Psihološki testovi u funkciji zabave

Poruka
51.037
Svedoci smo svojevrsne poplave raznih psiholoških testova (počevši od IQ pa do određivanja karaktera) na nivou dnevnog horoskopa iz (žute) štampe. Na prostorima bivše SFRJ sve je počelo davnih osamdesetih, jednim tada popularnim testom, koncipiranim kao pričica o lutanju šumom i susretu sa vukom. Nakon toga usledili su kompleksniji testovi, naročito oni koji su se bavili koeficijentom inteligencije, pa tako danas net vrvi od raznih mozgalica koje se pozivaju na Ajnštajnovu zaostavštinu ili Mensu, a najčešće nemaju veze ni sa jednim ni sa drugim, niti su validni pokazatelji količnika inteligencije i nečijeg karaktera. Jasno je da je njihova funkcija zabava, ali, u kojoj meri takav vid zabave može biti opasan po pojedinca, ubeđenog u ispravnost rezultata, i koliko on degradira psihologiju kao ozbiljnu nauku?

Primera radi, pamtim slučaj drugarice iz gimnazije koja je pala u tešku, ozbiljnu depresiju jer ju je profesor sociologije posle nekog grafološkog testa javno procenio kao slabu osobu, osuđenu na neuspehe. I s tim u vezi: da li psihološki testovi – u pogrešnim rukama – mogu biti sredstvo manipulacije?
 
Na pitanje koje postavljas na kraju sama si vec dala odgovor. Ipak vecina ne shvata previse ozbiljno takve testove, nego prihvati one ciji rezultati im se dopadu, a odbaci one koji su manje laskavi.

Manje vise za te 'zabavne' testove, nego sta cemo sa onim 'ozbiljnim'? Ili manje vise za te 'zabavne' psihologe, nego sta cemo sa onim pravim? Primetio sam da psiholozi imaju obicaj da slobodno daju svoja misljenja ljudima koje cesto vrlo povrsno poznaju. Kod njih postoji neka cudna gordost kao da misle da mogu ljudima da kazu ko su. Bilo da se radi o psiholozima ili ljudima koji se toga igraju, i bilo da se radi o testu u casopisu, ili nekom 'ozbiljnom' testu, ni na jedne, ni na druge se ne treba uopste obazirati.
 
...uvek je moguca zloupotreba materije bilo kog naucnog znanja ... psihotestovi imaju veliku upotrebnu vrednost ali ponekad pogresno klasifikuju pojedince pa neki od njih nepravedno gube priliku za npr. posao ili dalje obrazovanje ...do kog stepena ce se to znanje koristiti odlucuje svaka zemlja pojedinacno.... to sto neko nestrucan lupeta o frojdu i zloupotrebljava opste psiholoske informacije ne moze naneti neku veliku stetu ....i povrsno poznavanje materije iz bilo koje oblasti smanjuje mogucnost njene zloupotrebe
 
moram da primetim da je kod te gimnazijalke iz teme profesor bio u pravu..jer sto bi pala u depresiju ako nije slaba osoba kao sto joj je to profesor rekao ..nakon sto je dobila dijagnozu..
ovde je na delu sugestija od strane autoriteta koji je prihvacen kao merodavan i misljenje autoriteta ako se shvati kao merodavno moze vrlo lako a najcesce tako i bude..da unisti neciji zivot..
tu je na delu koncept koji se zargonizovano naziva "zablji sindrom" a vezan je za zakon konzistentnosti koji upravlja ponasanjem ljudi kao i za sposobnost drustva da pojedincu nametne neku ulogu


zablji snidrom?
pa to je ona bajka o princu zabi..kao jednom neka vestica rekla princu da je zaba i on je bio zaba (prihvatio sugestiju autoriteta) dok noije naisla princeza i videla u zabi princa i od zabe princ je ponovo postao princ..(sugestija autoriteta"vise nisi zaba sad si princ")

najveca opasnost lezi u dopustanju bilo kakvim tzv autoritetima da te oblikuju kao osobu da te ocenjuju odredjuju uloge namecu oblike ponasanja itd itd..

u prevodu..autoriteti..drustveno zlo najveceg kalibra i valja ih odstraniti kao kancerzbog kog drustvo truli do kostiju i srzi..
 
Ne znam da li ovo što ću napisati ima veze sa temom ali nekih zajedničkih dodirnih tačaka verovatno da postoji.
Šta se događa sa testovima za upis u Osnovnu školu?
Iz ličnog iskustva znam da su sve rigorozniji i da se rade po tkzv. "evropskom" ili zapadnom standardu, koje sastavlja Udruženje psihologa Srbije. KO kontroliše šta je u tim testovima, i ko procenjuje koliko su oni primereni uzrastu dece od 7 godina?
Masovno se dešava po nekim OŠ da se deca šalju na komisiju jer " nisu prošla", pa se pitam, kako li smo svi mi do sada završavali škole bez takvih naprednih testova, i da nas pri tome niko nije slao pred komisiju?
Istina je da neka deca ranije su spremna za školu te polaze sa 6, 7 a neka sa 8 godina, ali zadnjih godina je ovaj sistem ukinut, te se sada mališani bacaju u kandže psihologa koji nad njima vrše raznorazne "eksperimente" (uslovno rečeno) kao da su zamorci. To ne samo da iscrpljuje mališane već i roditellje a o stersu da i ne govorimo.
Prvi deo testa elem, se satoji od sijaset pitanja (pri čemu naravno roditelj ne sme da prisustvuje) te ukoliko potencijalni prvačić " ne zadovolji" svojim odgovorima dotičnog psihologa tj, ne prođe određeni broj bodova, dolazi na drugi test. Ukoliko ni tada ne prođe izlazi pred komisiju.
Naravno da roditelj NEMA prava na uvid u testove jer kako kažu to je strogo poverljiva tajna. :roll: i tiče se samo psihologa a roditelje ko ....be.
Dakle mi kao ropditelji nemamo nikakva prava da znamo u čemu je zapravo problem, na čemu moramo poraditi sa svojom decom a ponajmanje možemo dobiti i odgovore.
Jednom rečju, institucija ti pruzima dete a ti kao roditelj osećaš se em bespomoćno em totalno inferiorno.Krajnje degradirajuće...
Čak ukoliko i zatražite da vam se dete testira kod drugog psihologa dobićete odgovor da to ne dolazi u obzir jer je komisija NAJVIŠI STEPEN na kome se odlučuje hoće li vaše dete ići ponovo u predškolsku ustanovu, dobiti posebnu obuku ili...specijalnu školu IAKO ste vi svesni da je sa vašim detetom sve u redu, ali eto, zaboga ti bodovi pokazuju da nije! :besan2:
 
Moja prijateljica, lekar po struci, rodila je dete slabog mišićnog tonusa. Sve ostalo je bilo u redu, ali joj je rečeno da su detetu neophodne vežbe i, negde oko četvrte ili pete godine godine, odlazak u jednu instituciju radi provere psihomotornih sposobnosti.
Dete (staro 4 ili 5 godina, ne sećam se tačno) rešavalo je test bez prisustva roditelja (na tome se insistiralo). Test se sastojao od datih sličica i pitanja u vezi sa njima. Na primer, jedna ilustracija je prikazivala konja u takvom položaju da mu se nije videla noga, a pitanje je glasilo: Šta nedostaje ovom konju? Dete je odgovorilo: noga, a tačan odgovor je bio - konjanik (jer je konj bio osedlan).
Inače, ilustracije su crtane rukom pa je tako ono što je trebalo da predstavlja psa, ličilo na mačku.
Na istom testu dete nije znalo šta je ašov, već je prikazani predmet opisalo kao lopaticu za pesak. Ni taj odgovor nije uvažen kao tačan.
Rezultat testa je bio poražavajući i pokazao da je dete ispod prosečnog nivoa inteligencije za taj uzrast.
Majka je tražila dodatna objašnjenja i tom prilikom joj je rečeno da, npr, dete iz seoske sredine ne mora da prepozna slona na slici (!) jer možda nije imalo prilike da ga vidi, ali da gradsko dete mora znati šta je ašov.

Danas je to dete gimnazijalac sa prosečnom ocenom 5, pobednik na brojnim takmičenjima iz matematike, i sportista.
 
znate sta je osnovni problem sa tim testovima?

svi od reda se zasnivaju na konceptu psihoanalize

e bre ko je smislio taj test sa konjem i konjanikom? poslati ga u topaonicu za vjek i vjekov
konju nedostaje konjanik? koja je to nebuloza..
konjanik u kom god pogledu nije prirodni i sastavni deo konja

kad ce bre ti psihoanaliticari da izumru vec jednom
pazi ja ne mogu da shvatim nekog ko se u 21. veku poziva na psihoanalizu i zasniva na njoj..
da naparvim analogiju..psihoanaliza je isto sto i "pustanje bolesne krvi" pacijentima
 
...na ishod testa ima uticaja koliko je dete usmereno na zadatke i ispitivaca kao i uslovi ispitivanja.... ne samo da se razlikuju testovi za decu is sela i grada nego se i razlicito boduju deca iz grada i velikog grada...procena stepena pouzdanosti zavisi od uzrasta, nivoa postignuca, uspesnosti ispitivanja i karakteristika samog ispitanika... ako rezultat nije pouzdan moze se upotrebiti jos neki test i ponoviti ispitivanje
 
uostalom nikad kod nas na tom polju nije ni u proslosti bilo bolje..ja se secam svog testa za upis u srednju skolu..iz srpskog i iz matematike..ni tada nisam mogao da dobijem svoj test na uvid..nisam imao maximum poena naravno i hteo sam da vidim normalno gde sam pogresio..AKO sam uopste pogresio naravno..isto nisam mogao da dobijem test na uvid
secam se opet polaganja PSP u auto skoli..falilo mi dva poena od maximuma i opet nisu dozovlili da vidim test i gde sam pogresio
 
...na ishod testa ima uticaja koliko je dete usmereno na zadatke i ispitivaca kao i uslovi ispitivanja.... ne samo da se razlikuju testovi za decu is sela i grada nego se i razlicito boduju deca iz grada i velikog grada...procena stepena pouzdanosti zavisi od uzrasta, nivoa postignuca, uspesnosti ispitivanja i karakteristika samog ispitanika... ako rezultat nije pouzdan moze se upotrebiti jos neki test i ponoviti ispitivanje
ne postoji psiho test ciji je ishod pozudan
psihologija nije egzaktna nauka kao npr matematika ili fizika pa da imas tacan i netacan reuzultat
u psihologiji ne postoji tacan odgovor niti netacan odgovor na pitanja..a sami psiholozi nikad ne barataju cinjenicama vec samo misljenjima..
odmah skinu svaku odgovornost sa sebe tako sto nista ne tvrde samo misle..kao uostalom i lekari a medicina je daleko egzaktnija od psihologije..pa se ni jedan lekar ne usudjuje da nesto ustvrdi vec samo je misljenja i kad se nesto trazi od lekara specijaliste trazi se misljenje
 
znate sta je osnovni problem sa tim testovima?

svi od reda se zasnivaju na konceptu psihoanalize

e bre ko je smislio taj test sa konjem i konjanikom? poslati ga u topaonicu za vjek i vjekov
konju nedostaje konjanik? koja je to nebuloza..
konjanik u kom god pogledu nije prirodni i sastavni deo konja

kad ce bre ti psihoanaliticari da izumru vec jednom
pazi ja ne mogu da shvatim nekog ko se u 21. veku poziva na psihoanalizu i zasniva na njoj..
da naparvim analogiju..psihoanaliza je isto sto i "pustanje bolesne krvi" pacijentima

Kol'ko gluposti na jednom mestu!
 
u kojoj meri takav vid zabave može biti opasan po pojedinca, ubeđenog u ispravnost rezultata,

Koliko može biti opasan zavisi kakve strukture i karaktera je čovjek koji u to vjeruje. Neko će vjerovati i olako preći preko toga a neko će na osnovu toga zaključiti da je mesija i pokušati da postane vođa ako nađe dovoljno sledbenika :)

koliko on degradira psihologiju kao ozbiljnu nauku?

Mislim da to ne može degradirati nauku. Vjerovatno koliko i alhemija hemiju.

da li psihološki testovi – u pogrešnim rukama – mogu biti sredstvo manipulacije?

He-he, ti ne znaš. Ako su testovi relevantni tj. testiranje kvalitetno urađeno mogu ako se zloupotrijebe sahraniti čovjeka a i njegove bližnje.
Pa većina je čitala šta su radili neki totalitarni sistemi, a svi su sistemi takvi manje-više, svojim građanima. Grupe ili pojedini psihijatri (psiholozi).
Čemu bi inače te silne deklaracije o zabrani zloupotreba psihijatrije i mentalnih i zdravih ljudi.

..............................................
 
Naravno da psihologija nije egzaktna nauka, niti ce ikada to biti jer je covek isuvise kompleksan.Uostalom, ni zakoni fizike ne vaze svuda.Moguce je da psiholog omane pa kaze kako genijalac nije spreman za polazak u skolu(mozda je majka naduvala pricu ili je dete bilo umorno ili nemotivisano ili jednostavno neraspolozeno da daje standardne odgovore), ali je svakako bolje da on ili ona odlucuju o tome nego ne znam ni ja ko, greske su moguce samo neka su minimalne. Pa i Ajnstajn je imao jedinicu iz matematike, pa mora da je njegov profesor pomislio da je sve sto je postigao zasluga Milevina:cmok2:
 
Kol'ko gluposti na jednom mestu!

Oh, za ovako nesto bi na Prirodnim naukama dobila javnu opomenu! Na pdf Prirodne nauke ( ostale podforume dovoljno ne poznajem ) gluposti se neguju, zalivaju, hrane, ususkavaju, tepa im se, ugadja, ceska ih se, maze se, govore im se lepe reci, divi im se...

... a ako nekome od svega toga pozli, pa kaze ovako nesto, iskritikuju ga za netoleranciju i nekulturu, neakademski nivo rasprave, i tako dalje...

:D

-
 
Moja prijateljica, lekar po struci, rodila je dete slabog mišićnog tonusa. Sve ostalo je bilo u redu, ali joj je rečeno da su detetu neophodne vežbe i, negde oko četvrte ili pete godine godine, odlazak u jednu instituciju radi provere psihomotornih sposobnosti.
Dete (staro 4 ili 5 godina, ne sećam se tačno) rešavalo je test bez prisustva roditelja (na tome se insistiralo). Test se sastojao od datih sličica i pitanja u vezi sa njima. Na primer, jedna ilustracija je prikazivala konja u takvom položaju da mu se nije videla noga, a pitanje je glasilo: Šta nedostaje ovom konju? Dete je odgovorilo: noga, a tačan odgovor je bio - konjanik (jer je konj bio osedlan).
Inače, ilustracije su crtane rukom pa je tako ono što je trebalo da predstavlja psa, ličilo na mačku.
Na istom testu dete nije znalo šta je ašov, već je prikazani predmet opisalo kao lopaticu za pesak. Ni taj odgovor nije uvažen kao tačan.
Rezultat testa je bio poražavajući i pokazao da je dete ispod prosečnog nivoa inteligencije za taj uzrast.
Majka je tražila dodatna objašnjenja i tom prilikom joj je rečeno da, npr, dete iz seoske sredine ne mora da prepozna slona na slici (!) jer možda nije imalo prilike da ga vidi, ali da gradsko dete mora znati šta je ašov.

Danas je to dete gimnazijalac sa prosečnom ocenom 5, pobednik na brojnim takmičenjima iz matematike, i sportista.

Ah, brojke, rezultati, testovi, eksperimetni, statistika....

... su kao bikini - ne zna se da li vise pokrivaju, ili otkrivaju...

Zato je bitno kako se sprovodi nekakav test, kako se citaju njegovi rezultati, a kako se razumeju svrha i dometi.

:D

-
 
Oh, za ovako nesto bi na Prirodnim naukama dobila javnu opomenu! Na pdf Prirodne nauke ( ostale podforume dovoljno ne poznajem ) gluposti se neguju, zalivaju, hrane, ususkavaju, tepa im se, ugadja, ceska ih se, maze se, govore im se lepe reci, divi im se...

... a ako nekome od svega toga pozli, pa kaze ovako nesto, iskritikuju ga za netoleranciju i nekulturu, neakademski nivo rasprave, i tako dalje...

... Ali mislim da su smo tamo na putu da shvatimo i zasto stvari stoje tako. :)
 
..pa jedno su psihološki testovi a drugo su testovi inteligencije, ali ni jedni ni drugi sigurno nisu savršeni....
...čitala sam negdje da treba više puta rješavati test inteligencije, naravno različiti zadaci...i da će se sa vremenom poboljšavati rezultat dok konačno nakon nekog vremena koliko god testova da dalje rješavaš rezultat je isti...znači i to se uči..tako da ne treba praviti larmu nakon jednog testa.....
.....a i to je dosta individualna stvar....neko ne ferma te testove ni malo..i to što je zanimljivo baš oni koji stvarno imaju zavidne rezultate.....
....neki kažu da su napravljeni samo za matematičare ali sad se tu postavlja pitanje da li je inteligencija opšteg ili specifičnog karaktera....
...čula sam da postoje i specifični testovi inteligencije....pa ako je nekom baš stalo..trebao bi da potraži da uradi neki od tih posebnih testova...ako mu matematički ne idu..možda će neki drugi....
...iako nesigurnosti su mnogobrojne....možda baš oni koji fenomenalno riješe te testove imaju veće nesigurnosti i vjerovanje u svoje sposobnosti nego oni koji ih loše riješe....?!
 
Ja sam danas radio psiholoski test, jer imam neku sportsku povredu...Prvo su mi postavljali pitanja na koja sam odgovarao, onda su mi dali kartice na kojima su bile ispisane recenice i trebao sam da ih ubacim u kutije sa natpisom "DA" ili "NE". Onda su mi davali slike na kojima su bile mrlje od mastila i pitali me sta na njima vidim. Ali nisu imale neki odredjeni oblik, samo pojedini delovi slika...I dali su mi papir "Dovrši rečenicu"...Dali su mi i da napišem na papir par rečenica na teme "Ko sam ja?" "Kako me drugovi vide" i to...Da li je ovo normalan uobičajeni test ili sam radio nešto specijalno?
 
Ja sam danas radio psiholoski test, jer imam neku sportsku povredu...Prvo su mi postavljali pitanja na koja sam odgovarao, onda su mi dali kartice na kojima su bile ispisane recenice i trebao sam da ih ubacim u kutije sa natpisom "DA" ili "NE". Onda su mi davali slike na kojima su bile mrlje od mastila i pitali me sta na njima vidim. Ali nisu imale neki odredjeni oblik, samo pojedini delovi slika...I dali su mi papir "Dovrši rečenicu"...Dali su mi i da napišem na papir par rečenica na teme "Ko sam ja?" "Kako me drugovi vide" i to...Da li je ovo normalan uobičajeni test ili sam radio nešto specijalno?

Normalno je relativan pojam :D Ali ne brini, nisi radio ništa što bi moglo da te smesti u ludačku košulju ;)
 
Sve testove koji se objavljuju u štampi i ostalim sredstvima informisanja, smatram igrom i zabavom i tako ih i prihvatam. Na većinu takvih testova čak i neobraćam pažnju kao ni na horoskope. Horoskop ponekad i pročitam da bi se našalio na sopstveni račun ili na račun meni bliskih osoba. Psihološke testove u funkciji ozbiljnijih istraživanja prihvatam i to sa dosta rezerve, jedino kada se rade od strane profesionalnih lica sa unapred odredjenim ciljem.
 
Primera radi, pamtim slučaj drugarice iz gimnazije koja je pala u tešku, ozbiljnu depresiju jer ju je profesor sociologije posle nekog grafološkog testa javno procenio kao slabu osobu, osuđenu na neuspehe. I s tim u vezi: da li psihološki testovi – u pogrešnim rukama – mogu biti sredstvo manipulacije?

Profesor sociologije nije kompetentan da vrši psihološka testiranja, a još manje da komentariše na tako ne pedagoški i nehuman način.Žao mi je što zbog toga on nije snosio zakonske posledice za takvo nedelo.

Što se testiranja deteta u vezi "konjanika" tiče i taj test i način testiranja je obavljen protivno pravilima psihološke struke (pod uslovom da je to što je majka deteta ispričala verodostojno) jer je dete testirano:
1.bez prisustva roditelja
2.testom koji podrazumeva poznavanje pojmova koji nisu primereni uzrastu
3.traženjem verbalnog odgovora umesto dopunjavanjem slagalice (pošto ovaj test najviše liči na Bine-simonovu skalu, a u njoj se ne traže "konjanici",već delovi tela konja)
Prema tome, ovako nešto nije dopustivno i naravno da predstavlja krivično delo.Da ne pričam o posledicama koje ima na psihu deteta i porodice, tim pre što svako ko je ikada radio sa decom, zna da je dečji razvoj SKOKOVIT i ono što ni jedan ozbiljan stručnjak neće da uradi je da prognozira nešto tako složeno i tanano kao što je dečji razvoj...
Upravo zato se svaki psihloški test mora uzimati VRLO VRLO OBAZRIVO I UVEK DOPUNJENO SA OSTALIM TEHNIKAMA,kao što su to- posmatranje, intervju, drugi testovi...
Žao mi je ako to nije bio slučaj kod ove dečice i njihovih porodica.Ti nazovi stručnjaci su im naneli užasnu patnju.To je nedopustivo!
 

Back
Top