Digitalne kompetencije, učenici ili nastavnici?

Lagerta

Elita
Supermoderator
Poruka
19.134

“Učenici jesu digitalno spretniji od nastavnika, ali nisu digitalno kompetentniji”​



Prosvetni radnici okupili su se na stručnom skupu u Kragujevcu kako bi se upoznali sa novinama i trendovima u obrazovanju, piše RTK.
Na savetovanju kojim su otvoreni „Zimski dani prosvetnih radnika“, između ostalih tema, govorilo se o kompetencijama direktora u radu ustanova, projektnom planiranju i digitalnoj zrelosti škola.

onlajn-nastava-1.png

Katarina Aleksić, rukovodilac Centra za obrazovne tehnologije najavila je tom prilikom i jedno veliko međunarodno istraživanje koje će biti sprovedeno ove godine. Reč je, kako je objasnila, o ispitivanju računarske i informacione pismenosti učenika osmih razreda osnovnih škola.
“Iz školske uprave Kragujevac uzorkovano je devet škola koje će učestovati u istraživanju. Test je napravljen tako da nisu potrebna nikakva teorijska znanja naučena napamet niti odgovaranje nečeg što deca memorišu, već je sve bazirano na logici, zdravom razumu, primeni tehnologija u konkretnim situacijama. Sigurna sam da će test biti interesantan i učenicima i nastavnicima.” – rekla je Aleksić.


Govoreći o temi digitalnih kompetencija, Aleksić kaže da učenici jesu digitalno spretniji od svojih nastavnika, ali ne i digitalno kompetentniji.
“Mi za učenike uvek kažemo da su oni digitalno spretniji, ali ne i digitalno kompetentniji. Jer je digitalna kompetencija zapravo nadkompetencija. Prosto morate imati dobar nivo matematičke kompetencije, jezičke, etičke, estetičke, kulturološke i tako dalje, da biste bili zaista digitalno kompetentni. U tom smislu puno rada jeste pred nama i kompetencije treba da unaprede i nastavnici i učenici. Jer bez digitalno kompetentnih nastavnika, teško da ćemo imati digitalno kompetentne učenike.” – rekla je Katarina Aleksić.
Ona veruje i da je jako važno da nastavnici razumeju da digitalizacija nikako ne ugrožava ono što oni rade, već je samo pomoć onda kada je potrebna i tako je treba posmatrati.
“Ako učenici teško usvajaju neka znanja iz određenih segmenata, tu treba eksperimentisati sa digitalizacijom. Ona je tu, treba da iskoristimo njen potencijal, ali ne da zaboravimo one metode za koje znamo da dobro funkcioniše u učionici.
https://zelenaucionica.com/ucenici-...aZi-Shj61hPT1CwFxzxF9jOOW93IqlMGWr-36QWIquAUA
 
U današnje vreme, deca se veoma rano stiču digitalna znanja , što podrazumeva korišćenje svih digitalnih uređaja: mobilnih telefona, računara, tableta .Dok se većina nastavnika morala obučiti za korišćenje istih, ali digitalno znanje ne podrazumeva da će učenici to znanje koristiti u svrhu unapređenja rada u školi. Zato je potrebno da nastavnik, kao kompetentna jedinka, iskoristi to znanje da učenicima na pravi način pokaže prednosti učenja putem digitalnih uređaja. Nastavnik treba da ima sposobnost i kapacitet da iskoristi potenicijale koje nude digitalni uređaji.
 
Jel može neko da mi prevede šta je rekla Katarina Aleksić?
Da dopunim obrazloženje...

- Nemaju svest o odnosu prema intelektualnoj svojini koja je data u digitalnom formatu. To znači, ako treba da koriste podatke sa interneta, oni ih prekopiraju, pa tako u sirovom obliku pošalju nastavniku na uvid. Onda nastavnik treba da oceni .... koga? Učenika koji je prekopirao tuđi tekst, ili autora teksta?
- U periodu nastave na daljinu, uočeno je da jedan broj učenika ne ume da oblikuje tekst u word -u
- U istom periodu učenici ekonomske grupe predmenta nisu znali osnove iz excel -a koji je njihova osnovna alatka u budućem zanimanju
- Učenici ne znaju da pošalju tekst u gugl učionicu
- Ne snalaze se kod onlajn testova
- Ne umeju da kreiraju test u digitalnom obliku
- Rad u power point-u je većina savladala, ali je sve svela na kopitanje teksta i umetanje istog u slajdove, prebacivanje sličica i dizajniranje u okviru tog programa, a da mali broj učenika ume da objasni šta je u prezentaciji suštinski rečeno

I niz drugih problema su se ukazali u toku nastave na daljinu, a u seoskim odeljenjima je bilo problema jer su neki učenici imali samo mobilni telefon za rad, ili pak, nisu imali internet.
 
A postoji i problem nastavnog kadra koji bi trebao da unapredi svoje digitalno znanje . Bez obzira na veliki broj seminara, neki od nastavnika i dalje ne prihvataju taj način rada, ne koriste prednosti koje im nudi moderna tehnologija.

Не морају да користе предности. Ти, рецимо, на математици свакако можеш да пређеш много више примера ако убациш функције у софтвер и он ти их исцрта у 3D, али уопште није бесмислено цртати их ручно. Не само да се ученици савладавају додатне вештине, већ се често много боље и разуме оно што је урађено јер се детаљније обради. Овако се све сведе на гомиле слајдова, шарених дијаграма, анимација, а кад се заврши час после два дана ученици скоро ништа не знају. Те шаренације могу и сами да гледају на телевизији у оквиру образовног програма као неку надоградњу претходно стеченог знања, а у школи треба озбиљно да се ради. Данашњи школски систем је помешао инмформисаност са знањем.
 
Zašto tako preozbiljno shvataš obrazovanje i zašto ne koristiti pogodnosti moderne tehnologije ? Ko kaže da prezentacija mora da bude šarena ? Lično, mnogo mi je lakše uraditi prezentaciju , naglasiti u njoj bitno, uz dobre primere, nego sve to pisati na tabli ili im diktirati. Nije samo što je lakše, već je genracijama koje odrastaju uz tehnologiju bliskije. Na stranu što imaš učenika koji će se potruditi i uz pomoć interneta i programa uraditi projekte koji ih motivišu da istražuju i dalje. Naravno,moja kompetencija se odnosi na to da ih naučim da nisu svi podaci na internetu moraju da se provere, a ne preuzimaju zdravo za gotovo, mislim i na autorske radove, čijim preuzimanjem krše zakon o vlasništvu, recimo.
 
Zašto tako preozbiljno shvataš obrazovanje i zašto ne koristiti pogodnosti moderne tehnologije ? Ko kaže da prezentacija mora da bude šarena ? Lično, mnogo mi je lakše uraditi prezentaciju , naglasiti u njoj bitno, uz dobre primere, nego sve to pisati na tabli ili im diktirati. Nije samo što je lakše, već je genracijama koje odrastaju uz tehnologiju bliskije. Na stranu što imaš učenika koji će se potruditi i uz pomoć interneta i programa uraditi projekte koji ih motivišu da istražuju i dalje. Naravno,moja kompetencija se odnosi na to da ih naučim da nisu svi podaci na internetu moraju da se provere, a ne preuzimaju zdravo za gotovo, mislim i na autorske radove, čijim preuzimanjem krše zakon o vlasništvu, recimo.

Зато што се много боље учи када сам нешто пишеш или црташ. Овако се само површно прелази и олако схвата. А после када сам треба да урадиш то исто на код куће или на тесту, онда им вероватно не иде. Дођу кући и не знају да нацртају пирамиду да се види шта је. А изгледало је потпуно беспотребно тако нешто радити док су гледали јасне цртеже са пројектора - ко још не зна да нацрта 10 линија! А тек да нацртају хоризонтални пресек или коси пресек, или да обележе висину странице и целе пирамиде. Ту се више нико жив не сналази, и са таквог цртежа је нормално да имају нетачан задатак.
 
Ko kaže da ne znaju da nacrtaju ili napišu ? Prezentacija mi služi da im olakšam način na koji će da nacrtaju ili napišu. Niko ne kaže da treba samo da posmatraju prikaz, već da zapišu, urade zadate zadatke i slično.A postoji i samostalni rad u toku časa, kada sami rade i tada možeš utvrditi jesu li usvojili znanje ili treba dodatnog rada. Mislim da se matematičari i jezičari teško slažu oko metoda i oblika rada na času ;)
 
Zašto tako preozbiljno shvataš obrazovanje i zašto ne koristiti pogodnosti moderne tehnologije ? Ko kaže da prezentacija mora da bude šarena ? Lično, mnogo mi je lakše uraditi prezentaciju , naglasiti u njoj bitno, uz dobre primere, nego sve to pisati na tabli ili im diktirati. Nije samo što je lakše, već je genracijama koje odrastaju uz tehnologiju bliskije. Na stranu što imaš učenika koji će se potruditi i uz pomoć interneta i programa uraditi projekte koji ih motivišu da istražuju i dalje. Naravno,moja kompetencija se odnosi na to da ih naučim da nisu svi podaci na internetu moraju da se provere, a ne preuzimaju zdravo za gotovo, mislim i na autorske radove, čijim preuzimanjem krše zakon o vlasništvu, recimo.
Mozak voli sve što je lakše.
Mozak ne voli trening.
Mozak tako, u zavisnosti od vlasnika, može biti "nabildovan" a može biti i zakržljao.
 
Da, razumem da je u naukama gde je potrebno konstantno vežbanje, mozak na taj način trenira. Ali, što se tiče osnovnih i srednjih škola, gde je čas organizovan na uvodni, glavni i završni deo, može se organizovati kombinovanje samostalnog rada, prezentacije, vežbanja. Na to se odnosio moj predlog unapređenja nastave pomoću digitalnih uređaja.Moramo prihvatiti činjenicu da će interesovanje učenika ipak biti veće ako radimo na taj način, u odnosu na metod frontalnog rada ,bez korišćenja dodatnih nastavnih sredstava.
 
Da, razumem da je u naukama gde je potrebno konstantno vežbanje, mozak na taj način trenira. Ali, što se tiče osnovnih i srednjih škola, gde je čas organizovan na uvodni, glavni i završni deo, može se organizovati kombinovanje samostalnog rada, prezentacije, vežbanja. Na to se odnosio moj predlog unapređenja nastave pomoću digitalnih uređaja.Moramo prihvatiti činjenicu da će interesovanje učenika ipak biti veće ako radimo na taj način, u odnosu na metod frontalnog rada ,bez korišćenja dodatnih nastavnih sredstava.
Ako nije tajna, koji predmet predaješ?
 
dzaba znaju da koriste aplikacije,mobilne i sve kada jednu prezentaciju nisu u stanju da naprave da bi licilo na rad nekoga ko je gimnazijalac.
katastrofe su radovi. u proseku po razredu ako ima 1-2 koji su u stanju da nesto normalno sastave

cak ih ne brine dal je istog fonta sastav (sastavi,citati koji su prekopirani od kojekude)

imam u kuci prosvetara gimnazijalca, pa sam primoran da svedocim debiluku
 
dzaba znaju da koriste aplikacije,mobilne i sve kada jednu prezentaciju nisu u stanju da naprave da bi licilo na rad nekoga ko je gimnazijalac.
katastrofe su radovi. u proseku po razredu ako ima 1-2 koji su u stanju da nesto normalno sastave

cak ih ne brine dal je istog fonta sastav (sastavi,citati koji su prekopirani od kojekude)

imam u kuci prosvetara gimnazijalca, pa sam primoran da svedocim debiluku
Nije poenta u samoj prezentaciji , već sadržaju iste . Upravo to što ste napisali, kopiraju, preuzimanju, ne koriste mozak da sami osmisle, istraže, povežu i prezentuju. Svi digitalne sadržaje doživljavaju kao lakši i brži način prepisivanja tuđeg rada.
 
Da je do mene, čitali bi svaki dan, mada sam zadovoljna trenutnom situacijom, uspela sam da mnoge vratim u biblioteku :heart: prezentacije su za niže razrede , mada i sa višim razredima može biti korisno, samo ako je kvalitetno pripremljena. Ali najveći problem su mi i dalje uzori oko njih :( I vratili su u program obrade i analize mnogih književnih dela pa se nadam da će to poboljšati situaciju.
 
prezentacije su za niže razrede , mada i sa višim razredima može biti korisno, samo ako je kvalitetno pripremljena. Ali najveći problem su mi i dalje uzori oko njih :(
Pricamo o razredima u kojima ima 3-4-5 vukovaca iz osnovne
ugl su prezentacije iz izbornih predmeta. PGD, i metodologija naucnog istrazivanja. ali je isti slucaj i sa ostalim predmetima

a i tesko je biti interesantniji na predavanju od jutub fejlova ili Jokiceve trojke u poslednjoj sekundi
 
Pricamo o razredima u kojima ima 3-4-5 vukovaca iz osnovne
ugl su prezentacije iz izbornih predmeta. PGD, i metodologija naucnog istrazivanja. ali je isti slucaj i sa ostalim predmetima

a i tesko je biti interesantniji na predavanju od jutub fejlova ili Jokiceve trojke u poslednjoj sekundi
I ne pokušavamo da budemo mi interesantniji već da im učinimo ono što uče interesantnim. To što su pokušali nas da naprave klovnovima, nije donelo ništa dobro ovom obrazovanju.
 
Ko kaže da ne znaju da nacrtaju ili napišu ? Prezentacija mi služi da im olakšam način na koji će da nacrtaju ili napišu. Niko ne kaže da treba samo da posmatraju prikaz, već da zapišu, urade zadate zadatke i slično.A postoji i samostalni rad u toku časa, kada sami rade i tada možeš utvrditi jesu li usvojili znanje ili treba dodatnog rada. Mislim da se matematičari i jezičari teško slažu oko metoda i oblika rada na času ;)

Свакако не причам о теби, него у начелу. А мислим и да не бих кривио наставнике за то, верујем да се они труде да обављају свој посао добро.

Па већина их слабо пише, не знају да пишу сва писана слова исправно. Понекад и мешају латиницу и ћирилицу. То што пишу је швракопис, невезано са предметом, небитно да ли су математичке формуле или састав из српског. Треба ти осцилоскоп да растумачиш написано. Из матерњег језика је вероватно још лошије, јер се поред естетике писма види и стање њиховог ума на основу реченица које састављају и израза које користе. Томе сви сведочимо на основу прилога из медија, искуства наставника на интернету, познаника из ближе околине који су наставници или чак своје деце. Не мораш да будеш професор да би видео да нам из школа све чешће излазе деца која су неначитана, емотивно незрела, неспособна за живот, саможива и незахвална, неука, препотентна, безобразна...

Не требају њима презентације и рачунари, можда би најбоље било да их уопште нема у школама. Њима треба разумно и пристојно понашање, радне навике, концентрација, педантност, организација, способност аналитичког размишљања, дијалога, исказивања мишљења, треба им да развијају машту и способност визуелизације, недостаје им бонтон, понекад основне хигијенске и прехрамбене навике. Они све то немају, а образовни систем не уме да им обезбеди те основне ствари. И ту неће помоћи дигитализација.
 
Poslednja izmena:
Свакако не причам о теби, него у начелу. А мислим и да не бих кривио наставнике за то, верујем да се они труде да обављају свој посао добро.

Па већина их слабо пише, не знају да пишу сва писана слова исправно. Понекад и мешају латиницу и ћирилицу. То што пишу је швракопис, невезано са предметом, небитно да ли су математичке формуле или састав из српског. Треба ти осцилоскоп да растумачиш написано. Из матерњег језика је вероватно још лошије, јер се поред естетике писма види и стање њиховог ума на основу реченица које састављају и израза које користе. Томе сви сведочимо на основу прилога из медија, искуства наставника на интернету, познаника из ближе околине који су наставници или чак своје деце. Не мораш да будеш професор да би видео да нам из школа све чешће излазе деца која су неначитана, емотивно незрела, неспособна за живот, саможива и незахвална, неука, препотентна, безобразна...

Не требају њима презентације и рачунари, можда би најбоље било да их уопште нема у школама. Њима треба разумно и пристојно понашање, радне навике, концентрација, педантност, организација, способност аналитичког размишљања, дијалога, исказивања мишљења, треба им да развијају машту и способност визуелизације, недостаје им бонтон, понекад основне хигијенске и прехрамбене навике. Они све то немају, а образовни систем не уме да им обезбеди те основне ствари. И ту неће помоћи дигитализација.
Mislim da naš posao i nije da im obezbedimo osnovne stvari, kao što su higijenske i prehrambene navike, jer i da hoćemo, to ne zavisi od nas. Što se ostalog tiče, u većini se slažem sa tobom, ali rukopis je poslovično sve lošiji posle 4. razreda, jer na uštrb brzine pisanja, pokvare rukopis. Mešanje latinice i ćirilice je u direktnoj vezi sa digitalnim uređajima, konkretno, telefonima, koji su većinom na latiničnom pismu. Još nešto, lepo pisanje, kao predmet, zamenili su drugim predmetima, sa čime se ne slažem. Inače, sam rukopis ne može biti merilo nečijeg intelekta, šta onda možemo reći za lekare ;) Veći problem je fond reči, koji je na zabrinjavajućem nivou. A to povlači i nemogućnost vođenja dijaloga, argumentovane diskusije i ostalog.
 

Back
Top