strawbbery_city
Iskusan
- Poruka
- 6.580
Predstojeći pregovori između Beograda i Prištine, gledano iz ugla Zapada, poslednja karta na koju zapadne diplomatije mogu zaigrati
Među zapadnim diplomatama, već dugo uključenim u praćenje i rešavanje kosovske krize, verovatno je ovih nedelja mnogo onih koji se sa setom sećaju vremena pre februara 2008. godine.
Kako je bilo lako i jednostavno objasniti kosovskim Albancima da su za sve krivi Srbi i Rusi. Srbi, zato što svojom propagandom i lobiranjem stalno pričaju o nekakvim standardima i ljudskim pravima, a Rusi zato što insistiraju na Rezoluciji 1244 i blokiraju ceo proces osamostaljivanja Kosova.
Bilo je tada mnogo lakše i jednostavnije objasniti i Srbima kako „Evropi ne treba još jedan Kipar" i elegantno ih isključiti iz procesa evropskih integracija na duži period.
Takva situacija pogodovala je i u ubeđivanju predstavnika raznih međunarodnih organizacija da ne čeprkaju puno po pitanjima organizovanog kriminala, ratnih zločina i korupcije na Kosovu, jer to može da se odrazi negativno na bezbednost u regionu. I još na sve to, ne bi bilo ni Abhazije, ni Južne Osetije, kao geopolitičkih glavobolja na strateškoj kavkaskoj ruti.
Da „kosovska stvar" ne funkcioniše baš najbolje na međunarodnom planu, moglo se primetiti neposredno posle objavljivanja savetodavnog mišljenja Međunarodnog suda pravde u Hagu. Iako predstavljena kao velika „pobeda Kosova", haška odluka nije politički materijalizovana. Od njenog objavljivanja, pa do kraja 2010. godine, jednostrano proglašenu nezavisnost Kosova priznali su samo Honduras, Kiribati i Tuvalu. S jedne strane, to je bio period predizborne kampanje u SAD, u kojoj američke demokrate kao glavni promoteri kosovske nezavisnosti na međunarodnom planu i nisu baš stajale najbolje, što su kasniji rezultati i pokazali, pa nisu imali ni vremena ni političkog interesa da se preterano bave ubeđivanjem drugih u neophodnost uspostavljanja bilateralnih odnosa sa Prištinom.
S druge strane, može se međutim zaključiti da su diplomatski resursi za obezbeđivanje daljih priznanja samoproglašene kosovske nezavisnosti presušili. Posle 2008. godine i velikog diplomatskog pritiska SAD, koji je rezultirao priznavanjem Kosova iz 53 članice UN, u naredne dve godine taj broj se povećao za svega 22 zemlje. Ne računajući bizarne primere, poput Maldiva, čiji funkcioneri su izgleda svoju odluku o priznavanju Kosova dobro naplatili, mogu se primetiti dve linije po kojima se lobiralo za priznavanjem Kosova. Jedna je išla direktno preko diplomatske mreže SAD, a druga preko Saudijske Arabije. Za Saudijsku Arabiju je zanimljivo da ni sama nije žurila sa priznavanjem Kosova (učinila je to tek u aprilu 2009) iako je zbog njenih prethodnih aktivnosti oko Kosova i podrške koju je pružala kosovskim Albancima bilo očekivano da to učini mnogo ranije, među prvima. Lista saveznika kosovskih Albanaca, koji ih u narednom periodu mogu podržati, a koju u svojim rukama drži diplomatija Saudijske Arabije jeste značajno duža od one koju u svojim rukama ima Vašington. Dokaz toga je i brza i iznenadna odluka Katara da uspostavi diplomatske odnose sa Prištinom početkom januara, svega nekoliko nedelja po obelodanjivanju izveštaja Dika Martija, i odluka Omana nešto kasnije.
Među zapadnim diplomatama, već dugo uključenim u praćenje i rešavanje kosovske krize, verovatno je ovih nedelja mnogo onih koji se sa setom sećaju vremena pre februara 2008. godine.
Kako je bilo lako i jednostavno objasniti kosovskim Albancima da su za sve krivi Srbi i Rusi. Srbi, zato što svojom propagandom i lobiranjem stalno pričaju o nekakvim standardima i ljudskim pravima, a Rusi zato što insistiraju na Rezoluciji 1244 i blokiraju ceo proces osamostaljivanja Kosova.
Bilo je tada mnogo lakše i jednostavnije objasniti i Srbima kako „Evropi ne treba još jedan Kipar" i elegantno ih isključiti iz procesa evropskih integracija na duži period.
Takva situacija pogodovala je i u ubeđivanju predstavnika raznih međunarodnih organizacija da ne čeprkaju puno po pitanjima organizovanog kriminala, ratnih zločina i korupcije na Kosovu, jer to može da se odrazi negativno na bezbednost u regionu. I još na sve to, ne bi bilo ni Abhazije, ni Južne Osetije, kao geopolitičkih glavobolja na strateškoj kavkaskoj ruti.
Da „kosovska stvar" ne funkcioniše baš najbolje na međunarodnom planu, moglo se primetiti neposredno posle objavljivanja savetodavnog mišljenja Međunarodnog suda pravde u Hagu. Iako predstavljena kao velika „pobeda Kosova", haška odluka nije politički materijalizovana. Od njenog objavljivanja, pa do kraja 2010. godine, jednostrano proglašenu nezavisnost Kosova priznali su samo Honduras, Kiribati i Tuvalu. S jedne strane, to je bio period predizborne kampanje u SAD, u kojoj američke demokrate kao glavni promoteri kosovske nezavisnosti na međunarodnom planu i nisu baš stajale najbolje, što su kasniji rezultati i pokazali, pa nisu imali ni vremena ni političkog interesa da se preterano bave ubeđivanjem drugih u neophodnost uspostavljanja bilateralnih odnosa sa Prištinom.
S druge strane, može se međutim zaključiti da su diplomatski resursi za obezbeđivanje daljih priznanja samoproglašene kosovske nezavisnosti presušili. Posle 2008. godine i velikog diplomatskog pritiska SAD, koji je rezultirao priznavanjem Kosova iz 53 članice UN, u naredne dve godine taj broj se povećao za svega 22 zemlje. Ne računajući bizarne primere, poput Maldiva, čiji funkcioneri su izgleda svoju odluku o priznavanju Kosova dobro naplatili, mogu se primetiti dve linije po kojima se lobiralo za priznavanjem Kosova. Jedna je išla direktno preko diplomatske mreže SAD, a druga preko Saudijske Arabije. Za Saudijsku Arabiju je zanimljivo da ni sama nije žurila sa priznavanjem Kosova (učinila je to tek u aprilu 2009) iako je zbog njenih prethodnih aktivnosti oko Kosova i podrške koju je pružala kosovskim Albancima bilo očekivano da to učini mnogo ranije, među prvima. Lista saveznika kosovskih Albanaca, koji ih u narednom periodu mogu podržati, a koju u svojim rukama drži diplomatija Saudijske Arabije jeste značajno duža od one koju u svojim rukama ima Vašington. Dokaz toga je i brza i iznenadna odluka Katara da uspostavi diplomatske odnose sa Prištinom početkom januara, svega nekoliko nedelja po obelodanjivanju izveštaja Dika Martija, i odluka Omana nešto kasnije.