Niko neće u nastavnike

Nina

Zlatna tastatura
Supermoderator
Poruka
332.570
72988_untitled-3_s.jpg


Projekcija je da će školama u Srbiji u narednih pet godina nedostajati 5.000-7.000 nastavnika

Ukoliko se nešto hitno ne preduzme, školama u Srbiji u narednih pet godina nedostajaće pet do sedam hiljada nastavnika, upozorili su na nedavnom skupu u SANU dekani fakulteta u Beogradu koji školuju nastavnički kadar.

Koliko je situacija alarmantna dovoljno govori podatak što su na smeru za nastavnika hemije ove godine upisana tri brucoša, biologije - 2, fizike - 7, matematike- 3, geografije - 20, srpskog jezika 60, istorije - 84. Na fakultetima kažu da je to istorijski minimum.

Trend naglog opadanja interesovanja za nastavničke fakultete krenuo je 2015. godine. Te godine na Matematičkom fakultetu u Beogradu bilo je 112 prijavljenih kandidata za polaganje prijemnog, a samo godinu dana kasnije broj zainteresovanih kandidata je prepolovljen. Već tada u školama u Srbiji nedostajalo je oko 500 nastavnika matematike i isto toliko fizike.

Danas je u školama najveći deficit nastavnika matematike, fizike, hemije, informatike, nemačkog jezika. Pravilnik o zapošljavanju u školi kaže da u učionicu mogu samo nastavnici sa master diplomom. Međutim, Pravilnik je jedno, a realnost na terenu nešto sasvim drugo. Da bi se održala nastava, direktori su prinuđeni da angažuju manje stručan kadar, čak i apsolvente sa fakulteta.

Više je razloga što se beži iz prosvete. Matematičari, fizičari, informatičari ne žele da rade u školi jer u privredi mogu da zarade mnogo više. Osim finansijskog momenta, status profesije je danas vrlo nizak, nije vrednovan na pravi način.

Dekani osam fakulteta Univerziteta u Beogradu, koji imaju smerove za nastavnike, uradili su platformu kojom se predlaže rešenja kako bi se povećalo interesovanje za nastavničke smerove i rešio deficit kadrova u školama.

Stipendije, veće plate i vraćanje ugleda prosvetnim radnicima- tri su ključne stvari na kojima insistiraju dekani. Platforma je usvojena na Senatu i prosleđena Ministarstvu prosvete.
link
 
Finski sistem obrazovanja važi za jedan od najboljih u svetu.
U toj zemlji ogromna pažnja se poklanja deci i mladima na polju edukacije.

Jedan od ključnih elemenata u obrazovnom sistemu Finske je kvalitet nastavnika.

A postati nastavnik u Finskoj nije lako. Velika je konkurencija na fakultetima, jer veliki broj mladih želi da radi u školi. To je jedna od najtraženijih profesija. Svaki 13. kandidat koji aplicira za fakultet bude primljen. To znači da su nastavnici i učitelji cenjeni u društvu.

"Nastavnik bira način kako će da predaje gradivo. Ciljevi su postavljeni na nacionalnom nivou šta deca treba da znaju kada završe školu. Velika je sloboda za prosvetne radnike unutar učionice. To je jedan od razloga zašto je popularno biti nastavnik u Finskoj jer možete da birate način kako ćete raditi sa decom. Njihov rad se prati, ali nemamo inspekciju na nacionalnom nivou koja ih kontroliše kao neke druge zemlje. Veliko je poverenje između školske uprave i nastavnika. Poslednje inspektore imali smo devedesih. U međuvremenu pametnije smo ulagali novac",

U Finskoj je obrazovanje besplatno kroz ceo obrazovni sistem. Učenici dobijaju besplatno sav nastavni materijal, udžbenike. Imaju i jedan besplatan obrok u školi. Teško je preračunati koliki je budžet za obrazovanje u toj zemlji. Deo novca sliva se iz državne kase, a deo finansiraju lokalne samouprave. Ono što se zna - budžet za prosvetu je drugi najveći u okviru finske vlade. Jedino je veći za socijalnu zaštitu.
 
Kada se bude vratilo poštovanje nastavnika i škole kao obrazovne ustanove,
a nastavnici budu placeni shodno poslu koji obavljaju a njihov posao je od velikog znacaja
...onda ce ljudi ponovo hteti u nastavnicki kadar..samo da ne spadnemo da uvozimo nastavni kadar
kao sto uvozimo vozace autobusa i kamiona
 
Mi smo miljama daleko od Finske.
Za pocetak, mora da se menja zakon.
Za male pare poneko bi i radio ali da su obespravljeni i ponizzeni ljudi ne zele.
Od moje generacije nas 80 u prosveti radi samo njih 10.
Sve ostale koleginice su probale i napustile u roku od 5 godina.
Kolega jedan radio u rodnom selu i odustao...
Razlog je kombinacija obespravljenosti, ponizavanja i siromastva.
 
Форум средњих школа је тражио одобрење да се у школе врате пензионери и да могу да предају и несвршени студенти.
Квалитет није важан, само да се попуни број.
 
Finski sistem obrazovanja važi za jedan od najboljih u svetu.
U toj zemlji ogromna pažnja se poklanja deci i mladima na polju edukacije.

Jedan od ključnih elemenata u obrazovnom sistemu Finske je kvalitet nastavnika.

A postati nastavnik u Finskoj nije lako. Velika je konkurencija na fakultetima, jer veliki broj mladih želi da radi u školi. To je jedna od najtraženijih profesija. Svaki 13. kandidat koji aplicira za fakultet bude primljen. To znači da su nastavnici i učitelji cenjeni u društvu.

"Nastavnik bira način kako će da predaje gradivo. Ciljevi su postavljeni na nacionalnom nivou šta deca treba da znaju kada završe školu. Velika je sloboda za prosvetne radnike unutar učionice. To je jedan od razloga zašto je popularno biti nastavnik u Finskoj jer možete da birate način kako ćete raditi sa decom. Njihov rad se prati, ali nemamo inspekciju na nacionalnom nivou koja ih kontroliše kao neke druge zemlje. Veliko je poverenje između školske uprave i nastavnika. Poslednje inspektore imali smo devedesih. U međuvremenu pametnije smo ulagali novac",

U Finskoj je obrazovanje besplatno kroz ceo obrazovni sistem. Učenici dobijaju besplatno sav nastavni materijal, udžbenike. Imaju i jedan besplatan obrok u školi. Teško je preračunati koliki je budžet za obrazovanje u toj zemlji. Deo novca sliva se iz državne kase, a deo finansiraju lokalne samouprave. Ono što se zna - budžet za prosvetu je drugi najveći u okviru finske vlade. Jedino je veći za socijalnu zaštitu.
Poenta finskog obrazovanja je potpuna autonomija škole i nastavnika. Nemaju privatne škole niti privatnih časova jer mnogo ulažu državne tako da nema potrebe da dodatno plaćaju časove kada ih mogu dobiti i u školi.
 
Posle ovakvih informacija ,meni nisu jasni svi oni koji kažu da nam je posao lak i da smo dobro plaćeni a ništa ne radimo. Pa zašto onda nije navala za tako "lak i plaćen" posao ?
Losa organizacija.
Nastavnik ne bi trebao da razmislja o fondu casova, da juri normu .
Nego da mu onaj ko je nadlezan organizuje radno vreme.
Takodje mora postojati mehanizam udaljavanja problematicnih ucenika sa casa, pa i iz skole.
Smanjiti papirologiju.Izbaciti roditelje iz skola.
 
Losa organizacija.
Nastavnik ne bi trebao da razmislja o fondu casova, da juri normu .
Nego da mu onaj ko je nadlezan organizuje radno vreme.
Takodje mora postojati mehanizam udaljavanja problematicnih ucenika sa casa, pa i iz skole.
Smanjiti papirologiju.Izbaciti roditelje iz skola.
Zbog svega toga smo se bunili, samo smo dobili pljuvanje po medijima i po društvenim mrežama :(
 
Losa organizacija.
Nastavnik ne bi trebao da razmislja o fondu casova, da juri normu .
Nego da mu onaj ko je nadlezan organizuje radno vreme.
Takodje mora postojati mehanizam udaljavanja problematicnih ucenika sa casa, pa i iz skole.
Smanjiti papirologiju.Izbaciti roditelje iz skola.
Родитељи ће сами изаћи из школа кад се неке ствари доведу у ред.
На пример, када се прописи поштују обострано, када се оцене дају објективно, када професори опет имају ауторитет, али прави, заслужен ставом и знањем.
 
Родитељи ће сами изаћи из школа кад се неке ствари доведу у ред.
На пример, када се прописи поштују обострано, када се оцене дају објективно, када професори опет имају ауторитет, али прави, заслужен ставом и знањем.
Ali to je začarani krug, poštovanje se zaslužuje objektivnošću a imamo napade roditelja da isti ti nastavnici treba detetu da poprave ocenu jer njihovo dete zna.. neki nastavnici podlegnu pritisku, neki ne, i takvi bivaju prijavljeni od istih tih roditelja za neke gluposti, tipa, verbalno mu je ugrozio dete..
 
Родитељи ће сами изаћи из школа кад се неке ствари доведу у ред.
На пример, када се прописи поштују обострано, када се оцене дају објективно, када професори опет имају ауторитет, али прави, заслужен ставом и знањем.
Pre svega mislim na bahate roditelje.
One koji dodju da se svadjaju sa nastavnikom jer im dete NIJE ZNALO pa je dobilo losiju ocenu.
Kao i one koje ne dolaze po pozivu kad njihovo dete maltretira nekog ili ometa casove ili ne dolazi na casove.
 
Ali to je začarani krug, poštovanje se zaslužuje objektivnošću a imamo napade roditelja da isti ti nastavnici treba detetu da poprave ocenu jer njihovo dete zna.. neki nastavnici podlegnu pritisku, neki ne, i takvi bivaju prijavljeni od istih tih roditelja za neke gluposti, tipa, verbalno mu je ugrozio dete..
И ја сам писала о том зачараном кругу. Али, због професора који су попуштали и дошли смо довде.
Родитељи и деца су се осилили, оцене су поклањане, уведен је завршни испит на коме се опет преписује и не служи ничему сем да се покрију поклоњене оцене...на факултетима се оцене купују, онда такви дођу и буду вам колеге у школи, ауторитет не могу да стекну знањем, па га стичу силом и бахатошћу, а онда неки други родитељи дођу у школу, јер сматрају да дете ту нешто треба да научи, а нема од кога...заиста, заиста зачаран круг.
На крају завршимо тако што многи таленти пропадну, деца једва чекају да заврше школу и никада више и не прођу поред ње, медиокритети цветају, незадовољство расте, и то обострано и врло оправдано.
 
И ја сам писала о том зачараном кругу. Али, због професора који су попуштали и дошли смо довде.
Родитељи и деца су се осилили, оцене су поклањане, уведен је завршни испит на коме се опет преписује и не служи ничему сем да се покрију поклоњене оцене...на факултетима се оцене купују, онда такви дођу и буду вам колеге у школи, ауторитет не могу да стекну знањем, па га стичу силом и бахатошћу, а онда неки други родитељи дођу у школу, јер сматрају да дете ту нешто треба да научи, а нема од кога...заиста, заиста зачаран круг.
На крају завршимо тако што многи таленти пропадну, деца једва чекају да заврше школу и никада више и не прођу поред ње, медиокритети цветају, незадовољство расте, и то обострано и врло оправдано.
Nije da branim samo profesore, ali kada smo ušli u one čuvene reforme, urađeno sve da deca dobiju maksimlana prava, da profesori budu svedeni na zabavljače jer se tako radi na zapadu, neki psiholozi su smatrali da smo previše kruti i ne umemo da animiramo decu, bukvalno smo bili primorani da prihvatimo tako nešto , a onda to u međuvremenu toliko zloupotrebljeno, da su profesori izgubili bilo kakvu autonomiju i moć u prosveti.
 
Pre svega mislim na bahate roditelje.
One koji dodju da se svadjaju sa nastavnikom jer im dete NIJE ZNALO pa je dobilo losiju ocenu.
Kao i one koje ne dolaze po pozivu kad njihovo dete maltretira nekog ili ometa casove ili ne dolazi na casove.
Е, видиш, ја сам један од родитеља који је молио професора да децу научи нечему, да промени приступ, да другачије објасни, али како кад и он сам не зна, кад га ученици улове у незнању, кад на сваком часу бар по један задатак уради погрешно...шта да радимо, да га пријавимо коме, отказ не може да добије, замену немају, дакле остаће да упропаштава генерације и генерације, јер је тек на почетку каријере. Притом безобразан и бахат.
 
Nije da branim samo profesore, ali kada smo ušli u one čuvene reforme, urađeno sve da deca dobiju maksimlana prava, da profesori budu svedeni na zabavljače jer se tako radi na zapadu, neki psiholozi su smatrali da smo previše kruti i ne umemo da animiramo decu, bukvalno smo bili primorani da prihvatimo tako nešto , a onda to u međuvremenu toliko zloupotrebljeno, da su profesori izgubili bilo kakvu autonomiju i moć u prosveti.
Да. Па, код нас нема средине, проклети смо да као народ идемо из крајности у крајност.
 

Back
Top