Emerson

Ralph Waldo Emerson: "Misli vladaju svetom"

- Iza svakog shvatanja, bilo da je pametno i vodi napretku ili glupo, pogrešno i uzrokuje regres, su uvek misli. Novac bi bio papir, a zlato kamen da nije bilo za-misli/ideje koja im je dala moć. Misli stvaraju i rat i mir, i dobro i zlo. Sve zavisi kakve su.
--------
Konfučije: "Uz pomoć tri metode možemo naučiti mudrost: prvo, refleksijom, što je najplemenitije; drugo, imitacijom, što je najlakše; a treće iskustvom koje je najgorče."

- Mudrost obuhvata i sjedinjava teoriju i praksu, pa se te metode ne mogu razdovojiti. Sve su prisutne u procesu sticanja mudrosti, osim imitacije. Od nje nema mnogo koristi. Ali, ima od inspiracije kada nas izvrsnost drugih podstakne da je i sami razvijamo.

Refleksija je najvažnija. Medjutim, ona ne može postojati bez iskustva. Ako njega nema šta će je aktivirati? O čemu ćemo razmišljati?

Znanje i razna pravila se mogu naučiti. Ne i mudrost. Ona je kompleksnija. Uključuje dublji uvid u vlastito biće da bi došlo do osvešćivanja koje shvata značaj dobra i plemenitosti za stvaranje sklada i napretka.
----------
Rudolf Steiner: "Gde je knjiga u kojoj nastavnik može da čita šta je učenje? Deca su ta knjiga. Ne treba da učimo iz bilo koje druge knjige osim one koja leži otvorena pred nama, a to su sama deca."

- Ne treba u potpunosti obezvrediti značaj i svrhu knjiga. I one su potrebne. Sadrže korisne instrukcije i proverene podatke zasnovane na temeljnoj, dugogodišnjoj obzervaciji i iskustvima. Zato mogu biti od velike pomoći. Naročito u situacijama kada se ne zna kako postupiti. Medjutim, Steiner je nastojao istaći fleksibilnost i neophodnost zadržavanja otvorenog uma.

Učenje je proces koji se nikada ne završava. Knjige su samo pomoćno sredstvo, dok su deca živi izvor znanja koji se proučava. Pravila treba razvijati i korigovati prema onome što se uči od dece, a ne decu prilagodjavati pravilima. Pogotovo što je svako dete individualno, pa "jedna veličina ne odgovara uvek svima".
 

Back
Top