МАЧАК
Buduća legenda
- Poruka
- 25.542
ИМАЈУ ИСТА ПРАВА КАО СВИ ГРАЂАНИ ОВЕ ДРЖАВЕ.
АКО ЖЕЛЕ ВИШЕ, НЕКА СЕ ФАТАЈУ ЏЕПА.
http://www.e-novine.com/drustvo/29903-Imaju-Maari-Srbiji-pravo-obrazovanje.html
Pozivajući se na uputstvo ministra prosvete, načelnik Školske uprave u Zrenjaninu Staniša Banjanin, doneo je odluku o ukidanju pojedinih razreda, kojom su naročito pogođeni pripadnici mađarske nacionalne zajednice, koji su i najavili da će njihova deca čak bojkotovati nastavu * Nov plan racionalizacije predviđa spajanje određenih mađarskih odeljenja, a isti princip bio bi primenjen i na kombinovane niže razrede
Zatečeni roditelji smatrali su da je sadašnja situacija gotovo identična onoj iz devedesetih, kada je u zrenjaninskim školama urađena racionalizacija isključivo mađarskih razreda, što je dovelo do toga da danas u gradu u kome, ne računajući Mužlju - naselje u kome živi pretežno mađarsko stanovništvo, živi oko 4.500 Mađara, postoji samo jedna škola i jedno zabavište u kojima se nastava odvija i na mađarskom jeziku.
Uprkos najavama o spajanju, u većini škola nastava je započeta u odvojenim odeljenjima, s obzirom da su obrazovne ustanove dobile usmena uveravanja od Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje da se situacija neće menjati u odnosu na prošlu godinu.
Ipak, uskoro su stigla nova usmena uputstva, koja upozoravaju da se spajanju mora pribeći.
Povodom smanjenja nastave na manjinskim jezicima reagovao je i Centar za razvoj civilnog društva (CRCD), u čijem saopštenju se podseća da je prethodna "racionalizacija" obrazovnog sistema, izvedena 1991, u velikoj meri oštetila sistem obrazovanja na manjinskim jezicima u onim delovima Vojvodine u kojima pripadnici nacionalnih manjina ne čine većinu u ukupnom stanovništvu, te da su efekti te "racionalizacije" ubrzali asimilaciju nacionalnih manjina u svim lokalnim zajednicama gde njihovi pripadnici nisu većina u ukupnom stanovništvu.
Protiv ovakve odluke Ministarstva prosvete protestvovali su ne samo roditelji čija deca pohađaju nastavu na mađarskom jeziku, već i oni koji su upisali školarce u srpska odeljenja, pa je Školska uprava Zrenjanina bila zatrpana zahtevima da se racionalizacija na ovakav način ne sprovede. Ispred pojedinih osnovnih škola organizovan je i protest.
Za razliku od roditelja čija deca pohađaju nastavu na srpskom jeziku, i koji smatraju da se usled odluke Ministarstva njihova deca izlažu stresovima, pripadnici nacionalnih zajednica su ubeđeni da Ministarstvo prosvete, spajanjem mađarskih odeljenja, ugrožava Ustavom i zakonom garantovana prava. Tako su žalbe roditelja stigle i do zaštitnika građana, pa je savetnica pokrajinskog ombudsmana za pitanja zaštite prava nacionalnih manjina Klara uputila pitanje načelniku Školske uprave zbog čega je odlučeno da se racionalizacija sprovede na ovakav način.
“Pozivaju se na uputstvo Ministarstva prosvete, dok smo se mi pozivali na stečena manjinska prava, i na Ustav koji garantuje da ona ne smeju da se umanjuju. Upozorili smo na to da je Zakon jači od jednog uputstva ministarstva i mislimo da će u ceo problem morati da se uključi i republički zaštitnik građana. Mislimo da je jako loše da se racionalizacija odražava na zaštitu manjinskih prava, jer ako se jednom spoje mađarska odeljenja, više nikada se neće razdvojiti”, izjavila je Oros.
S druge strane, načelnik Školske uprave je poručio da on nije prava adresa na koju se treba žaliti, jer oni nisu ti koji donose odluke, već ih samo sprovode onako kako ih ministar definiše.
Reagovanje je ubrzo stiglo i od predsednika Nacionalnog saveta Mađara, Laslo Jože, koji je uputio pismo ministru prosvete Žarku Obradoviću u kom ukazuje da bi nepromišljena racionalizacija mreže škola u Srbiji mogla da "uruši sistem obrazovanja nacionalnih manjina". U pismu se traži da se racionalizacija izvede tako da se ne ugroze prava učenika, i zaključuje da se racionalizacija mora započeti u pravno-administrativnim službama škola, a spajanje odeljenja trebalo bi da bude samo krajnja opcija nakon što se iskoriste sve druge mogućnosti racionalizacije.
Hrvatski nacionalni savet tih dana je upozorio da se nastava u školama u Srbiji na hrvatskom jeziku održava bez zvaničnog odobrenja Ministarstva prosvete, kao i da "Ministarstvo koči organizovanje" nastave. Iz ovog saveta upozoravaju da je prethodnih godina bila dovoljna saglasnost resornog vojvođanskog sekretarijata, ali da je od ove godine nužna i potvrda Ministarstva prosvete, te da je nedopustivo da se još čeka na odluku Ministarstva.
Za sada su sve oči uprte u najvišu instancu u obrazovanju-Ministarstvo, iz kog još uvek nije stigla povratna informacija hoće li se najmlađi stanovnici Srbije, bilo da su pripadnici nacionalnih zajednica ili ne, sačuvati od mera ušteda u ovom sektoru, i imati svoje pravo na obrazovanje, ili će ga u slučaju đaka hrvatske nacionalne zajednice-dobiti.
АКО ЖЕЛЕ ВИШЕ, НЕКА СЕ ФАТАЈУ ЏЕПА.
http://www.e-novine.com/drustvo/29903-Imaju-Maari-Srbiji-pravo-obrazovanje.html
Pozivajući se na uputstvo ministra prosvete, načelnik Školske uprave u Zrenjaninu Staniša Banjanin, doneo je odluku o ukidanju pojedinih razreda, kojom su naročito pogođeni pripadnici mađarske nacionalne zajednice, koji su i najavili da će njihova deca čak bojkotovati nastavu * Nov plan racionalizacije predviđa spajanje određenih mađarskih odeljenja, a isti princip bio bi primenjen i na kombinovane niže razrede
Zatečeni roditelji smatrali su da je sadašnja situacija gotovo identična onoj iz devedesetih, kada je u zrenjaninskim školama urađena racionalizacija isključivo mađarskih razreda, što je dovelo do toga da danas u gradu u kome, ne računajući Mužlju - naselje u kome živi pretežno mađarsko stanovništvo, živi oko 4.500 Mađara, postoji samo jedna škola i jedno zabavište u kojima se nastava odvija i na mađarskom jeziku.
Uprkos najavama o spajanju, u većini škola nastava je započeta u odvojenim odeljenjima, s obzirom da su obrazovne ustanove dobile usmena uveravanja od Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje da se situacija neće menjati u odnosu na prošlu godinu.
Ipak, uskoro su stigla nova usmena uputstva, koja upozoravaju da se spajanju mora pribeći.
Povodom smanjenja nastave na manjinskim jezicima reagovao je i Centar za razvoj civilnog društva (CRCD), u čijem saopštenju se podseća da je prethodna "racionalizacija" obrazovnog sistema, izvedena 1991, u velikoj meri oštetila sistem obrazovanja na manjinskim jezicima u onim delovima Vojvodine u kojima pripadnici nacionalnih manjina ne čine većinu u ukupnom stanovništvu, te da su efekti te "racionalizacije" ubrzali asimilaciju nacionalnih manjina u svim lokalnim zajednicama gde njihovi pripadnici nisu većina u ukupnom stanovništvu.
Protiv ovakve odluke Ministarstva prosvete protestvovali su ne samo roditelji čija deca pohađaju nastavu na mađarskom jeziku, već i oni koji su upisali školarce u srpska odeljenja, pa je Školska uprava Zrenjanina bila zatrpana zahtevima da se racionalizacija na ovakav način ne sprovede. Ispred pojedinih osnovnih škola organizovan je i protest.
Za razliku od roditelja čija deca pohađaju nastavu na srpskom jeziku, i koji smatraju da se usled odluke Ministarstva njihova deca izlažu stresovima, pripadnici nacionalnih zajednica su ubeđeni da Ministarstvo prosvete, spajanjem mađarskih odeljenja, ugrožava Ustavom i zakonom garantovana prava. Tako su žalbe roditelja stigle i do zaštitnika građana, pa je savetnica pokrajinskog ombudsmana za pitanja zaštite prava nacionalnih manjina Klara uputila pitanje načelniku Školske uprave zbog čega je odlučeno da se racionalizacija sprovede na ovakav način.
“Pozivaju se na uputstvo Ministarstva prosvete, dok smo se mi pozivali na stečena manjinska prava, i na Ustav koji garantuje da ona ne smeju da se umanjuju. Upozorili smo na to da je Zakon jači od jednog uputstva ministarstva i mislimo da će u ceo problem morati da se uključi i republički zaštitnik građana. Mislimo da je jako loše da se racionalizacija odražava na zaštitu manjinskih prava, jer ako se jednom spoje mađarska odeljenja, više nikada se neće razdvojiti”, izjavila je Oros.
S druge strane, načelnik Školske uprave je poručio da on nije prava adresa na koju se treba žaliti, jer oni nisu ti koji donose odluke, već ih samo sprovode onako kako ih ministar definiše.
Reagovanje je ubrzo stiglo i od predsednika Nacionalnog saveta Mađara, Laslo Jože, koji je uputio pismo ministru prosvete Žarku Obradoviću u kom ukazuje da bi nepromišljena racionalizacija mreže škola u Srbiji mogla da "uruši sistem obrazovanja nacionalnih manjina". U pismu se traži da se racionalizacija izvede tako da se ne ugroze prava učenika, i zaključuje da se racionalizacija mora započeti u pravno-administrativnim službama škola, a spajanje odeljenja trebalo bi da bude samo krajnja opcija nakon što se iskoriste sve druge mogućnosti racionalizacije.
Hrvatski nacionalni savet tih dana je upozorio da se nastava u školama u Srbiji na hrvatskom jeziku održava bez zvaničnog odobrenja Ministarstva prosvete, kao i da "Ministarstvo koči organizovanje" nastave. Iz ovog saveta upozoravaju da je prethodnih godina bila dovoljna saglasnost resornog vojvođanskog sekretarijata, ali da je od ove godine nužna i potvrda Ministarstva prosvete, te da je nedopustivo da se još čeka na odluku Ministarstva.
Za sada su sve oči uprte u najvišu instancu u obrazovanju-Ministarstvo, iz kog još uvek nije stigla povratna informacija hoće li se najmlađi stanovnici Srbije, bilo da su pripadnici nacionalnih zajednica ili ne, sačuvati od mera ušteda u ovom sektoru, i imati svoje pravo na obrazovanje, ili će ga u slučaju đaka hrvatske nacionalne zajednice-dobiti.