porin50
Ističe se
- Poruka
- 2.137
Srpska blokada državnih institucija mogla bi ubrzati donošenje 'konačnog' rješenja za BiH
Osam scenarija raspleta krize u Bosni i Hercegovini
1.Prvi je status quo. Ostanak istoga stanja i taborenje s Vladom u tehničkom mandatu. S paraliziranim Parlamentom bez predsjedatelja i svim srpskim strankama u oporbi. Čak i povlačenje Špirićeve ostavke, povlačenje Lajčakovih mjera te moguće približavanje stavova pravnih stručnjaka OHR-a i RS-a, te nastavak rada Vijeća ministara u "punom kapacitetu", status je quo i jedan od najgorih mogućih scenarija raspleta bh krize.
2.Drugo moguće rješenje je Lajčakova smjena glavnih sudionika krize, Milorada Dodika i Harisa Silajdžića. I to je privremena mjera koje ne bi riješila bit bh problema, dapače, samo bi generirala nove probleme. S druge strane, bošnjački političari pozivaju Lajčaka da i dalje u sklopu svoga mandata nameće zakone koji bi slabili RS, a jačali državne organe vlasti. Ipak, teško je očekivati od Lajčaka da nakon posljednjih reakcija iz RS-a ponovo povuče sličan potez.
3.I dok Bošnjaci priželjkuju nove mjere, iz RS-a poručuju kako je vrijeme za gašenje bonnskih ovlasti i općenito OHR-a. I takav rasplet je u ovom trenutku teško provodljiv, jer bi značio potpuni poraz Vijeća za provedbu mira, EU-a i američke administracije. Raspisivanje novih izbora jedan je od mogućih scenarija, koji i nije toliko neizgledan.
No i taj scenarij ne bi riješio uzrok bh problema i bio bi preskupa privremena mjera
4.Povratak propaloga travanjskoga paketa na scenu uz pomoć predstavnika međunarodne zajednice u BiH, a poglavito američke diplomacije, priželjkuju Sulejman Tihić, Zlatko Lagumdžija, Mladen Ivanić, pa čak i Milorad Dodik. No danas niti jedna hrvatska stranka, pa čak ni Čovićev HDZ BiH, koji je u prvom mahu podržavao travanjski paket, ni po koju cijenu ne pristaje na takav aranžman i na takozvane ustavne promjene po fazama. Tako bi povratak travanjskoga paketa bio izravno protivljenje volji jednoga cijeloga naroda, čime bi bili urušeni temelji BiH.
5.Donošenje novoga ustava je mogući scenarij. Iako se u ovom trenutku čini daleko, vjerojatno bi jedni mogao suštinski riješiti nagomilane bosanskohercegovačke probleme, čiji je uzrok nesimetričan, nepravedan, nefunkcionalan... ustav - to jest Aneks 4 Daytonskog mirovnog sporazuma. Izgledi postoje, a mogu se nazrijeti iz mostarskog sporazuma u kojem je preciziran točan nadnevak početka razgovora o novom ustavu.
6.Jedan od mogućih scenarija je i međunarodni protektorat. S obzirom na OHR-ovu postupnu izlaznu strategiju iz BiH, teško je očekivati da će se međunarodna zajednica odlučiti na takav potez. Bio bi to poraz cjelokupne međunarodne politike prema BiH, kojim bi priznala da je u BiH vukla pogrešne poteze.
7.Mirni raspad države i prekrajanje granica na Balkanu sve se češće spominju kao moguće rješenje i kosovskoga i bosanskohercegovačkoga pitanja. Mirni raspad države čini se u ovom trenutku nerealnim rješenjem i zbog globalnih političkih kretanja i neskrivene islamofobije u zapadnoeuropskim državama i SAD-u.
8.Posljednja opcija je ona najgora rat. Upravo je ta opcija najmanje moguća za jedno duže vremensko razdoblje. U praksi, rat je nemoguć. Prije svega nema ga tko ni pokrenuti niti voditi. Bez obzira na milijunsku potporu radikalima, Srbija je posljednja zemlja u ovom trenutku koja ima snage za pokretanje novih ratova, barem u slučaju BiH. Isključena je i mogućnost građanskog rata u BiH jer za takvo što više nitko u BiH nema ni snage, ni volje, niti resursa. Ipak, sve to ne isključuje nemire, pa čak i širih razmjera.
..............................................
Evo, pa da čujem vaše mišljenje što je najrealnije očekivati?
Osam scenarija raspleta krize u Bosni i Hercegovini
1.Prvi je status quo. Ostanak istoga stanja i taborenje s Vladom u tehničkom mandatu. S paraliziranim Parlamentom bez predsjedatelja i svim srpskim strankama u oporbi. Čak i povlačenje Špirićeve ostavke, povlačenje Lajčakovih mjera te moguće približavanje stavova pravnih stručnjaka OHR-a i RS-a, te nastavak rada Vijeća ministara u "punom kapacitetu", status je quo i jedan od najgorih mogućih scenarija raspleta bh krize.
2.Drugo moguće rješenje je Lajčakova smjena glavnih sudionika krize, Milorada Dodika i Harisa Silajdžića. I to je privremena mjera koje ne bi riješila bit bh problema, dapače, samo bi generirala nove probleme. S druge strane, bošnjački političari pozivaju Lajčaka da i dalje u sklopu svoga mandata nameće zakone koji bi slabili RS, a jačali državne organe vlasti. Ipak, teško je očekivati od Lajčaka da nakon posljednjih reakcija iz RS-a ponovo povuče sličan potez.
3.I dok Bošnjaci priželjkuju nove mjere, iz RS-a poručuju kako je vrijeme za gašenje bonnskih ovlasti i općenito OHR-a. I takav rasplet je u ovom trenutku teško provodljiv, jer bi značio potpuni poraz Vijeća za provedbu mira, EU-a i američke administracije. Raspisivanje novih izbora jedan je od mogućih scenarija, koji i nije toliko neizgledan.
No i taj scenarij ne bi riješio uzrok bh problema i bio bi preskupa privremena mjera
4.Povratak propaloga travanjskoga paketa na scenu uz pomoć predstavnika međunarodne zajednice u BiH, a poglavito američke diplomacije, priželjkuju Sulejman Tihić, Zlatko Lagumdžija, Mladen Ivanić, pa čak i Milorad Dodik. No danas niti jedna hrvatska stranka, pa čak ni Čovićev HDZ BiH, koji je u prvom mahu podržavao travanjski paket, ni po koju cijenu ne pristaje na takav aranžman i na takozvane ustavne promjene po fazama. Tako bi povratak travanjskoga paketa bio izravno protivljenje volji jednoga cijeloga naroda, čime bi bili urušeni temelji BiH.
5.Donošenje novoga ustava je mogući scenarij. Iako se u ovom trenutku čini daleko, vjerojatno bi jedni mogao suštinski riješiti nagomilane bosanskohercegovačke probleme, čiji je uzrok nesimetričan, nepravedan, nefunkcionalan... ustav - to jest Aneks 4 Daytonskog mirovnog sporazuma. Izgledi postoje, a mogu se nazrijeti iz mostarskog sporazuma u kojem je preciziran točan nadnevak početka razgovora o novom ustavu.
6.Jedan od mogućih scenarija je i međunarodni protektorat. S obzirom na OHR-ovu postupnu izlaznu strategiju iz BiH, teško je očekivati da će se međunarodna zajednica odlučiti na takav potez. Bio bi to poraz cjelokupne međunarodne politike prema BiH, kojim bi priznala da je u BiH vukla pogrešne poteze.
7.Mirni raspad države i prekrajanje granica na Balkanu sve se češće spominju kao moguće rješenje i kosovskoga i bosanskohercegovačkoga pitanja. Mirni raspad države čini se u ovom trenutku nerealnim rješenjem i zbog globalnih političkih kretanja i neskrivene islamofobije u zapadnoeuropskim državama i SAD-u.
8.Posljednja opcija je ona najgora rat. Upravo je ta opcija najmanje moguća za jedno duže vremensko razdoblje. U praksi, rat je nemoguć. Prije svega nema ga tko ni pokrenuti niti voditi. Bez obzira na milijunsku potporu radikalima, Srbija je posljednja zemlja u ovom trenutku koja ima snage za pokretanje novih ratova, barem u slučaju BiH. Isključena je i mogućnost građanskog rata u BiH jer za takvo što više nitko u BiH nema ni snage, ni volje, niti resursa. Ipak, sve to ne isključuje nemire, pa čak i širih razmjera.
..............................................
Evo, pa da čujem vaše mišljenje što je najrealnije očekivati?