Novi zakon,neće biti više blanko ostavki.

munjoliki

Domaćin
Poruka
4.324
Бланко оставке пред Уставним судом
У влади се ради на новом закону о избору одборника који ће не само променити изборни систем већ ће, уколико буде усвојен у предложеној форми, оставити странке без могућности да располажу мандатима изабраних кандидата
Уставни суд Србије: како ће се одредити према иницијативи Хрватско- буњевачко-шокачке странке из Суботице (Фото Д. Јевремовић)

Да ли ће бланко оставке постати прошлост домаћег политичког система, зависи од одлуке Уставног суда, пред којим је покренут поступак за оцену уставности појединих одредби важећег Закона о локалним изборима, али и од тога да ли ће посланици изгласати нови закон у којем није предвиђена могућност да странке активирају унапред потписане оставке изабраних представника.

Законски рок у којем би се суд о овоме изјаснио не постоји, а дужина поступка, како нам је објашњено, зависи од тога да ли ће судије заказати јавну расправу и да ли ће се консултовати са судском праксом других уставних судова… Иначе, иницијативу за покретање поступка поднела је Хрватско-буњевачко-шокачка странка из Суботице.

Док се поступак пред судом буде водио, Влада Србије требало би на јесен да пошаље скупштини нови закон о избору одборника који ће не само променити изборни систем већ ће, уколико буде усвојен у предложеној форми, оставити странке без могућности да располажу мандатима изабраних кандидата. Нацрт новог закона не помиње бланко оставке и предвиђа да изабрани представници слободно располажу додељеним мандатом.

С друге стране, све партије из актуелног скупштинског сазива, осим ЛДП-а, искористиле су уставно решење према којем је посланик слободан да стави свој мандат на располагање политичкој странци на чији предлог је изабран за посланика.

Док су представници власти истицали да ће укидање оставки појачати одговорност изабраних представника и спречити их да се за евентуалне лоше резултате позивају на партију или њеног лидера, једна од примедби опозиције јесте и да би такво решење могло да отвори врата бизнисменима да „купују” одборнике. Као потврду за то наводе примере из досадашње скупштинске праксе у којој су поједине партије стицале парламентарни статус не изласком на изборе – већ тако што би неко од већ изабраних посланика других партија добио њихову чланску карту.

Поједини аналитичари, пак, оцењују да бланко оставке нису сигурна брана од утицаја центара моћи на одборнике или посланике. Тако Дејан Вук Станковић каже да и странке могу да буду под утицајем тајкуна.

„Колико одборници и посланици могу бити подложни том утицају, толико могу бити и странке. Није решење у бланко оставкама, већ у контроли финансирања”, сматра Станковић и оцењује као добар потез укидање овог принципа. Тиме се, како наводи, одборници чине одговорнијим, омогућава аутономија у њиховом раду, а не да буду „мегафони својих партија”.

Уредник „Нове српске политичке мисли” Ђорђе Вукадиновић, уз оцену да су бланко оставке „ружна мера”, истовремено наводи и разлоге за њихово укидање, али и против тога.

„Тешко је бити паметан и наћи добро решење. С једне стране, бланко оставка делује поражавајуће за одборнике и води у партократију. А са друге стране, укидање те институције широко отвара врата политичким купопродајама појединаца или целих одборничких група, чега и иначе има и што смо гледали претходних година”, оцењује Вукадиновић. Ипак, према његовом мишљењу, док се гласа за партијске листе, треба да се задржи нека форма везаног мандата. Али, ако су избори већински и ако се гласа за личност, сматра он, онда је та мера, за коју каже да је знак незреле демократије, сувишна и требало би је укинути.

А. Маринковић

[објављено: 14/08/2009]

Da li će stranke prihvatiti da nema blanko ostavki i da će im poslanik moći da pređe u drugi tabor ako bude "nezadovoljan",kako će ih držati zajedno,šta sa "talasanjem" i slobodnim mišljenjem,hoće li to GO stranke ili partijske vođe dozvoljavati?
 
pa to ce generalno biti lose resenje jer ce bilo koji tajkun moci da obori vladu kad hoce

eto recimo skupe pare i kupe tadiceva 2 poslanika i pade vlada

Da, ali zato će i moći 20 000 radnika neke fabrike se nadaju nekom pravom predstavljanju u skupštini.
Blanko ostavke su ruganje parlamentarizmu i najiskrenije se nadam da će što brže postati deo prošlosti.
 
pa to ce generalno biti lose resenje jer ce bilo koji tajkun moci da obori vladu kad hoce

eto recimo skupe pare i kupe tadiceva 2 poslanika i pade vlada

Sve se to vrlo lako rešava novim izbornim sistemom
Recimo, 30 000 građana s pravom glasa bira jednog poslanika...poslanika može predložiti partija, ali je direktno odgovoran biračima za svoje ponašanje u skupštini...na taj način narod preuzima na sebe njegov izbor kao i opoziv, ukoliko posumnja da vuče na nečiju stranu zarad svojih ili interesa nekog uskog kruga....osim toga, na taj način će i birači znati tačno koga biraju usled čega će kvalitet kandidata za poslanike biti presudan pri izboru, a ne partijska podobnost...
 
Elita na testu

Vlada Srbije trebalo bi ove jeseni da odlučuje o Nacrtu zakona o izboru odbornika, kojim bi se osigurala samostalnost predstavnika građana u lokalnim samouprava od stranačkih centrala.



Ukoliko vladajuća koalicija prvo na sednici Vlade, a potom i u Skupštini Srbije, usvoji tekst koji je sačinilo Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, u skupštine gradova i opština ušli bi oni kandidati za odbornike koji su u predizbornoj kampanji istureni u prvi plan i ukinuo bi se institut „blanko ostavki“, preko kojeg su odbornici vlasništvo nad svojim mandatima davali političkoj partiji s čije liste su izabrani. Dakle, više ne bi bilo moguće da mehanizmom stranačke samovolje u parlament uđe na primer onaj stoti s liste, već bi to bilo prvih pet, 10 ili 20, shodno broju glasova koji partija i koalicija osvoje na izborima. Jednostavno rečeno, građani će znati za koga glasaju. Takođe, odbornici će postati suvereni nosioci mandata i moći će da glasaju po svojoj savesti i u skladu sa interesima svojih birača, bez bojazni da će ih partijski šefovi zbog toga izbaciti iz skupštinskih klupa.

Čini se da je Demokratska stranka, čiji je predstavnik Milan Marković ministar za državnu upravu, rešila da istestira volju preostalog dela političke elite u Srbiji da se neke od zapaljivih boljki ovdašnjeg društva konačno izleče. Možda je reč i samo o volji nekih struja unutar prilično heterogene DS, uostalom setimo se da su upravo stranačke kolege primorale ministra Markovića krajem 2008. da odustane od nekih od ključnih rešenja u predlogu seta zakona o lokalnoj samoupravi, zarad mira u partiji i koaliciji. Takođe, a bilo je i toga, ono što Vlada usvoji Narodna skupština možda i neće izglasati ili će amandmanima predlog zakona dovesti do neprepoznatljivosti. Dakle, ozbiljna rezerva prema realističnosti ovakvog Nacrta zakona o izboru odbornika mora da postoji sve dok ga većina poslanika u državnom parlamentu ne izglasa.
Ukoliko sve bude onako kako Milan Marković planira, rešenja o izboru najboljih, a ne najlojalnijih i o ukidanju „blanko ostavki“ prenela bi se na republički nivo. „Ustavne odredbe koje strankama daju kontrolu nad mandatima poslanika i dalje su prepreka za reformu Skupštine Srbije i za njenu ulogu istinskog političkog foruma. Izborni sistem nije revidiran i nije u skladu sa evropskim standardima“, upozorila je Evropska komisija oktobra 2008, a identične ocene izneli su i posmatrači Saveta Evrope. Dakle, opet jednostavno rečeno, ako zaista hoćemo u Evropu ova rešenja se moraju menjati. Za razliku od međunarodnih institucija, čini se da domaća javnost ima mnogo viši prag tolerancije prema partokratiji u kojoj živimo.
http://www.danas.rs/vesti/dijalog/elita_na_testu.46.html?news_id=170252

Izgleda da će se stvarno doneti ovaj zakon.Biće interesantno kojim partijama ovo neodgovara.
 
pa to ce generalno biti lose resenje jer ce bilo koji tajkun moci da obori vladu kad hoce

eto recimo skupe pare i kupe tadiceva 2 poslanika i pade vlada

Ako neko sebi dozvoli da ima poslanika koji se prodaje za keš i da takvog stavi na listu - ne treba ga žaliti. Valjda onaj ko vodi stranku treba da zna ko je ispod njega i da u te ljude ima poverenja.
 
Sve se to vrlo lako rešava novim izbornim sistemom
Recimo, 30 000 građana s pravom glasa bira jednog poslanika...poslanika može predložiti partija, ali je direktno odgovoran biračima za svoje ponašanje u skupštini...na taj način narod preuzima na sebe njegov izbor kao i opoziv, ukoliko posumnja da vuče na nečiju stranu zarad svojih ili interesa nekog uskog kruga....osim toga, na taj način će i birači znati tačno koga biraju usled čega će kvalitet kandidata za poslanike biti presudan pri izboru, a ne partijska podobnost...

Ово не функционише нигде сем у Енлеској која је до овог нивоа парламентарне културе стига вишевековном еволуцијом. У Србији која је изашла из комунизма, ови шатро демократски и либерални принципи нити могу да важе нити би били корисни.
 
Ako neko sebi dozvoli da ima poslanika koji se prodaje za keš i da takvog stavi na listu - ne treba ga žaliti. Valjda onaj ko vodi stranku treba da zna ko je ispod njega i da u te ljude ima poverenja.

A i napokon da se vidi u kojoj partiji postoji stvarno program i ideje,koje su stvorene zbog interesa pa skupljaju poslanike preletače i koliko su im članovi i poslanici verni ili si tu zbog novca ko da više.
 

Back
Top