- Poruka
- 30.598
U drugoj polovini sedamdesetih godina 20. veka izvršena je reforma obrazovanja poznata kao „usmereno obrazovanje“, čiji je idejni tvorac bio Stipe Šuvar, tadašnji ministar za kulturu Republike Hrvatske, pa su se te škole popularno zvale „šuvarice“. Primenjivala se tek nešto više od deset godina, i zapamćena je kao jedna od gorih na ovim prostorima.
Foto: Canva
Suština je bila da se, umesto gimnazija, koje su učenike pripremale za više škole i fakultete, i srednjih stručnih, zanatskih škola, uvede jedinstveno srednje obrazovanje. Ideja zaustavljanja klasnih razlika između intelektualaca i radnika provejavala je pored one o rešavanju problema nezaposlenosti. Mudri ljudi su govorili nama, tadašnjim đacima – „Ova reforma će iznedriti poluobrazovane i neobrazovane mlade ljude, a njima je najlakše upravljati!“.
Za upis u srednju školu nije bilo prijemnog ispita, niti su se bodovale ocene. Bilo je potrebno samo svedočanstvo o završenoj osnovnoj. Pravilo se odeljenja koliko treba, nekada 14, nekada 12, često sa po preko 40 učenika. Prva godina, takozvane „zajedničke osnove“, bila je ista u svim školama. Zatim je sledilo „blago usmerenje“, da bi se u trećoj godini birao „konačni“ smer gde je na nivou Jugoslavije bilo preko 500 različitih, nekada potpuno nezgrapno definisanih i besmislenih profila.

Foto: Canva
Suština je bila da se, umesto gimnazija, koje su učenike pripremale za više škole i fakultete, i srednjih stručnih, zanatskih škola, uvede jedinstveno srednje obrazovanje. Ideja zaustavljanja klasnih razlika između intelektualaca i radnika provejavala je pored one o rešavanju problema nezaposlenosti. Mudri ljudi su govorili nama, tadašnjim đacima – „Ova reforma će iznedriti poluobrazovane i neobrazovane mlade ljude, a njima je najlakše upravljati!“.
Za upis u srednju školu nije bilo prijemnog ispita, niti su se bodovale ocene. Bilo je potrebno samo svedočanstvo o završenoj osnovnoj. Pravilo se odeljenja koliko treba, nekada 14, nekada 12, često sa po preko 40 učenika. Prva godina, takozvane „zajedničke osnove“, bila je ista u svim školama. Zatim je sledilo „blago usmerenje“, da bi se u trećoj godini birao „konačni“ smer gde je na nivou Jugoslavije bilo preko 500 različitih, nekada potpuno nezgrapno definisanih i besmislenih profila.
I nazivi škola su menjani u neverovatna imena. Tako je moja srednja škola, koja je ranije bila Šesta muška, realna, beogradska… gimnazija, u periodu „šuvarica“ postala Obrazovno-vaspitna organizacija usmerenog obrazovanja „Zvezdara“ (skraćeno – OVO UO „Zvezdara“). U njoj su u trećoj godini postojali smerovi knjižničar (budući bibliotekar), knjižar (budući prodavac u knjižari), ili prirodni – matematičko-tehnički saradnik i, za to vreme vrlo napredni smer programer. Svi oni su davali prohodnost na fakultete (društvene odnosno prirodne), ali ideja je bila da nam fakulteti ne trebaju kad imamo zanimanje već sa 18 godina.Sećam se da je moj brat, pred kraj osmog razreda, čitao naglas informator za upis srednje škole i zanimanja za koja su se učenici spremali, pa je počeo i da ih izmišlja – „izrađivač kalauza“, „penjač na krov sa spoljne strane zgrade“, „ocenjivač ukusa sitnih kolača“, a niko od prisutnih (odraslih) nije primetio kada je izmišljanje počelo.