Borac za prava zivotinja
Legenda
- Poruka
- 51.037
1.
Irena i samoća su bili stari drugari.
Njeno deti¬njstvo i devojaštvo proticali su u uče¬nju. „Uči, kako bi sutra imala više nego što ti mi možemo pružiti“, govorili su rodite¬lji, i ona je mar¬ljivo bubala, ne zbog toga što je osećala da je uskraćena za nešto što joj rodite¬lji nisu mogli dati. Irena nije primećivala da joj išta nedostaje; bilo je lutaka, igračaka, i lepo upakovanih rođendanskih poklona, bučnih slavskih i ostalih porodičnih okup¬lja¬nja… Topline i ljubavi na sve strane. I ta očeva vremenska odrednica – sutra – ništa nije značila njenoj sedmogodiš¬njoj duši. Pretpostav¬ljala je da reč označava neodređenu budućnost: nešto vrlo, vrlo daleko … kada već bude dovo¬ljno stara da se brine sama o sebi.
Uvek je bila ambiciozna, ali to nije imalo mnogo veze sa očevim insistira¬njem na uče¬nju i dobrim ocenama; otkako je prvi put sela u školsku klupu, u njoj se nametnula potreba za istica¬njem. Devojčice je nisu primale u svoje klanove, niti je bila jedna od onih kojoj su dečaci slali ljubavne poruke. Nije se uklapala u taj svet. Neupad¬ljiva i ćut¬ljiva, zaplašena preglasnim i agresivnim raspolože¬njem dece oko sebe, shvatila je da nikada neće steći popularnost zbog lepote ili šarma. Zato je učila kao luda, natovarivši na svoja leđa uvred-ljive epitete vrš¬njaka koji – kako je to ubrzo otkrila – nisu cenili njen trud i pamet. Njima nije bilo stalo do Ireninih blistavih rezultata na školskim takmiče¬njima; štaviše, kao da su se, baš zbog njenog uspeha, utrkivali ko će je pre uvrediti. Ja sam ono ružno pače, mislila je, koje će se jednog dana pretvoriti u divnog labuda, i svi oni će se kajati što mi nisu posvetili dovo¬ljno paž¬nje.
Ali nikakvih pomaka nije bilo – iz godine u godinu ostajala je ista: sitna, beznačajna prilika, koju niko nije hteo u svom društvu i, ujedno, ona sa najbo¬ljim ocenama. Glancala je svoj talenat kao što klesar glača kamen, nadajući se da će on jednom dostići savršeni sjaj. Vremenom se navikla na sopstvenu posebnost i zak¬ljučila da su sve njene nevo¬lje, zapravo, iskuše¬nja kroz koja mora proći, kako bi sutra bila ono što je zamislila.
A zamislila je sebe kao ženu iz snova, o kojoj će, jednog dana, pisati sve novine. Sa dvanaest je videla onu pravu Irenu, kako već u dvadesetoj, pod blještavim reflektorima televizijskih kamera, daje intervjue i objaš¬njava svoj put uspeha. Nije imala tačnu predstavu o razlozima tolike medijske paž¬nje, ali je bila sigurna kako će iskrčiti stazu do slave. U snovima, ona je bila vrhunska naučnica, kandidat za Nobelovu nagradu; glumica, kojoj uručuju Oskara; ili, možda, prva Mis Univerzum sa vrtoglavo visokim koeficijentom inteligencije.
Krajem osmogodiš¬nje škole, kada su devojčice iz njenog razreda već uveliko propupele, Irena je još uvek bila ravna kao daska, bez naznaka skorog ulaska u period devojaštva. Nosila je istu odeću kao i prošle, ili pretprošle godine. Mogla se skinuti sasvim gola, i niko ne bi primetio razliku između one Irene sa devet, ili ove, sa trinaest godina. I premda se grozila kikota¬nja u školskim klozetima, gde su lep¬ljivi dečački prsti istraživali prve obline njihovih drugarica, s tugom je shvatila da živi u svetu, u kome telo i fizička lepota imaju prednost nad svim ostalim. Svojim dečijim instinktom strahovala je da u takvom svetu – koji je, poput olovne kugle oko vrata, sputavao da bude ono što jeste – neće imati priliku da sama uprav¬lja sopstvenom sudbinom. Naslućivala je: opstaće u životnoj areni, samo ako bude dovo¬ljno jaka i sigurna u sebe.
Kod kuće je, u osami svoje sobe, ukrašavala lice majčinom šminkom i oblačila njenu garderobu, prkoseći deti-njem liku u ogledalu. No, ništa nije vredelo: ličila je tek na tužnog klovna, bez dovo¬ljno karaktera da na sebe skrene paž-nju. O svom izgledu više nije imala nikakve iluzije. Njeno telo i lice – smatrala je – bili su rezultat svojevrsne kosmičke šale.
U gimnaziji, gde su drugi pušili marihuanu i eksperimentisali sa seksom, nju su smatrali zaostalom i čudnom. I dalje je sumanuto učila, ali više nije osećala potrebu za istica¬njem. Sve obaveze ispunjavala je iz navike, kao dobro dresirana životinja. Činilo joj se kako su njeni talenti presahli. Matematika, iako razumljiva, postala joj je dosadna. Uvek je bilo onih, čiji su pismeni zadaci iz srpskog bolje napisani. Irena nikada nije promašila temu pa, ipak, ako se izuzmu gramatički tačne rečenice i uredan rukopis, njeni sastavi bili su praznjikavi i nemaštoviti. Zima je, u Ireninim opisima, iz jedne u drugu školsku godinu, „dolazila u belom hermelinu“, a park se, u proleće, pretvarao u „zeleni tepih, protkan duginim bojama.“ Užasavala se sopstvenih banalnosti, strepeći da će se utopiti u gomilu medio¬kriteta. Ali, nije mogla više i bolje – kao da se već umorila i istrošila u dokazivanju.
Imala je šesnaest, kada se za¬ljubila u dečka iz ode¬lje¬nja. Nije ga primećivala prve godine; tek na početku drugog razreda, ustanovila je da se, nakon let¬njeg raspusta, iznenada pretvorio u zgodnog momka. Preko noći je postao glavna zvezda i meta ostalih devojaka što je, kako se Ireni činilo, bilo dovo¬ljno za gub¬lje¬nje svake nade da će on primetiti njenu malenkost. Zvao se Igor. Bio je loš đak, kome se rđavo pisalo zbog kečeva, nanizanih u kolonu dnevnika, a još više zbog toga što je, u svom ophođe¬nju prema profesorima, bio drzak. Njegovo iščašeno ponaša¬nje za Irenu je predstav¬ljalo sudar sa sopstvenim svetom, u kome su se znale granice pristojnosti. Pa, ipak, nalazila je opravda¬nja. On je samo jedan buntovnik, zak¬ljučila je, koji neće da se uklopi u šablon. Ne misli ništa loše. I videla je čudnu podudarnost između njega i sebe – oboje su bili drugačiji, izuzeci od stereotipa.
Očajavala je kada su ga kritikovali. „Nije fer“, usprotivila se glasno, na sastanku ode¬ljenske zajednice, kada mu je razredni starešina pripretio izbaciva¬njem iz škole, „nije fer što ga okriv¬ljujete! Profesori nisu objektivni i uzeli su ga na zub!“
Bila je svesna da ovaj protest zvuči kao krik i da će, možda, razgolititi njena oseća¬nja, ali nije joj bilo stalo do toga šta će oni misliti o njoj.
Svi su začuđeno pogledali u Ireninom pravcu. Naviknuti na njeno tiho prisustvo, iznenadili su se zbog tako žučnog istupa¬nja.
„Pa, kad se već toliko brineš o njegovoj sudbini, mogla bi mu pomoći da popravi ocene“, rekao je razredni. „Možda u ruci imaš čarobni štapić, pa njegove kečeve pretvoriš u dvojke.“
To je bila misija, kojoj je vrlo ozbi¬ljno pristupila. „Zašto da ne?“ rekao je Igor, kada mu je stid¬ljivo prišla za vreme odmora s predlogom da mu pomogne oko uče¬nja, „samo nemoj previše da me smaraš nepotrebnim stvarima. Pokaži mi ono osnovno, kako ne bih ponav¬ljao ili pao na popravni.“
Ushićena svojom novom ulogom učite¬ljice, Irena je napravila raspored: svakog dana, posle časova, Igor će dolaziti kod nje, a ona će dati sve od sebe kako bi ga podstakla na uče¬nje. U tom uzletu uzbuđe¬nja, doživela je sebe i kao milosrdnu sestru – ona će mu pomoći da prevaziđe svoje sukobe sa svetom koji ne razume njegov buntovni i, sasvim opravdani, vapaj za slobodom. Zapisala je pravila sopstvenog ponaša¬nja:
Ne budi gnjavatorka.
Budi uvek zanimljiva.
Ako se povede razgovor o tebi, trudi se da deluješ nedokučivo. Zagolicaj njegovu pažnju neodređenim odgovorima.
Smej se njegovim šalama, čak i ako ih ne razumeš.
Prvi put kada je došao, bazdio je na pivo i bio sasvim nesposoban za rad.
Drugi put je prekinuo čim su počeli, izgovarajući se odlaskom na zakazani pregled kod lekara.
Irena se silno trudila da ga dočeka: spremila bi sendviče i krnjila svoj džeparac na sokove, kako bi se on ugodno osećao. Susret je započinjala neobaveznim ćaskanjem, da bi razbila Igorovu predrasudu o njoj kao dosadnjakovićki. Činila je sve da ga privoli na dolaske.
Treći put joj je ispričao o grupi, u kojoj je svirao gitaru. „Još smo anonimni, ali sad radimo na nekom projektu posle koga će se čuti za nas“, rekao je, izva¬ljen na njenom krevetu, nehajno dignuvši noge na stočić. Knjige nisu još bili ni otvorili. „Pa, to je divno“, izjavila je, užarenih obraza, srećna što joj se on ispoveda. Ujedno je razmiš¬ljala o tome šta bi pomislila njena mama kada bi videla Igorove patike na uglancanom komadu nameštaja sa porodičnim pedigreom, starom preko osamdeset godina.
Irena i samoća su bili stari drugari.
Njeno deti¬njstvo i devojaštvo proticali su u uče¬nju. „Uči, kako bi sutra imala više nego što ti mi možemo pružiti“, govorili su rodite¬lji, i ona je mar¬ljivo bubala, ne zbog toga što je osećala da je uskraćena za nešto što joj rodite¬lji nisu mogli dati. Irena nije primećivala da joj išta nedostaje; bilo je lutaka, igračaka, i lepo upakovanih rođendanskih poklona, bučnih slavskih i ostalih porodičnih okup¬lja¬nja… Topline i ljubavi na sve strane. I ta očeva vremenska odrednica – sutra – ništa nije značila njenoj sedmogodiš¬njoj duši. Pretpostav¬ljala je da reč označava neodređenu budućnost: nešto vrlo, vrlo daleko … kada već bude dovo¬ljno stara da se brine sama o sebi.
Uvek je bila ambiciozna, ali to nije imalo mnogo veze sa očevim insistira¬njem na uče¬nju i dobrim ocenama; otkako je prvi put sela u školsku klupu, u njoj se nametnula potreba za istica¬njem. Devojčice je nisu primale u svoje klanove, niti je bila jedna od onih kojoj su dečaci slali ljubavne poruke. Nije se uklapala u taj svet. Neupad¬ljiva i ćut¬ljiva, zaplašena preglasnim i agresivnim raspolože¬njem dece oko sebe, shvatila je da nikada neće steći popularnost zbog lepote ili šarma. Zato je učila kao luda, natovarivši na svoja leđa uvred-ljive epitete vrš¬njaka koji – kako je to ubrzo otkrila – nisu cenili njen trud i pamet. Njima nije bilo stalo do Ireninih blistavih rezultata na školskim takmiče¬njima; štaviše, kao da su se, baš zbog njenog uspeha, utrkivali ko će je pre uvrediti. Ja sam ono ružno pače, mislila je, koje će se jednog dana pretvoriti u divnog labuda, i svi oni će se kajati što mi nisu posvetili dovo¬ljno paž¬nje.
Ali nikakvih pomaka nije bilo – iz godine u godinu ostajala je ista: sitna, beznačajna prilika, koju niko nije hteo u svom društvu i, ujedno, ona sa najbo¬ljim ocenama. Glancala je svoj talenat kao što klesar glača kamen, nadajući se da će on jednom dostići savršeni sjaj. Vremenom se navikla na sopstvenu posebnost i zak¬ljučila da su sve njene nevo¬lje, zapravo, iskuše¬nja kroz koja mora proći, kako bi sutra bila ono što je zamislila.
A zamislila je sebe kao ženu iz snova, o kojoj će, jednog dana, pisati sve novine. Sa dvanaest je videla onu pravu Irenu, kako već u dvadesetoj, pod blještavim reflektorima televizijskih kamera, daje intervjue i objaš¬njava svoj put uspeha. Nije imala tačnu predstavu o razlozima tolike medijske paž¬nje, ali je bila sigurna kako će iskrčiti stazu do slave. U snovima, ona je bila vrhunska naučnica, kandidat za Nobelovu nagradu; glumica, kojoj uručuju Oskara; ili, možda, prva Mis Univerzum sa vrtoglavo visokim koeficijentom inteligencije.
Krajem osmogodiš¬nje škole, kada su devojčice iz njenog razreda već uveliko propupele, Irena je još uvek bila ravna kao daska, bez naznaka skorog ulaska u period devojaštva. Nosila je istu odeću kao i prošle, ili pretprošle godine. Mogla se skinuti sasvim gola, i niko ne bi primetio razliku između one Irene sa devet, ili ove, sa trinaest godina. I premda se grozila kikota¬nja u školskim klozetima, gde su lep¬ljivi dečački prsti istraživali prve obline njihovih drugarica, s tugom je shvatila da živi u svetu, u kome telo i fizička lepota imaju prednost nad svim ostalim. Svojim dečijim instinktom strahovala je da u takvom svetu – koji je, poput olovne kugle oko vrata, sputavao da bude ono što jeste – neće imati priliku da sama uprav¬lja sopstvenom sudbinom. Naslućivala je: opstaće u životnoj areni, samo ako bude dovo¬ljno jaka i sigurna u sebe.
Kod kuće je, u osami svoje sobe, ukrašavala lice majčinom šminkom i oblačila njenu garderobu, prkoseći deti-njem liku u ogledalu. No, ništa nije vredelo: ličila je tek na tužnog klovna, bez dovo¬ljno karaktera da na sebe skrene paž-nju. O svom izgledu više nije imala nikakve iluzije. Njeno telo i lice – smatrala je – bili su rezultat svojevrsne kosmičke šale.
U gimnaziji, gde su drugi pušili marihuanu i eksperimentisali sa seksom, nju su smatrali zaostalom i čudnom. I dalje je sumanuto učila, ali više nije osećala potrebu za istica¬njem. Sve obaveze ispunjavala je iz navike, kao dobro dresirana životinja. Činilo joj se kako su njeni talenti presahli. Matematika, iako razumljiva, postala joj je dosadna. Uvek je bilo onih, čiji su pismeni zadaci iz srpskog bolje napisani. Irena nikada nije promašila temu pa, ipak, ako se izuzmu gramatički tačne rečenice i uredan rukopis, njeni sastavi bili su praznjikavi i nemaštoviti. Zima je, u Ireninim opisima, iz jedne u drugu školsku godinu, „dolazila u belom hermelinu“, a park se, u proleće, pretvarao u „zeleni tepih, protkan duginim bojama.“ Užasavala se sopstvenih banalnosti, strepeći da će se utopiti u gomilu medio¬kriteta. Ali, nije mogla više i bolje – kao da se već umorila i istrošila u dokazivanju.
Imala je šesnaest, kada se za¬ljubila u dečka iz ode¬lje¬nja. Nije ga primećivala prve godine; tek na početku drugog razreda, ustanovila je da se, nakon let¬njeg raspusta, iznenada pretvorio u zgodnog momka. Preko noći je postao glavna zvezda i meta ostalih devojaka što je, kako se Ireni činilo, bilo dovo¬ljno za gub¬lje¬nje svake nade da će on primetiti njenu malenkost. Zvao se Igor. Bio je loš đak, kome se rđavo pisalo zbog kečeva, nanizanih u kolonu dnevnika, a još više zbog toga što je, u svom ophođe¬nju prema profesorima, bio drzak. Njegovo iščašeno ponaša¬nje za Irenu je predstav¬ljalo sudar sa sopstvenim svetom, u kome su se znale granice pristojnosti. Pa, ipak, nalazila je opravda¬nja. On je samo jedan buntovnik, zak¬ljučila je, koji neće da se uklopi u šablon. Ne misli ništa loše. I videla je čudnu podudarnost između njega i sebe – oboje su bili drugačiji, izuzeci od stereotipa.
Očajavala je kada su ga kritikovali. „Nije fer“, usprotivila se glasno, na sastanku ode¬ljenske zajednice, kada mu je razredni starešina pripretio izbaciva¬njem iz škole, „nije fer što ga okriv¬ljujete! Profesori nisu objektivni i uzeli su ga na zub!“
Bila je svesna da ovaj protest zvuči kao krik i da će, možda, razgolititi njena oseća¬nja, ali nije joj bilo stalo do toga šta će oni misliti o njoj.
Svi su začuđeno pogledali u Ireninom pravcu. Naviknuti na njeno tiho prisustvo, iznenadili su se zbog tako žučnog istupa¬nja.
„Pa, kad se već toliko brineš o njegovoj sudbini, mogla bi mu pomoći da popravi ocene“, rekao je razredni. „Možda u ruci imaš čarobni štapić, pa njegove kečeve pretvoriš u dvojke.“
To je bila misija, kojoj je vrlo ozbi¬ljno pristupila. „Zašto da ne?“ rekao je Igor, kada mu je stid¬ljivo prišla za vreme odmora s predlogom da mu pomogne oko uče¬nja, „samo nemoj previše da me smaraš nepotrebnim stvarima. Pokaži mi ono osnovno, kako ne bih ponav¬ljao ili pao na popravni.“
Ushićena svojom novom ulogom učite¬ljice, Irena je napravila raspored: svakog dana, posle časova, Igor će dolaziti kod nje, a ona će dati sve od sebe kako bi ga podstakla na uče¬nje. U tom uzletu uzbuđe¬nja, doživela je sebe i kao milosrdnu sestru – ona će mu pomoći da prevaziđe svoje sukobe sa svetom koji ne razume njegov buntovni i, sasvim opravdani, vapaj za slobodom. Zapisala je pravila sopstvenog ponaša¬nja:
Ne budi gnjavatorka.
Budi uvek zanimljiva.
Ako se povede razgovor o tebi, trudi se da deluješ nedokučivo. Zagolicaj njegovu pažnju neodređenim odgovorima.
Smej se njegovim šalama, čak i ako ih ne razumeš.
Prvi put kada je došao, bazdio je na pivo i bio sasvim nesposoban za rad.
Drugi put je prekinuo čim su počeli, izgovarajući se odlaskom na zakazani pregled kod lekara.
Irena se silno trudila da ga dočeka: spremila bi sendviče i krnjila svoj džeparac na sokove, kako bi se on ugodno osećao. Susret je započinjala neobaveznim ćaskanjem, da bi razbila Igorovu predrasudu o njoj kao dosadnjakovićki. Činila je sve da ga privoli na dolaske.
Treći put joj je ispričao o grupi, u kojoj je svirao gitaru. „Još smo anonimni, ali sad radimo na nekom projektu posle koga će se čuti za nas“, rekao je, izva¬ljen na njenom krevetu, nehajno dignuvši noge na stočić. Knjige nisu još bili ni otvorili. „Pa, to je divno“, izjavila je, užarenih obraza, srećna što joj se on ispoveda. Ujedno je razmiš¬ljala o tome šta bi pomislila njena mama kada bi videla Igorove patike na uglancanom komadu nameštaja sa porodičnim pedigreom, starom preko osamdeset godina.



