Crtež dječije suze

Nevjerovatno je koliko neka od tih malih naizgled nevinih dječijih bića
ponekad u sebi mogu nositi surovosti i zla. Sjećam se da smo bili na
času likovnog, mogli smo biti peti-šesti razred. Likovno nam je predavao
nastavnik Miladin koji je u naš mali grad došao čak iz Srbije, a sudeći
po njegovom specifičnom akcentu, vrlo moguće negdje sa juga, pa nam
se učinilo da bi bilo zgodno da mu damo neki nadimak koji bi odgovarao
temperamentu južnjaka – Miladinče. Tog dana naš zadatak je bio da
crtamo cijelu figuru čovjeka, pa je nastavnik Miladinče, svojim tamnim
očima neko vrijeme kružio pogledom po razredu, da bi mu se na kraju
pogled zaustavio na djevojčici koja je sjedila zajedno sa mnom
i rekao joj da ode do table i stane ispred nje kao model koji ćemo
mi ostali crtati. Djevojčica se neko vrijeme vrpoljila i snebivala u klupi, pa
tek nakon što je nastavnik Miladin ponovio da ustane, sa nekim grčem
na licu otišla do table, zaustavila se ispred nje i okrenula prema nama.
Pred tablom je stajala skoro cijeli čas, a mi smo za to vrijeme imali
slobodu da odšetamo do nje kako bi bolje vidjeli neki detalj za slučaj da ga
iz svoje klupe nismo mogli dovoljno dobro uočiti pa nacrtati. Pred sami
kraj časa kad su naši crteži bili završeni, nastavanik Miladin joj je
rekao da se vrati u klupu, a nama ostalima da slobodno prošetamo
od klupe do klupe i vidimo radove naših drugara. Nedugo potom, našoj
klupi prišao je plavokosi dječak koji je sjedio u posljednjoj klupi noseći
u rukama svoj crtež. Spustio ga je na sto izmedju nas dvije, uperio prst
prema jednom detalju na crtežu i obratio se djevojčici rekavši naglas
kako je nacrtao čak i to. Pogledavši malo bolje, spazih da pokazuje na
njenu desnu cipelu koja je sa jedne strane bila odlijepljena. I dok je on
držao prst na puknutoj cipeli i zlurado se cerio, djevojčicino lice je oblilo
rumenilo, a oči su joj se napunile teškim dječijim suzama.

Riada

1730469614920.png
 
Poslednja izmena:
deca umeju biti okrutna.
natera te da se zamisliš nad onim "detetom u sebi"
sve više sam uverenja da i to dete odrasta i da tek iz njegove prizme život i svet imaju smisla
ovo je neko "lažno dete"...;):confused::cool:
 
Pročitao sam priču Crtež dečije suze i mogu reći da si lepo uhvatila
složenost dečije psihologije. Sam naslov priče je veoma poetičan. Postavlja
se pitanje o ispravnosti ponašanja tog plavokosog dečaka i njegovoj motivaciji
za takvu prikazanu okrutnost.

Na prvi pogled, dečakov gest se može osuditi kao bezosećajan i zlonameran.
Izdvajajući detalj na crtežu koji otkriva njen nedostatak, kao što je pocepana
cipela, on direktno cilja na njenu ranjivost. Takav čin deluje kao pokušaj
ponižavanja i izrugivanja – u potpunosti nepotreban i štetan, jer devojčicu
povređuje bez pravog razloga.

Međutim, kod dece su ovakvi postupci ponekad izraz njihovih nesigurnosti ili
pokušaja da se istaknu na neprimeren način. Deca često još ne razumeju u
potpunosti posledice svojih reči i dela, i nije neuobičajeno da se povode za
impulsima ili da „imaju publiku“ kroz zadirkivanje, čak i kad to nije u njihovoj
prirodi. Njegov postupak može da proizilazi iz nesvesnog izražavanja moći ili
potrebe za pažnjom – osobine koje su karakteristične za razvojne faze dece
u tom uzrastu.

Šta mi je zasmetalo u priči? Dečak u priči je ne samo negativno prikazan nego
i nemilosrdno osuđen jer je njegov čin povredio devojčicu, što nije sporno.
Ali zašto na to gledati negativno? Da li je stvarno njegova namera bila da
devojčicu povredi ili da joj skrene pažnju da je sposoban da vidi i ono što drugi
ili nisu videli ili nisu želeli da vide? Ja sam pisac i nisam muški šovinista. Naterao
bih da se dečko devojčici izvini a da mu devojčica oprosti i da ga zagrli.

Mislim da priča otvara prostor za dublje tumačenje dečakovog ponašanja.
Sugerišem da nije uvek produktivno gledati na takav gest isključivo kao izraz
zlonamernosti. Ponekad deca, svojim nesputanim ponašanjem, izražavaju istine
ili detalje koje odrasli ili njihovi vršnjaci ne primećuju, bilo zbog nesvesnosti, bilo
zbog namernog zanemarivanja.

Dečak u priči može se posmatrati i kao neko ko, čak nesvesno, koristi crtanje da
otkrije sve nijanse sveta koji ga okružuje. Njegovo isticanje cipele şigurno nije
imalo isključivo nameru povrede, već je odražavačo njegovu oštroumnost i
pažnju prema detaljima. Na taj način, njegovo ponašanje bi se moglo tumačiti i
kao nespretan pokušaj iskazivanja sopstvenih veština – on želi da istakne da je
video nešto što drugi nisu primetili.

Jednostrano je donositi zaključke samo na osnovu bola koji je devojčica osetila,
već prepoznati dečakovu potrebu da bude viđen i priznat. Na taj način, scena
gde se dečak izvinjava, a devojčica mu prašta i grli ga, postaje trenutak
zajedničkog razumevanja. Ona mu pokazuje da je ljudski grešiti, a on uči vrednu
lekciju o tome kako saopštiti istinu na saosećajniji način.

Po meni bi ovaj scenario u priči mogao doneti toplinu i prikazati moć praštanja i
empatije među decom, čineći priču složenijom i realističnijom.

domatrios

7b517ca4bde7177449f4652be89b8e03.jpg
 
Pročitao sam priču Crtež dečije suze i mogu reći da si lepo uhvatila
složenost dečije psihologije. Sam naslov priče je veoma poetičan. Postavlja
se pitanje o ispravnosti ponašanja tog plavokosog dečaka i njegovoj motivaciji
za takvu prikazanu okrutnost.

Na prvi pogled, dečakov gest se može osuditi kao bezosećajan i zlonameran.
Izdvajajući detalj na crtežu koji otkriva njen nedostatak, kao što je pocepana
cipela, on direktno cilja na njenu ranjivost. Takav čin deluje kao pokušaj
ponižavanja i izrugivanja – u potpunosti nepotreban i štetan, jer devojčicu
povređuje bez pravog razloga.

Međutim, kod dece su ovakvi postupci ponekad izraz njihovih nesigurnosti ili
pokušaja da se istaknu na neprimeren način. Deca često još ne razumeju u
potpunosti posledice svojih reči i dela, i nije neuobičajeno da se povode za
impulsima ili da „imaju publiku“ kroz zadirkivanje, čak i kad to nije u njihovoj
prirodi. Njegov postupak može da proizilazi iz nesvesnog izražavanja moći ili
potrebe za pažnjom – osobine koje su karakteristične za razvojne faze dece
u tom uzrastu.

Šta mi je zasmetalo u priči? Dečak u priči je ne samo negativno prikazan nego
i nemilosrdno osuđen jer je njegov čin povredio devojčicu, što nije sporno.
Ali zašto na to gledati negativno? Da li je stvarno njegova namera bila da
devojčicu povredi ili da joj skrene pažnju da je sposoban da vidi i ono što drugi
ili nisu videli ili nisu želeli da vide? Ja sam pisac i nisam muški šovinista. Naterao
bih da se dečko devojčici izvini a da mu devojčica oprosti i da ga zagrli.

Mislim da priča otvara prostor za dublje tumačenje dečakovog ponašanja.
Sugerišem da nije uvek produktivno gledati na takav gest isključivo kao izraz
zlonamernosti. Ponekad deca, svojim nesputanim ponašanjem, izražavaju istine
ili detalje koje odrasli ili njihovi vršnjaci ne primećuju, bilo zbog nesvesnosti, bilo
zbog namernog zanemarivanja.

Dečak u priči može se posmatrati i kao neko ko, čak nesvesno, koristi crtanje da
otkrije sve nijanse sveta koji ga okružuje. Njegovo isticanje cipele şigurno nije
imalo isključivo nameru povrede, već je odražavačo njegovu oštroumnost i
pažnju prema detaljima. Na taj način, njegovo ponašanje bi se moglo tumačiti i
kao nespretan pokušaj iskazivanja sopstvenih veština – on želi da istakne da je
video nešto što drugi nisu primetili.

Jednostrano je donositi zaključke samo na osnovu bola koji je devojčica osetila,
već prepoznati dečakovu potrebu da bude viđen i priznat. Na taj način, scena
gde se dečak izvinjava, a devojčica mu prašta i grli ga, postaje trenutak
zajedničkog razumevanja. Ona mu pokazuje da je ljudski grešiti, a on uči vrednu
lekciju o tome kako saopštiti istinu na saosećajniji način.

Po meni bi ovaj scenario u priči mogao doneti toplinu i prikazati moć praštanja i
empatije među decom, čineći priču složenijom i realističnijom.

domatrios

Pogledajte prilog 1635816
Hvala ti na vremenu koje si posvetio čitanju i detaljnom komentaru.
Drago mi je što ti se dopao naslov i što si prepoznao pokušaj prikaza
složenosti dječje psihologije.
Razumijem tvoje viđenje dječakovog ponašanja, i zaista, njegova
motivacija mogla bi imati više slojeva. Međutim, priča je zasnovana
na istinitom događaju, gdje nije bilo nikakvog izvinjenja – samo bol i
stid koje je djevojčica osjetila. Ova priča nije zamišljena kao umjetničko
djelo koje bi donijelo katarzu kroz oproštaj; to je jednostavno prikaz
onoga što se zaista dogodilo.
Željela sam osvijetliti taj surovi trenutak kada djeca, nesvjesno ili
svjesno, mogu biti okrutna prema drugima. Možda nisu svjesna posljedica,
možda reagiraju impulsivno ili iz nesigurnosti, ali takvi postupci izazivaju
bol kod onih koji su na meti. U ovom slučaju, to je bio trenutak čiste
ranjivosti za djevojčicu, što je upravo ono što sam htjela zabilježiti.
Također, znam da nisi muški šovinista, ali očekivati od jedanaestogodišnje
djevojčice da zna da je "ljudski griješiti i praštati," dok dječak može
slobodno izraziti i nametati svoje nesigurnosti, stvara dodatnu nejednakost.
Djevojčica nije imala snage niti opciju da odgovori osmijehom, jer u tom
trenutku nije ni bila u poziciji moći – bila je samo dijete koje je preživjelo
trenutak nelagodnosti i stida.
 
deca umeju biti okrutna.
natera te da se zamisliš nad onim "detetom u sebi"
sve više sam uverenja da i to dete odrasta i da tek iz njegove prizme život i svet imaju smisla
ovo je neko "lažno dete"...;):confused::cool:
A šta ako je ovaj dječak izražavajući svoju nesigurnost i potrebu za pažnjom na način da je jako povrijedio djevojčicu i pokazao odsustvo ikakve empatije i emocionalne inteligencije zapravo bio "mali psihopata"? :(:confused:
 
A šta ako je ovaj dječak izražavajući svoju nesigurnost i potrebu za pažnjom na način da je jako povrijedio djevojčicu i pokazao odsustvo ikakve empatije i emocionalne inteligencije zapravo bio "mali psihopata"? :(:confused:
Kao što svest može da evoluira i zaista dostigne ono čisto, dečije, ali zrelo...(neki to zovu i moderno)
Tako i nesvest može da evoluira...:confused: Psihopatija je etiketa za to, ali ona krajnja, kad se na takvoj evoluciji insistira.
Puš mi Pul mi situacija ceo život...:cool::)
 

Back
Top