gaze travu i da mirišu cvijeće,
Нимало спорно, али то овде није ни доведено у питање уопште.

zbilja je prerano da znaju da može i muškarac muškarcu da meće.
Хоћеш рећи да су деца несвесна тога иако доста раније развијају осећаје привлачности према другима, без обзира на пол? На страну сад што си овде ставила фокус без икаквих разлога баш на сам сексуални чин.
 

Back
Top