Predlog zakona o referendumu usvojen- sad može i bez cenzusa

fortes

Buduća legenda
Moderator
Poruka
41.135
Usvojen predlog zahteva o referendumu

Kako se navodi, novim zakonom se otklanjaju nedostaci niza rešenja iz važećeg zakona, zbog kojih su građani institute referenduma i narodne inicijative u praksi retko koristili.

„Usled činjenice da je trenutno važeći Zakon donet još 1994. godine, novi predlog zakona sadrži i brojna usklađivanja sa Ustavom, pre svega na planu ukidanja obaveznog cenzusa za izlazak potrebnog broja glasača kao uslova za uspeh referenduma, kao i u svrhu uređivanja svih vrsta referenduma predviđenih Ustavom“, kažu iz Vlade Srbije.

Rešenja predviđena Predlogom zakona zasnivaju se na preporukama Saveta Evrope iz „Revidranog kodeksa dobre prakse u oblasti referenduma“ iz oktobra 2020. godine, dodaje se u saopštenju.

Predsednik Skupštine Srbije Ivica Dačić izjavio je ranije danas da će parlament „gledati da do kraja meseca“ bude usvojen zakon o referendumu.
 

fortes

Buduća legenda
Moderator
Poruka
41.135
Šta donosi novi zakon:


Posle izmena i dopuna Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi kojima se građanima donekle olakšava korišćenje ovih mehanizama u odlučivanju Srbija ipak neće postati nova Švajcarska u kojoj građani referendumom i inicijativom utiču na promene zakona i donošenje odluka na svim novima vlasti.

Deo javnosti smatra da je ukidanje praga izlaznosti od 50 odsto plus jedan za donošenje odluke na referendumu ustvari otvaranje puta za lakše donošenje političkih odluka, najpre oko priznanja Kosova, dok predlagač izmena, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, navodi da se to radi kako bi zakon bio usklađen sa članom 203 Ustava.
Docent Fakultetu političkih nauka Dušan Vučićević za Danas kaže da uprkos pozitivnim pomacima, u okolnostima koje vladaju u Srbiji, referendumsko odlučivanje može da se pretoči u nešto sasvim drugo.

On u izmenama i dopunama zakona ne vidi nikakve zamke koje se kriju u nekim članovima.
– To što je isticano u delu javnosti jeste samo usklađivanje sa članom 203 Ustava, odnosno da se i po zakonu za odluku traži većina izašlih birača. Pozitivni pomak je povećanje roka za prikupljanje potpisa za narodnu inicijativu bez ikakvih dodatnih uslova na 90 dana. I pozitivno bi moglo da bude i prikupljanje elektronskih potpisa za narodnu inicijativu. Ali treba videti kako to funkcioniše u praksi s obzirom na to da u zakonu stoji da će to biti regulisano uredbom o elektronskoj narodnoj inicijativi. Pretpostavljam da će onaj ko ima elektronski potpis moći da podrži bilo koju inicijativu – navodi on.
Na pitanje koliko izmene zakona približava direktnu demokratiju građanima on kaže da bi zakon mogao da olakša upotrebu mehanizama direktne demokratije.
– Ali uzevši u obzir kontekst u Srbiji, koji nam pokazuje da smo daleko od bilo koje vrste demokratije i od uključivanja građana, što se vidi u izbornom sistemu u kojem građeni nemaju pravo da biraju, sumnjam da će to biti ishod primene zakona. To može da se pretoči u nešto drugo što mi u teoriji nazivamo plebiscitarni cezarizam gde se autoritarni vladar za donošenje odluka do kojih mu je stalo krije iza odluke građane koju oni donose na referendumu a koji se ne održava u demokratskim uslovima. To je radio još Napoleon 1802. a bilo je karakteristično i za period De Gola u Francuskoj i nedemokratske režime u kojima se često koristi referendum ali ne sa iskrenim demokratskim namerama. Zato jedan broj teoretičara zazire od prevelike upotrebe referenduma i često ga vidi kao mehanizam koji ne doprinosi razvoju demokratije u jednom društvu – objašnjava Vučićević.

Resorni ministar Branko Ružić je predstavljajući izmene zakona rekao do je sada zabeležena samo jedna narodna inicijativa za koju bi moglo da se kaže da je ostvarena po važećem zakonu, a to je inicijativa Fondacije „Tijana Jurić“ za promenu Krivičnog zakonika. „Promenom zakona koji uređuje rad lokalnih samouprava smo već fiksirali potreban broj birača za pokretanje narodne inicijativa na broj od pet odsto birača u jedinici lokalne samouprave“, naveo je Ružić. Kako je ukazao, tom izmenom ukida se mogućnost da jedinice lokalne samouprave statutima samostalno utvrđuju ovaj procenat, što je ranije za posledicu imalo da su pojedine lokalne samouprave predviđale neprimereno visoke procente koji su se kretali i do 25 odsto. „Predložićemo i znatno produžavanje roka za prikupljanje potpisa, sa dosadašnjih i neprimerenih sedam na čak 90 dana“, naveo je on.
Jedna od novina je i da to što se predloženim zakonom uređuju obavezni i fakultativni (savetodavni) referendum, kao i prethodni i naknadni referendum na zahtev birača ili poslanika/odbornika na celoj ili na delu teritoriji. A predviđa se i proširenje kruga birača sa pravom učešća na referendumu na interno raseljena lica, dok se potpisi za narodnu inicijativu mogu prikupljati elektronskim putem. Prema predloženom zakonu, referendumsku kampanju može da vodi svako pravno lice ili grupa građana, a kontrolu finansiranja sprovodi Agencija za borbu protiv korupcije.
 
Poruka
71.566
Usvojen predlog zahteva o referendumu

Kako se navodi, novim zakonom se otklanjaju nedostaci niza rešenja iz važećeg zakona, zbog kojih su građani institute referenduma i narodne inicijative u praksi retko koristili.

„Usled činjenice da je trenutno važeći Zakon donet još 1994. godine, novi predlog zakona sadrži i brojna usklađivanja sa Ustavom, pre svega na planu ukidanja obaveznog cenzusa za izlazak potrebnog broja glasača kao uslova za uspeh referenduma, kao i u svrhu uređivanja svih vrsta referenduma predviđenih Ustavom“, kažu iz Vlade Srbije.

Rešenja predviđena Predlogom zakona zasnivaju se na preporukama Saveta Evrope iz „Revidranog kodeksa dobre prakse u oblasti referenduma“ iz oktobra 2020. godine, dodaje se u saopštenju.

Predsednik Skupštine Srbije Ivica Dačić izjavio je ranije danas da će parlament „gledati da do kraja meseca“ bude usvojen zakon o referendumu.

Uklonjen smisao bojkota referenduma.
 
Poruka
71.566
Šta donosi novi zakon:


Posle izmena i dopuna Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi kojima se građanima donekle olakšava korišćenje ovih mehanizama u odlučivanju Srbija ipak neće postati nova Švajcarska u kojoj građani referendumom i inicijativom utiču na promene zakona i donošenje odluka na svim novima vlasti.

Deo javnosti smatra da je ukidanje praga izlaznosti od 50 odsto plus jedan za donošenje odluke na referendumu ustvari otvaranje puta za lakše donošenje političkih odluka, najpre oko priznanja Kosova, dok predlagač izmena, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, navodi da se to radi kako bi zakon bio usklađen sa članom 203 Ustava.
Docent Fakultetu političkih nauka Dušan Vučićević za Danas kaže da uprkos pozitivnim pomacima, u okolnostima koje vladaju u Srbiji, referendumsko odlučivanje može da se pretoči u nešto sasvim drugo.

On u izmenama i dopunama zakona ne vidi nikakve zamke koje se kriju u nekim članovima.
– To što je isticano u delu javnosti jeste samo usklađivanje sa članom 203 Ustava, odnosno da se i po zakonu za odluku traži većina izašlih birača. Pozitivni pomak je povećanje roka za prikupljanje potpisa za narodnu inicijativu bez ikakvih dodatnih uslova na 90 dana. I pozitivno bi moglo da bude i prikupljanje elektronskih potpisa za narodnu inicijativu. Ali treba videti kako to funkcioniše u praksi s obzirom na to da u zakonu stoji da će to biti regulisano uredbom o elektronskoj narodnoj inicijativi. Pretpostavljam da će onaj ko ima elektronski potpis moći da podrži bilo koju inicijativu – navodi on.
Na pitanje koliko izmene zakona približava direktnu demokratiju građanima on kaže da bi zakon mogao da olakša upotrebu mehanizama direktne demokratije.
– Ali uzevši u obzir kontekst u Srbiji, koji nam pokazuje da smo daleko od bilo koje vrste demokratije i od uključivanja građana, što se vidi u izbornom sistemu u kojem građeni nemaju pravo da biraju, sumnjam da će to biti ishod primene zakona. To može da se pretoči u nešto drugo što mi u teoriji nazivamo plebiscitarni cezarizam gde se autoritarni vladar za donošenje odluka do kojih mu je stalo krije iza odluke građane koju oni donose na referendumu a koji se ne održava u demokratskim uslovima. To je radio još Napoleon 1802. a bilo je karakteristično i za period De Gola u Francuskoj i nedemokratske režime u kojima se često koristi referendum ali ne sa iskrenim demokratskim namerama. Zato jedan broj teoretičara zazire od prevelike upotrebe referenduma i često ga vidi kao mehanizam koji ne doprinosi razvoju demokratije u jednom društvu – objašnjava Vučićević.

Resorni ministar Branko Ružić je predstavljajući izmene zakona rekao do je sada zabeležena samo jedna narodna inicijativa za koju bi moglo da se kaže da je ostvarena po važećem zakonu, a to je inicijativa Fondacije „Tijana Jurić“ za promenu Krivičnog zakonika. „Promenom zakona koji uređuje rad lokalnih samouprava smo već fiksirali potreban broj birača za pokretanje narodne inicijativa na broj od pet odsto birača u jedinici lokalne samouprave“, naveo je Ružić. Kako je ukazao, tom izmenom ukida se mogućnost da jedinice lokalne samouprave statutima samostalno utvrđuju ovaj procenat, što je ranije za posledicu imalo da su pojedine lokalne samouprave predviđale neprimereno visoke procente koji su se kretali i do 25 odsto. „Predložićemo i znatno produžavanje roka za prikupljanje potpisa, sa dosadašnjih i neprimerenih sedam na čak 90 dana“, naveo je on.
Jedna od novina je i da to što se predloženim zakonom uređuju obavezni i fakultativni (savetodavni) referendum, kao i prethodni i naknadni referendum na zahtev birača ili poslanika/odbornika na celoj ili na delu teritoriji. A predviđa se i proširenje kruga birača sa pravom učešća na referendumu na interno raseljena lica, dok se potpisi za narodnu inicijativu mogu prikupljati elektronskim putem. Prema predloženom zakonu, referendumsku kampanju može da vodi svako pravno lice ili grupa građana, a kontrolu finansiranja sprovodi Agencija za borbu protiv korupcije.

Vučić je rekao da neće biti spajanja referenduma sa izborima, tako da će on biti održan do aprila, ili eventualno odmah posle.
 

fortes

Buduća legenda
Moderator
Poruka
41.135
Svi se odmah u komentarima po portalima hvataju za Kosovo što onako prilično stoji jer dovoljna je formalno prosta većina od 3 eventualno izašla da se nešto usvoji na referendumu, ali zaboravlja se da recimo može da se obezbedi treća kandidatura za funkciju predsednika,pa četvrta,pa.... pa produženje mandata sa 5 na x godina,pa ovlašćenja....sve one divne predsedničke "demokratske" tekovine kao recimo u Rusiji ili Azerbejdžanu....

Sa ovakvim populistom, prilično je sigurno da će maximalno koristiti ovu mogućnost da sve svoje odluke stavi iza glasa naroda, a u uslovima koji vladaju u javnosti i medijima taj glas će skoro uvek biti ono što bi on želeo.

Sad sam zakon kao zakon nije nešto negativno, i treba ljudi da se motivišu da ne prepuštaju drugima svoju sudbinu i da se izjasne, ali u ovim okolnostima i pod uslovima koji vladaju ovo je jako opasno oružje u rukama vlasti.
 

Emilia Marty

Domaćin
Poruka
3.978
A niko od vas zabrinutih za zakon o referendumu, nije procitao Ustav? Pa lolcina, samo nastavite da pusite
20211110_152121.jpg
 

Emilia Marty

Domaćin
Poruka
3.978
Pa i piše u tekstu da je usklađivanje sa članom 203 ustava , ali u sadašnjim okolnostima dobija prilično zloslutne obrise.
Ma kakve zlosutne obrise kad zakon mora da bude uskladjen sa ustavom a ustav kaze ne treba 50%? Zlosutno je bilo 2006. kad je Ustav to propisao, sad se zakon uskladjuje sa Ustavom jer zakon MORA da bude uskladjen sa ustavom, ali znas, problem je sto se neko buni protiv muRaLa
 
Poruka
71.566
Ma kakve zlosutne obrise kad zakon mora da bude uskladjen sa ustavom a ustav kaze ne treba 50%? Zlosutno je bilo 2006. kad je Ustav to propisao, sad se zakon uskladjuje sa Ustavom jer zakon MORA da bude uskladjen sa ustavom, ali znas, problem je sto se neko buni protiv muRaLa

Zaboravljaš da živimo u državi u kojoj Boris Tadić može da se kandiduje za svoj treći mandat, u kojoj je sasvim normalno smanjivati penzije i u kojoj USS odluči da se prosto ne izjasni o Briselskom sporazumu, jer je tu bio malčice sateran u ćošak, pa lakše to nego praviti neki galimatijas.

Iliti, pišeš pod premisom da je Republika Srbija danas pravno uređena država.
 

Emilia Marty

Domaćin
Poruka
3.978
Zaboravljaš da živimo u državi u kojoj Boris Tadić može da se kandiduje za svoj treći mandat, u kojoj je sasvim normalno smanjivati penzije i u kojoj USS odluči da se prosto ne izjasni o Briselskom sporazumu, jer je tu bio malčice sateran u ćošak, pa lakše to nego praviti neki galimatijas.

Iliti, pišeš pod premisom da je Republika Srbija danas pravno uređena država.
Mislis, moze se zaustaviti usvajanje zakona iako ustav sadrzi odredbu da ne treba 50%? Ne znam, ali ja podrzavam skoro svaki vid bunta ali za ovo sumnjam da ce icega biti, ne zato sto se drugi ljudi bune protiv murala, vec zato sto nikoga nece prica o zakonu koji se uskladjuje sa ustavom pokrenuti na ulicu. Ali, eto, mozda gresim.
 

trendcenter

Primećen član
Banovan
Poruka
887
Zaboravljaš da živimo u državi u kojoj Boris Tadić može da se kandiduje za svoj treći mandat, u kojoj je sasvim normalno smanjivati penzije i u kojoj USS odluči da se prosto ne izjasni o Briselskom sporazumu, jer je tu bio malčice sateran u ćošak, pa lakše to nego praviti neki galimatijas.

Iliti, pišeš pod premisom da je Republika Srbija danas pravno uređena država.
Opet racionalizuješ svoju Pogrešnu odluku iz 2012. da dovedeš ovo na vlast
 

Top
  Blokirali ste reklame
Dragi prijatelju, nemojte da blokirate reklame - isključite Ad Blocker na Forumu, jer će tako mesto vaših susreta na Krstarici ostati besplatno za korišćenje.