Iz pedagoskog ugla, detetu do obdanista, znaci 5 godina, nista....
Posle tog vremena dobije nokiu 10i.....ustvari to ako ga ne vodim u zabaviste, mene nisu vodili , prvih mesec dana, posle nisu , ali sam morao da nosim zute marame i ako nas ima vise od jedan onda idemo jedan iza drugog ...da , dobro citate, kod mene u zabavistu si mogao da sam dolazis u zabaviste, ali morao si da nosis zute marame...tako da nismo morali u zabavistu da ucimo levo desno pa prelazi , nego tih mesec dana prvih , nas uce mirno prelazis , nema trcanja preko ulice nikad...neko je dizao ruku , jer su neke vaspitacice to rekle , da prvi u grupi ili kad si solo dizes ruku.......Divlja deca jel?
A nije, nego pazljiva....niko nikad nije bio zgazen...ali dobro drugo vreme....
Znam da smo bili gori kao 3 razred osnovne nego kao zabaviste....Ali tesko je to objasniti...tu zrelost dece tada...ili ravnotezu...ja kad gledam fontanu po kojoj sam skakao , nije nesto nestabilno i komplikovano , ali da se smrznes koliko ostrih mekano bakarnih delova ima...nece biti gadnih povreda sigurno , ali je opasno...
Eto znaci nekad su bile vece opasnosti , ali i odgovornosti dece...
Ali da vratim na temu.....detetu do obdanista apsolutno ne treba osim fizickog kretanja nista intelektualno sa ekranom...
Mozda ako postoji neka tehnika koju ja ne znam za razvijanje video memorije ili nekih brzina, ali ne znam..
A onda krece eksplozija....6 godina , krece intezivnije koriscenje fizickih predmeta, krece koriscenje logike, krece koriscenje fizicke snage i vestine, to je vec krenulo od 5...
Ali sad dete ima opcije, ne samo da non stop visi i krece se po dvoristu sa drugom decom ili po livadama i poljanama...tesko roditeljima da odu do parka, verujte mi...osim ako se majke nalaze sa dobrim starim skolskim drugarima....
Min vremenski opseg je i dalje nula....Detetu ne treba monitor ni u skoli 1,2,3 razred...bas ne treba....ima toliko stvari koje treba da odradi , ima fizicke vestine i ravnoteze da stekne , ima logiku i pitanja da postavlja.....da upoznaje svet.....ali treba naci roditelja koji ce ici negde sa decom i odgovarati na pitanja zasto bumbar prdi a pcela nece...
Tad je vreme da dete sto vise koristi ruku , da crta, i da boji je pocelo jos u zabavistu , obavezno , steta je koliko se to izbegava u zabavistima, ....svojom rukom da pise i crta, nebitno sto je netacno , da stice artikulaciju pokreta ruke...obe...ne da pise sa obe...
A vec smo stigli do 3eg razreda osnovne....mora da zna sabiranje, pisanje, osnovno mnozenje, ne i tablicu....razne mnoge stvari i da se fizicki unapredjuje...
I tad dolazi 4 razred...mora napamet tablicu mnozenja, mora da se uvodi u stepenovanje, mora da radi logicke probleme, mora da zna da analizira tekst i razlaze zadatke,, mora da shvata logiku....primarnu , prostu , 10 gusara....
I nema jos asistencije monitora....ali retko koji roditelj ce odstraniti dete do 4og osnovne od monitora, a ne treba deci sigurno do tog perioda....cak i steti...
A kad krenu u peti , e onda krece totalno naglo uvodjenje monitora, kompjutera, mobilnih , svega....ali kao tools...znaci tu ogranicite igranje.....igranje je za decu zato sto odrasli nemaju vremena da im poklone paznju , a ne zele da puste decu da se igraju fizicki ili mastovito jer ne znaju kad i gde ce biti...
Deci trebaju TV sadrzaji , tj komp sadrzaje pretvoriti u TV sadrzaje....tj da prevedem na prost jezik, svejedno sto imate crtani snimljen na kompu , crtani ide uvek u isto vreme, serija za malu decu , aka vaga za tacno merenje, aka teletabisii ide u isto vreme....
To je bitno , da se dete navikne da ima ritam i da ne zateze da provaljuje gde su mu serije, da stvara sebi potrebu i slobodu da hoce kad hoce....
vrlo je vazno formirati i cikluse i mnogo drugih stvari i frustraciju kod dece, to nije frustracija ono sto zovu odrasli , nego uzdrzavanje zelje do ispunjenja, odlaganje zelje...
Deca imaju ogroman potencijal za frustraciju , tj za odlaganje zelja....cak i kad nisu rasejana....samo nema igranja sa tim....ako kazete bice za 7 dana , bice za 7 ili 8 dana...najbolje 7....
Naravno svi roditelji najbolje znaju , ja pisem ovo iz optimizacije svog razvoja...tj imao sam srecu da maksimalizujem misice koji pamte vrlo rano kao dete, imao usled ishrane i razvoja balansa i okretnosti , mnogo jace tetive....zile svuda...okretne igre su ucinile svoje,
A onda paralelno razvijao inteligenciju , logiku i kombinatoriku na jednoj i fizicku konstituciju misica na drugoj strani....a ne kao plan nego kao zabavni karakter....
I nigde tu nema deficita usled nedostatka ekrana....kazem to pocinje tek od 5og razreda jer tada pocinje period gde moze da se razvoj ubrza i ustedi vreme za shvatanje i razvoj...
do tada dete je usporeno....osim ako je genije a i tada je usporeno....za svoj ritam kasnije..
Tako da ce sa vec formiranim rutinama, navikama i vec postojecim vestinama ubacivanje novih zahteva , koji su sada koriscenje monitora, i kao igranje....naravno , samo ograniceno po danima , ne po satima....svaki 10ti npr...
Ja sam misljenja da je bolje detetu ograniciti igranje po danima nego po satima....opet iz ugla sebe kao deteta.....kad mi dajes, daj mi brate koliko me vuce, a 9 dana me drzi na ledu...
Ja sam znao da spajam sa drugarima, pa onda ima jos dodatnu car....igram se sa drugarima.... a ne sam...
To je moguce i danas , vecina igara su network igre....tako da kefalo roditelji ....
Da dalje ne objasnjavam ima kasnije puno tehnika i mnogo restriktivnih situacija, ne da neko zabranjuje detetu nesto , nego ne stize da obavi sve sto je vazno za dete.....sport ostaje, ali trazi vremena, logika, skola ostaju , ali i oni pojedu malo vremena, ne puno , fizicko igranje, je i dalje vazno, ne samo sport, nego socijalizacija preko igre...sto je danas networking...sto je steta i ne znam sta tu da kazem, gubi se dragoceno vreme za socijalizaciju uz fizicku aktivnost...a da nije sport i utakmica....
Ali vec sad da zakljucim posle 5og razreda je intezivno koriscenje monitora...a do tada se koristi mozda u smislu TV , znaci uvek u isto vreme...da stvara rutinu....to je moj savet...
Ja sam zadrzao tv rutinu i posle petog razreda....moglo mi se....bilo je opstanak ili nesto u petnaest do 6....ako u 15 bude rucak, imam da ucim do pola 5 i ako imam vremena odgledam to u petnest do 6 i onda izlazak u grad, do kad traje, ne mora izlazak , moze igranje igara, moze voznja bicikle....sta mi dodje...
I zadrzao sam odnos sport , intelekt samo malo sam smanjio sport ali malo , a mozda nisam trebao , zbog pamcenja misica, a raznovrsno , i u srednjoj....
Ja ne znam kako sam udesio ali sam imao svaki dan bar 1h fizickog sporta....plus sto hocu biciklu da vozim...
Napisao sam vise da bi shvatili ko hoce da shvati , da je koriscenje monitora nekad nebitan a nekad kad poraste dete, deficitarni resurs....sukobljava se sa fizickim sposobnostima.....Ja sam koristio igrice tipa TIM, to vam je the incredibile machine...ili tako nesto....Ali to nije neko zarazno igranje....
Uostalom kad bih stigao da procitam skoro sve stripove, isto kao rutinu i 10 000 knjiga iz biblioteke ispod , vreme je i za dete ogranicen resurs....
I dete voli da izgubi za odlazak na mesto okupljanja 3 minuta, a ne 30 minuta....sto bi rekli prednost rasta u malenom gradu je poveca....
Mali grad, dobra biblioteka, odlicna ponuda terena za sportove i narocito bitno dobra drenaza dvorista za fudbalicu....
A sad koji ce roditelj uraditi sledece...preseliti se u mali grad.....imati vremena da odgovara na pitanja deteta zasto bumbar prdi a pcela ne, zasto je nekad mesec manji a nekad veci i slicno....pa jos animirati druge roditelje da i oni aktiviraju decu da se fizicki bave sobom i da imaju zajednicke video igrarije...
Gde naci proaktivnu decu sa dovoljno razvijenim tetivama, memorijskim misicima, okretnu , i da nisu bezobrazna, besna, razmazena i stoka kao njihovi roditelji koji to moraju da budu da bi opstali u ovakvom ekonomskom okruzenju...
Treba deci i to grupni tutor....ali sipak, ne sere tata pare.....ali stvarno treba....
I eto hendikepa jednog od privh a bice ih 20 tak sigurno...