Писменост у Србији 19. века

Casual Observer

Legenda
Poruka
68.258

Писменост у Србији 19. века​

У турском ропству писменост у Србији се стицала, углавном, у оквирима цркве, с превасходним циљем обезбеђивања свештеничког подмлатка. Просвећивању народа значајну пажњу посветиле су устаничке вође. Слобода подизања школа био је један од захтева у борби за аутономију Србије од Османског царства. Установљено је министарство просвете, а према Вуку Караџићу, за време Првог српског устанка у Србији је било 40 школа, у скоро свим варошима и градовима. Први закон о школама донет је 1833. године. Настао је по узору на аустријски. Предвиђено је учење читања, писања, веронауке и рачунања. Закон из 1844. године је обавезно школовање поставио као циљ. Обавезно школовање први пут је прописано законом из 1882. године. Тада је основно школовање продужено на 6 година.
Без довољно школа (1835. године 62, a 1900. године 1101 школа), и то одговарајућег капацитета, уз неизграђену свест о значају основне школе код најширих слојева становништва, писменост у Србији се кроз цео 19. век веома споро ширила, будући да је основна школа представљала најзначајнији, а у појединим крајевима и једини извор писмености.

Према попису становништва из 1866. године, у Србији је било писмено мање од 5% становника. Нарочито је мало било писмених у селима (1,5%). У варошима писмени је био сваки четврти. Будући да су међу неписмене рачуната и деца до 6 година, која објективно и нису могла да буду писмена, стваран проценат писмености је нешто већи. Крајем 19. века у Србији је било писмено мало више од петине становништва. Високи проценат неписмености у Србији крајем 19. века проузроковала је изразита неписменост сеоског становништва. На размеђу два века Србија је имала 55% писмених варошана и свега 15% писмених сељака. Писменост је 1900. године углавном била својство младих. Узраст до 30 година учествовао је чак са више од 70% у укупном броју писмених у Србији.
Поред малог броја писмених у Србији крајем 19. века непознаница је била колико је међу онима који су се изјаснили као писмени било стварно писмених. Још приликом првог пописа писмених лица 1866. године начелник ондашњег статистичког одељења записао је: „Није доказано, да сваки, који је писмен у тефтер заведен, доиста и осредње само писати и рачунати уме, ово тек ако је са половином житеља случај, а друга половина више је параде ради дотичну изјаву дала, а у ствари је неписмена као и свака гомила народа.“ Да је та констатација, мада непроверена, заиста била тачна, доказало је и Шумадијско учитељско друштво много година касније. Наиме, оно је 1908. године са окружним школским надзорником код неколико сеоских школа у околини Крагујевца на погодан начин пропитивало младиће и девојке који су из основнe школе изашли пре десет година из онога што су учили у школи, при чему је константовано „да је код велике већине испитаних младића и девојака ишчезло готово све добијено знање у основној школи, па код многих чак и сва писменост! Многи од њих за све време од кад су изашли из школе нису написали ниједну реч, нити су ма шта прочитали!“ Њихово умеће да се, с муком и уз доста зноја, једва потпишу сврставало је многе од њих у категорију „писмених“.


Извор:
Момчило Исић, „Писменост у Србији у 19. веку“, Образовање код Срба, Београд 2003, 63-80.

https://vistorija.com/2012/08/25/pismenost-u-srbiji-xix-veka/
 
Poređenja radi, pismenost u Austrougarskoj, 1880/81., Kneževina Srbija se ipak kotirala nešto bolje od habzburške Like i Dalmacije.

118D9E62-E3B4-4446-B9EC-036C62D71779.jpeg
 
S obzirom da se ovde potežu i “kulturološki” i “civilizacijski” argumenti u korist izvesne tisućletne kulture mora se naglasiti da je krajem XIX veka nivo nepismenosti u (tada već formalno mađarskim) kolonijama K und k bio zapanjujće visok, tj stanje pismenosti pučanstva je bilo kud i kamo gore nego i u obrenovićevskoj Srbiji i neuporedivo sa stanjem u Vijvodini i Vojnoj granici.

Da neko ne bi ponovo o “primitivnim Bizantincima” nek uporedi tada skoro potpuno nepismeni Agram sa Vojnom granicom i isto tako “šizmatičkom” Vojvodinom - pod Mađarima je u drigoj polovini XIX veka stanje elementarne pismenosti u Hrvatskoj bilo uporedivo jedino sa stanjem u neuporedivo siromašnijim potpuno opustošenim novooslobođenim od Turaka (1878.) krajevima južne Srbije.

Pogledajte prilog 1651057
30% pismenih Srbija nije imala ni 1930., 50 godina kasnije od prikaza stanja tvoje karte.
FB_IMG_1733142766794.jpg
 
Ne


Ne razumem. Da li pokušavaš da kažeš da je, zapravo, na Kosovu bio veći stepen pismenosti tj. da su neke druge teritorije kvarile prosek?

Ne razumije. Ja sam mislio da su Srbi tad bila velika većina na Kosovu i da je Titara planski naselio Šipce i i raseljavao Srbe sa Kosova? Tako nas stručnjaci iz srpskog korpusa uče.

Imaš li objašnjenje za to zašto su podatci tako tragični na području kasnije tkzv. "RSK"? Muslimani, Šiptari, Hrvati? Tko je kvario sliku?
 
Ne razumije. Ja sam mislio da su Srbi tad bila velika većina na Kosovu i da je Titara planski naselio Šipce i i raseljavao Srbe sa Kosova? Tako nas stručnjaci iz srpskog korpusa uče.

Imaš li objašnjenje za to zašto su podatci tako tragični na području kasnije tkzv. "RSK"? Muslimani, Šiptari, Hrvati? Tko je kvario sliku?

Najmanje od svega što bi do sada trebalo da si za vreme svog boravka na ovom forumu (ostavljajući sve drugo po strani) naučio jeste da ne možeš tako da razgovaraš sa mnom.
 
U Severnoj Srbiji je bilo tada 44,91% pismenih.

Severna Srbija je teritorija Kneževine Srbije iz vremena Berlinskog kongresa 1878. godine, uvećane za tri malene teritorije pripojene od Bugarske posle Prvog svetskog rata, samo da podsetim.

Ni srpski krajevi ne izgledaju puno bolje.
Kada je uopće uvedeno obavezno školovanje, nakon 2.s.r. ?

Zakonom o osnovnoj školi krajem 1882. godine bila je uvedena obavezna osnovna škola za sve.
 
A koji muslimani su tako tragično ukenjali prosjek u tkzv. "Krajini"?

map_of_republika_srpska_krajina-png.1651301


Pogledajte prilog 1651305

Pogledajte prilog 1651306
Za školovanje je tada ponajprije trebalo razumijevanje roditelja da oslobode djecu seoskih poslova i upute ih na školovanje.
U Vojnoj Krajini je školovanje uvedeno zakonom o školstvu 1774., nastavni program i jezik je bio njemački. Vjerojatno još jedan razlog slabe posjećenosti škola.
Iako je Vojna krajina ukinuta 1881., Austrija je sve do 1888. imala nadležnost nad školstvon na tom području.
To je puno propuštenog vremena da dođe do promjene mentaliteta u vezi školstva.
 
Severna Srbija je teritorija Kneževine Srbije iz vremena Berlinskog kongresa 1878. godine, uvećane za tri malene teritorije pripojene od Bugarske posle Prvog svetskog rata, samo da podsetim.
Da, to sam tako i razumio.

Zakonom o osnovnoj školi krajem 1882. godine bila je uvedena obavezna osnovna škola za sve.
Što je onda razlog relativno niskog postotka pismenosti još 1930.? Razlika među spolovima, tipa da djevojčicama nije bilo dopušteno pohađanje škola u mjeri kao dječacima?
 
Što je onda razlog relativno niskog postotka pismenosti još 1930.? Razlika među spolovima, tipa da djevojčicama nije bilo dopušteno pohađanje škola u mjeri kao dječacima?

Da. Prema popisu iz 1931. godine, skoro 70% muškaraca Severne Srbije je bilo pismeno, a 78% žena nepismeno.

1000017650-jpg.1605538


Mlada muška populacija, 11-19 godina, imala je stopu pismenosti u Severnoj Srbiji tada u iznosu od čak preko 81%.
 

To je za žene znatno sporije išlo zato što su, pre svega, mešovita odeljenja relativno govoreći novina. Postojale su ženske i muške škole, a u slučaju mešovitih škola, koje su u mnogim sredinama bile relativno govoreći novina, formirana su zasebna muška i ženska odeljenja.

Žene nisu bile emancipovane. Nisu imale niti aktivna, niti pasivna politička prava. Žene nisu išle u vojsku, u starija vremena sem u izolovanim slučajevima nisu bile čak ni poreski obveznici od kojih bi se prihod ubirao. Nije ih bilo niti na jednoj jedinoj odgovornoj poziciji, niti su ih mogle zauzimati. Broj poslova koji im je bio otvoren, značajno je bio ograničeniji nego danas, tako da je ulaganje u žensko školstvo jednostavno kasnilo, zato što je bilo nešto za šta je postojao značajno manji interes i što je i bilo posmatrano kao manje isplativo. Sa manjkom ulaganja u obrazovanje, to bi značilo da bi možda kćer morao poslati i u sasvim drugi grad da ide u školu, jer obližnje nema, a to bi u toj situaciji značilo i plaćanje transporta i obezbeđenja radi svakodnevnog prevoza.

Naravno, ne treba zaboravljati ni određene zastarele mentalitetske stavke, oko toga da je mnogima ideja obrazovane žene bila prava travestija, zato što su smatrali da je ženi mesto u kuhinji i otprilike nigde van nje. Žena ne mora da bude pismena da bi naučila da bude pralja, kuvarica i da doji odojčad.
 
Poslednja izmena:
Ne razumije. Ja sam mislio da su Srbi tad bila velika većina na Kosovu i da je Titara planski naselio Šipce i i raseljavao Srbe sa Kosova? Tako nas stručnjaci iz srpskog korpusa uče.

Imaš li objašnjenje za to zašto su podatci tako tragični na području kasnije tkzv. "RSK"? Muslimani, Šiptari, Hrvati? Tko je kvario sliku?
Hmmm, na Kosovu Srbi opadaju od seoba. Od tog vremena opadaju i hrišćani. Nisu se tek tako Klimenti pojavili u Sremu. I nije bezrazložno što je procenat muslimana na Kosovu mnogo veći nego u Albaniji.
Ovo za Tita je zamerka vezana za zabranu povratka Srba.
 
Hmmm, na Kosovu Srbi opadaju od seoba. Od tog vremena opadaju i hrišćani. Nisu se tek tako Klimenti pojavili u Sremu. I nije bezrazložno što je procenat muslimana na Kosovu mnogo veći nego u Albaniji.
Ovo za Tita je zamerka vezana za zabranu povratka Srba.

Iz iskustva prepiske sa njim, rekao bih da on to vrlo dobro zna, nego baca udicu (pišući gluposti koje se ponekad mogu negde čuti po nekim društvenim mrežama) na ove domaće mitomane, da bi video ko će se upecati.

Zato i nisam odgovorio, već napisao kratko ono da me takav pokušaj komunikacije (odista) vređa.
 
Iz iskustva prepiske sa njim, rekao bih da on to vrlo dobro zna, nego baca udicu (pišući gluposti koje se ponekad mogu negde čuti po nekim društvenim mrežama) na ove domaće mitomane, da bi video ko će se upecati.

Zato i nisam odgovorio, već napisao kratko ono da me takav pokušaj komunikacije (odista) vređa.
Nadam se da ne ide u tom pravcu.
 
Ni srpski krajevi ne izgledaju puno bolje.
Kada je uopće uvedeno obavezno školovanje, nakon 2.s.r. ?
Valjda pre. Samo 3-4 razreda nije dovoljno, zaboravi se za nekoliko godina - ustanovljavali se non-stop se da su deca od 10-11 godina tada bila najpismenija, i posle do punoletstva zaborave i da čitaju. Školska Inspekcija ustanovi da u odeljenju svi osim najgorih nekako znaju da čitaju i pišu, a posle na regrutacijo hm, hm… i ne samo u Srbiji i K und k.
 

Back
Top