Kosovo i Vojvodina u Srbiji i Jugoslaviji od 1967. do 1988./89./90./91. godine

Q. in perpetuum hibernum

Stara legenda
Poruka
94.771
Ne znam previše o ovome, tako da bih molio nekoga ko se razumije u pravnu istoriju i uopšte taj period malo bolje pojasni.

Često se ističe od strane svih, od predsjednika države do najobičnijih građana, da je Srbija bila u neku ruku 'talac' navodno-sopstvenih autonomnih pokrajina (neki spominju veto, itd...), šta konkretno to znači i u kom konkretno smislu?
 
Poslednja izmena:
Vojvodina i Kosovo su u ustavu 1974. godine imale jedinstven status bez prededana: bile su deo Srbije samo na papiru, ali su de facto bile republike- iako zvanično ne. Ujedno- bile su i konstitutivne članice SFRJ, baš kao i svaka druga republika, imale su pravo glasa. Primera radi, nakon Titove smrti kada zaseda predsedništvo, postojalo je 8 glasova u opticaju. Sad, čuvena je 12-martovska sednica 1991., koja je trebalo da proglasi vanredno i ratno stanje u SFRJ, jer se, zapravo, Milošević plašio promena u samoj Srbiji. Kako Vojvodina i Kosovo po novom ustavu Srbije (a i pre njega- zbog amandmana od 1989.) nisu smele da rade išta bez dozvole iz Beograda, rezultat Jovićevog predloga je bio sledeći:
-Slovenija---- nije prisustvovao predsednik- uzeto da se nije saglasio
-Hrvatska--- protiv
-Makedonija--- protiv
-Srbija--- za
-Vojvodina--- za
-KiM (nakon što su beogradske vlasti prištinskim obećale neke ustupke ka većim pravima spram njihovog novog statusa u Jugoslaviji)--- za
-Crna Gora--- za
-BiH (iako je predstavnik bio Srbin, i na njega je vršen pritisak)--- protiv
REZULTAT: 4:4- predlog nije prošao- Srbija se povukla iz federalnih institucija, a po direktivi iz Beograda, to su učinili i Kosovo i Vojvodina.
 
Vojvodina i Kosovo su u ustavu 1974. godine imale jedinstven status bez prededana: bile su deo Srbije samo na papiru, ali su de facto bile republike- iako zvanično ne. Ujedno- bile su i konstitutivne članice SFRJ, baš kao i svaka druga republika, imale su pravo glasa. Primera radi, nakon Titove smrti kada zaseda predsedništvo, postojalo je 8 glasova u opticaju. Sad, čuvena je 12-martovska sednica 1991., koja je trebalo da proglasi vanredno i ratno stanje u SFRJ, jer se, zapravo, Milošević plašio promena u samoj Srbiji. Kako Vojvodina i Kosovo po novom ustavu Srbije (a i pre njega- zbog amandmana od 1989.) nisu smele da rade išta bez dozvole iz Beograda, rezultat Jovićevog predloga je bio sledeći:
-Slovenija---- nije prisustvovao predsednik- uzeto da se nije saglasio
-Hrvatska--- protiv
-Makedonija--- protiv
-Srbija--- za
-Vojvodina--- za
-KiM (nakon što su beogradske vlasti prištinskim obećale neke ustupke ka većim pravima spram njihovog novog statusa u Jugoslaviji)--- za
-Crna Gora--- za
-BiH (iako je predstavnik bio Srbin, i na njega je vršen pritisak)--- protiv
REZULTAT: 4:4- predlog nije prošao- Srbija se povukla iz federalnih institucija, a po direktivi iz Beograda, to su učinili i Kosovo i Vojvodina.

Hm, korisne informacije, ali ne objašnjavaju u detalju ono što sam pitao konkretno...
 
Hm, korisne informacije, ali ne objašnjavaju u detalju ono što sam pitao konkretno...
Мислим да те ово интересује, да одлуке нису могле да се доносе без консензуса на нивоу републике, дакле имао си три гласа за доношење неке одлуке.... тиме је постојао и де факто вето , и још једна ствар, реципроцитет у избору функционера у влади Србије итд....могао је сваки сладолеџија да кроји политику државе....држава је била оптерећена са још једном, наизглед небитном ствари а то је лоби црногорских непрејебивих функционера који су испословали и неповратни зајам у износу од 1% од нето плате сваког запосленог у Србији за изградњу Црне Горе после земљотреса у трајању од 11 година... ето то су ти све терети Србије по политичко-економском плану, не рачунајући оне којима се из Србије у поратном периоду демонтирају целе фабрике и селе у неразвијене делове Југославије (тако је , између осталог настао ТАМ у Марибору, Соко у Мостару, итд...)
Устав 74. је писао војвођанин Фира Александар, иначе, и дан данас велики аутономаш....
 
Ово је само један од примера планског уништавања и распада државе Југославије,а затим и Србије. Замислите само да су Хрватску поделили на Аутономну покрајину Славонију и Истру,чињенице су да је у Славонији живело доста Срба,а у Истри Италијана. А шта тек рећи о правној,политичкој или како већ да је назовемо додели Барање Хрватској која никада кроз историју није била у саставу Хрватске.
 
Hm, korisne informacije, ali ne objašnjavaju u detalju ono što sam pitao konkretno...

Konkretno , Slavene , Vojvodina i Kosovo su mogli da donesu bilo koju odluku da da ne knsultuju ostatak Srbije , a Srbija nije mogla nista da odluci , a da ne dobije saglasnost od Kosova i Metohije , i Vojvodine ,.
To stanje je bilo nepodnosljivo , pa je Milosevic resio da to promeni , a ostali su se odmah usprotivili . Inace , Slovenija je na KiM odigrala veliku ulogu u korist Albanaca , a na stetu Srba .
 
Ne znam previše o ovome, tako da bih molio nekoga ko se razumije u pravnu istoriju i uopšte taj period malo bolje pojasni.

Često se ističe od strane svih, od predsjednika države do najobičnijih građana, da je Srbija bila u neku ruku 'talac' navodno-sopstvenih autonomnih pokrajina (neki spominju veto, itd...), šta konkretno to znači i u kom konkretno smislu?

1971 amandmanska promena ustava sfrj kojima republike i pokrajine dobijaju šira ovlašćenja a 1974 novi ustav.To je bio ustupak Hrvatima koji su tražili konfederaciju i umalo proglasili nezavisnost te iste godine kao i Šiptarima koji su zahtevali status republike.
Prestaje primena zakona i podzakonskih akata Srbije na teritoriji autonomnih pokrajina i oni važe samo na teritoriji tzv.uže Srbije.Pokrajine postaju konstitivne jedinice SFRJ sa svim pravima koje imaju i republike -države ,zadržavajući samo naziv SAP.Iako su izdvojene iz ustavno-pravnog poredka Srbije, SAP stiču pravo veta u skupštini Srbije .
 
ustav iz 1974 godine;

Члан 2.

Социјалистичку Федеративну Републику Југославију сачињавају Социјалистичка Република Босна и Херцеговина, Социјалистичка Република Македонија, Социјалистичка Република Словенија, Социјалистичка Република Србија, као и Социјалистичка Аутономна Покрајина Војводина и Социјалистичка Аутономна Покрајина Косово које су у саставу Социјалистичке Републике Србије, Социјалистичка Република Хрватска и Социјалистичка Република Црна Гора.

lepo pise da su pokrajine u sastavu srbije

Члан 4.

Социјалистичка аутономна покрајина је аутономна социјалистичка самоуправна демократска друштвено-политичка заједница заснована на власти и самоуправљању радничке класе и свих радних људи, у којој радни људи и грађани, народи и народности остварују своја суверена права, а кад је то у заједничком интересу радних људи и грађана, народа и народности Републике као целине Уставом Социјалистичке Републике Србије утврђено — и у Републици.

Члан 5.

Територија Социјалистичке Федеративне Републике Југославије је јединствена и сачињавају је територије социјалистичких република.

Територија републике не може се мењати без пристанка републике, а територија аутономне покрајине — ни без пристанка аутономне покрајине.

Граница Социјалистичке Федеративне Републике Југославије не може се мењати без сагласности свих република и аутономних покрајина.

Граница између република може се мењати само на основу њиховог споразума, а ако се ради о граници аутономне покрајине — и на основу њене сагласности.

ostatak originalnog teksta ovde
http://sr.wikisource.org/wiki/Устав_Социјалистичке_Федеративне_Републике_Југославије_(1974)
 
Socijalističke Autonomne Pokrajine (SAP) su imale svoje ustave koje su usvajale samostalno u odnosu na Srbiju dok se ustav S.R.Srbije mogao menjati samo uz saglasnost skupština obe pokrajine.Sap su bile predstavljene u federaciji nezavisno od S.R .Srbije i ravnopravno sa njom i ostalim republikama.Pored skupštine imali su svoje vlade pod imenom "izvršno veće" sa svim ministarstvima kao i republike čak i ministarstvo odbrane jer su i pokrajine imale svoje oružane snage - teritorijalnu odbranu a vrhovni komandant oružanih snaga pokrajine bilo je predsedništvo SAP.Policija (Milicija) Srbije nije smela ulaziti na teritoriju SAP.
O ustavnosti i zakonitosti propisa SAP brinuo je ustavni sud SAP.
Jedina i vladajuća partija - SKJ funkcionisao je na istim principima.Komunisti pokrajina učestvovali su u odlučivanju na nivou republike ali ih te odluke praktično nisu obavezivale.
Pokrajine kao i Republike bile su države bez međunarodnog subjetiviteta povezane u nešto što je bilo između federacije i konfederacije,ali su preovladavali konfederalni elementi.Sve odluke u zakonodavnom telu i predsedništvu usvajane su konsenzusom.Izuzetak je bila savezna vlada (SIV) gde nije bilo pariteta ni konsenzusa ali je to telo moglo da donosi samo uredbe kojima se sprovode zakoni koji su već doneti jednoglasno (sve republike i pokrajine).
SFRJ nije imala ni predviđene mehanizme za slučaj da neka republika ili pokrajina odbije da poštuje ustav.
 
Poslednja izmena:
Socijalističke Autonomne Pokrajine (SAP) su imale svoje ustave koje su usvajale samostalno u odnosu na Srbiju dok se ustav S.R.Srbije mogao menjati samo uz saglasnost skupština obe pokrajine.Sap su bile predstavljene u federaciji nezavisno od S.R .Srbije i ravnopravno sa njom i ostalim republikama.Pored skupštine imali su svoje vlade pod imenom "izvršno veće" sa svim ministarstvima kao i republike čak i ministarstvo odbrane jer su i pokrajine imale svoje oružane snage - teritorijalnu odbranu a vrhovni komandant oružanih snaga pokrajine bilo je predsedništvo SAP.Policija (Milicija) Srbije nije smela ulaziti na teritoriju SAP.
O ustavnosti i zakonitosti propisa SAP brinuo je ustavni sud SAP.
Jedina i vladajuća partija - SKJ funkcionisao je na istim principima.Komunisti pokrajina učestvovali su u odlučivanju na nivou republike ali ih te odluke praktično nisu obavezivale.
Pokrajine kao i Republike bile su države bez međunarodnog subjetiviteta povezane u nešto što je bilo između federacije i konfederacije,ali su preovladavali konfederalni elementi.Sve odluke u zakonodavnom telu i predsedništvu usvajane su konsenzusom.Izuzetak je bila savezna vlada (SIV) gde nije bilo pariteta ni konsenzusa ali je to telo moglo da donosi samo uredbe kojima se sprovode zakoni koji su već doneti jednoglasno (sve republike i pokrajine).
SFRJ nije imala ni predviđene mehanizme za slučaj da neka republika ili pokrajina odbije da poštuje ustav.

rukovodioce kosmeta i vojvodine je postavljao beograd. to si zaboravio da spomenes u svojoj neobavestenosti.....dolaskom milosevica na vlast odnosi i relacije srbija/pokrajine su se izmenili, ukljucujuci da je srbija izasla iz saveznih organa ( ukinula je savezni SUP na svom teritoriju). tako da ako govorimo o SFRJ i jenom ustavu, mozemo reci da je zakonodavna SFRJ zavrsila 1984 godine
 
Socijalističke Autonomne Pokrajine (SAP) su imale svoje ustave koje su usvajale samostalno u odnosu na Srbiju dok se ustav S.R.Srbije mogao menjati samo uz saglasnost skupština obe pokrajine.Sap su bile predstavljene u federaciji nezavisno od S.R .Srbije i ravnopravno sa njom i ostalim republikama.Pored skupštine imali su svoje vlade pod imenom "izvršno veće" sa svim ministarstvima kao i republike čak i ministarstvo odbrane jer su i pokrajine imale svoje oružane snage - teritorijalnu odbranu a vrhovni komandant oružanih snaga pokrajine bilo je predsedništvo SAP.Policija (Milicija) Srbije nije smela ulaziti na teritoriju SAP.
O ustavnosti i zakonitosti propisa SAP brinuo je ustavni sud SAP.
Jedina i vladajuća partija - SKJ funkcionisao je na istim principima.Komunisti pokrajina učestvovali su u odlučivanju na nivou republike ali ih te odluke praktično nisu obavezivale.
Pokrajine kao i Republike bile su države bez međunarodnog subjetiviteta povezane u nešto što je bilo između federacije i konfederacije,ali su preovladavali konfederalni elementi.Sve odluke u zakonodavnom telu i predsedništvu usvajane su konsenzusom.Izuzetak je bila savezna vlada (SIV) gde nije bilo pariteta ni konsenzusa ali je to telo moglo da donosi samo uredbe kojima se sprovode zakoni koji su već doneti jednoglasno (sve republike i pokrajine).
SFRJ nije imala ni predviđene mehanizme za slučaj da neka republika ili pokrajina odbije da poštuje ustav.

Hm, zvuči slično onom privremenome sporazumu u Rambujeu nuđen 1999. godine, mislim za Srbiju konkretno (na saveznom nivou je više za Kosovo).

rukovodioce kosmeta i vojvodine je postavljao beograd. to si zaboravio da spomenes u svojoj neobavestenosti.....dolaskom milosevica na vlast odnosi i relacije srbija/pokrajine su se izmenili, ukljucujuci da je srbija izasla iz saveznih organa ( ukinula je savezni SUP na svom teritoriju). tako da ako govorimo o SFRJ i jenom ustavu, mozemo reci da je zakonodavna SFRJ zavrsila 1984 godine

A ti si zaboravio da napomeneš šta je to Beograd. Šta si mislio pod tim terminom?

Ako si htio reći da je članove Izvršnog veća Socijalističke Autonomne Pokrajine Vojvodine postavljalo Izvršno veće Socijalističke Republike Srbije, ti si taj koji je neobaviješten. Takođe, treba imati na umu da je bilo zloupotrebe sa SAP Kosova. Nezamislivo je kako bi to moglo biti učinjeno ako su rukovodioci bili pod čvrstom kontrolom srpskih vlasti (!).

P.S. 1984. godine? Đe nađe baš tu?
 
Poslednja izmena:
Hm, zvuči slično onom privremenome sporazumu u Rambujeu nuđen 1999. godine, mislim za Srbiju konkretno (na saveznom nivou je više za Kosovo).

Srbija je smatrala (neki još tako misle) da je KiM deo nacionalne teritorije a ne neki subjekt ravan Srbiji s kojim bi trebalo zaključivati savez ili konfederaciju što je bilo predviđeno Rambujeom.Takva bi zajednica predstavljala težu uvredu od sadašnjeg stanja.
 
Pazi kad se republike (sada države) dogovore da utuže Crnu Goru za povraćaj tih 1% x 11 godina. :lol:

Tj. mogla bi samo Srbija jer ostale su želěle da odu, a od Srbije se CG o'cěpila... Isto važi za Kosovo. :lol:
На жалост , чика Мрки, само једна република је издвајала за Црну Гору:roll:
 
На жалост , чика Мрки, само једна република је издвајала за Црну Гору:roll:

Pre nekoliko godina na RTS u emisiji "Trezor",prikazan je i dnevnik rtv Beograd iz 60 - i neke (mnogo pre zemljotresa u svakom slučaju ) u kome se između ostalog govorilo i o pomoći SR Srbije SR Crnoj Gori, što znači da je posle zemljotresa odliv novca u "bratsku" republiku samo dobio jedan redovan oblik i poseban izvor finansiranja (1 % plata zaposlenih) a do tad su to bila periodična davanja iz budžeta Srbije.
 
Poslednja izmena:
Pre nekoliko godina na RTS u emisiji "Trezor",prikazan je i dnevnik rtv Beograd iz 60 - i neke (mnogo pre zemljotresa u svakom slučaju ) u kome se između ostalog govorilo i o pomoći SR Srbije SR Crnoj Gori, što znači da je posle zemljotresa odliv novca u "bratsku" republiku samo dobio jedan redovan oblik i poseban izvor finansiranja (1 % plata zaposlenih) a do tad su to bila periodična davanja iz budžeta Srbije.

Koliko sam ja čuo Crnogorci se ljute na Srbijance tvrdeći da su dali upravo premalo para tada (u odnosu na sve ostale republike i pokrajine zajedno), međutim jeste istina zato da je pomoć dobijala od Srbije gotovo redovno čitavo vrijeme postojanja jugoslovenske federacije.

Srbija je smatrala (neki još tako misle) da je KiM deo nacionalne teritorije a ne neki subjekt ravan Srbiji s kojim bi trebalo zaključivati savez ili konfederaciju što je bilo predviđeno Rambujeom.Takva bi zajednica predstavljala težu uvredu od sadašnjeg stanja.

Međutim, zaboravljaš da bi Kosovo imalo značajno privilegovan status nad Srbijom prema Rambujeu.

Dok Srbija ne bi imala gotovo nikakav uticaj nad Kosovom, obrnuto, Kosovo bi imalo značajan uticaj nad ostatak Srbije svojim privilegijskim garancijama u srpskoj zakonodavnoj, izvršnoj i sudskoj vlasti, da ne pominjem zavođenje Srbije pod značajnu faktičku zavisnost od svoje južne pokrajine.
 
Međutim, zaboravljaš da bi Kosovo imalo značajno privilegovan status nad Srbijom prema Rambujeu.

Dok Srbija ne bi imala gotovo nikakav uticaj nad Kosovom, obrnuto, Kosovo bi imalo značajan uticaj nad ostatak Srbije svojim privilegijskim garancijama u srpskoj zakonodavnoj, izvršnoj i sudskoj vlasti, da ne pominjem zavođenje Srbije pod značajnu faktičku zavisnost od svoje južne pokrajine.
споразум из Рамбујеа је копирао многе тековине управо оног надређеног односа покрајине над републиком који је био елабориран... да је то прихваћено, они би само узели много кредита које би оставили Србији да плаћа, а сутуација би била иста као што је сад, дакле опет би се одцепили.... јер је такав сценарио већ био у Југославији када су се Словенија и Хрватска припремале за сецесију.. мазни што више пара и бежи...
 
споразум из Рамбујеа је копирао многе тековине управо оног надређеног односа покрајине над републиком који је био елабориран... да је то прихваћено, они би само узели много кредита које би оставили Србији да плаћа, а сутуација би била иста као што је сад, дакле опет би се одцепили.... јер је такав сценарио већ био у Југославији када су се Словенија и Хрватска припремале за сецесију.. мазни што више пара и бежи...

Ne, nije tačno. Ne samo nadređene odnose pokrajine republici, već i pokrajine federaciji.

Kosovo bi imalo značajno učešće i u federaciji na sudskom, izvršnom i zakonodavnom planu, iako bi Kosovo bilo potpuno nezavisno u drugom i trećem, i gotovo čak i u prvom.

Takođe, niti jedan jedini savezni zakon ili bilo kakav propis (ne samo republički), ili čak bilo kakav čin struktura vlasti SRJ, ne bi mogao biti ostvaren bez prethodnog saglasja institucija kosovskih vlasti i međunarodnog prisustva na Kosovu.
 
Ne, nije tačno. Ne samo nadređene odnose pokrajine republici, već i pokrajine federaciji.

Kosovo bi imalo značajno učešće i u federaciji na sudskom, izvršnom i zakonodavnom planu, iako bi Kosovo bilo potpuno nezavisno u drugom i trećem, i gotovo čak i u prvom.

Takođe, niti jedan jedini savezni zakon ili bilo kakav propis (ne samo republički), ili čak bilo kakav čin struktura vlasti SRJ, ne bi mogao biti ostvaren bez prethodnog saglasja institucija kosovskih vlasti i međunarodnog prisustva na Kosovu.

Albanci u takvim okolnostima verovatno ne bi koristili formalne mogućnosti da prave smetnje Srbiji po pitanjima koja se na njih ne odnose.Ta tvorevina bi trajalo verovatno svega nekoliko meseci i niko je ozbiljno ne bi shvatao.
Zanimljivo je kako je već primećeno da su medijatori srpsko-albanskih pregovora kao osnovu za pregovore uzeli upravo rešenja iz ustava 1974 a često se moglo čuti da je to poslednje legalno stanje koje je navodno narušio Milošević.Promene ustava Srbije kojima je autonomija pokrajina sužena u velikoj meri jesu izvršene u uslovima pritiska na albanske delegate ali se zaboravlja da je to učinjeno u okviru jednog sistema u kome je nasilje u političkom životu bilo dozvoljeno a rezultati primene nasilja priznavani i od zapadnog sveta.
 
Albanci u takvim okolnostima verovatno ne bi koristili formalne mogućnosti da prave smetnje Srbiji po pitanjima koja se na njih ne odnose.Ta tvorevina bi trajalo verovatno svega nekoliko meseci i niko je ozbiljno ne bi shvatao.
Zanimljivo je kako je već primećeno da su medijatori srpsko-albanskih pregovora kao osnovu za pregovore uzeli upravo rešenja iz ustava 1974 a često se moglo čuti da je to poslednje legalno stanje koje je navodno narušio Milošević.Promene ustava Srbije kojima je autonomija pokrajina sužena u velikoj meri jesu izvršene u uslovima pritiska na albanske delegate ali se zaboravlja da je to učinjeno u okviru jednog sistema u kome je nasilje u političkom životu bilo dozvoljeno a rezultati primene nasilja priznavani i od zapadnog sveta.

Nekoliko meseci? Ali predviđena da traje tri godine (precizira se u sporazumu da je stanje nepromjenjivo za trogodišnji period počev od otvaranja misije za primjenu sporazuma). :rtfm:
 

Back
Top