Kontroverzni Predlog Zakona o Pravima Transrodnih Osoba u Srbiji

stanje
Zatvorena za pisanje odgovora.

minotauro

Zainteresovan član
Poruka
144
Kontroverzni Predlog Zakona o Pravima Transrodnih Osoba u Srbiji

Autor: Beta

Inicijativa za Globalni Napredak i Demokratske Vrednosti predstavila je kontroverzni predlog zakona za unapređenje prava transrodnih osoba. Predlog uključuje rodno neutralno obrazovanje, kvote za transrodne osobe u firmama, i upotrebu termina "roditelj 1" i "roditelj 2". Takođe se predlaže promocija tolerancije kroz informativne kampanje. Predlog je izazvao burne reakcije u javnosti.



_________________________________________________

**Predlog Zakona o Pravima Transrodnih Osoba u Republici Srbiji**

**I. Opšte odredbe**

**Član 1.**
Ovim zakonom uređuju se prava, zaštita i integracija transrodnih osoba u društvo Republike Srbije, sa ciljem osiguravanja jednakosti, poštovanja ljudskih prava i dostojanstva svih građana.

**Član 2.**
Transrodne osobe su osobe čiji rodni identitet ili izražavanje ne odgovaraju spolu dodeljenom pri rođenju.

**Član 3.**
Svi oblici diskriminacije na osnovu rodnog identiteta i rodnog izražavanja su zabranjeni i kažnjivi u skladu sa ovim zakonom.

**II. Prava transrodnih osoba**

**Član 4.**
Transrodne osobe imaju pravo na priznanje rodnog identiteta u svim pravnim i administrativnim dokumentima.

**Član 5.**
Promena imena i oznake pola u matičnim knjigama i identifikacionim dokumentima vrši se na zahtev transrodne osobe, bez obavezne medicinske intervencije.

**Član 6.**
Zdravstvene ustanove su obavezne da pružaju medicinsku podršku i usluge potrebne za tranziciju transrodnih osoba, uključujući psihološku podršku, hormone i hirurške intervencije, u skladu sa savremenim medicinskim standardima.

**Član 7.**
Transrodne osobe imaju pravo na zdravstveno osiguranje koje pokriva troškove povezane sa tranzicijom.

**III. Socijalna zaštita i obrazovanje**

**Član 8.**
Transrodne osobe imaju pravo na zaštitu od nasilja i zlostavljanja u porodici, na radnom mestu i u javnosti. Država je obavezna da obezbedi sigurne kuće i programe podrške za žrtve nasilja.

**Član 9.**
Obrazovne institucije su dužne da poštuju rodni identitet učenika i studenata, omogućavajući im korišćenje imena i oznake pola po sopstvenom izboru.

**Član 10.**
Obrazovne ustanove su obavezne da promovišu toleranciju i razumevanje prema transrodnim osobama kroz odgovarajuće obrazovne programe i aktivnosti. Obrazovanje u školama mora biti rodno neutralno, što uključuje korišćenje rodno neutralnog jezika i terminologije.

**Član 11.**
U svim zvaničnim dokumentima i administrativnim postupcima, termini "otac" i "majka" se zamenjuju terminima "roditelj 1" i "roditelj 2" radi osiguravanja rodne neutralnosti.

**Član 12.**
Roditelji su podstaknuti da odgajaju decu rodno neutralno, omogućavajući deci da u adolescenciji slobodno odaberu pol koji odgovara njihovom identitetu.

**IV. Radna prava**

**Član 13.**
Poslodavci su dužni da poštuju prava transrodnih osoba, osiguravajući jednakost u zapošljavanju, uslovima rada, napredovanju i plaćanju.

**Član 14.**
Firme su obavezne da obezbede kvote za određeni procenat transrodnih osoba u upravnim odborima. Tačan procenat i dinamika implementacije će biti utvrđeni podzakonskim aktima.

**Član 15.**
Transrodne osobe imaju pravo na privatnost u vezi sa svojim rodnim identitetom na radnom mestu. Svako otkrivanje ili zloupotreba tih informacija bez pristanka je kažnjivo.

**V. Mediji**

**Član 16.**
Državna televizija RTS je obavezna da poveća obim sadržaja koji se odnosi na transrodne osobe, uključujući dokumentarce, emisije i obrazovne programe koji promovišu razumevanje i prihvatanje transrodnih osoba.

**VI. Promocija tolerancije**

**Član 17.**
Država je obavezna da kroz obrazovne i informativne kampanje promoviše toleranciju i veće razumevanje prema različitim rodnim identitetima i seksualnim orijentacijama. U tom kontekstu, država će sprovoditi programe koji podstiču informisanost i razumevanje o različitim seksualnim praksama, uključujući i analni seks, sa ciljem povećanja tolerancije i senzitivnosti među populacijom.

**VII. Kaznene odredbe**

**Član 18.**
Kršenje odredbi ovog zakona povlači za sobom prekršajnu ili krivičnu odgovornost, u skladu sa zakonima Republike Srbije.

**VIII. Završne odredbe**

**Član 19.**
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

**Član 20.**
Vlada Republike Srbije je dužna da donese sve potrebne podzakonske akte za sprovođenje ovog zakona u roku od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu.

*Beograd, 2024.*

**Autor: Inicijativa za Globalni Napredak i Demokratske Vrednosti**
 
stanje
Zatvorena za pisanje odgovora.

Back
Top