Fiskalni savet: Debakl politike zabrane zapošljavanja u javnom sektoru

комшија

Stara legenda
Poruka
95.254
https://www.danas.rs/ekonomija/fiskalni-savet-debakl-politike-zabrane-zaposljavanja-u-javnom-sektoru/

Fiskalni savet: Debakl politike zabrane zapošljavanja u javnom sektoru

Fiskalni savet Srbije nije dobijao od Vlade Srbije tražene podatke o uštedama i racionalizaciji javne uprave, u periodu u kom je na snazi zabrana zapošljavanja u javnom sektoru.

01lekari_Stefana_Savic-678x381.jpg


Piše: RSE 21. januara 2019. 17.19

U izjavi za Radio Slobodna Evropa, između ostalog, navodi to član Fiskalnog saveta Nikola Altiparmakov.

„Mi do danas nemamo nijedne zvanične tehničke analize koje kažu – u tom i tom sektoru otpustite toliko radnika, a u tom sektoru zaposlite toliko radnika“, kaže Altiparmakov.

Primena Zakona o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru, koji je na snazi od 2014. godine i trebalo je da traje do kraja 2016. godine, nakon više odlaganja, važiće i do kraja 2019. godine. Razlog uvođenja te mere pre pet godina bilo je smanjenje rashoda u javnom sektoru.

Fiskalni savet, savetodavno telo odgovorno Skupštini Srbije, je više puta apelovao da se ukine zabrana zapošljavanja, uz obrazloženje da je, iako su javne fiansije stabilizovane u prethodnom periodu, omanula reforma javnih preduzeća i javne uprave, odnosno uvođenje platnih razreda i racionalizacija broja zaposlenih.

„Po oba ta aspekta nismo postigli rezultate ni blizu željenih, a čak u dobrom delu javnog sektora, umesto unapređenja, imamo unazađenje usluga koje javni sektor pruža. To je pre svega politička odgovornost Vlade, ali to je sa tehničke strane sramota za konsultante Svetske banke, pošto je Svetska banka bila zadužena za taj tehnički deo“, objašnjava Nikola Altiparmakov, član Fiskalnog saveta.

„Ono što se očekivalo, pre svega od tih konsultanata Svetske banke, je da kažu gde su ti viškovi – gde treba smanjivati broj zaposlenih. To se nije desilo i umesto kontrolisanih otpuštanja u neproduktivnom delu javnog sektora, mi smo praktično imali stihijsko otpuštanje radnika, odnosno penzionisanje, a u manjem delu otpuštanje“, ističe Altiparmakov.

Radio Slobodna Evropa je analizu Svetske banke koja je trebalo da utvrdi gde u javnom sektoru postoji višak, a gde manjak zaposlenih, tražio od ogranka te institucije u Srbiji. Rečeno nam je da je vlasnik analize Vlada Srbije, te da nam je oni zbog toga ne mogu dostaviti.

Odgovor nismo dobili ni iz resornih ministarstava. Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave uputilo nas je na Ministarstvo finansija, iz kog do zaključenja teksta nisu stigli odgovori na pitanja o posledicama zabrane zapošljavanja i razlozima njenog produžetka.

Prema oceni Fiskalnog saveta, zabrana zapošljavanja u javnom sektoru najviše se odrazila na pogoršanje kvaliteta usluga u prosveti i zdravstvu.

„Zabrana je dotukla srpsko zdravstvo, jer od 2006. godine mi imamo manjak zdravstvenih radnika, a višak nemedicinskih radnika. Dakle, pričamo o nemedicinskim radnicima koji nemaju sistematizovano radno mesto, radi se o profesorima fizičkog vaspitanja zaposlenim na odeljenju hirurgije, pejzažnim arhitektama, i raznim drugim izmišljenim radnim mestima koja ne postoje u pravilniku o sistematizaciji radnih mesta u zdravstvenim ustanovama“, objašnjava Rade Panić, predsednik Sindikata lekara i farmaceuta Srbije.


Prema proceni sindikata, trenutno u zdravstvu nedostaje između 3.500 i 4.000 lekara i oko 8.000 medicinskih sestara i tehničara, tok je u tom sektoru višak oko 15 odsto nemedicinskih radnika.

„Jedan lekar, umesto 35 pacijenata koliko mu je propisano da ih pregleda sada pregleda 70 do 100 pacijenata u smeni. Imamo dokaze za to širom Srbije, protokole u koje su ti pregledi upisani. Skoro sam pitao Fond, kako plate 70 pacijenata, ako može da bude zakazano samo 35. Desilo se to da je usluga duplo gora, jer lekar mora duplo više pacijenata da pregleda, a 95 posto greški lekara dolazi zbog preopterećenosti, zbog brzine“, ističe Panić.

Predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije Jasna Janković ističe da je prosveta „talac ili kolateralna šteta“ reforme javnog sektora.

„Da li je sprečeno da se zapošljavaju partijski kadrovi – apsolutno ne. A da li je ovom i ovakvom zabranom zapošljavanja napravljen još veći haos – apsolutno da“, kaže Janković.

Do smanjenja broja zaposlenih u prosveti, prema rečima Jasne Janković, došlo je zbog prirodnog odliva zaposlenih – odnosno odlaska u penziju oko 2.500 prosvetnih radnika godišnje, na čija su mesta dolazili mladi ljudi, ali sa ugovorima na određeno vreme.

Jasna Janković, pak, podseća da je 2017. godine promenjen Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koji je, kako ističe, između ostalog omogućio da se manipuliše raspodelom radnih mesta.

„Na taj način što smo kontrolu o izboru direktora potpuno istrgli iz ruku zaposlenih koji više o tome ne odlučuju i stavili je u ruke jednog čoveka – ministra prosvete“, tvrdi Janković i dodaje da ne postoje zvanični podaci da li su direktori članovi političkih stranaka.

„Ne postoji nikakva zabrana da direktor bude član neke partije, iako postoji jasna zabrana da škola nije mesto za partijska okupljanja, niti bilo kakvu propagandu, a opet ste pre nekoliko nedelja, u sred kampanje za izbore, imali partijsku tribinu u školi“, priča Janković.


- - - - - - - - - -

ПОТПУНИ ДЕБАКЛ КРЕТЕНСКЕ ВУЧИЋЕВЕ ПОЛИТИКЕ НА СВИМ ПОЉИМА!
 
Komsa je autistican momcic sa debelom amnezijom, pa ne govori o uzrocima nego samo o posledicama. Zasto je uvedena zabrana masovnog zaposljavanja, pa zato sto je sistem neodrziv. Da bi odrzao toliko ljudi na radnim mestima sa takvim platama ti bi morao da imas daleko vise novca kojeg nemas. Alternativa je ili smanjenje broja zaposlenih, sto je uvek prvi korak u slucaju krize, ili smanjenje plata i to drasticno. Ovde je uzeta kompromisna varijanta, smanjenje plata i zabrana zaposljavanja, kako bi se starenjem, odnosno odlaskom u penziju, prirodno smanjio broj zaposlenih.

Koje su dobre strane ovoga, pa nije usledio tezak socijalni udar, jer kada god je masovno otpustanje to pogadja jos najmanje cetvoro ljudi direktno (clanove najuze porodice), a indirektnon daleko veci broj. A o tome koje su lose strane ove odluke ovaj Altioapamarkov je lepo rekao, smanjenje kvaliteta usluga mnogih javnih preduzeca. Doduse ne toliko smanjen kvalitet kao sto on pokusava da predstavi, jer je zdravstvo (koje je uzeto kao primer) bilo isto katastrofa kao i pre 10 i pre 20 godina.

Ali ovde se zaboravlja jedna tragicna epizoda nase zemlje koja je uoci svetske ekonomske krize vec bila u krizi. Eksperti MMF i mnogih drugih institucija su upozoravali da je drzavni aparat preglomazan da se previse trosi iz budzeta za razna davanja i da je pre svega neophodno smanjiti broj zaposlenih u javnom sektoru. A onda je ekonomski genije, premijer Mirko Cvetkovic odlucio da onako mangupski nasamari eksperte MMF/a i drugih institucija. Pa je covek dao da se otpuste zaposleni (da se zna kada god se govori o zaposlenima u javnom sektoru to se skoro uvek misli na stranacki kadar) u javnim institucijama, ali je te iste koje je otpustio prebacio u javna preduzeca, koja su takodje korisnici budzeta. I onda predstavlja to kao smanjenje javne uprave, a u budzetu se ne oseti. A sva smanjenja i redukcije se upravo rade kako bi se budzet relaksirao. Uglavnom, ovi iz MMF/a gledaju budalu koju pricu pokusava da im proda, prekrste se i rukama i nogama iako su mahom satanisti i odu. Poseta MMF/a je u to vreme trajala rekordnih dan do dan i po.

Isto kada je 2008. godine doslo do velikog povecanja penzija suprotno stavu Narodne banke Sebije i tadasnjeg guvernera Jelasica, koji je upozorio da ce doci do eksplozije javnog duga. I naravno do eksplozije javnog duga je doslo, ali penzije su morale da se povecaju, jer u suprotnom PUPS i SPS ne bi podrzali DS i oformili vladu. Te jeftine politicke trgovine su razvalile ekonomski Srbiju i to je trece pustosenje ove zemlje, nakon sankcije 90ih i razbojnicke privatizacije dve hiljaditih.

Sva ta smanjenja i neke mere koje je trebalo preduzeti u prvih nekoliko godina nakon 5. oktobra 2000. nikada nisu preduzete. One su preduzete tek kada je dogorelo do noktiju i kada je alternativa ovome bio potpuni kolaps drzave.

Uglavnom kada se ljudi danas pitaju kako je moguce da krezubi naprednjaci, sendvicari i botovi i AV najveci tiranin a kugli zemaljskoj ima takvu podrsku, setite se ko mu je opozicija. EKipa koja je ekonomski Srbiju vratila u srednji vek. DS kao glavna stranka koja ja jahala do 2012. godine je postavila toliko nisku lestvicu, da je cak i naprednjacima bilo lako da je preskoce i budu bolji. Ljudi su nezadovoljni, besni, ocajni, ali kada im postavis Djilasa, Jeremica, Stefanovica, Sutanovca, Tadica (DS u pet kolona) i drugare, oni radije nece izaci na glasanje, bez obzira sto preziru ove sada, nego sto ce glasati sa njih.
 
Indijanac, SNS nikada nije prestao da zaposljava po drzavnim firmama i to kamare nekih Indijanaca, as well.

Ovo ne sporim. Ali generalno ne utice na prethodnu pricu. Kamo srece da je racionalizacija radnih mesta i drzavne uprave uradjena kada je trebalo. A ovako svaka godina koja je propustena rezultirala je minusom u budzetu koji se pokrivao novim zaduzenjem i tako u krug.
 

Back
Top