Kako pisanje može da pomogne u lečenju depresije?

Džudi S

Ističe se
Moderator
Poruka
2.967
TEMA.jpg
Pisanje pomaže u lečenju depresije. Pisanje je i deo kognitivno-bihejvioralne terapije-KBT ali se pisanje u terapeutske svrhe razlikuje od pisanja u KBT.

Za početak da ponovim koji su sve simptomi depresije:

potištenost, turobno raspoloženje, plačljivost
samosažaljenje, crne misli
ranjivost, preosetljivost, razdražljivost („sve mi smeta“)
strah, teskoba, zabrinutost („nešto strašno će se dogoditi“)
beznađe i bespomoćnost („nema mi spasa“, „nikad mi neće biti bolje“)
osećaj manje vrednosti, osećaj krivice
usamljenost, osećaj nepripadanja ili nezaštićenosti („niko me ne voli“, „nikome ne trebam“)
nesposobnost radovanja, gubitak interesovanja
bezvoljnost, letargija
slaba koncentracija i pamćenje
umor, iscrpljenost
smanjen ili povećan apetit
nesanica ili prevelika potreba za snom
telesni bolovi koji nemaju telesne uzroke
samoubilačke ideje ili ideje o samopovređivanju

Neko može da ima nekoliko, neko sve ove simptome depresije.

Zašto se KBT razlikuje od terapije pisanja?

Kognitivno-bihejvioralna terapija je terapijski pristup psihološkim problemima zasnovana na teorijskim pretpostavkama i činjenicama o psihološkim problemima kao posledici pogrešnog učenja da na određene situacije reagujemo na neadekvatan način.

Nastavak ovde https://kabinetagora.rs/2020/12/kako-izgleda-kognitivno-bihejvioralna-psihoterapija/

Kako pisanje može da pomogne u lečenju depresije?

Pisanje u terapeutske svrhe, pisanje u lečenju depresije i drugih psihičkih poremećaja nije pisanje proze, poezije, pisanje scenarija...

Kada pišemo o svojim emocijama ne moramo da poštujemo norme književnog jezika, ne moramo i ne treba da pazimo na pravopisne i gramatičke greške.

Pisanje može da bude jedna vrsta dnevnika. Može da se piše u Wordu i da se čuva u jednom folderu računara, ali je mnogo bolje da se piše u svesci ili rokovniku. Rukom, kao nekada dok nije bilo računara.

Pišemo o tome šta nas je naljutilo. Pišemo zašto smo tužni, u koga smo se razočarali. Pišemo kada se osećamo bezvoljno, nemoćno. U toj svesci, ili folderu, pišemo i o tome o čemu smo razmišljali kada smo se sa nekim posvađali, npr.

Jednom rečju, pisanje u terapeutske svrhe za lečenje depresije je pisanje o sopstvenim osećanjima.

Pišem i u svesci, ali i javno na blogu. Na blogu se sa izvesnom dozom humora borim sa alter egom koga ja zovem "moje drugo ja".

Ovo je jedan primer kako izgleda takvo pisanje ako želimo da bude deo našeg bloga https://nocnasaputanja.wordpress.com/2022/02/09/cutolog/

Profesor dr Darko Tadić drži časove kreativnog pisanja u terapeutske svrhe.

Link do teksta profesora Darka Tadića

https://www.radionice.darkotadic.com/kako-je-pisanje-postalo-moja-terapija/

Da li ste nekada pisali dnevnik? Da li biste probali ovu terapiju pisanjem?
 
Poslednja izmena:
Pisala sam ''jutarnje stranice'' po savetu Džulije Kameron, iz knjige
''Put umetnika''. Ona savetuje da se svakog jutra ispišu najmanje tri
strane nasumičnih misli koje se pojavljuju kada se probudimo. Ne spada
u kreativno pisanje. Te stranice čak ne treba ni čitati. Oko godinu dana
sam redovno pisala jutarnje stranice i pomagalo mi je da sagledam šta
mi se uopšte mota po glavi.
 
Pogledajte prilog 1567157Pisanje pomaže u lečenju depresije. Pisanje je i deo kognitivno-bihejvioralne terapije-KBT ali se pisanje u terapeutske svrhe razlikuje od pisanja u KBT.

Za početak da ponovim koji su sve simptomi depresije:

potištenost, turobno raspoloženje, plačljivost
samosažaljenje, crne misli
ranjivost, preosetljivost, razdražljivost („sve mi smeta“)
strah, teskoba, zabrinutost („nešto strašno će se dogoditi“)
beznađe i bespomoćnost („nema mi spasa“, „nikad mi neće biti bolje“)
osećaj manje vrednosti, osećaj krivice
usamljenost, osećaj nepripadanja ili nezaštićenosti („niko me ne voli“, „nikome ne trebam“)
nesposobnost radovanja, gubitak interesovanja
bezvoljnost, letargija
slaba koncentracija i pamćenje
umor, iscrpljenost
smanjen ili povećan apetit
nesanica ili prevelika potreba za snom
telesni bolovi koji nemaju telesne uzroke
samoubilačke ideje ili ideje o samopovređivanju

Neko može da ima nekoliko, neko sve ove simptome depresije.

Zašto se KBT razlikuje od terapije pisanja?

Kognitivno-bihejvioralna terapija je terapijski pristup psihološkim problemima zasnovana na teorijskim pretpostavkama i činjenicama o psihološkim problemima kao posledici pogrešnog učenja da na određene situacije reagujemo na neadekvatan način.

Nastavak ovde https://kabinetagora.rs/2020/12/kako-izgleda-kognitivno-bihejvioralna-psihoterapija/

Kako pisanje može da pomogne u lečenju depresije?

Pisanje u terapeutske svrhe, pisanje u lečenju depresije i drugih psihičkih poremećaja nije pisanje proze, poezije, pisanje scenarija...

Kada pišemo o svojim emocijama ne moramo da poštujemo norme književnog jezika, ne moramo i ne treba da pazimo na pravopisne i gramatičke greške.

Pisanje može da bude jedna vrsta dnevnika. Može da se piše u Wordu i da se čuva u jednom folderu računara, ali je mnogo bolje da se piše u svesci ili rokovniku. Rukom, kao nekada dok nije bilo računara.

Pišemo o tome šta nas je naljutilo. Pišemo zašto smo tužni, u koga smo se razočarali. Pišemo kada se osećamo bezvoljno, nemoćno. U toj svesci, ili folderu, pišemo i o tome o čemu smo razmišljali kada smo se sa nekim posvađali, npr.

Jednom rečju, pisanje u terapeutske svrhe za lečenje depresije je pisanje o sopstvenim osećanjima.

Pišem i u svesci, ali i javno na blogu. Na blogu se sa izvesnom dozom humora borim sa alter egom koga ja zovem "moje drugo ja".

Ovo je jedan primer kako izgleda takvo pisanje ako želimo da bude deo našeg bloga https://nocnasaputanja.wordpress.com/2022/02/09/cutolog/

Profesor dr Darko Tadić drži časove kreativnog pisanja u terapeutske svrhe.

Link do teksta profesora Darka Tadića

https://www.radionice.darkotadic.com/kako-je-pisanje-postalo-moja-terapija/

Da li ste nekada pisali dnevnik? Da li biste probali ovu terapiju pisanjem?
Pisanje je najbolji lični psiholog. Ni ne moraš uopšte da ideš kod lekara ako nešto napišeš pa obrišes. To je vid pražnjenja.
 
@Martin Osmi Pisanje u terapetske svrhe, bez odlaska kod lekara, pomaže stabilnim osobama da reše neku svoju dilemu, problem koji se iznenada pojavio.

Ako postoje simptomi depresije koja se godinama ne leči, potrebni su i psiholog, zatim psihijatar, lekovi, psihoterapija.

Kada se osoba oporavi, kad prođu oni najteži simptomi, preporuka je da se, pored terapije i lekova, piše dnevnik.
 
@Martin Osmi Pisanje u terapetske svrhe, bez odlaska kod lekara, pomaže stabilnim osobama da reše neku svoju dilemu, problem koji se iznenada pojavio.

Ako postoje simptomi depresije koja se godinama ne leči, potrebni su i psiholog, zatim psihijatar, lekovi, psihoterapija.

Kada se osoba oporavi, kad prođu oni najteži simptomi, preporuka je da se, pored terapije i lekova, piše dnevnik.
Brate ovo što sam napisao je iz mog ličnog iskustva. Kad god sam neke loše volje, ja se ispraznim dal u svesku, dal u mobilni. Povremeno vodim čak i svoj dnevnik, ali ga po pravilu uvek pre ili kasnije obrišem(ili pocepam list ili listove iz sveske)
 
Brate ovo što sam napisao je iz mog ličnog iskustva. Kad god sam neke loše volje, ja se ispraznim dal u svesku, dal u mobilni. Povremeno vodim čak i svoj dnevnik, ali ga po pravilu uvek pre ili kasnije obrišem(ili pocepam list ili listove iz sveske)
Ti misliš da je pisanje dobro kao prevencija? Pisati treba pre nego što se stanje
pogorša do depresije ili nekog stanja koje treba lečiti? To što si povremeno loše
volje naravno nije depresija.
 
Depresivac koji ima energije da piše nije depresivan nego, u najgorem slučaju, subdepresivan. Disforičan.

Ja sam radila kada sam bila u težoj depresiji. Rad me je spasao.

Malopre sam dobila mejl od osobe koja je već duže vreme u teškoj depresiji..polako se oporavlja. Počeo je da piše priču, i ima talenat za pisanje. Hrabrila sam ga sada u mejlu da nastavi sa pisanjem.

Možda je i ta priča o njemu samom, pa bi to moglo da se pretvori u pisanje u terapeutske svrhe.

Mislim da je subdepresija zapravo umerena depresivna epizoda. U temi o depresiji

https://forum.krstarica.com/threads/da-li-moze-da-se-pobedi-depresija.1003867/ nisam spomenula da postoje blage, umerene i teže depresivne epozode.

Sada ću to ispraviti.
 
Ja sam radila kada sam bila u težoj depresiji. Rad me je spasao.

Malopre sam dobila mejl od osobe koja je već duže vreme u teškoj depresiji..polako se oporavlja. Počeo je da piše priču, i ima talenat za pisanje. Hrabrila sam ga sada u mejlu da nastavi sa pisanjem.

Možda je i ta priča o njemu samom, pa bi to moglo da se pretvori u pisanje u terapeutske svrhe.

Mislim da je subdepresija zapravo umerena depresivna epizoda. U temi o depresiji

https://forum.krstarica.com/threads/da-li-moze-da-se-pobedi-depresija.1003867/ nisam spomenula da postoje blage, umerene i teže depresivne epozode.

Sada ću to ispraviti.
Ne mora biti epizoda. Može biti stanje. Osobina ličnosti.
 

Back
Top